Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- تروئيکاي اروپاي برخلاف ايالات متحده، همواره تلاش کرده اند در موقعيت هاي گوناگون خود را متعهد به برجام نشان دهند اما در عمل هنوز انتظارات ايران برآورده نشده است؛ توافقي که براي اروپايي ها از جنبه هاي مختلف به ويژه سياسي- امنيتي حائز اهميت است.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، پس از آن که «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا ارديبهشت ماه امسال رسما دستور خروج از برجام را صادر کرد، اختلاف اروپا و آمريکا بيش از پيش آشکار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراين تروئيکاي اروپا (آلمان، فرانسه و انگليس) تلاش کردند تا به قول خود برجام را نجات دهند؛ توافقي که بيش از يک دهه براي دستيابي به آن مذاکره کرده اند.
تا به امروز اما سران اتحاديه نتوانسته اند، انتظارات جمهوري اسلامي ايران را برآورده سازند و سخنان اخير «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه کشورمان مبني بر ضرورت ايستادگي اروپا در برابر يکجانبه گرايي امريکا نيز به همبن دليل ايراد شده است.
وزير امور خارجه کشورمان به تازگي در صفحه توئيتر خود با بيان اين که ايران نمي ‌تواند براي هميشه همه هزينه‌ هاي حياتي امنيت جهاني را بپردازد، نوشت «وقت آن است اروپا براي شنا کردن خيس شود وقتي مي ‌خواهد در مقابل يک‌ جانبه گرايي آمريکا بايستد.»
به باور کارشناسان افزون بر منافع اقتصادي ناشي از برجام براي اروپا، توافق هسته اي از جنبه هاي سياسي و امنيتي به منافع اتحاديه گره خورده است. در سال هاي اخير در پي بحران هاي خاورميانه، تحرکات تروريستي در غرب و به ويژه در اروپا شدت يافته، دست ملي گراهاي تندرو را در ماجراجويي باز گذاشته است.
اروپايي ها همچنين مهاجران را عامل بي ثباتي و ناامني اروپا معرفي و مقامات خود را ارتباط با تصميمات مهاجرتي زير سوال مي برند. بي ترديد در صورت تعميق و گسترش بحران ها در مناطق مختلف جهان بخصوص خاورميانه که از لحاظ جغرافيايي به اروپا نزديک است، قاره سبز ناگزير هزينه هاي مالي، اجتماعي و رواني آن را بايد بپردازد.
به همين دليل، سران اتحاديه در اجلاس ضدايراني ورشو که روزهاي پاياني هفته گذشته آمريکا براي به چالش کشيدن برجام در قلب قاره سبز تدارک ديده بود، حضور نيافتند و چند روز بعد «فدريکا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه در «اجلاس امنيتي مونيخ» تاکيد کرد برجام يک مساله‌ امنيتي براي اروپا است و با اين جمله بر سينه نماينده ترامپ و «مايک پنس» معاون وي زد.
معاون رئيس جمهوري آمريکا در جريان اجلاس ورشو به صراحت از اروپايي ها درخواست کرد که از برجام خارج شوند و گفت: متاسفانه برخي از شرکاي اروپايي ما آن گونه که بايد همکاري نمي ‌کنند و با ايجاد مکانيسمي به دنبال شکست تحريم ‌هاي ما هستند. آنها با اين کار فاصله ميان اروپا و آمريکا را بيشتر مي‌کنند.
روي سخنان پنس به اقدام اخير تروئيکاي اروپا در خصوص راه اندازي کانال ويژه مالي با ايران تحت عنوان «اينستکس» (ابزار پشتيبان مبادلات تجاري) بود. وزيران امور خارجه آلمان، فرانسه و انگليس حدود سه هفته پيش با انتشار بيانيه اي از راه اندازي ابزار حمايت از تبادلات تجاري با ايران براي مقابله با تحريم هاي يکجانبه آمريکا خبر دادند؛ سازوکاري که با گذشت نزديک به يک ماه هنوز وارد فاز اجرايي نشده است.
پيشتر نيز تعلل و تاخير اروپايي ها در اجراي «ساز و کار ويژه مالي» (SPV) صداي اعتراض مقامات ايران را بلند کرده بود. ساز و کار ويژه مالي اوايل مهرماه در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک مطرح شد اما اجراي آن چندين ماه به تعويق افتاد تا اينکه اس پي وي ميانه بهمن ماه جاي خود را به اينستکس داد.
اينک نيز که به دليل فشارهاي اقتصادي آمريکا ضرورت پياده سازي اينستکس بيش از پيش احساس مي شود، اروپايي ها اجراي آن را منوط به الحاق رسمي ايران به «گروه ويژه مالي» (FATF) مي کنند؛ شرطي که از نگاه مقامات جمهوري اسلامي ايران مردود است و اروپايي ها بايد بدون قيد و شرط در ازاي پايبندي تهران به برجام، راهکارهاي اقتصادي خود را عملياتي کنند.
همين تاخير و تعلل ها باعث شد که رهبر انقلاب روز دوشنبه 29 بهمن‌ ماه در ديدار با مردم استان آذربايجان شرقي، اروپا و آمريکا را در يک جبهه به تصوير بکشد و تاکيد کند که «تکليف آمريکايي ها که مشخص است زيرا شمشير را از رو بسته اند اما بايد مراقب اروپايي ‌ها بود زيرا آنها نيز با خدعه عمل مي کنند.»
برخي کارشناسان به آينده روابط با اروپا خوشبين و معتقدند که سران بروکسل از اراده لازم براي نجات برجام برخوردارند ولي قدرت کافي براي دور زدن تحريم هاي آمريکا را ندارند. از نگاه آنان موضع گيري هاي رسمي اروپايي ها در مقابل آمريکا، عدم حضور سران بروکسل در نشست هايي که آمريکايي ها ترتيب مي دهند و همچنين ارائه راهکارهايي براي نجات برجام از جمله اين دلايل است.
پژوهش**9242**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۰۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خودداری از اظهارنظر درباره کانال‌های ارتباطی میان واشنگتن – تهران گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم.

 «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش‌ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم‌ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: «من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم، اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفتگو با ایرنا درباره برخی ادعا‌ها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشور‌های عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه‌ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق‌های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرف‌هایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم‌های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می‌شود، دیدگاه‌ها شنیده می‌شود و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌گردد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب با خلق ساختار‌های جدید/ ۵ پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت جهانی اطلاعات
  • مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب با خلق ساختارهای جدید
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا