Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)، پیرو شفاف‌سازی مالی صورت گرفته از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شهسوار، مدیر روابط عمومی مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در جمع خبرنگاران گزارشی از عملکرد آموزشی، فرهنگی و مالی بیت‌الاحزان در سال 96 را در راستای تنویر و آگاه‌سازی افکار عمومی ارائه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عملکرد آموزشی فرهنگی بیت‌الاحزان در سال 96
وی گفت: در سال 1396، هشت شعبه جدید در شهر نیریز استان فارس، روستای آهوان(شهرستان قلعه گنج کرمان)، بخش جازموریان(شهرستان رودبار جنوب کرمان)، شهر آباده طشک(شهرستان نی‌ریز فارس)، شهرستان رودهن تهران، آبادان خوزستان، روستای جایدشت(شهرستان فیروزآباد فارس) و روستای نصیرآباد(شهرستان فسا استان فارس) و همچنین 3 مرکز شبانه‌روزی در شهرستان ملایر استان همدان، شهرستان آبادان استان خوزستان و شهر مقدس قم راه‌اندازی شد.
مدیر روابط عمومی بیت‌الاحزان با بیان این‌که راه‌اندازی شعبه و مراکز شبانه روزی در بیت‌الاحزان تابع آیین‌نامه و ضوابط خاصی است، گفت: برای راه‌اندازی یک شعبه یا مرکز شبانه‌روزی، باید شخصی که دارای صلاحیت‌های مندرج در آیین‌نامه تأسیس شعب است مسئولیت را قبول كند و در صورت ارائه تعهدات لازم ، با هماهنگی و مجوز معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز تأسیس شعبه یا مرکز شبانه‌روزی از سوی مؤسسه بیت‌الاحزان صادر می‌شود که تاکنون جهت تمامی مراکز و شعب بیت‌الاحزان این روند رعایت شده است.
مسئول ستاد تبلیغات و اطلاع‌رسانی بیت‌الاحزان، شعب این مؤسسه را از لحاظ مالی مستقل از مرکز مدیریت مؤسسه عنوان کرد و افزود: مسئولان شعب بیت‌الاحزان موظفند هزینه‌های اداره شعبه و حقوق و مزایای پرسنل و اساتید را از راه‌هایی مانند اخذ شهریه از قرآن‌آموزان، صندوق نذورات، موقوفات قرآنی، هدایای مردمی و این قبیل امور تأمین كنند و مرکز مدیریت بیت‌الاحزان از لحاظ مالی امکان مساعدت به شعب را ندارد.
شهسوار، یکی دیگر از فعالیت‌های شعب مؤسسه بیت الاحزان را برگزاری 3 نوبت آزمون‌های داخلی در این سال برشمرد و گفت: در مجموع 7155 نفر رشته در این آزمون‌ها ثبت نام کردند که شامل 2572 نفر در سطوح مختلف رشته حفظ، 2569 نفر در رشته روخوانی و روان‌خوانی، 1165 نفر در رشته ترجمه و مفاهیم و 759 نفر در رشته تجوید قرآن کریم است که از این بین تعداد 3134 نفر موفق به قبولی در این آزمون‌ها شده و گواهی قبولی از مؤسسه دریافت كردند
وی افزود: در بیش از 85 مهد و پیش دبستانی قرآن‌محور مؤسسه نیز در این سال، 3261 نونهال قرآنی تحت آموزش‌های قرآنی قرار گرفتند.
مدیر روابط عمومی بیت‌الاحزان در ذکر دیگر برنامه‌های بیت الاحزان در این سال به راه‌اندازی سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات مؤسسه، برگزاری دوره‌های تربیت معلم قرآن کریم، برگزاری دومین سال تحصیلی حوزه علمیه قرآن محور، برگزاری دوره تربیت معلم و آمادگی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث تحت عنوان دانشسرای باقرالعلوم(ع)، جذب 25 قرآن آموز از کشور عراق، حضور 1000 قرآن آموز طرح ملی رحله در طرح قرآنی 1451 اشاره کرد.

گزارش بودجه‌های دریافتی دولتی مؤسسه، دلیل تخصیص و محل هزینه‌کرد
این فعال قرآنی در ادامه با اشاره به مساعدت‌های ارگان‌های دولتی از قبیل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به مؤسسه بیت‌الاحزان در سال 96 جهت طرح ملی رحله و مراکز شبانه‌روزی حفظ یک‌ساله، گزارشی از عملکرد و ریز هزینه این مراکز و نیز میزان دریافتی مؤسسه از بخش دولتی ارائه کرد.
وی با بیان اینکه مؤسسه بیت‌الاحزان برای سومین سال پیاپی در تابستان 96 طرح ملی رحله را بین 26 مرکز در 11 استان کشور برگزار کرد، افزود: در ابتدای طرح تعداد 1889 جوان 14 تا 22 ساله نام‌نویسی کردند و پس از مصاحبه تخصصی، 1346 نفر جهت ورود به دوره برگزیده شدند.
مسئول ستاد تبلیغات و اطلاع‌رسانی بیت‌الاحزان، تعداد قرآن‌آموزانی که در پایان دوره موفق به حفظ یک تا 4 جزء از قرآن کریم شدند را 1279 نفر خواند و افزود: از این تعداد، 210 نفر حافظ یک جزء، 421 نفر حافظ دو جزء، 499 نفر حافظ سه جزء و 149 نفر حافظ چهار جزء قرآن کریم شدند.
شهسوار، تعداد کادر آموزشی طرح ملی رحله 3 را 143 نفر و کادر اجرایی را نیز 31 نفر عنوان کرد و افزود: جهت این طرح مبلغ 18 میلیارد و 810 میلیون ریال هزینه شده است که جهت شفاف‌سازی بیشتر آنالیز ریز هزینه‌های این طرح در سال 1396 جهت 26 مرکز برگزار کننده ارائه می‌شود:

مدیر روابط عمومی بیت‌الاحزان در ادامه از تجلیل از 247 حافظ کل قرآن کریم خود در قالب جشنواره ملی جبرئیل امین در سال 1396 گفت و گفت: از این تعداد 131 نفر خواهران تربیت یافته شعب مؤسسه و 116 نفر برادران تربیت یافته مراکز شبانه‌روزی حفظ قرآن بودند.
وی، میزان هزینه‌کرد مؤسسه جهت 8 مرکز شبانه روزی حفظ یکساله خود در سال 96 را 22 میلیارد و 851 میلیون ریال برآورد کرد و گفت: در این مراکز تعداد 135 نفر حافظ کل و 20 جزء قرآن کریم تربیت شده‌اند و مجموعا 32 کادرآموزشی و اجرایی در این مراکز مشارکت داشته‌اند که جهت تنویر افکار عمومی ریز هزینه‌کرد این مراکز نیز ارائه می‌شود:

مسئول ستاد تبلیغات و اطلاع‌رسانی بیت‌الاحزان با اشاره به مساعدت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طرح ملی رحله و مراکز شبانه‌روزی حفظ یک‌ساله بیت‌الاحزان گفت: در سال 96 مجموعاً مبلغ 150 میلیون تومان جهت این طرح‌ها به حساب مؤسسه واریز شده است که تمامی این مبلغ صرفاً بخشی از حقوق اساتید و کادر اجرایی طرح را تأمین کرده است.
وی با بیان اینکه هزینه ماهانه 171 شعبه بیت‌الاحزان در سال 96 به طور میانگین حدود 544 میلیون تومان بوده است، افزود: در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم سال 1396 تعداد 5856 قرآن آموز از شعب و مراکز شبانه‌روزی بیت‌الاحزان ثبت‌نام کردند که با توجه به میزان قبولی مؤسسه در این آزمون مبلغ 110 میلیون تومان مساعدت از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شعب بیت‌الاحزان بر اساس جدول قبولی آزمون تخصیص داده شد.
شهسوار، همچنین از تخصیص مبلغ 296 میلیون تومان مساعدت سازمان اوقاف و امور خیریه طی چند مرحله به مؤسسه بیت‌الاحزان در این سال خبر داد و درخصوص هزینه‌کرد آن گفت: از مبلغ مذکور بخشی جهت تأمین حقوق اساتید و پرسنل طرح ملی رحله و مراکز شبانه‌روزی حفظ یک‌ساله، قسمتی صرف برگزاری گردهمایی حافظان کل قرآن کریم و قسمتی جهت تکمیل ساختمان در حال ساخت آشپزخانه مراکز شبانه‌روزی بیت‌الاحزان هزینه شده است.
مدیر روابط عمومی بیت‌الاحزان گفت: هزینه‌های این مؤسسه مردمی در سال 1396، 10 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است و مجموع مساعدت‌های دریافتی از وزارت ارشاد و سازمان اوقاف حدود 560 میلیون تومان بوده است که آن هم بر اساس فعالیت‌های مصوب و مورد تأیید ارگان‌های مذکور بوده است.
وی افزود: این مساعدت‌ها بر اساس تفاهم‌نامه قبلی و پس از اتمام طرح و ارسال گزارش مستند و مکتوب از این فعالیت‌ها واریز شده و در واقع مبالغ واریزی بر اساس تربیت 1279 حافظ اجزاء برادر در سومین دوره طرح ملی رحله در 26 نقطه کشور و 247 حافظ کل قرآن کریم و قبولی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم انجام شده است.
مسئول ستاد تبلیغات و اطلاع‌رسانی بیت‌الاحزان گفت: اگر بخواهیم با نگاه آماری به میزان مساعدت دریافتی مؤسسه از مجموعه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف جهت طرح ملی رحله و مراکز شبانه‌روزی بنگریم متوجه می‌شویم که این مبلغ تنها 9 درصد از هزینه‌های طرح را پوشش داده است.
وی با یادآوری اینکه در طلیعه پنجمین دهه انقلاب اسلامی ایران شایسته است جامعه قرآنی کشور با اتحاد و انسجام در جهت ترویج قرآن کریم در جامعه گام بردارند و از اختلاف و مسائل حاشیه‌ای دوری کنند به فعالان قرآنی توصیه کرد به جای طرح برخی ادعاهای تفرقه برانگیز در فضای رسانه‌ای که زیبنده جامعه قرآنی نیست، از ظرفیت این فضا به منظور پیگیری مطالبه به حق خود از قوای قانونگذاری و اجرایی کشور در راستای توجه بیشتر نهاد حاکمیتی به فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی استفاده كنند.
شهسوار با اشاره به برخی شبهات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون نحوه دریافت مساعدت‌های دولتی گفت: مؤسسه بیت‌الاحزان در سال 96 جهت تربیت یک ساله شبانه‌روزی هر حافظ کل قرآن به طور متوسط 16.5 میلیون تومان هزینه کرده است و مساعدت‌های دولتی در قیاس با هزینه های انجام شده بسیار ناچیز بوده است.
مدیر روابط عمومی بیت‌الاحزان با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری جهت تربیت 10 میلیون حافظ قرآن از مؤسسات و فعالان قرآنی درخواست کرد افق دید خود را گسترش دهند چرا که قیاس یک مؤسسه کوچک با یک مؤسسه کشوری و اثرگذار که هر ساله پذیرای جوانانی از اقصی نقاط کشور و برخی کشورهای خارجی می‌باشد، قیاسی اشتباه است و منطق حکم می‌کند مساعدت دولتی به سمت فعالیت‌های اثرگذار و ثمربخش هدایت شود.
مدیر روابط عمومی بیت‌الاحزان با تشکر از شفافسازی صورت گرفته توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسات قرآنی کشور را به ارائه شفاف عملکرد آموزشی، فرهنگی و مالی خود توصیه کرد و افزود: روابط عمومی مؤسسه بیت‌الاحزان آمادگی دارد هر گونه سؤال و ابهامی در خصوص فعالیت‌ها و مسائل مالی خود را به صورت شفاف و مستند در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار دهد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس فعاليت هاي قرآني گزارش عملكرد مؤسسه بيت الاحزان شفاف سازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۹۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهسازی و شاداب سازی ۱۵۰۰ کلاس درس کرمانشاه در طرح شهید عجمیان

مرزبان نظری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر روند اجرای طرح شهید عجمیان در استان کرمانشاه را تشریح و اظهار کرد: این طرح که با هدف بهسازی و شاداب سازی مدارس مناطق محروم با انجام اقداماتی از قبیل رنگ آمیزی، زیباسازی و تعمیرات جزئی میز و صندلی برای صرفه جویی هزینه‌ها و استفاده بهینه از امکانات موجود با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی و دانش آموزان بوده است.

وی افزود: در گام اول ۵۲۶ مدرسه توسط آموزش و پرورش شناسایی شد که تاکنون این طرح در یک هزار و ۵۰۰ کلاس درس آن از محل اعتبارات دولتی و خیری به میزان یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اجرا شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش به اولویت‌ها و برنامه‌های راهبردی این استان طی سال ۱۴۰۳ اشاره و خاطر نشان کرد: تکمیل فضاهای آموزشی و پرورشی نیمه تمام، ساماندهی مدارس کانکسی، احداث مجتمع‌های آموزشی بزرگ مقیاس و ادامه طرح‌های تخریب و بازسازی و مقاوم سازی در دستور کار و پیگیری قرار دارد.

نظری گفت: با تلاش و پیگیری ریاست این سازمان، تخصیص اعتبارات با توجه به موارد برنامه هفتم افزایش یافته و همچنین با حمایت استاندار کرمانشاه اعتبارات تملک دارایی این استان نیز ۲ برابر شده است.

کد خبر 6063318

دیگر خبرها

  • مسئولان با برنامه‌ریزی و عملکرد خود ولایت مداری مردم را حفظ کنند
  • شفاف‌سازی رودیگر درخصوص پست اینستاگرامی‌اش درباره ماه رمضان
  • افتتاح مؤسسه نان و ارزاق بهشتی جهت کمک به نیازمندان
  • مؤسسه نان و ارزاق بهشتی جهت کمک به نیازمندان افتتاح شد
  • تهدید بمب گذاری در بیش از ۵۰ مؤسسه آموزشی در پاریس
  • برنامه های مؤسسه فرهنگی مذهبی دارالزهراء(س) برای شب های قدر
  • افتتاح مؤسسه «نان و ارزاق بهشتی» برای کمک به نیازمندان با مشارکت سازمان ثبت اسناد
  • ارزیابی شاخص‌ سیستم آموزشی عملکرد کیفیت خدمات‌دهی را ارتقا می‌دهد
  • بهسازی و شاداب سازی ۱۵۰۰ کلاس درس کرمانشاه در طرح شهید عجمیان
  • برگزاری جلسات پرسش و پاسخ قرآنی در هیأت بیت‌الاحزان آبادان