Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-03-28@18:55:10 GMT

تهران ۴۰۰۰ کودک کار دارد

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۰۷۷۴

رکنا: مسئول دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: از بین ۱۲ هزار کودک کار و خیابان در سراسر کشور ۴۰۰۰ نفر از آن‌ها در استان تهران قرار دارند.

به گزارش رکنا، سعید نوروزی مسئول دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در نشست تحلیلی یک تجربه زیسته از دروازه‌ غار با عنوان "در همین نزدیکی" با بیان این‌که فعالیت سازمان بهزیستی در محله دروازه غار ذیل معاونت اجتماعی این سازمان قرار دارد و شامل ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابان و دختران و پسران آسیب دیده یا در معرض آسیب هستند، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید در حوزه آسیب‌دیدگان اجتماعی مصوبه و قانون کم نداریم، اما مشکل اصلی ضمانت اجرایی این قوانین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۲۰ سازمان مردم‌نهاد در این منطقه با سازمان بهزیستی همکاری می‌کنند و به توانمندسازی کودکان این منطقه می‌پردازند.

وی با تاکید بر این‌که تلاش می‌کنیم اقدامات سازمان بهزیستی در این منطقه مبتنی بر شواهد واقعی باشد، ادامه داد: جای خالی بسیاری از خدمات در این منطقه وجود دارد. با این حال اقدامات ارزیابی به شکلی مستمر در این مناطق صورت می‌گیرد و تلاش می‌کنیم به جای مداخلات عامرانه بیشتر تسهیل‌گر باشیم. این خدمات شامل توانمندسازی کودکان کار و خیابان است اگرچه فکر می‌کنیم ریشه‌کن کردن کودکان کار و خیابان دست‌نیافتنی است و به همین دلیل به دنبال کاهش آسیب‌های آن‌ها هستیم.

کارشناس مسئول دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با تاکید بر این‌که نمی‌توانیم کودکان کار و خیابان را حذف کنیم، چرا که آن‌ها منبع درآمد خانواده‌هایشان هستند، تصریح کرد: به همین دلیل تلاش می‌کنیم تا برای مثال ساعت کاری آن‌ها را کم کنیم، آموزش‌های پیشگیرانه را به آن‌ها ارائه کنیم. آنان را به سازمان‌های مردم‌نهاد وصل کرده و به آن‌ها آموزش خودمراقبتی بدهیم.

وی با بیان این‌که هنوز سرپناهی برای ساماندهی همه این کودکان کار و خیابان وجود ندارد، اظهار کرد: به دنبال فراهم کردن این خدمات هستیم بهزیستی به هیچ عنوان موافق طرح‌های ضربتی جمع‌آوری کودکان کار و خیابان نیست و با آن‌ها نیز در جلسات متعدد با این رویکرد‌ها مخالفت کرده است.

نوروزی با تاکید بر این‌که اعتقادی به طرح‌های فوری نداریم، تصریح کرد: ممکن است کار‌های جهادی در همه جای دنیا سودمند باشد، اما در حوزه آسیب‌های اجتماعی اثر معکوس دارد و تنها چرخه آسیب‌های اجتماعی را تکرار می‌کند. در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیازمند فعالیت‌های تدریجی هستیم.

کارشناس مسئول دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان این‌که آیین‌نامه‌ای برای جمع‌آوری کودکان کار و خیابان وجود دارد که براساس آن همه دستگاه‌ها باید وظایف‌شان را انجام دهند، گفت: برای مثال براساس این آیین‌نامه شهرداری باید زیرساخت‌های لازم را تهیه کند و در اختیار دستگاه‌های ذیربط قرار دهد. این در حالی است که ما هنوز نیاز به زیرساخت‌های بیشتری داریم.

وی با بیان این‌که از بین ۱۲ هزار کودک کار و خیابان در سراسر کشور ۴۰۰۰ نفر از آن‌ها در استان تهران قرار دارند و تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: همچنین از بین این تعداد بین ۷۰ تا ۷۵ درصد آن‌ها جزو اتباع بیگانه هستند و باید مداخلات خاص قومیت‌ها در مورد آن‌ها طراحی شود.

این کارشناس مسئول دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی ضمن تشریح تفاوت مساله‌ی «کودکان کار و کار کودک»، اظهار کرد: حذف کودک کار دشوار است، اما باید کار کودک را بهبود ببخشیم. بهزیستی در حوزه کار کودک با کارگاه‌های زیرزمینی مشکل دارد و اتفاقاً بیشترین آسیب‌ها نیز متوجه کودکانی است که به شکل زیرزمینی کار می‌کنند.

نوروزی با بیان این‌که ریشه‌یابی این معضلات کار سازمان بهزیستی نیست و مربوط به مشکلات سطح کلان و معضلات اجتماعی و اقتصادی است، تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد کودکان کار و خیابان عمدتاً از سوی باند‌های بزرگ ساماندهی شده باشند. این مساله عمدتاً در مورد کودکان زباله‌گرد دیده می‌شود.

وی ضمن تشریح وضعیت اعتیاد این کودکان، گفت: قرار بود تا کودکان معتاد زیر ۱۸ سال در مراکز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سم‌زدایی شوند و بعد از بهبودی به مراکز بهزیستی انتقال پیدا کنند، اما در این زمینه وزارت بهداشت و بهزیستی همکاری نمی‌کنند، در حال حاضر دو مرکز در تهران برای این کودکان تدارک دیده‌ایم، اما نمی‌توانیم به دلیل نیاز به پزشک و اورژانس سم‌زدایی این کودکان را انجام دهیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

منبع: رکنا

کلیدواژه: قانون اقتصادی معتاد پزشکی پزشک قانون اقتصادی معتاد پزشکی پزشک استان تهران بهزیستی کودک آسیب دفتر عکس تهران عجیب زن فیلم جوان قتل مرد پسر خانوادگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۰۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات دهی اورژانس اجتماعی بهزیستی خوزستان به مردم و مسافران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مهران کریمیان بیان کرد: تیم‌های سیار اورژانس اجتماعی بهزیستی با استقرار در ورودی شهر‌ها و مکان‌های پرتردد سطح شهر در شهر‌های مختلف خوزستان در ایام نوروز به صورت شبانه روزی در قالب تیم‌های تخصصی روانشناسی و مددکاری به ارایه خدمات می‌پردازند.

وی افزود: خدماتی مختلفی از جمله شناسایی و آموزش کودکان کار و خیابان، توزیع بروشور‌ها و تراکت‌های حاوی معرفی خدمات اورژانس اجتماعی ۱۲۳ و مشاوره‌های روانشناختی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی به شهروندان و مسافران ارائه می‌شود.

وی از شهروندان و مسافران نوروزی خواست در صورت مشاهده هر گونه بحران اجتماعی مانند همسرآزاری، کودک آزاری، افکار و اقدام به خودکشی، سالمند آزاری، معلول آزاری و خشونت خانگی فرار از منزل و ... با خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس بگیرند.

کریمیان با اشاره به این که ۲۴ خودرو اورژانس اجتماعی در خوزستان فعال است ادامه داد: برنامه اورژانس اجتماعی با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در قالب چهار فعالیت خط تلفن اورژانس اجتماعی ۱۲۳، تیم گشت سیار، مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی - اجتماعی و پایگاه‌های خدمات اجتماعی با استفاده از تیم تخصصی شامل روانشناس و مددکار اجتماعی است.

وی گفت: اورژانس اجتماعی در حال حاضر در ۲۱ شهرستان اهواز، آبادان، امیدیه، ایذه، اندیمشک، بهبهان، رامهرمز، رامشیر، باوی، حمیدیه، خرمشهر، شادگان، کارون، دشت آزادگان، دزفول، مسجدسلیمان، گتوند، باغملک، ماهشهر، شوش و شوشتر در حال ارائه حمایت‌های روانی اجتماعی به شهروندان است.

مدیر کل بهزیستی خوزستان خاطر نشان کرد: بر اساس آمار سامانه الکترونیکی فوریت‌های اجتماعی، در سال گذشته ۴۵ هزار شهروند از خدمات اورژانس اجتماعی بهره‌مند شدند و بیشترین تماس‌ها با خط ۱۲۳ در زمینه اختلافات خانوادگی، خشونت‌های خانگی و کودک آزاری بوده است.

دیگر خبرها

  • نشت لوله آب در خیابان میر اصفهان
  • دیدار عیدانه شهردار منطقه ۱۵ با کودکان شیرخوارگاه شبیر
  • خیران استان بوشهر از مراکز نگهداری کودکان حمایت کنند
  • ۱۷ هزار کودک در غزه والدین خود را از دست داده‌اند
  • آرزوهای مددجویان و نیازمندان را برآورده کنید!
  • خدمات دهی اورژانس اجتماعی بهزیستی خوزستان به مردم و مسافران
  • ارائه خدمات رایگان به آسیب دیدگان در مراکز بهزیستی
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • نگهداری ۱۰ کودک در شیرخوارگاه امام علی(ع) شهرکرد
  • تعداد کودکان شیرخوارگاه های استان تهران به زیر ۱۰۰ کودک رسید