Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@14:46:29 GMT

اروپا در مقابل یکجانبه گرایی ترامپ

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۱۵۴۷

اروپا در مقابل یکجانبه گرایی ترامپ

تهران-ایرنا- سیاست های یکجانبه گرایانه رئیس جمهوری ایالات متحده ضمن تضعیف روابط فرا آتلانتیکی اروپا و آمریکا، رویکردهای «دونالد ترامپ» را آماج بی سابقه ترین حملات حتی از سوی متحدان قرار داده است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، اختلاف نظر میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده موضوع پوشیده ای نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا و اروپا در دو سوی آتلانتیک از مدت ها قبل اختلافاتی داشتند اما در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» این شکاف به شدت عمیق شده است. یکجانبه گرایی کاخ سفید در امور جهانی، اولویت دادن به منافع داخلی و بی توجهی به منافع کشورها و امنیت جمعی درکنار ناامید کردن افکار عمومی از دستیابی به یک صلح پایدار از جمله دستاوردهای دوساله ترامپ برای کاخ سفید بوده که صدای متحدان آن را هم درآورده است.
رئیس جمهوری آمریکا در بیش از دوسالی که وارد اتاق بیضی کاخ سفید شده است شعار عظمت دوباره آمریکا را به بدترین و منزجرکننده ترین شکل آن دنبال کرد. وی تقریبا هر کاری را برای برهم زدن نظم جهان و پیشبرد توهمات خود از اعتبار و قدرت آمریکا انجام داد.

**انزوای آمریکا از جهان
دونالد ترامپ، دولت و سیاست های ایالات متحده آمریکا را در افکار عمومی جهان به یکی از منفورترین بازیگران عرصه بین المللی تبدیل کرد و به شدت از محبوبیت و رضایت جهانیان از سیاست های کاخ سفید کاست.
خروج از بسیاری از توافق های بین المللی بزرگ، بی اعتنایی به نهادهای بین المللی و پشت کردن به سازمان ملل متحد، لغو بسیاری از قراردادهای تجاری و اقتصادی واشنگتن با دیگر کشورها و بی توجهی به بسیاری از تعهداتی که روسای جمهوری پیشین ایالات متحده پذیرفته بودند در کنار دنبال کردن مجموعه ای از سیاست های یکجانبه با محوریت شعار «نخست آمریکا» موجب شد تا شکاف میان کاخ سفید و دیگر دولت های جهان به شدت افزایش یابد.
به نوشته رویترز، «توماس گرمینگر» دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا، اکنون جهان به رهبرانی نیاز دارد که تنها به فکر منافع و اقدامات کوتاه مدت نیستند.
این خودمحوری تقریبا در همه عرصه های وجودی آمریکا نمایان است که نارضایتی گسترده ای را هم پدید آورد. توقعات «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا در نشت امنیتی مونیخ به ویژه در مورد ونزوئلا نمونه ای از این امر است که با پاسخ تند وزیر امور خارجه اسپانیا روبرو شد. وزیر امور خارجه فرانسه هم با ابراز شگفتی از سیاست های واشنگتن با رویکرد کاخ سفید در مورد خروج نیروها از سوریه مخالفت کرد.
جالب اینجاست این خط مشی ها تنها به مخلفت ها دامن می زند. یک دیپلمات ارشد فرانسوی در این زمینه اعتقاد دارد: فشار ایالات متحده تمایل برای اقدام متضاد را بیشتر می کند. این فشارها غیرسازنده هستند و بهترین راه حل آن است که آمریکا این خط مشی را تغییر بدهد.

**واشنگتن در گوشه رینگ مونیخ
سیاست های ترامپ موجب شد در دوره اخیر تقریبا در همه عرصه ها و نشست های بین المللی، مقام ها و رویکردهای کاخ سفید در انزوا قرار بگیرد. همین امر بسیاری از کشورها و از جمله اتحادیه اروپا را که به دنبال کسب اعتبار بین المللی در اندازه های یک قدرت بزرگ جهانی هستند، به رقابت و حتی تقابل با ایالات متحده کشانده است.
اجلاس امنیتی مونیخ آخرین مکانی بود که همگان به رویکردهای کنونی کاخ سفید تاختند. خبرگزاری «رویترز» در این زمینه گزارشی را منتشر کرد که در رسانه های جهان بازتاب گسترده ای داشت. در این گزارش آمده است سیاست های ترامپ موجب شد تا حتی شرکا و دوستان نزدیک آمریکا هم در مقابل وی متحد شوند.
این گزارش به مقایسه حضور دو معاون رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس مونیخ در سال های 2009 و 2019 پرداخت و افزود زمانی «جو بایدن» معاون «باراک اوباما» خواستار بازطراحی روابط با روسیه بود؛ اکنون مایک پنس معاون ترامپ هم بار دیگر پیشنهاد بهبود روابط جهان با کشور خودش را مطرح می کند اما واکنش جهان به این دو درخواست متفاوت بوده است. مایک پنس در پارلمان آلمان گفت که پیام دوستانه چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا را انتقال می دهد.
پیامی را که پنس به مونیخ آورده بود حاوی نکات زیر بود: منزوی سازی ایران، مقابله با چین، بازگرداندن سربازان آمریکایی به کشور و لزوم هم راستا شدن اروپا با ایالات متحده. به اعتقاد این خبرگزاری دستاورد سفر 4 روزه پنس به اروپا تنها افزایش شکاف میان آمریکا و متحدانش بود و در این امر مسائل مربوط به ایران، ونزوئلا، بحث های موشکی و کنترل تسلیحاتی در کنار بحران های زیست محیطی دخیل هستند.
اکنون مردم جهان و حتی کارشناسان نیز در مورد نقش واشنگتن در جهان دچار تردیدهای جدی شده اند. پیش از آغاز نشست امنیتی مونیخ، براساس نتایج نظرسنجی موسسه آمریکایی «پیو» نیمی از مردم آلمان و فرانسه، قدرت ایالات متحده را تهدید می دانند که در مقایسه با 37 درصد سال 2013 افزایش شدیدی را نشان می دهد.
روزنامه «فایننشال تایمز» هم در گزارشی عنوان داشت سخنانی که از روی عصبانیت در مونیخ بیان می شد آتلانتیک گرایی را نابود می کند. علت آن است که اروپا نمی تواند منتظر و دنباله روی رویکردهای جهانی دولت ترامپ باشد. این درحالی است که تاکنون کنفرانس مونیخ بهترین مکان برای نشان دادن اهمیت و مزایای اتحاد دوسوی آتلانتیک برای حل مشکلات جهانی بود.
به نوشته این گزارش اگرچه از مذاکرات و توافق های پشت درهای بسته اطلاعاتی در دست نیست اما در ظاهر روابط دولت ترامپ با رهبران اروپایی بد است و آن ها به جای همراهی با هم بر سر یکدیگر فریاد می زنند. در این زمینه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان فعال تر از بقیه بود و نگاه انتقادی اتحادیه اروپا در زمینه یکجانبه گرایی ایالات متحده، تلاش برای انزوای ایران و سیاست های حمایتگرایانه ترامپ را مورد نکوهش قرار داد.
وی با صراحت اعلام کرد که اروپا از خط مشی ایالات متحده در مورد توافق هسته ای با ایران پیروی نخواهد کرد ضمن اینکه تلاش می کند تا از طریق چندجانبه گرایی برای دیگر مشکلات همچون تغییرات آب و هوایی هم پاسخی را پیدا کند.
نویسنده گزارش این روزنامه بریتانیایی معتقد است مسیر بازسازی اعتماد دو قدرت در دوسوی آتلانتیک هموار نیست به ویژه آنکه شاهد جهانی هستیم که رقابت میان قدرت های بزرگ تشدید شده است؛ تنها این امیدواری وجود دارد که از این به بعد دو طرف در سطوح حداقلی با یکدیگر همکاری را از سر بگیرند.

**نابودی اتحاد آتلانتیکی
یکی از مهمترین پیامدهای ریاست جمهوری ترامپ نابودی اتحاد راهبردی اروپا و آمریکا بود که چند دهه برای پایه ریزی آن تلاش شده بود. «نیویورک تایمز» نوشت شکاف میان ترامپ و اروپا اکنون نامحدود و توام با عصبانیت شده است. رهبران اروپایی این پیام را به سوی کاخ سفید ارسال کرده اند که ممکن است سخنان و توئیت های ترامپ اتحاد در دوسوی آتلانتیک را که سال ها برای تحکیم آن تلاش شد عقیم بگذارد.
از نگاه این روزنامه آمریکایی علت موضوع را یک مقام ارشد آلمانی اینگونه فاش ساخت «این باور وجود دارد که ترامپ هیچ نگرانی را در مورد منافع و دیدگاه های متحدان خود ندارد؛ پس این اتحاد شکسته شده است.»
روزنامه «واشنگتن پست» هم نوشت سیاست خارجی ترامپ از هر سو مورد حمله قرار گرفته است. از رهبران اروپایی گرفته تا رقبای دموکرات و حتی متحدان حزبی ترامپ، همگی به منتقد کاخ سفید تبدیل شده اند.
رفتارهای متناقض ترامپ در دوسال گذشته موجب انباشت نارضایتی در بیشتر مناطق جهان به ویژه اروپا شده است. همه این موضوع ها باعث شد تا صدراعظم آلمان در مونیخ بی سابقه ترین انتقادها را نسبت به سیاست خارجی آمریکا بیان کند. وی حتی عنوان داشت نظم جهانی که ایالات متحده رهبر آن بود اکنون فروپاشیده و تکه تکه شده است
به نوشته این روزنامه، کارشناسان اعتقاد دارند بی میلی سال گذشته کشورها برای انتقاد از کاخ سفید، امسال به اعتراضاتی صریح و فریادگونه تبدیل شد؛ حال عصبانیت ها پدیدار و روابط نابود شده است. اما ترامپ درک نمی کند که این تحولات به اقتصاد داخلی و نگاه شهروندان آمریکا ربطی ندارد بلکه به روابط، اعتماد و نوع نگاه مشترک به ارزش ها و در نهایت نگرانی های جمعی مربوط می شود.
آنگلا مرکل حتی صریح و بدون تعارف ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت چندجانبه گرایی عنوان داشت از زمانی که ترامپ به قدرت رسیده به این موضوع مهم بی توجه بود که تلاش برای کسب بُرد برای دوطرف، بهتر از حل مسائل به صورت یکجانبه است.
پژوهش**9130

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي يكجانبه گرايي دونالد ترامپ اتحاديه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۱۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روابط ما با آمریکا به نقطه حساسی رسیده است

به گزارش همشهری آنلاین،‌ خبرگزاری عراق در این باره اعلام کرد که «محمد شیاع السودانی» امروز با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار و رایزنی کرد.

السودانی در جریان این دیدار گفت: سفر من به ایالات متحده پس از یک برهه حساس انجام می‌شود و اهمیت روابط بین دو طرف را نشان می‌دهد.

وی افزود: روابط آمریکا و عراق به نقطه عطف مهمی رسیده است و ما قصد داریم درباره مشارکت گفت‌وگو کنیم.

السودانی اعلام کرد: ما در حال تلاش برای حرکت از یک رابطه نظامی به مشارکت کامل با آمریکا هستیم و دیدگاه‌های آمریکا و عراق ممکن است در مورد آنچه در منطقه اتفاق می‌افتد، متفاوت باشد.

بایدن نیز در این دیدار اظهار داشت: عراق و آمریکا با یکدیگر همکاری می‌کنند تا داعش تروریست را شکست دهند.

بایدن مدعی شد: مصمم هستیم تا از گسترش درگیری در خاورمیانه اجتناب کنیم.

بیشتر منابع رسانه‌ای اعلام کرده بودند که بایدن برای گفت‌وگو در زمینه تنش‌های ناشی از جنگ غزه، پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی و نیز موضوع خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق میزبان نخست‌وزیر عراق خواهد بود.

در این سفر یک هیات دولتی و پارلمانی شامل وزرا، نمایندگان پارلمان، مشاوران و نمایندگانی از بخش‌های خصوصی و صنعتگران متخصص، السودانی را همراهی می‌کنند و مذاکرات گسترده‌ای را با مقامات آمریکایی درخصوص روابط دوجانبه، پرونده‌های اقتصادی، مالی، تجاری، امنیتی علاوه بر آموزش، فرهنگ و سایر بخش‌ها خواهند داشت. همچنین قراردادهای سرمایه گذاری با شرکت‌های بزرگ امریکایی امضا خواهد شد.

در جریان این سفر همچنین نخستین نشست کمیته عالی هماهنگی مشترک با هدف پیشبرد توافقنامه چارچوب استراتژیک در محورهای انرژی، همکاری بانکی و مالی، حمل و نقل، مبارزه با فساد، استرداد اموال عراق، بخش تجارت، آموزش و فرهنگ برگزار خواهد شد.

کد خبر 844841 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر ویژه ایالات متحده آمریکا عراق جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • اعلام فیلم‌های دوهفته کارگردانان جشنواره کن
  • جدیدترین جهت گیری پنتاگون درباره حمله ایران
  • وزیر دفاع آمریکا: ایالات متحده به دنبال تشدید تنش نیست
  • روابط ما با آمریکا به نقطه حساسی رسیده است
  • ریابکوف: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت
  • آمریکا واردات فلزات از روسیه را ممنوع کرد
  • جمهوری خواهان، ترامپ را منبع اطلاعاتی معتبرتری نسبت به پنتاگون می‌دانند
  • ترامپ: حمله ایران به اسرائیل نمایانگر ضعف آمریکا بود
  • بایدن خطاب به نتانیاهو: علیه ایران وارد جنگ نمی‌شویم
  • درگوشی آمریکا به اسرائیل