Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-25@08:28:21 GMT

شورای نگهبان در رد FATF به وظایف خود عمل کرد

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۱۲۴۷

شورای نگهبان در رد FATF به وظایف خود عمل کرد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا در مورد FATF باید وظایف قانونی خود را انجام می‌داد و در این مورد ما این موضوع را رد کردیم.

به گزارش قدس آنلاین، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفتگوی تلویزیونی با شبکه پرس‌تی‌وی، با تأکید بر نقش شورای نگهبان به‌عنوان مرجع انطباق قوانین با قوانین اساسی کشور، بر جایگاه مجمع تشخیص مصلحت به‌عنوان نهادی برای تصمیم‌گیری درباره لوایحی مثل CFT و پالرمو اشاره کرد و گفت: این امکان وجود دارد که در مجمع تشخیص مصلحت، کنوانسیون‌های پالرمو و CFT به تصویب برسد؛ اما شورای نگهبان باید وظایف قانونی خود را انجام دهد، اگر ما از این ایرادات چشم‌پوشی کنیم در واقع وظایف قانونی و اختیارات خودمان را به‌کار نگرفتیم که به نوبه خود یک نوع تخلف به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی شورای نگهبان را یکی از دستاوردهای مهم انقلاب برای اجرای حاکمیت قانون و تضمین حقوق مردم و شهروندان توصیف و خاطرنشان کرد: قانون اساسی در هر کشوری، تبلور آرمان‌ها و آرزوهای مردم آن جامعه برای یک نظامی سیاسی بهتر است و قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز برگرفته از آرمان‌های بلند مردم مسلمان بوده و طبیعتا حاکمیت قانون نیز یکی از مطالبات اصلی آن‌ها بود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) که توسط مجلس  تصویب و در شورای نگهبان رد شد، گفت: همانطور که پیش‌تر اشاره کردم، یکی از وظایف ما در شورای نگهبان، انطباق مصوبات مجلس با قانون اساسی است. در این موضوع ما چهار مصوبه را پیش‌بینی کردیم که در مجلس شورای اسلامی اصلاح شود که اخیرا نیز اصلاحاتی بر روی این موارد انجام و برای بررسی های بیشتر به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد. مجمع تشخیص مصلحت می‌تواند این مصوبات را بر اساس تشخیص خود برای مدت معینی برای مصلحت تصویب کند.

وی در تحلیل واکنش اروپا نسبت به مسئله برجام و شروطی که اروپا برای ایران برای بهره‌مندی از سازوکار مالی «اینستکس» مطرح کرد، گفت: برجام تلاشی بود برای شکل‌گیری یک توافق بین‌المللی که هم ملاحظات غربی‌ها و آمریکا در آن باشد و هم ملاحظات کشور ایران. در برجام طرف غربی‌ها به تعهداتش پایبند نبود و انتظار می‌رفت که اروپایی‌ها، بهتر عمل می کردند. برای نمونه، بیانیهای که بعد از انتشار اینستکس از سوی اتحادیه اروپا منتشر شد، خیلی ناامید کننده بود.

منبع: آنا

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شورای نگهبان قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۱۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، محمدباقر قالیباف در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» و در پاسخ به تذکر محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قبلا به اشتباه گفته می‌شد که مالیات بر سوداگری به دنبال گرفتن مالیات از ۹۰ درصد مردم است حال این‌که این مالیات سوداگران را دنبال می‌کند.

وی توضیح داد: سوداگر کسی است که با نیت سوءاستفاده وارد بازار می‌شود و حجم وسیعی از ارز و طلا و خودرو را خریداری کرده تا مثلا سه ماه بعد به چند برابر قیمت فروخته تا سود ببرد این قانون مانع از این کار می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در واقعیت تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند آن هم مربوط به کسانی که مالیات نمی‌دهند و فقط سود هنگفت برده و از شرایط سخت تورمی سوء‌استفاده می‌کنند.

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در تذکر خود گفت: کمیسیون اقتصادی به جای رفع ایرادات شورای نگهبان عملا قانون‌گذاری جدیدی کرده است حداقل به ما نمایندگان توضیح دهید که به چه مواردی رای می‌دهید.

محمدرضا پورابراهیمی نیز در پاسخ به تذکر زنگنه اظهار کرد: قانون مالیات بر سوداگری از مهم‌ترین قوانین ما در مجلس یازدهم است که باعث تضعیف سوداگری و رساندن آن به کمترین میزان و تشویق بخش واقعی اقتصاد می‌شود هدف این است که بخش غیرواقعی و سوداگری در چهار بازار سکه، طلا، ارز، خودرو و املاک کم و جمع شود.

همچنین علیرضا سلیمی نماینده محلات هم تذکری درباره روند بررسی ایرادات شورای نگهبان داشت که قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: شورای نگهبان ۱۸ ماده را مورد اشکال قرار داد از مواد ۱۸ تا ۲۹ کمیسیون موارد دیگری را اضافه کرده چون همزمان با بررسی‌ها در این ایام قانون بانک مرکزیT تسهیل مودیان و تامین مالی تولید هم دائمی شد و باید مورد توجه قرار می‌گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد
  • تایید طرح استفساریه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران درشورای نگهبان
  • واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی
  • تایید طرح اصلاح قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • طحان نظیف: طرح استفساریه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد
  • اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان تایید شد
  • تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان
  • قالیباف: کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند