Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@11:35:46 GMT

مباحث اصلی ما در آستان قدس بحث زائر و فرهنگی است

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۰۲۴۱

مباحث اصلی ما در آستان قدس بحث زائر و فرهنگی است

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری گفت: مهم‌ترین چالش در ایجاد تمدن، برخی نهادها هستند و این نهادها و فرایندها هستند که مشکل دارند.

به گزارش ایسنا، سید رضا فاطمی امین امروز در همایش تبیین نحوه فعالیت معین‌های اقتصادی استان خراسان رضوی در محل استانداری ضمن تبریک ورود به ۴۰ ساله دوم انقلاب که ۴۰ سال تمدن‌سازی است و تقدیر و تشکر از رویکرد جدید و تلاش استاندار، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، کلیدواژه پررنگ تمدن نوین اسلامی را مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بحث جدی و مهم و ناظر بر مسائل فعلی جامعه ما است.

وی با بیان اینکه تمدن صفر یا صد بوده و مشکل ما در ایران این است که در وسط آن گیر کردیم، عنوان کرد: ما مناسک دینی را انجام می‌دهیم اما وارد سازوکارها و شرایطی می‌شویم که مبتنی بر اصول ارزشی ما نیست. از یک طرف جلوه‌های فناوری و سازوکارهای تمدن غرب در جامعه ما جاری است و از طرف دیگر با ارزش‌های ما همخوانی ندارد و ما را دچار تنش می‌کند. باید تمدن نوین اسلامی را محقق کنیم.

فاطمی امین گفت: مهم‌ترین چالش در ایجاد تمدن، نهادها هستند و این نهادها و فرایندها هستند که مشکل دارند. بانک جهانی چند سال پیش کشورها را بر اساس دارایی‌ها، زیرساخت‌های فیزیکی، یهم منابع طبیعی و دارایی نامشروط نمره‌گذاری کرد. در کشور ما این سهم زیرساخت‌های فیزیکی ۴ درصد اما دارایی‌های نامشروط ۳۴ درصد است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: ما در زیرساخت‌های فیزیکی بیش از زیرساخت‌های نرم و نهادی هزینه کردیم و وقت و پول زیادی گذاشتیم که همه زمان‌بر و پرهزینه هستند اما وقت کمی برای فرایندها، همگرایی‌ها و اصلاح نهادی صرف کردیم که هزینه کمتری هم دارد. با یک برنامه‌ریزی بین بخشی و هماهنگی می‌توان از این منابع، خروجی بیشتری گرفت.

وی با اشاره به اینکه مباحث اصلی ما در آستان قدس بحث زائر و فرهنگی است و بحث اقتصادی نداریم، تصریح کرد: موقوفاتی در طول سالیان انجام شده و آستان قدس فعالیت‌های اقتصادی را به انجام رسانده است. رویکرد اصلی ما یعنی بحث فرهنگی، اجتماعی و زیارت به قوت خود باقی بوده اما ما منابعی داریم که در درجه اول به دنبال ارتقای افزایش دارایی و درآمد برای استان هستند که ظرفیت قابل توجهی است.

فاطمی امین اضافه کرد: رویکرد ما این است که بر تقویت زیرساخت‌های تولید متمرکز شویم. به طور مشخص رویکرد را تغییر دادیم و به جای زیرساخت‌های فیزیکی بر حوزه‌های نهادی و فعالیت‌هایی متمرکز شدیم که تصدی‌گرایانه نیستند و در خدمت کسب و کارها قرار دارند. به قدری هم که در مورد آستان قدس صحبت می‌شود، پولدار نیست.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: ما با منابع خود توانستیم کارهایی انجام دهیم، شرکتی به نام شرکت زنجیره تامین ایجاد کردیم. مشکلی که وجود دارد این است که زنجیره‌ها با هم هماهنگ نمی‌شوند و با وجود زیرساخت‌ها، تولید از آن خارج نمی‌شود. این شرکت زنجیره‌ها را مدیریت می‌کند. یکی از کارهایی که این شرکت انجام داد، ایجاد شرکت موسسه کیفیت رضوی یا نشان طیب بود. به سمتی رفتیم که یک سری استانداردها مانند نشان حلال را تعریف کنیم.

وی افزود: نشان و استاندارد برای کسب و کارهای کوچک حیاتی است. کسب و کارهای کوچک نیاز به اعتبار دارند. نشان طیب را تهیه کردیم تا بتوان اعتباربخشی به محصولات کسب و کارهای خرد را انجام داد. همچنین ما شرکت شبکه بازار را ایجاد کردیم که رویکرد آن ارتقای سبک زندگی خانوار و کاهش هزینه‌های زندگی است.

فاطمی امین گفت: کاری که استاندار شروع کردند به لحاظ اجرایی و اشتغال بسیار موثر است. ما دو منطقه چناران و سرخس را قبول کردیم و مسئولیت آن‌ها بر عهده ما است. امیدواریم با کمک تمام دستگاه‌ها این کار را انجام دهیم و به طور مشترک پیش ببریم. امیدوارم این کار بزرگ که متمرکز بر اصلاحات نهادی است، موفق باشد. این کار حداقل ۳ ساله زمان می‌برد که امید داریم به خروجی قابل ارایه و طرح در سطح ملی برسد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آستان قدس رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۰۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام سه هزار و ۷۰۰ زائر خوزستانی به سرزمین وحی در حج ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر حج و زیارت خوزستان گفت: از اواخر اردیبهشت ماه امسال پرواز‌های زائران خوزستانی به سرزمین وحی آغاز خواهد شد.

محمد امین یاقوت افزود: در حج تمتع امسال سه هزار و ۷۰۰ زائر خوزستانی به همراه عوامل ستادی و کادر درمانی  در قالب ۲۵ کاروان اعمال و مناسک حج را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه تمامی زائران خوزستانی مدینه قبل هستند، اظهار کرد: تمامی تمهیدات لازم برای خدمت رسانی به زائران استان در سرزمین وحی فراهم شده است.

مدیر حج و زیارت خوزستان بیان کرد: عملیات بازگشت زوار خوزستانی سرزمین وحی از اوایل تیر ماه انجام خواهد شد.

 

دیگر خبرها

  • اعزام سه هزار و ۷۰۰ زائر خوزستانی به سرزمین وحی در حج ۱۴۰۳
  • در سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود
  • توجه به توسعه زیرساخت‌های فرهنگی-هنری در شورای ششم کرج
  • پلاتوی بوستان خانواده مرداد ماه به بهره برداری می رسد
  • پذیرایی موزه‌های آستان قدس رضوی از بیش از ۴۳ هزار زائر داخلی و خارجی
  • تکامل فرهنگی در بستر جغرافیا شکل می‌گیرد/ اهمیت توریسم در ابعاد محلی، ملی و جهانی
  • جوانان نقش بسزایی در شکل‌گیری تمدن اسلامی دارند
  • «جهاد و هجرت» شعار ایام رحلت حضرت عبدالعظیم (ع)
  • برنامه‌های رحلت حضرت عبدالعظیم (ع) تشریح شد
  • اجرای ۲۷ برنامه فرهنگی همزمان با سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم