Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بغداد – ايرنا – فشارها و اعتراضات گسترده افکار عمومي عراق و جناح هاي سياسي و دولت و پارلمان اين کشور به حضور و نوع ماموريت نظاميان آمريکا در کشورشان، آمريکا را به عقب نشيني از مواضع مداخله جويانه «دونالد ترامپ» رييس جمهوري آمريکا واداشت.

کاردار سفارت آمريکا در بغداد روز سه شنبه در گفتگو با چند رسانه عراقي گفت که حضور نظامي آمريکا در عراق به خواست بغداد است و هر زمان که دولت عراق بخواهد خاک اين کشور را ترک مي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«جوي هود» همچنين درباره سخنان نقل شده از رييس جمهوري آمريکا مبني اينکه درصدد تبديل کردن عراق به صحنه درگيري با ايران است تاکيد کرده است که «دونالد ترامپ» به هيچ وجه درصدد جنگ با جمهوري اسلامي ايران نيست.
وي خاطرنشان ساخته است که هرگز نيروهاي آمريکايي نمي خواهند از آسمان و خاک عراق براي حمله به هيچ کشور يا هر مکان ديگر بهره ببرند.
وي در تفسير سخنان نقل شده از ترامپ گفته است که قصد ترامپ اين بود که آمريکا نمي خواهد در جنگ هايي که هيچ سودي براي واشنگتن ندارد، درگير شود و به هيچ وجه نمي خواهد با ايران بجنگد.
وي اضافه کرده است که ترامپ بارها بر اين ايده خود تاکيد کرده و گفته است که فقط از ابزارهاي ديپلماتيک و تحريم هاي اقتصادي بهره مي برد.
وي با اشاره به اينکه هنوز نيروهاي مسلح عراق نيازمند کمک نيروهاي خارجي هستند اضافه کرده است که نيروهاي آمريکايي و ائتلاف بين المللي و همچنين نيروهاي ناتو در صورتي که بغداد از آنها بخواهد، خاک عراق را ترک خواهند کرد.
کاردار سفارت آمريکا در بغداد درباره تعداد واقعي نيروهاي آمريکايي در خاک عراق نيز گفته است که ميانگين هفتگي تعداد نظاميان آمريکا در خاک عراق در حدود 5 هزار و 200 نفر است اما اين رقم ثابت نيست و تعداد نيروها به خاطر ورود و خروج نيروها از عراق، مرتب در حال تغيير است.
وي همچنين برخلاف ادعاي سابق ترامپ که از وجود پايگاه دائمي آمريکا در عراق خبرداده بود تاکيد کرد که واشنگتن هيچ گونه پايگاه نظامي در عراق ندارد بلکه آنچه وجود دارد نيروهاي مستشاري و آموزش دهنده آمريکايي هستند.
هود درباره توافقنامه راهبردي بين بغداد و واشنگتن (امضا شده در سال 2008) گفت که رييس جمهوري آمريکا هيچ پيشنهادي در خصوص تغيير يا اصلاح توافقنامه راهبردي بين عراق و آمريکا ارائه نکرده است.
اين درحاليست که رييس جمهور آمريکا پيشتر در 14 بهمن ماه گذشته در اظهاراتي تلويزيوني گفته بود که درصدد بقاي نيروهاي کشورش در خاک عراق براي زير نظر گرفتن ايران است.
اين اظهارات موج گسترده اي از اعتراضات عمومي را در عراق به دنبال داشت تا جايي که حتي آيت الله «سيد علي سيستاني» مرجع عالي ديني عراق در اظهارات کم سابقه اي گفت که مخالف استفاده از خاک عراق براي آسيب رساندن به کشور ديگر است.
«عادل عبدالمهدي» نخست وزير و «برهم صالح» رييس جمهوري عراق نيز در مواضع مشابه با حضور نظامي آمريکا در کشورشان و استفاده از خاک عراق براي تعرض به کشورهاي همجوار مخالفت کردند.
همزمان با اين مواضع دو فراکسيون بزرگ «اصلاح» و «سازندگي» در پارلمان عراق از تهيه لايحه قانوني براي خروج فوري نظاميان آمريکا از خاک عراق خبر داده و گفتند که با شروع فصل دوم قانونگذاري در ماه آينده، پارلمان عراق به اين قانون رسيدگي مي کند.
به دنبال گسترش اعتراضات و جدي شدن رسيدگي پارلمان به اين قانون و احتمال اخراج نيروهاي آمريکايي از اين کشور، واشنگتن در طول هفته هاي اخير وزيران خارجه و دفاع خود را به بغداد ارسال کرده تا در خصوص ماموريت نيروهاي آمريکايي در عراق به مسوولان عراقي اطمينان لازم بدهد.
سرپرست وزير دفاع آمريکا در جريان سفر به بغداد در 23 بهمن ماه گذشته با نقض سخنان رييس جمهوري کشورش که مدعي شده بود وظيفه نيروهاي امريکايي در عراق زير نظرگرفتن ايران و تجسس عليه اين کشور است، غير مستقيم اين ادعاهاي ترامپ را رد کرد.
«پاتريک شانهان» در ديدار با عادل عبدالمهدي تاکيد کرد که «ماموريت نيروهاي آمريکايي درعراق منحصر به مبارزه با داعش، آموزش نظامي نيروهاي عراق و حمايت از بغداد براي نابودي بقاياي داعش است».
با وجود تلاش هايي که واشنگتن در هفته هاي اخير براي ممانعت از تصويب لايحه قانوني اخراج نيروهاي آمريکا از خاک عراق انجام داده اما تمامي شواهد و قرائن حاکيست که همچنان پارلمان عراق مصمم است به اين لايحه قانوني رسيدگي کند.
برخي از نمايندگان پارلمان عراق نيز گفته اند که پارلمان براي اخراج نظاميان آمريکا و تهديدي که اين نيروهاي بيگانه بر امنيت و حاکميت عراق - بعد از اظهارات ترامپ - دارند، حتي نيازي به تصويب لايحه جديد ندارند و بر اساس قانون اساسي عراق و توافقنامه راهبردي بخش همکاري هاي دفاعي بين بغداد و واشنگتن مي توان، نيروهاي آمريکايي را از خاک عراق اخراج کرد.
طبق اين نظر، قانون اساسي عراق بر نبود نيروهاي نظامي بيگانه در خاک عراق و عدم استفاده از خاک آن براي تعرض به کشورهاي ديگر تصريح شده و در تواققنامه راهبردي امضا شده بين بغداد و واشنگتن در سال 2008، نيز به صراحت ذکر شده است و بر مبناي آنها مي توان نظاميان آمريکا را از خاک عراق اخراج کرد.
سفارت آمريکا در بغداد بعد از پايان زودهنگام دوره ماموريت «دوگلاس سيليمان» سفير سابق در نيمه بهمن ماه گذشته، فعلا فاقد سفير است و به جاي وي، جوي هود به عنوان کاردار مسووليت هاي سفير را برعهده دارد.
گفته مي شود که به دليل شکست سيليمان در تشکيل دولت عراق بعد از انتخابات 22 ارديبهشت ماه گذشته، متناسب با خواست و دلخواه واشنگتن، کاخ سفيد او را به همراه «برت مک گورک» فرستاده ويژه رييس جمهوري آمريکا در ائتلاف بين المللي پيش از موعد از سمت هايشان برکنار کرده است.
سيليمان در بيانيه توديع خود در 16 بهمن ماه گذشته تلويحا با اظهارات ترامپ در خصوص ماموريت نظاميان آمريکا در عراق اعلام مخالفت کرده بود.
خاورم *10*353*380*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۳۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق

در سفر اردوغان به بغداد، عراق و ترکیه ۲۶ موافقتنامه و یادداشت تفاهم در زمینه‌های امنیتی، تجاری، آب، توسعه و سایر زمینه‌ها امضا کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیروز در راس یک هیات پرشمار از وزرا و مشاورین، راهی بغداد پایتخت عراق شد. پس از 13 سال، این نخستین سفر اردوغان به عراق بود و او علاوه بر بغداد پایتخت، به اربیل در اقلیم کردستان عراق رفت و با سران اقلیم نیز دیدار کرد.

دیروز در بغداد و با حضور محمد شیاع السودانی، عراق و ترکیه 26 موافقتنامه و یادداشت تفاهم در زمینه‌های امنیتی، تجاری، آب، توسعه و سایر زمینه‌ها امضا کردند.

با توجه به مشارکت قطر و امارات متحده عربی در تامین مالی پروژه «مسیر توسعه» در مراسم دیروز در بغداد، نمایندگانی از این دو کشور عربی نیز حضور داشتند. 

 اولویت اصلی ترکیه کدام است؟

نگاهی به لیست بلندبالای توافق نامه‌های ترکیه و عراق، نشان می‌دهد که بسیاری از آنها، صرفاً اهمیت دیپلماتیک دارند و نشانه‌هایی از عزم طرفین برای توسعه روابط رسمی و تعامل بین وزارتخانه هستند. بگذارید لیست توافقنامه‌ها را یک بار با هم مرور کنیم:

1. توافقنامه چارچوب همکاری استراتژیک بین جمهوری عراق و جمهوری ترکیه.

2. یادداشت تفاهم در مورد چارچوب هماهنگی در زمینه آب بین دولت جمهوری عراق و جمهوری ترکیه.

3. یادداشت تفاهم در مورد پروژه موسوم به «مسیر توسعه» بین وزارت حمل و نقل عراق و وزارت ترابری و زیرساخت ترکیه.

4. یادداشت تفاهم کمیته تجارت مشترک اقتصادی (JETCO) بین دو وزارتخانه بازرگانی عراق و ترکیه.

5. موافقتنامه ترویج، حمایت و مبادله سرمایه گذاری بین هیئت سرمایه گذاری ملی عراق و وزارت صنعت و فناوری ترکیه.

6. یادداشت تفاهم بین اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق و شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه.

7. یادداشت تفاهم در زمینه فنی، علمی و اقتصادی در زمینه شرکت‌های کوچک و متوسط بین وزارت صنعت عراق و وزارت صنعت و فناوری ترکیه.

8. یادداشت تفاهم در زمینه آموزش نظامی بین دو وزارت دفاع عراق و ترکیه.

9. یادداشت تفاهم آموزش در زمینه پزشکی نظامی بین دو وزارت دفاع عراق و ترکیه.

10. یادداشت تفاهم برای هماهنگی استراتژیک دفاعی بین هیئت صنایع جنگ عراق و ریاست صنایع دفاعی ترکیه.

11. یادداشت تفاهم در زمینه هماهنگی امنیتی بین دو وزارت کشور عراق و ترکیه.

12. یادداشت تفاهم بین مؤسسه خدمات خارجی و مؤسسه مطالعات استراتژیک ترکیه بین دو وزارت امور خارجه عراق و ترکیه.

13. تفاهم نامه در زمینه ورزش و جوانان بین دو وزارتخانه ورزش و جوانان عراق و ترکیه.

 14. یادداشت تفاهم در زمینه بهداشت و فناوری پزشکی بین دو وزارت بهداشت عراق و ترکیه.

 15. طرح کارگروه کشاورزی 2024-2025 بین دو وزارتخانه کشاورزی عراق و ترکیه.

 16. یادداشت تفاهم در زمینه تحقیقات علمی و فناوری بین وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق و شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه.

 17. یادداشت تفاهم در زمینه هماهنگی در زمینه آموزش بین دو وزارتخانه آموزش ملی عراق و ترکیه.

 18. یادداشت تفاهم در مورد هماهنگی گردشگری بین وزارت فرهنگ، گردشگری و باستان‌شناسی عراق و وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه.

 19. یادداشت تفاهم در زمینه کار و رفاه اجتماعی بین دو وزارتخانه کار و امور اجتماعی عراق و ترکیه.

 20. یادداشت تفاهم در زمینه امور اجتماعی و خانواده بین وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت خانواده و خدمات ترکیه.

 21. یادداشت تفاهم در زمینه اسناد و آرشیوهای دولتی، بین وزارت فرهنگ و آرشیو دولتی ترکیه.

 22. یادداشت تفاهم در مورد استاندارد محصول و موانع فنی تجارت بین وزارت برنامه‌ریزی و وزارت بازرگانی ترکیه.

 23. یادداشت تفاهم در امور دینی و مذهبی بین اداره اوقاف اهل سنت عراق و ریاست امور مذهبی ترکیه.

 24. یادداشت تفاهم همکاری در زمینه آموزش قضایی برای دانشجویان، قضات، دادیاران و دادستان‌ها بین مؤسسه قضایی عراق و آکادمی دادگستری ترکیه.

 25. یادداشت تفاهم در زمینه برق بین وزارت برق عراق و وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه.

 26. یادداشت تفاهم در زمینه رسانه و ارتباطات.

لیست بالا نشان دهنده این است که همکاری بین ترکیه و عراق در پروژه «مسیر توسعه» با مشارکت قطر و امارات متحده عربی و توافق در زمینه‌های آبی و امنیتی، مهمترین موارد هستند. اما هنوز از روند امکان مجدد صادرات نفت به ترکیه خبری نیست و درباره احتمال صادرات گاز در آینده نیز، خبری منتشر نشده است.

تلاش برای افزایش حجم مبادلات تجاری

همین حالا هم بخش قابل توجهی از بازار صنایع غذایی، پوشاک و مبلمان عراق در دست شرکت های ترکیه است. اما دیروز اردوغان نیز اعلام کرد که حجم مبادلات تجاری بیست میلیارد دلاری کافی نیست و طرفین به دنبال افزایش سطح مبادلات هستند.

دیلان غفور رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان عراق دیروز در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اعلام کرد: «رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک و همچنین در دیدار هیات‌ها، بر اهمیت مسائل اقتصادی بین دو کشور تاکید و تمایل کشورش را برای افزایش حجم تجارت سالانه با عراق به 24 میلیارد دلار اعلام کرد. حجم مبادلات اکنون 15 میلیارد دلار است. چند راه حل برای افزایش حجم از جمله کاهش مالیات و رفع محدودیت‌های واردات برخی کالاها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. گام دیگری که مورد بحث قرار گرفت، تصویب دو معاهده بین‌المللی بود، یعنی معاهدات حمایت از سرمایه گذاران ترکیه و اجتناب از مالیات‌های متعدد».

همکاری در حوزه آب

ترکیه کنترل سخت گیرانه‌ای بر آب دجله و فرات دارد و این همان موضوعی است که بارها مورد اعتراض مقامات عراقی قرار گرفته است.

در سفر اردوغان به بغداد، برای پایان دادن به اختلافات آبی، بر این موارد تاکید شد:

- توسعه تفاهم و همکاری در زمینه آب بر اساس برابری، حسن نیت و حسن همجواری.

- ایجاد رویکرد جدید برای اجرای پروژه‌های زیربنایی و سرمایه گذاری در منابع آب در عراق.

- اتخاذ رویکرد برای تخصیص عادلانه میزان آبی که از مرزها عبور می‌کند.

- ایجاد رویکردی برای استفاده معقول از آب.

- همکاری در پروژه‌های مشترک دو طرف در استفاده بهتر از آب دجله و فرات.

- دعوت از شرکت‌های ترکیه‌ای برای همکاری در زیرساخت‌های پروژه‌های آبیاری مانند احداث سد و نصب سیستم‌های جمع آوری آب، پوشش چاه‌های آبیاری و نصب تصفیه خانه و آب شیرین کن و پروژه‌های تصفیه آب.

- اجرای پروژه‌های تبادل تجربیات و استفاده از تکنیک‌های جدید.

شواهد بالا نشان دهنده این است که ترکیه قصد دارد در سالیان آتی نیز، با نگاه از بالا به پایین، از کارت آب استفاده کند و کنترل بخش های مهمی از مدیریت آب عراق را در دست بگیرد.

انتظارات ترکیه از عراق در حوزه امنیت
همچنان که انتظار می‌رفت، بحث بر سر چند و چون مقابله با تهدیدات تروریستی پ.ک.ک، یکی از مهمترین محورهای دیدارهای اردوغان با مقامات بغداد و اربیل بود.

اردوغان اعلام کرده که اگر بغداد پ.‌ک.‌ک را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کند، در آینده نزدیک حیات این گروه مسلح تروریستی در عراق پایان خواهد یافت.

رئیس جمهور ترکیه امنیت و هماهنگی در مبارزه با تروریسم را موضوعات اصلی دیدارهای خود در بغداد دانست و در عین حال پ.ک.ک را تهدیدی برای ترکیه خواند.


اردوغان در سفر به اقلیم کردستان عراق و در دیدار با رئیس و نخست وزیر اقلیم و همچنین دیدار با مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان، باز هم به موضوع مقابله با تهدیدات تروریستی پ.ک.ک اشاره کرد. 

بر اساس توافق چارچوب استراتژیک، سه کمیته مشترک دائمی امنیتی، انرژی و اقتصاد بین عراق و ترکیه تشکیل خواهد شد. ترکیه انتظار دارد فعالیت بخش امنیتی، برجسته‌تر و پویاتر از دیگر حوزه‌ها باشد. اما هنوز مشخص نیست که مکانیسم همکاری بین کمیته‌های دفاعی و امنیتی دو کشور، در میدان عمل تا چه اندازه شانس موفقیت دارد. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب
  • این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • وال استریت ژورنال: آمریکا طرح تحریم برخی بانک‌های چینی را در دستور کار قرار داد
  • نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • کدهای سفر اردوغان به عراق