Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@06:49:10 GMT

2700 تشکل اجتماعی زنان و خانواده به ثبت رسیده است

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۱۸۵۷

2700 تشکل اجتماعی زنان و خانواده به ثبت رسیده است

تهران- ایرنا- معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 2 هزار و 700 تشکل اجتماعی زنان و خانواده به ثبت رسیده است که نسبت به پیش از انقلاب اسلامی رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار عصر سه شنبه در آیین افتتاحیه نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی تشکل های اجتماعی زنان و خانواده شهر تهران اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 20 تشکل در حوزه زنان به ثبت رسیده بود که تعداد آن در شهرستان ها نادر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در حوزه محیط زیست نیز در حال حاضر 900 تشکل فعال است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این که وضعیت جامعه زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ارتقا یافته است گفت: شاهد نرخ رشد علم و تحصیل زنان، حضورشان در عرصه های مختلف اجتماعی و فرهنگی و سیاسی در جامعه هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد: با پشت سر گذاشتن مشکلات و آسیب های اجتماعی آینده خوبی را برای بانوان در پیش رو خواهیم داشت.
ابتکار با بیان اینکه این سومین کارگاه آموزشی تشکل های اجتماعی زنان و خانواده است گفت: برگزاری این نشست ها نقش مهمی در توان افزایی سازمان های مردم نهاد دارد در همین راستا باید تجربیات موفق و نوآوری ها ثبت و منتقل شود تا سازمان ها بسیج اجتماعی را برای پیشبرد اهداف جامعه بانوان پیگری کنند.
وی ادامه داد: شش نشست دیگر برای سازمان های نهاد زنان و خانواده در سطح کشور پیش بینی شده است که تا پایان این دولت برگزار خواهد شد.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه به تشکل های مردم نهاد به ویژه زنان را در دستور کار خویش قرار داد و در این زمینه نگاه راهبردی داشته است.
وی با بیان اینکه شاهد تحولات گسترده در سازمان های مردم نهاد هستیم ابراز داشت: حضور این سازمان ها در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری های دولت نقش مهمی ایفا می کنند.
ابتکار تاکید کرد: سازمان های مردم نهاد در دولت مصوب شده اند از این رو می توانند نقش کلیدی در برنامه ریزی های منطقه ای و کارگروه های مختلف اجتماعی داشته باشند ضمن این که در تنظیم برنامه توسعه ششم کشور نیز از توانمندی آنان استفاده شده است.
وی با بیان این که سازمان های مردم نهاد مردم را به سمت توان افزایی سوق دهند گفت: در حال حاضر تحریم های ناجوانمردانه، جنگ اقتصادی و روانی برای مردم به وجود آورده است که باید شرایط توان افزایی برای مردم ایجاد شود تا معیشت خود را تامین کنند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: همچنین موسسه ها و خیریه ها به سمت توان افزایی حرکت کنند تا شاهد جهت گیری صحیح ومناسبی در جامعه باشیم.
وی بیان داشت: همچنین سازمان های مردم نهاد در جهت ارتقای سطح فرهنگی مردم، بهداشت زنان می توانند برنامه های علمی و راهکار ارائه کنند چرا که در جامعه تاثیرگذار هستند.
ابتکار با تاکید بر این که سازمان های مردم نهاد نقش دیده بانی دارند گفت: اگر سازمان ها نگاه تخصصی و استقلال داشته باشند می توانند با نقد منطقی و منصفانه، کاستی را در دولت متذکر شوند و نگاه نوینی ارائه کنند.
وی افزود: سازمان های مردم نهاد سرمایه ای برای آینده کشورمان هستند که اگر ساز و کارهای ساختاری و مدیریتی را با نظارت های کافی پیش نبرند با آسیب مواجه می شود که بر بدنه آن ضرر خواهد زد.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اهتمام بر این که باید مشکلات در جامعه مورد بحث و بررسی قرار گیرد گفت: برای شفاف سازی فعالیت های دولت در اتاق شیشه ای باید قرار گیرد تا مردم و رسانه ها بتوانند عملکرد های دولت را ببینند و آن را نقد کنند.
وی خاطر نشان کرد: در دولت دست یاری را به سمت سازمان ها و تشکل های مردم نهاد بلند می کنیم تا از توانمندی های و همفکری این نهادی مدنی برای اعتلای کشورمان بهره مند شویم.
آیین افتتاحیه نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی تشکل های اجتماعی زنان و خانواده شهر تهران با حضور محسن بندپی استاندار تهران در استانداری برگزار شد.
تهرام/8138///6139

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تشكل هاي مردمي زنان و خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۱۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبودهای مالی، مقر سازمان ملل در ژنو را در خاموشی فرو برد

از آنجایی که بسیاری کشورهای عضو سازمان ملل تعهدات مالی خود به این نهاد بین‌المللی را پرداخت نمی‌کنند، کمبودهای مالی منجر به در پیش گرفتن اقدامات ریاضتی سخت در دفاتر این نهاد از جمله مقر سازمان ملل در ژنو شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "اس ار اف" سوئیس در گزارشی نوشت: کمبود پول سازمان ملل را مجبور به خاموش کردن چراغ های مقر خود در ژنو کرده است. بسیاری از کشورها کمک های خود را به این نهاد بین المللی پرداخت نمی کنند - یا به موقع پرداخت نمی کنند و اکنون وضعیت مالی آن بدتر می شود.

در ادامه این مطلب آمده است: سازمان ملل هرگز نهادی که بتواند ولخرجی و یا ریخت و پاش کند نبوده است. حدود 3.6 میلیارد دلاری که برای تامین مالی این نهاد در سال 2024 استفاده می شود، برای یک سازمان جهانی با زمینه های بی شمار فعالیت و 193 کشور عضو، بسیار ناچیز است.

اما مشکل واقعی این است که بسیاری از کشورها کمک های خود را به این نهاد پرداخت نمی کنند - یا به موقع آنها را پرداخت نمی کنند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد بارها و بارها از این موضوع شکایت کرده است.

در سال 2023، تنها 152 کشور کمک های اجباری خود را به طور کامل به این نهاد پرداخت کرده اند. در سال جاری تاکنون تنها 98 نفر از جمله سوئیس این کار را انجام داده اند.

بنابراین سازمان ملل در یک بحران نقدینگی جدی است که گوترش را مجبور به اتخاذ تدابیر فوق العاده می کند. اوضاع تا آنجا پیش رفته که وی کار و همچنین اصلاحات سازمان ملل را در معرض خطر می بیند.

مقرهای سازمان ملل در نیویورک، وین، نایروبی و آخرین اما نه کم‌اهمیت‌ترین و بزرگترین مقر از نظر کارکنان در ژنو تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته‌اند. البته سازمان های فرعی سازمان ملل که بودجه جداگانه خود را دارند تحت تأثیر این شرایط قرار نمی گیرند.

پیش‌بینی معنای اقدامات ریاضتی پیش‌تر در کریسمس و سال نو در ژنو ارائه شد. در آن زمان کاخ و مقر سازمان مل در این شهر کاملاً بسته بود. با این حال، این وضعیت در طول سه هفته بود که به هر حال اتفاقات کمی در صحنه بین المللی وجود داشت.

اما از نیمه دوم آوریل به بعد در سال جاری میلادی این محدودیت ها بر عملیات کامل این نهاد تاثیر می گذارد. کیرا کروگلیکوا، مدیر اداری سازمان ملل در ژنو توضیح می دهد، کل ساختمان ها به طور موقت بسته هستند و کارکنان باید در ساختمان های دیگر گرد هم آیند.

به گفته وی در این شرایط زمان بازگشایی دفاتر سازمان ملل نیز محدود خواهد بود. دفاتر و اتاق های جلسات فقط از ساعت 8 صبح تا 19 بعد از ظهر برای مدت نامشخصی باز خواهند بود.

در این شرایط به منظور کاهش هزینه ها روشنایی بیرونی ساختمان‌های تاریخی سازمان ملل در این شهر به حداقل کاهش می‌یابد، پله‌های برقی فقط در زمان رویدادهای مهم کار می‌کنند و گرمایش و سرمایش کم می‌شود. کروگلیکوا توصیه می کند که کارکنان سازمان ملل در روزهای سرد کت به همراه داشته باشند.

این برای صرفه جویی 42 درصدی از هزینه های زیرساختی در ساختمان ژنو - یا 15 میلیون فرانک در نظر گرفته شده است. این بر هزینه های انرژی، امنیت، تمیز کردن و تهیه مواد تأثیر می گذارد.

کروگلیکوا البته برای رفع نگرانی های کارکنان اعلام کرد که حداقل دستمزد کارمندان در حال حاضر همچنان "حداقل در حال حاضر تضمین شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: سازمان ملل اهرم های زیادی برای افزایش انضباط پرداختی کشورهای عضو ندارد. هیچ برنامه ای برای حذف دولت ها و کشورها از این سازمان جهانی وجود ندارد.

از سوی دیگر، ماده 19 منشور ملل متحد می گوید کشورهایی که حداقل دو سال کمک های خود را به این نهاد پرداخت نکنند، حق رای در مجمع عمومی را از دست می دهند. این موضوع در حال حاضر درباره ونزوئلا، اکوادور و افغانستان صدق می کند.

 با این حال، آنچه بسیار جدی‌تر است این است که برخی از مهم‌ترین مشارکت‌کنندگان مالی از جمله ایالات متحده آمریکا به‌طور جدی در کمک های خود معوقه دارند. در دوران روسای جمهور سابق جورج دبلیو بوش و دونالد ترامپ، این مقامات انتقاد های اساسی از سازمان ملل داشتند. در زمان جو یدن، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده، که از سازمان ملل حمایت می کند هم پارلمان این بودجه را مسدود می کند.

این شرایط اکنون سازمان ملل را مجبور به اتخاذ تدابیر ریاضتی شدید می کند.

آغاز به کار اجلاس اتحادیه بین المجالس در ژنو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سقف‌های مهربانی، سرپناه مددجویان کمیته امداد لرستان
  • جشن واگذاری بیش از ۲ واحد مسکونی در استان سمنان
  • همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند
  • کمبودهای مالی، مقر سازمان ملل در ژنو را در خاموشی فرو برد
  • وام ازدواج؛ شیرینی یک قانون برای حمایت از نهاد خانواده
  • نقش مردم در همراهی با پلیس در طرح عفاف و حجاب برجسته است
  • برنامه‌های فرهنگی در اردبیل رشد ۴۰۰ درصدی دارند
  • سازمان ملل: بیش از ۱۰ هزار زن در غزه جان باختند
  • نشست نمایندگان تشکل های کارگری وکارفرمایی با استاندار کردستان
  • ارتش اسلامی از منظم‌ترین و سالم‌ترین سازمان‌های کشور است