Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@13:05:41 GMT

فشار موشکی اروپا ناشی از خوی استعماری**علیرضا رضایی

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۱۷۱۳

فشار موشکی اروپا ناشی از خوی استعماری**علیرضا رضایی

مدتی بعد از خروج آمریکا از برجام به این بهانه که این توافق، توافقنامه ای کامل نیست و در مورد دیگر مسائل مورد مناقشه با ایران مذاکره نشده، در ایران نگاه ها به واکنش و روند پیگیری برجام توسط سه قدرت اروپایی بود.

اروپا با بیانیه ای از برجام حمایت کرده و قول ایجاد کانال مالی برای ادامه تجارت را داد اما مسئله ای که هرروزه صدایش بیشتر میشد مواضع طرف های اروپایی در رابطه با برنامه موشکی ایران بود که ضمن حمایت از برجام خواستار مذاکراتی برای محدود کردن برد و قدرت موشک های ایران بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از بیانیه انگلیس، فرانسه و آلمان و احداث رسمی کانال مالی ویژه اروپا برای ادامه روابط اقتصادی و تجاری با ایران با نام 'INSTEX '، اروپا مجددا حمایت از برجام و فشار بر برنامه دفاع موشکی و دفاعی ایران را در دستور کار خود قرار داد.
اما در منطقه خاورمیانه که در آن خرید تسلیحات حرف اول را میزند، بنظر می رسد خواسته طرف های اروپایی از خوی استعماری آنها ناشی میشود. آمار ها نشان می دهد در منطقه ای که رکورد بیشترین خرید سلاح را در جهان به خود اختصاص داده، پس از آمریکا و روسیه، سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان به ترتیب بیشترین حجم تسلیحات را به خاورمیانه تزریق کرده اند.
موسسه سیپری مدتی پیش در مطلبی مدعی شد که خرید سلاح توسط عربستان سعودی در پنج سال اخیر افزایش چشم گیری داشته و در سال 2017 عربستان سعودی دومین وارد کننده بزرگ تسلیحات در جهان بوده است.
براساس آمار های منتشر شده پس از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر ، عراق و اسرائیل بیشترین مقدار خرید سلاح از اروپا و آمریکا را در خاورمیانه به خود اختصاص داده اند تا خاورمیانه به خریدار یک سوم تسلیحات جهان تبدیل شود.
دراین میان برنامه دفاعی ایران که با اهداف بازدارندگی و در شرایط تحریم های ظالمانه تسلیحاتی و اقتصادی ایجاد شده هزینه بسیار کمتر از آنچه کشور های منطقه برای سلاح هزینه می کنند را در برمی گیرد ازاین رو فشار های اروپا برای محدودیت برنامه موشکی ایران بیشتر به این معناست که ایران در خاورمیانه مسلح و جنگ زده به استقبال خودکشی برود.
این مسئله باعث شده دوجناح ایران در برابر درخواست غیرمعقول اروپا متحد شده و مقامات بلند پایه کشور از غیرمذاکره بودن توان دفاعی ایران و ادامه قدرتمند برنامه موشکی ایران سخن بگویند.
براساس تجربه دشمن همیشه دربرابر وحدت و قدرت ایران عقب نشینی کرده است و مواضع یکپارچه مقامات و مردم کشور حتما باید اروپا را به این نتیجه برساند که ایران حق دفاع از خود را در منطقه ای که سلاح های اروپایی و آمریکایی در آن تجمیع شده است دارد و از فعالیت های موشکی خود دست نمی کشد.
علیرضا رضایی
دانشجو علوم سیاسی دانشگاه گیلان
2007

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي فشار موشكي ايران اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۱۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاور امنیت ملی آمریکا: تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کنیم

به گزارش جماران؛ مشاور امنیت ملی آمریکا از تصمیم کشورش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران خبر داد.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا از تصمیم کشورش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران خبر داد. 

سالیوان افزود که در روزهای آینده، ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه ایران از جمله برنامه موشکی و پهپادی این کشور و همچنین سپاه پاسداران و وزارت دفاع ایران اعمال خواهد کرد.

وی افزود: «پیش‌بینی می‌کنیم که متحدان و شرکای ما نیز به زودی تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کنند». 

این مقام آمریکایی با تکرار برخی یاوه‌سرایی‌های ضدایرانی افزود: «این تحریم‌های جدید و سایر اقدام‌ها به طبل فشار مداوم برای مهار و تنزل ظرفیت و کارایی نظامی ایران و مقابله با طیف گسترده رفتارهای مشکل‌ساز آن ادامه خواهد داد».

 

منبع: ایلنا

دیگر خبرها

  • بررسی فروش یک میلیارد دلار سلاح به اسرائیل در دولت بایدن
  • فون درلاین خواستار خویشتنداری در خاورمیانه شد
  • علیرضا قزوه: فصل دوم سرزمین شعر در حال ساخت است
  • واکنش جدید آمریکا و اروپا در واکنش به پاسخ موشکی ایران
  • طرح گروه ۷ برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران
  • سپاه پاسداران در حمله به اسرائیل از کدام سلاح‌های خود استفاده نکرد؟
  • مشاور امنیت ملی آمریکا: تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • از دوران وابستگی تا روزگار سرافرازی
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران
  • واکنش جهان به عملیات موشکی و پهپادی وعده صادق