Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-18@15:31:18 GMT

تولید بذر گواهی شده برنج در مازندران 2برابر شد

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۹۹۷۳

تولید بذر گواهی شده برنج در مازندران 2برابر شد

به گزارش ایرنا، بذر گواهی شده (certified seed) به بذری گفته می شود که تحت نظر کارشناسان کشاورزی در زمین های منتخب کشت و برداشت می شود و با هدف افزایش کمیت و کیفیت تولید محصول در بسته بندی های خاص در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
بذرهای گواهی شده از کشت بذرهای مادری یا اصیل ( registered seed) که در مراکز تحقیقاتی کشاورزی پس از سال ها مطالعه و تحقیق در ابعاد مختلف تولید می شود، به دست می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر پایه آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران گستره شالیزارهای استان 220 هزار هکتار است که این مقدار زمین به حدود 12 هزار تن بذر گواهی شده نیاز دارد.
عبدالرحمان عرفانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه به دلیل اطلاع رسانی فراگیر و مطلوب، استقبال شالیکاران مازندران به دریافت بذر گواهی شده دوچندان شده است، افزود: پارسال حدود 800تن بذر گواهی شده انواع برنج تولید و توزیع شد.
وی با بیان اینکه نیمی از بذر گواهی شده برنج ارقام محلی و مابقی نیز از ارقام پرمحصول است، ادامه داد: قیمت هر کیلو بذر گواهی شده ارقام محلی شامل طارم محلی و طارم هاشمی 9هزارو 200تومان و ارقام پرمحصول فجر ، ندا و تیسا هشت هزارو 200تومان است.
وی بیان داشت: بذر شالی گواهی شده از طریق شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران در حال توزیع است.
معاون موسسه تحقیقات برنج کشور با توضیح اینکه برای ترویج کشت برنج ارقام پر محصول دولت برای هر کیلو بذر گواهی شده تا حدود 2هزار تومان یارانه پرداخت می کند، ادامه داد: برای نشا کاری هر هکتار 50 کیلو گرم بذر نیاز است.
نخستین مرحله از فرآیند تولید برنج، خزانه گیری شالی پس از شخم و شیار است که برای هر هکتار به طور متوسط 45تا 55 کیلو بذر شالی استفاده می شود.
عرفانی اظهار داشت: بر اساس برنامه تا پایان سال 1404تولید و توزیع بذر گواهی شده شالی در مازندران باید به هفت هزار تن برسد تا 60 درصد از نیاز استان تامین شود.
وی استقبال کشاورزان استان مازندران به استفاده از بذر گواهی شده ارقام پر محصول را مطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت: از آنجائی که هزینه تولید ارقام محلی پایین تر و کیفیت و قیمت بازار این نوع برنج نسبت به ارقام پر محصول بالاتر است، کشاورزان بیشتر ارقام محلی را کشت می کنند.
**لزوم ضد عفونی کردن بذر شالی برای کنترل بیماری های رایج
وی با اشاره به اینکه عمده بذر شالی به صورت خود مصرفی توسط خود کشاورزان بدست می آید ،تصریح کرد: به همین دلیل انجام ضد عفونی بذر شالی ضروری است.
این محقق و پژوهشگر شالی مازندران از شالیکاران خواست تا درانتخاب بذر سالم دقت کرده و نسبت به ضد عفونی کردن برای کنترل بیماری های برنج اقدام کنند.
کارشناسان حفظ نباتات مازندران معتقدند ضدعفونی بذر شالی برای جلوگیری از بیماریهای قارچی و باکتریایی ضروری است و به کشاورزان توصیه می شود از سموم قارچ کش توصیه شده از قبیل، سلست، تریفمن و رورال TS استفاده شود.
بذر شالی باید به مدت 24 ساعت در محلول آب و قارچکش قرار داده تا ضدعفونی بذر صورت گیرد و نکته مهم در استفاده از قارچ کش این است که در این مدت سه تا 4 بار باید ترکیب بذر و قارچ کش مخلوط شود تا قارچ کش به همه قسمت های بذر آغشته شود.
بنابر توصیه کارشناسان، بذر شالی پس از 24 ساعت از آب حاوی قارچ کش باید جدا کرده و سپس برای عملیات جوانه زنی داخل گونی ریخته شود.
همچنین برای سبک و سنگین کردن بذر شالی، ابتدا بذر را در آب می ریزیم و تمامی بذر های پوک روی آب جمع شده و با صافی از روی آب جدا می شود.
معاون موسسه تحقیقات برنج کشور از شالیکاران خواست نسبت به خزانه گیری برنج در سال زراعی جاری عجله نکنند و گفت: با توجه به سرمای هوا ، بوته شالی در خزانه رویش مناسبی را نخواهد داشت و به اصطلاح علمی سن نشاء برنج در خزانه به دلیل سرما و نوسانات دمایی بالا رفته و در فرایند رشد، مقاومت علیه بیماری ها و مقدار تولید دچار اختلال می شود.
وی گفت: بذرهای خود مصرفی و یا گواهی شده از اهمیت بالایی در تولید دارند و کشاورزان باید نسبت به انجام درست و به موقع خزانه گیری دقت لازم را داشته وبه توصیه های کارشناسی اهتمام کنند.
کشت برنج در مازندران از ماه اسفند هر سال با شخم و شیار و آب تخت شالیزارها آغاز می شود و در فروردین و اردیبهشت به نشاء می رسد.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم اکنون حدود 60درصد اراضی شالیزاری استان شخم و شیار شده است.
مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید 42درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.
6990/1899
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 استان مازندران برنج جهاد کشاورزی سرما کشاورزی 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۹۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین نشاء برنج در مازندران

رمضانی رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: نخستین نشاء برنج در استان مازندران در فصل زراعی جاری امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، استاندار مازندران و دیگر مسئولان اجرایی در روستای فیروزکلای علیا شهرستان آمل انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه شخم و شیار اراضی شالیزاری تاکنون در سطح ۱۷۳ هزار هکتار از شالیزار‌های استان (معادل ۸۱ درصد سطح کل) انجام شد، افزود: آب تخت اولیه در سطح ۱۳۳ هزار هکتار (معادل ۶۳ درصد سطح کل) انجام شد.

رمضانی گفت: خزانه‌گیری برنج تاکنون در سطح ۱۶۷ هزار هکتار (معادل ۷۸ درصد سطح کل) و بذر پاشی هم در سطح ۱۵۰ هزار هکتار (معادل ۶۹ درصد سطح کل) از اراضی شالیزاری استان انجام شد.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: کشاورزان امسال راغب شدند به کشت ارقام پرمحصول بپردازند و پیش بینی می‌شود ۴۰ هزار هکتار به کشت ارقام پرمحصول در استان افزوده شود.

به گفته رمضانی ۱۷۸ بانک نشاء در استان مازندران فعال هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • شالیکاری در مازندران مکانیزه شود
  • اولین نشای برنج در مازندران انجام شد
  • کشت و صنعت مغان صاحب برند بذر گندم شد
  • نخستین نشاء برنج در مازندران
  • آغاز کار و تلاش شالیکاران مازندرانی با نشاء برنج
  • توزیع ۵۷۰۰ تن اقلام اساسی در مازندران
  • توزیع بیش از ۵ هزار تن اقلام اساسی در مازندران
  • خودکفایی ایران در تولید بذر اصلاح شده گندم دیم
  • نشاکاری ۱۰ درصد شالیزار‌های فریدونکنار
  • افزایش تولید چوب در کشور