Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیویورک- ایرنا- نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن با تمجید از اینکه اراده سیاسی برای حل بحران یمن وجود دارد، از نشست 4 اسفند برای بررسی شرایط «تعز» خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مارتین گریفیث روز سه شنبه به صورت ویدئو کنفرانس در نشست شورای امنیت که با موضوع یمن برگزار شد، گزارشی از آخرین وضعیت این کشور ارائه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه بدون تعهدات قوی نشان داده شده از سوی طرفین درگیری، دستیابی به اجرای توافق استکهلم امکان پذیر نبود، افزود: با وجود پایان یافتن مهلت مطرح شده در این توافق، دو طرف همچنان تعهد خود را به اجرای این توافق نشان داده اند.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد توافق دسامبر 2018 در استکهلم را یک پیشرفت غیر منتظره دانست و ادامه داد: این یک حرکت بزرگ بود و به مردم یمن نشان داد که کاری در حال انجام است. نشانه هایی از افزایش فعالیت های غیرنظامی در الحدیده بوده است و مردم این شهر در حال حاضر مزایای محسوس کاهش خصومت ها بر اساس توافق استکهلم را می بینند.
گریفیث به تعهد طرفین برای منتقل کردن نیروهای خود از الحدیده اشاره کرد و افزود: این نشان می دهد که طرف ها قادر به انجام تعهدات خود برای تبدیل کلمات به پیشرفت ملموس بر روی زمین هستند. این اقدام، اعتماد در میان طرف ها را تقویت می کند و اراده سیاسی را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: با آغاز اجرای توافق الحدیده، ما اکنون می توانیم از منطق جنگ به سمت منطق صلح حرکت کنیم. توافق درباره نقل و انتقال همچنین بر روند ورود کمک های انسان دوستانه به کشور هم موثر بوده است. در چند روز گذشته، با همکاری مشترک مارک لوکاک معاون کمک های اضطراری و انسان دوستانه دبیرکل سازمان ملل، از طریق دریای سرخ غذای کافی برای تغذیه 3.7 میلیون نفر برای یک ماه ارسال شد.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد درباره تلاش های طرفین برای مبادله اسرا هم گفت: این تلاش ها افزایش یافته است و کمیته نظارت بر اجرای توافقنامه تبادل زندانیان، شامل نمایندگان دولت(مستعفی) یمن و انصار الله، هماهنگ کننده دفتر من و کمیته بین المللی صلیب سرخ، جلسه دوم را در اردن از 5 تا 8 فوریه برگزار کرد.
گریفیث اظهار امیدواری کرد طرف ها بتوانند این تلاش ها را به زودی به پیش ببرند تا هزاران نفر را بار دیگر به خانواده های خود بازگردانند .
وی به برگزاری نشست دو جانبه کمیته تعز در 23 فوریه خبر داد و افزود: با تشکیل این نشست، نخستین گامی که می تواند برای بهبود زندگی مردم در تعز برداشته شود، موافقت خواهد شد. من تلاش های خود را بر روی گام های معنی دار متمرکز می کنم.
نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن، تاکید کرد: ما باید اکنون در مورد چیزهای کوچک توافق کنیم نه اینکه در آینده بر روی مسایل بزرگ. هیچ کس نمی گوید این فرآیند ساده است؛ تعز یک مکان بسیار نمادین برای یمنی ها است و شاهد برخی از بدترین جنگ ها بوده است اما اکنون باید پیشرفت محسوسی را ببینیم.
گریفیث یاد آور شد: من بارها به این شورا گفته ام که الحدیده مرکز ثقل این جنگ است اما در حقیقت هدف اولیه ما این است که این مرکز ثقل جنگ مجبور شود به سمت یک راه حل سیاسی حرکت کند. اجرای توافقنامه الحدیده امروزه به ما اجازه می دهد که فراتر از توافق استکهلم، پیش برویم.
وی با تاکید بر اینکه باید برای یافتن یک راه سیاسی متمرکز شویم، اظهار کرد: ما باید درباره آینده صحبت کنیم. آغاز بحث در مورد تدارکات سیاسی و امنیتی یک گام بزرگ به جلو و یک بیانیه مهم از قصد طرفین بود که آنها در نهایت مصمم هستند تا این درگیری به پایان برسد.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد: احزاب، جامعه مدنی، نمایندگان زنان و جامعه بین المللی بارها به من یادآوری کرده اند که یک راه حل جامع، تنها راه پایان دادن به این درگیری است. ما مسئولیت فوق العاده ای را برای پایه گذاری تفاهمنامه استکهلم برای حل و فصل منازعه برعهده داریم.
گریفیث با بیان اینکه اگر تلاش های جمعی برای حل این بحران شکست بخورد، هزینه غمبار آن برای مردم یمن افزایش خواهد یافت، از نشست هفته آینده در ژنو برای ارسال کمک های اولیه زندگی به این کشور خبر داد.
اروپام*1429

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي شوراي امنيت يمن نماينده ويژه دبيركل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۳۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تل‌آویو باید هرگونه طرح حمله به رفح را کنار بگذارد

نماینده چین در سازمان ملل خواستار برقراری آتش‌بس در غزه و عدم حمله زمینی به شهر جنوبی رفح شد.

به گزارش مشرق، ژانگ جون، نماینده چین در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت خواستار افزایش تلاش «کشورهای دارای نفوذ» برای برقراری آتش‌بس در غزه شد و تاکید کرد که رژیم صهیونیستی باید هرگونه طرح حمله به شهر رفح را کنار بگذارد.

به گزارش الجزیره، نماینده چین به ممانعت صهیونیست‌ها در رسیدن کمک‌ها به غزه اشاره کرد و گفت: «اسرائیل باید از قطعنامه شورای امنیت پیروی کرده و گذرگاه‌ها را برای کمک‌های بیشتر به غزه باز کند».

در این جلسه که به درخواست الجزایر برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل برگزار شده، نماینده روسیه نیز در اظهارات مشابهی از تصویب قطعنامه مذکور حمایت کرد و خواستار تسهیل ورود کمک‌ها به نوار غزه شد.

فلسطینی‌ها به دنبال به رسمیت شناختن بین المللی کشور خود در مرزهای ۱۹۶۷ و پیوستن به سازمان ملل به عنوان یک کشور عضو کامل هستند. با این حال تحلیلگران انتظار دارند آمریکا امروز قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کند.

قطعنامه شورای امنیت برای تصویب شدن نیاز به دست کم ۹ رای موافق دارد و نباید توسط ۵ عضو دائم (چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آمریکا) وتو شود. در صورت تصویب شدن، این قطعنامه به مجمع عمومی سازمان ملل خواهد رفت که ۱۹۳ عضو دارد و در آن جا فلسطین باید دو سوم آرای کشورها را به دست بیاورد.

دیگر خبرها

  • دیدار نماینده پاکستان در سازمان ملل با وزیر خارجه ایران
  • اسرائیل: عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل اقدام سیاسی است
  • تل‌آویو باید هرگونه طرح حمله به رفح را کنار بگذارد
  • رد شایعات تغییر استاندار مازندران
  • یک سالگی جنگ داخلی سودان
  • آمریکا برای توقف جنگ در غزه اراده سیاسی ندارد
  • جمهوری اسلامی برای منطقه نعمت است
  • نماینده مجلس: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند حتی معاونین و مشاورین؛ دچار بحران فکری شده اند
  • آماده‌باش اورژانس در ۵ استان در معرض سیل و بارندگی
  • خطر فرونشست زمین در شریان‌های حیاتی کشور بررسی شد