Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره انتظارات از عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره جدید، می‎گوید: مدیریت مجمع باید جا بیندازد که مجمع تشخیص، نظر کارشناسی بدهد، نه شرعی و اسلامی.
حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، با انتقاد از برخی عملکردهای مجمع تشخیص مصلحت به ایرناپلاس می‎گوید: فلسفه تشکیل مجمع تشخیص این بود که وقتی شورای نگهبان نتواند مصلحت نظام را درباره مصوبات مجلس اعلام کند و مجلس هم نظر شرعی شورا را درباره مصوباتش رد کند به گفته امام، چند کارشناس، اظهارنظر بکنند و اظهارات آن‌ها با امضای رهبری، نظر نهایی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فاضل میبدی همچنین تأکید می‎کند فلسفه کلی تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام، این بود که نظری کارشناسی و نهایی درباره موضوعات داده شود؛ نه آنکه در جلسات مجمع حدیث و روایت بخوانند و بعد بگویند این مصوبه خلاف اسلام است! باید درباره مسائل عرفی مانند FATF، نظر عاقلانه و کارشناسی داده شود. نباید آن را با شرع خلط کنیم.
او در ادامه می‎گوید که شرع و روایات اگر بتوانند این موضوعات را حل کنند، در شورای نگهبان حل می‎شود. وقتی موضوع و مصوبه‎ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‎آید، بحث منافع ملت و مصلحت مردم است. 
فاضل میبدی درباره انتظارات از عملکرد مجمع تشخیص در دوره جدید اضافه می‎کند: یکی از انتقاداتی که به مجمع وارد می‎شود این است که در مجمع نظر معممین به نظر کارشناسان ارجحیت دارد، ولی این موضوع به صلاح نیست. مدیریت مجمع باید به‌گونه‌ای باشد که جا بیندازد؛ مجمع باید نظر کارشناسی بدهد و نه شرعی و اسلامی.
طولانی شدن تصویب لوایح موسوم به اف‎ای‎تی‎اف و جدال بر سر آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام در ماه‌های گذشته، باعث شده انتقاداتی نسبت به عملکرد این نهاد مطرح شود. بر اساس اصول 110،111 و 112 قانون اساسی وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام عبارتند از: ارائه مشاوره به مقام معظم رهبری در تعیین سیاست‎های کلی نظام، پیشنهاد به مقام معظم رهبری درباره چگونگی حل معضلات نظام که از طریق عادی قابل‌حل نیست، تشخیص مصلحت در مواردی که شورای نگهبان مصوبه مجلس شورای اسلامی را خلاف موازین شرع یا قانون اساسی بداند، مشاوره در اموری که مقام رهبری به مجمع ارجاع می‎دهد، نظارت بر حسن اجرای سیاست‎های کلی نظام، مشاور رهبری در موارد اصلاح یا تتمیم قانون اساسی، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، انتخاب یکی از فقهای شورای نگهبان برای عضویت در شورای موقت رهبری، تصویب برخی از وظایف رهبری برای اجرا توسط شورای موقت رهبری، انتخاب جایگزین هر یک از اعضا توسط شورای موقت رهبری در صورت عدم توانایی انجام وظایف و پیشنهاد چگونگی اتخاذ تصمیم شورای موقت رهبری. برچسب ها: حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی ، حوزه علمیه قم ، مجمع تشخیص

منبع: خرداد

کلیدواژه: حوزه علمیه قم مجمع تشخیص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۲۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل و اعضای جدید شورای مرکزی حزب مستقل و اعتدال ایران انتخاب شدند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی حزب مستقل و اعتدال ایران، در مراسم یازدهمین مجمع عمومی و شانزدهمین کنگره حزب مستقل واعتدال که جمع کثیری از چهره‌های شاخص سیاسی و مذهبی حضور داشتند، قدرتعلی حشمیان ضمن عرض خیرمقدم، گزارشی از  فعالیت حرب مستقل و اعتدال ایران و جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران و خانه‌ احزاب  ارایه دادند.

کواکبیان رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب ایران و دبیرکل حزب مردم سالاری طی سخنانی از مسئولان خواست که به خواسته‌های احزاب توجه کنند و از رئیس جمهور تقاضا کرد که به وعده خودعمل کند و در مورد دستورشان که قول داده بودند به خانه احزاب ساختمان مناسبی اختصاص دهند پیگیری ومساعدت کنند.

دکتر حشمت الله قنبری استاد دانشگاه و رئیس ستاد دهه فجر طی سخنانی حاضرین را دراین ماه مبارک رمضان به رعایت تقوا وکمک به مستمندان دعوت کرده وضمن تشریح دوران زندگی کریم اهل بیت ازهمگان خواستند که از راه وروش زندگی امام حسن مجتبی (ع) راالگو وسرمشق خود قرار دهند.

در ابن مجمع عمومی و کنگره که ۳۵ نفر کاندیدا شده بودند، ابتدا اسماعیل ابراهیمی بعنوان رئیس مجمع عمومی و بهمن درویشی نایب رئیس اول و میرهاشمی منشی وپناهی ناظر مجمع عمومی برگزیده شدند و سپس با حضور ۳۴۱ نفر، انتخابات برگزار شد و در نتیجه دبیرکل واعضای شورای مرکزی حزب مستقل واعتدال ایران برای سه سال به شرح ذیل انتخاب شدند.

الف- اعضای اصلی شورای مرکزی.

۱) قدرتعلی حشمتیان با۲۵۹ رای بعنوان رئیس شورای مرکزی ودبیرکل

۲) راضیه علی بخشی ۱۴۳ رای

۳) فاطمه بهاروند ۱۲۸ رای

۴) حسن درزینی ۱۱۵ رای

۵) بهزاد معنوی پناه ۱۰۷ رای

۶) نظامعلی امجدیان ۹۹ رای

۷) رضا سرابیان ۸۹ رای

۸) حامدعلی بخشی ۸۶ رای

۹) منوچهر لعلی ۸۱ رای

۱۰) سارا فدایی ۷۶ رای

۱۱) حعفرآئین پرست ۷۱ رای

۱۲) میثم اشرفی اصفهانی ۶۷ رای

۱۳) ایرج جمشیدنژاد ۶۶ رای

۱۴) عزیزعلی پرتوی ۶۲ رای

۱۵) منصور خوشخت ۵۸ رای

ب- هیئت بازرسی بازرسین اصلی

۱) حاجیه شهناز ۱۷۰ رای

۲) مهدی زواره‌ای ۸۲ رای

۳) حمیداشرفی اصفهاتی ۷۲رای

دیگر خبرها

  • لایحه عفاف و حجاب دوباره به مجلس برگشت داده شد
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه عفاف و حجاب دوباره به مجلس برگشت داده شد/ پس از اصلاح و رفع ایرادات از سوی مجلس، دوباره در شورای نگهبان آن را بررسی می‌کنیم
  • واکنش شورای نگهبان به ادعای یک نماینده درباره جریمه بی‌حجابی
  • خبر فوری سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب
  • هوشیار باشیم توطئه انشقاق بین مردم و نظام عملیاتی نشود
  • مجمع برای دفاع از نظام و انقلاب اسلامی شکل گرفته است
  • نظر یک عضو مجمع درباره کسر از حساب بی‌حجاب‌ها
  • دبیرکل و اعضای جدید شورای مرکزی حزب مستقل و اعتدال ایران انتخاب شدند
  • اعضای جدید شورای مرکزی حزب مستقل و اعتدال ایران انتخاب شدند
  • ببینید | حساب‌کتاب تلخ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از حقوق کارگران: صد سال کار فقط ۱۰ میلیارد تومان!