Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت لهستان در پی بالا گرفتن اختلاف با اسرائیل بر سر صحبتهای جنجالی نتانیاهو در نشست ورشو و لغو نشست ویزگراد، خواهان عذرخواهی اسرائیل شد؛ همزمان یک تحلیلگر اسرائیلی هشدار داده، بحران به وجود آمده در روابط با لهستان خطرناک است و هیچ افق روشنی برای حل آن وجود ندارد.

به گزارش ایسنا،  خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامهای ارشد دولت لهستان گزارش داده، مسئولان این کشور پس از متهم شدن از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به نقش داشتن در هولوکاست، منتظر عذرخواهی این رژیم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این آندری بابیش، نخست وزیر جمهوری چک از لغو نشست رهبران  اسرائیل با چهار کشور اروپای مرکزی شامل لهستان، چک، مجارستان و اسلوونی در  قدس اشغالی موسوم به اجلاس«ویزگراد» که قرار بود هفته جاری برگزار شود، به دلیل تنش و اختلاف لهستان با اسرائیل بر سر صحبتهای نتانیاهو خبر داد.

باراک رابید، تحلیلگر مسایل سیاسی در شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گفت: بحران با لهستانی‌ها خطرناک و عمیق است و به نظر نمی‌رسد برای این بحران راه‌حلی در شرایط فعلی وجود داشته باشد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل امروز سه شنبه واکنشی نسبت به این بحران نداشته‌اند و محافل اسرائیلی تلاش می‌کنند از شدت این تنش بکاهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سفیر اسرائیل در ورشو برای دومین بار جهت توبیخ به وزارت خارجه لهستان فراخوانده شده و در آنجا معاون وزیر خارجه لهستان به این مسئول اسرائیلی گوشزد کرد، لهستان خواستار عذرخواهی علنی یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل است.

این مقام لهستانی به سفیر اسرائیل گفت: ما به خاطر شما کنفرانس ورشو با کشورهای عربی را ترتیب دادیم و شما اینگونه جواب کار ما را می‌دهید!

رابید به نقل از یک مقام عالی رتبه اسرائیلی گفت: لهستانی‌ها خشمگین هستند و احساس می‌کنند به آنها توهین شده است، افق روشنی برای حل این بحران وجود ندارد و ما در بن‌بست هستیم.

همچنین نداف ایال، تحلیلگر مسایل خارجی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گفت: "ما در واقع در بن‌بست هستیم؛ بدتر از آن مثل این می‌ماند که لهستان بمب هسته‌ای شلیک کرده و تا زمانی که کاتس از موضعگیری خود دست برندارد و بابت حرفش عذرخواهی نکد، روابط ما در خطری واقعی است، در لهستان صحبت از کاهش سطح روابط با اسرائیل است".

در پی این تحولات، رسانه‌های اسرائیلی براساس گفته‌های یک مسئول این رژیم اعلام کردند، جمهوری چک همبستگی خود را با لهستان اعلام کرده و این کشور نیز نشست ویزگراد که در ادامه لغو شد، را تحریم کرد؛ انتظار می‌رود رهبران مجارستان و اسلواکی به جای این کنفرانس در اراضی اشغالی دیداری دوجانبه با نتانیاهو داشته باشند.

روسای اقلیت‌های یهودی در لهستان نیز انتقادات شدیدی را علیه اظهارات کاتس مطرح و اعلام کردند، صحبت‌های کاتس توهینی به آنها نیز بود زیرا آنها نیز بخشی از جامعه لهستان هستند.

میخائیل شودریخ، خاخام اصلی لهستان و مونیکا کرافچک، رئیس اقلیت‌های یهودی این کشور در بیانیه‌ای اعلام کردند، اظهارات مشابهی که اسحاق شامیر، نخست وزیر پیشین اسرائیل در ۳۰ سال قبل مطرح کرده بود، نه در آن زمان و نه در حال حاضر درست نیستند.

کمیته یهودیان آمریکا نیز از مسئولان اسرائیلی و لهستانی خواست کلمات خود را با دقت انتخاب کنند تا منجر به وخامت بحران میان دو طرف نشود.

انتهای پیام
 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسراييل لهستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۱۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بروز فاز جدید بحران روابط روسیه-اسرائیل با عملیات وعده صادق

یک پژوهشگر امنیتی اسرائیل اعتقاد دارد که عملیات انتقامی ایران در ۱۴آوریل ۲۰۲۴ علیه تل‌آویو نشانه های بیشتری از بحران در مناسبات این رژیم و روسیه را نمایان ساخت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مناسبات روسیه و رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر دچار بحران های جدیدی شده و در پی عملیات انتقامی 14 آوریل 2024 ایران، نشانه‌های بیشتری از این روند در حال آشکار شدن است.

در همین راستا «بات چن دوریان فلدمن»، پژوهشگر موسسه مطالعات امنیتی اسرائیل در مقاله ای این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. او می‌نویسد: بیانیه منتشر شده توسط وزارت امور خارجه روسیه درباره حمله موشکی – پهپادی ایران این اقدام ایران را محکوم نمی کند.

اما این همه ماجرا نیست و در همین بیانیه ضمن دعوت دو طرف به خویشتنداری، عملیات انتقامی ایران، دفاعی مشروع براساس ماده 51 منشور ملل متحد در پی حمله به کنسولگری ایران در دمشق دانسته شده است. بیانیه روسیه همچنین حمله روز اول آوریل 2024 اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را تحریک آمیز و غیرمسئولانه قلمداد کرده است.

اما مخالفت روسیه با خواسته‌های اسرائیل به این نقطه خلاصه نشد و وقتی «الکساندر بن زوی»، سفیر رژیم صهیونیستی از «ماریا زاخاروا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خواست تا مستقیماً حمله ایران را محکوم کند، با پاسخی تندتر روبه‌رو شد.

زاخاروا گفت: به یاد نمی آورم تاکنون حتی یک بار هم اسرائیل حملات کی‌یف به خاک روسیه را محکوم کرده باشد، اما من حمایت‌های مکرر اسرائیل از زلنسکی را در خاطر دارم.

همچنین «واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت گفت: آنچه در شب 14 آوریل رخ داد «در خلاء» اتفاق نیفتاد. گام‌های ایران پاسخی بود به بی‌عملی شرم‌آور شورای امنیت سازمان ملل و پاسخی به حمله آشکار اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق. اگرچه این حمله برای بار اول هم نبود و سوریه دائماً توسط اسرائیل بمباران می شود.

بات چن دوریان فلدمن در بخش دیگری از مقاله خود می نویسد: «موضع ضد اسرائیلی روسیه و همسویی با ایران تعجب آور نیست. این نمونه دیگری از تقویت روابط روسیه و ایران و قرار گرفتن روسیه در کنار ایران در عرصه جهانی است. همکاری دو کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و در کوتاه مدت و میان مدت، اتحاد استراتژیک آنها که تهدید امنیتی مهمی برای اسرائیل است، بیشتر خواهد شد.»

این واکنش روسیه بازنمایاننده تناقض درونی سیاست «یک بام و دو هوای» تل آویو در قبال روسیه است. با گذشت زمان بیشتری از جنگ در اوکراین، رژیم صهیونیستی دیگر نتوانست این سیاست را بدون مشکل ادامه دهد و رفته رفته به امتداد سیاست غرب علیه روسیه مبدل شد. در واقع روسیه، اسرائیل را بخشی از اردوگاه غرب و دست نشانده ایالات متحده می بیند.

 

رسانه عبری: ایران عدم بازدارندگی آمریکا و اسرائیل را فاش کرددبیرکل سابق ناتو: اقدام علیه ایران به نفع اسرائیل نخواهد بود

 

بات چن دوریان فلدمن در نهایت نتیجه‌گیری می‎‌کند روسیه دیگر از منافع اسرائیل حمایت نخواهد کرد. او به تصمیم‌گیرندگان و رهبران رژیم صهیونیستی پیشنهاد می‌کند که درباره روسیه با واقعیت رو‌به‌رو شوند و منتظر وخامت هرچه بیشتر روابط تل آویو و مسکو باشند. فاز بعدی این روند تثبیت شدن جایگاه روسیه در میان دشمنان اسرائیل خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیوید کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید
  • دیود کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید
  • کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید
  • جاسوسی گسترده دولت لهستان با نرم افزار اسرائیلی
  • جاسوسی گسترده دولت لهستان با نرم افزار اسرائیلی پگاسوس
  • نگاهی به روابط رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی/ آنها چگونه حافظ منافع اسرائیل بودند؟ + عکس ها
  • اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم | سفر وزرای آلمان و انگلیس برای فشار به نتانیاهو
  • بروز فاز جدید بحران روابط روسیه-اسرائیل با عملیات وعده صادق
  • هشدار مادورو نسبت به ماجراجویی جدید نتانیاهو علیه ایران
  • هشدار مادورو نسبت به ماجراجویی جدید «نتانیاهو دیوانه» علیه ایران