Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-19@11:29:37 GMT

انواع قرص های تاخیری و جنسی و عوارض آنها

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۴۱۶۴

بیماری جنسی برای هر کسی ممکن است اتفاق بیافتد. برای درمان بیماری های جنسی روش های متفاوتی وجود دارد؛ ازجمله این روش ها می توان به مراجعه به پزشک ارولوژ و یا حتی متخصصین سکس تراپی مراجعه کرد. اما به علت وجود تابو های اجتماعی اغلب مردم از مراجعه با این مراکز خود داری کرده و به سراغ دارو های تقویت جنسی می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ناتوانی جنسی می تواند از مشکلات روحی و یا جسمی فرد ناشی شود. این بیماری در آقایان با بالارفتن سن، نسبتا رایج است.البته این روزها تجویز دارو توسط پزشک می تواند این مشکل را حل کند.

برخی از داروهای مربوط به ناتوانی های جنسی
تادافیل (سیالیس)
سیلدنافیل (ویاگرا)
واردنافیل (لویترا)
این داروها سطح نیتریک اکسید در خون را افزایش می دهند. ترکیب شیمیایی نیتریک، گشادکننده عروق است و جریان خون را در رگ ها روان تر می کند.

در واقع این داروها می توانند مقدار جریان خون در آلت تناسلی مردها را بالا ببرند. خون بیشتر در این قسمت به معنای عملکرد بهتر هنگام رابطه جنسی است.

اما هیچ کدام از این داروها بدون عارضه نیستند. در این بخش ابتدا به عوارض کلی این داروها پرداخته شده است و پس از آن هریک از داروها تک تک مورد بررسی قرار می گیرند.

عوارض کلی ناشی از مصرف داروهای درمان ناتوانی جنسی
سردرد

سردرد یکی از شایع ترین عوارض استفاده از این داروهاست. تغییر ناگهانی در جریان خون ناشی از افزایش مقدار نیتریک اکسید، موجب سردرد می شود.

این عارضه در تمام داروهای مربوط به ناتوانی جنسی دیده می شود و تغییر دارو، فایده ای ندارد. بهتر است درباره این مشکل با پزشک تان مشورت کنید.

بدن درد
برخی از افراد پس از مصرف این داروها، دچار درد در تمام ماهیچه های بدن شان می شوند.

برخی از افراد هم ازکمردرد شکایت می کنند. با نظر پزشک تان می توانید داروی تان را عوض کنید.

مشکلات گوارشی
داروهای مربوط به درمان ناتوانی جنسی ممکن است دستگاه گوارش را دچار مشکل کنند که رایج ترین آنها هم سوء هاضمه و اسهال است.

البته برای کم کردن این عارضه، بهتر است رژیم غذایی تان را تغییر دهید. به جای نوشیدنی های کافئین دار یا آب میوه، آب معمولی بنوشید. اگر تغییر رژیم غذایی فایده نداشت، با پزشک مشورت کنید.

سرگیجه
افزایش در نیتریک اکسید برخی از مردان را به سرگیجه مبتلا می کند. البته این نوع سرگیجه ملایم است. اما سرگیجه، هنگام فعالیت های روزانه، عذاب آور است. در موارد نادر هم سرگیجه چنان شدید می شود که فرد، از حال می رود. این وضعیت خطرناک است و باید به آن توجه و فورا به پزشک مراجعه شود. حتی اگر کمی هم سرگیجه دارید، بهتر است با پزشک مشورت کنید

تغییر در بینایی
داروهای درمان ناتوانی جنسی، ممکن است روی دید شما تاثیر منفی بگذارند. برخی از این داروها می توانند موقتا دید فرد را تغییر داده و حتی او را دچار تاری دید کنند. از دست دادن بینایی و یا تغییری که موقتی نیست، مشکلی جدی است و بلافاصله باید به پزشک مراجعه کرد.

سرخ شدن
گاهی اوقات هنگام مصرف این داروها، پوست فرد به شدت قرمز می شودکه البته موقتی است. بیشتر پوست صورت و به ندرت قسمت های دیگر بدن سرخ می شود. گاهی اوقات هم پوست صورت دچار لک می شود یا در موارد شدیدتر جوش می زند. سرخ شدن و جوش زدن فقط می تواند اثر بدی روی ظاهر فرد بگذارد اما خطر سلامتی جدی به دنبال ندارد. با مصرف غذاهای داغ و یا تند، نوشیدنی های الکلی و یا بودن در هوای گرم، این سرخ شدن ها بیشتر هم می شود.

گرفتگی و یا آبریزش بینی
گرفتگی و یا آبریزش بینی یکی از عوارض رایج مصرف این داروهاست. اما بیشتر اوقات خود به خود برطرف می شوند. اگر این عوارض بادوام بودند، حتما با پزشک مشورت کنید.

تشخیص عوارض شدید و نادر
اگرچه این داروها با عوارضی که به آنها اشاره شد، همراه هستند. اما گاهی اوقات عوارضی مشاهده می شود که پیش از آن دیده نشده بوده است.

این عوارض می توانند به شدت خطرناک باشند. عوارضی مانند:
پریاپیسم (یا نعوظ مانا که بیش از ۴ ساعت طول کشیده و بسیار دردناک است.)
تغییر ناگهانی در شنوایی
ازدست دادن بینایی
به محض مشاهده هریک از موارد فوق باید به پزشک مراجعه کرد.

همه چیز درمورد تادافیل (سیالیس)

تادافیل یا سیالیس به درمان دو مشکل “هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات” شایع ترین علت انسداد ادراری و “ناتوانی جنسی” در مردان می پردازد.

به صورت قرص خوراکی و با تجویز پزشک در دسترس بیمار قرار می گیرد. این دارو مناسب زنان و همچنین کودکان نیست.

سیالیس، ناتوانی جنسی را درمان نمی کند اما میل جنسی را افزایش می دهد و یا شکلی از داروی جلوگیری از بچه دار شدن است. این دارو نمی تواند فرد را در برابر بیماری های جنسی، از جمله ایدز، ایمن کند.

عوارض جانبی تادافیل
از عوارض جانبی رایج این دارو می توان به سردرد، معده درد، کمردرد، دردهای ماهیچه ای، سرخ شدن پوست، آبریزش بینی، اسهال و یا تورم در پا و قوزک پا اشاره کرد.

اما عوارض جانبی خطرناک این دارو که در صورت مشاهده باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد، موارد زیر هستند:

پریاپیسم (یا نعوظ مانا)، بیماری غیرشایعی که آلت تناسلی مرد، به مدت طولانی در حالت نعوظ باقی می ماند و معمولا دردناک و بدون میل یا تحریک جنسی است.

تغییر در دید، مانند مشاهده سایه های آبی رنگ اطراف اشیاء، تشخیص ندادن رنگ های سبزو آبی از یکدیگر، کاهش ناگهانی دید

از دست دادن شنوایی که به شکل کاهش شدید شنوایی و یا شنیدن صدای زنگ و سرگیجه، خود را نشان می دهد.

تداخل دارویی تادافیل با داروهای دیگر
تادافیل ممکن است با داروهای شیمیایی و یا گیاهی دیگر و همچنین ویتامین ها تداخل ایجاد کند. تداخل در واقع زمانی است که ماده ای نحوه عملکرد دارویی را تغییر دهد.

این مساله می تواند خطرناک باشد و یا جلوی اثربخشی داروی مصرفی را بگیرد. برای پیشگیری از تداخل دارویی، پزشک متخصص باید داروی تان را با دقت تجویز کند.

بنابراین اگر دارویی مصرف می کنید، حتما به پزشک تان اطلاع دهید. از این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

داروهای آنژین (نیترات ها)

مصرف تادافیل (سیالیس)، همراه با نیترات ها، فشار خون را به طور ناگهانی تا سطح خطرناکی پایین می آورد و فرد را به حال غش می اندازد.
از نیترات ها می توان به داروهای زیر اشاره کرد:

نیترو گلیسیرین، ایزوسورباید دی نیتریت، ایزوسورباید مونونیتریت، آمیل نیتریت و بوتیل نیتریت

داروهای فشار خون و یا پروستات (مسدود کننده های آلفا)
مصرف این دارو به همراه داروهای مسدودکننده آلفا، فشار خون را به شدت پایین می آورد و احتمال دارد جان فرد را به خطر اندازد. از این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترازوسین
تامسولوسین
دوکسازوسین
پرازوسین
آلفوزوسین
آملودیپین (مسدودکننده کانال کلسیم)
مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسینII
انالاپریل (مهارکننده آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین)
متروپولول (مسدودکننده بتا)

برخی از داروهای مربوط به بیماری ایدز: مصرف تادافیل (سیالیس) به همراه داروهای کنترل ایدز، فرد را دچار افت شدید فشار خون و سرگیجه و مشکلات بینایی می کند. این دارو حتی می تواند موجب پریاپیسم، شود.

کتوکونازول، ایتراکونازول از این دست داروها هستند.

آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک ها مانند کلاریترومایسین، اریترومایسین، ریفامپین و تلیترومایسین می توانند در داروی تادافیل تداخل ایجاد کرده و فرد را دچار افت شدید و پریاپیسم دردناک نماید.

داروهای بیماری پرفشاری ریوی

داروهایی مانند سیلدنافیل درست مانند سیالیس عمل کرده و خطر عوارض جانبی آن را به شدت افزایش می دهد.

داروهای مربوط به اسید معده: این داروها از جمله هیدروکسید منیزیم، نیزاتیدین، رانیتیدین و راموتیدین مانع جذب سیالیس در خون می شود. دارو کاملا بدون فایده باقی می ماند.

داروهای درمان ناتوانی جنسی دیگر: مصرف چندین داروی درمان ناتوانی جنسی در کنار هم، عوارض جانبی را شدت می بخشد و مشکلات جدی برای بیمار به وجود می آورد.
تداخل غذایی
هنگام مصرف تادافیل نباید، گریپ فروت و یا آب آن را مصرف کرد. این میوه می تواند سطح جذب داروی سیالیس در خون را بالا برده و عوارض جانبی دارو را افزایش دهد.

همچنین مصرف نوشیدنی الکلی همراه با این دارو بسیار خطرناک است. الکل و تادافیل، خون را رقیق و رگ های خونی را گشاد می کنند و ممکن است فشار خون به شدت افت کند.

افت فشار خون نیز ممکن است هنگامی که فرد ایستاده است، شدیدتر شود که به آن افت فشار خون وضعیتی می گویند و از علایم آن می توان به افزایش ضربان قلب، سرگیجه و سردرد اشاره کرد.

افرادی که باید از این دارو پرهیز کنند
افرادی که به بیماری های قلبی مبتلا هستند، فعالیت جنسی، خطر مشکلات قلبی شان را بالا می برد. بنابراین مصرف داروهای درمان ناتوانی جنسی در آنها بسیار خطرناک است.

مصرف این دارو در افراد مبتلا به پریاپیسم، مضر است و مشکل آنها را شدیدتر و بسیار دردناک می کند. از عوارض ناشی از ابتلا به پریاپیسم می توان به مشکلات در گلبول های قرمز خون مانند کم خونی داسی شکل، سرطان خون، میلوما چندگانه که سرطانی شدن سلول های خونی پلاسماسل است و به صورت درد استخوان یا شکستگی، نارسایی کلیه، کم خونی بروز می کند و بیماری پیرونی که نوعی بیماری در آلت تناسلی مردانه است، اشاره کرد.

افرادی که مشکلات بینایی دارند، نباید از این دارو استفاده کنند. احتمال نابینایی فرد مبتلا به نوروپاتی قدامی غیرآرتریتیکی عصب بینایی، بسیار زیاد است.

افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و یا کسانی که دیالیز می شوند. بدن این افراد نمی تواند این دارو را به درستی دفع کند و باقی ماندن دارو در بدن عوارض جانبی آن را به شدت افزایش می دهد.

بدن افراد مبتلا به بیماری های کبدی به علت اینکه نمی تواند به درستی این دارو را پردازش کند، فرد را گرفتار عوارض جانبی بسیار شدید داروی تادافیل می کند.

مصرف این دارو وضعیت مبتلایان به زخم معده و یا کسانی که به اختلالات خونریزی مبتلا هستند را بدتر می کند.
در صورت مصرف این دارو آنها باید کاملا تحت نظر پزشک باشند. افراد مسن و کسانی که دچار حساسیت های شدید هستند، نباید از این دارو مصرف کنند.

همه چیز درمورد سیلدنافیل (ویاگرا)

ویاگرا یکی دیگر از داروهای درمان ناتوانی جنسی در مردان است که به صورت خوراکی مصرف می شود. مقدار مصرف معمول آن ۵۰ میلی گرم و یک ساعت پیش از رابطه جنسی است.

ویاگرا بیشتر از یکبار در روز نباید مصرف شود. این دارو متعلق به خانواده داروهای بازدارنده فسفودی استراز-۵ است و با افزایش جریان خون در آلت تناسلی، به درمان اختلال نعوظ می پردازد.

از عوارض جانبی داروی ویاگرا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سردرد
سرخ شدن ناگهانی صورت
معده درد
ایراد در دید (مانند اشکال در تشخیص ته رنگ های آبی، دید تیره و مات)
آبریزش بینی
درد کمر و ماهیچه
تهوع
سرگیجه
جوش

این عوارض معمولا ملایم هستند و به مرور برطرف می شوند. اما اگر برطرف نشدند، باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

عوارض جدی و خطرناک ویاگرا
عوارض جانبی زیر جدی و خطرناک هستند و به محض مشاهده آنها باید نزد پزشک رفت:

پریاپیسم (یا نعوظ مانا) که بسیار دردناک است.
از دست دادن ناگهانی بینایی یک یا هر دو چشم
مشکلات شنوایی (کاهش یا از دست دادن شنوایی و یا وزوز گوش)
سرگیجه

تداخل دارویی ویاگرا با داروهای دیگر
ویاگرا مانند تادافیل( دیگر داروی درمان ناتوانی جنسی ) نیز احتمال تداخل با داروهای شیمیایی و گیاهی دیگر و همچنین ویتامین ها دارد. هنگام مصرف این دارو باید پزشک خود را از استفاده احتمالی داروهای دیگر آگاه کنید.

داروهایی که نباید به همراه ویاگرا مصرف شوند

نیترات ها و داروهای تحریک کننده گوانیلات سیکلاز، این داروها فشار خون را تا حد خطرناکی پایین می آورند.
بازدارنده های آنزیم پروتئاز HIV (ویروس ایدز) مانند ریتوناویر، ایندیناویر ساکوئیناویر یا آتازاناویر
برخی از آنتی بیوتیک ها مانند کلاریترومایسین، اریترومایسین و تلیترومایسین.
برخی از ضدقارچ ها مانند، کتوکونازول، ایتراکونازول
داروهای بازدارنده آلفا مانند ترازوسین، دوکسازوسین، آلفوزوسین یا سیلودوسین (این داروها فشار را تا حد بیهوشی پایین می آورند.)
داروهای فشار خون مانند آملودیپین (این داروها هم اگر به همراه ویاگرا مصرف شوند، فشار را تا حد خطرناکی پایین می آورند. )
دیگر داروهای درمان ناتوانی جنسی نباید با ویاگرا مصرف شوند.


تداخل غذایی
هنگام مصرف این دارو نباید گوشت پرچربی مصرف کرد، زیرا حداقل به مدت یک ساعت، اثر دارو را به تعویق می اندازد.

همچنین مصرف نوشیدنی الکلی به همراه این دارو بسیار خطرناک است و ممکن است به قیمت جان بیمار تمام شود.

بیماران مبتلا به نارحتی های قلبی، مشکلات چشمی، کلیه و کبد وکسانی که حساسیت های شدید دارند، نباید از این دارو مصرف کنند. این دارو برای افراد مسن نیز بسیار مضر است.

برخی از عوارض داروی لویترا

این دارو نیز که برای درمان ناتوانی جنسی است و به صورت خوراکی مصرف می شود، عوارض جانبی ملایم و یا جدی و خطرناک مانند ویاگرا دارد.

از نظر تداخل غذایی این دارو باید گفت که مصرف آن با آب گریپ فروت، سطح جذب این دارو را در خون بسیار بالا برده و عوارض جانبی آن را شدیدتر می کنند.

موارد منع مصرف لویترا
افراد مبتلا به بیماری های قلبی نباید از این دارو مصرف کنند.

این دارو برای افرادی که داروهای فشار خون مصرف می کنند، نیز مضر است.

استفاده از داروی لویترا همراه با برخی از داروهای فشار خون، بسیار خطرناک است و ممکن است موجب بیهوشی فرد شود. از برخی از این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

داروهای مسدودکننده آلفا، مانند: آلفوزوسین، ترازوسین، دوکسازوسین، پرازوسین، سیلودوسین، تامسولوسین

بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، مانند: بنازپریل، کاپتوپریل، کلیزاپریل، انالاپریل، انالاپریلات، فوزنیوپریل، ایمیداپریل، موکسیپریل، پریندوپریل، کوئیناپریل، رامیپریل و تراندولاپریل و لیزینوپریل

مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین ، مانند: ایربزارتان، لوزارتان، کاندزارتان، تلمیزارتان و آزیلزارتان

داروهای مسدودکننده بتا، مانند: کارودیلول، اسمولول، متاپرولول، پروپرانولول، سوتالول، بریتیلیوم، آملودیپین، دیلتیازم، وراپامیل، تیمولول، بیوسپرولو، پنبوتولول، استبوتولول و پیندولول

بازدارنده های کانال کلسیم، مانند: آملودیپین، نیکاردیپین، نیفدیپین

بازدارنده های رنین

مدرهای لوپ هنله

مدرهای نگهدارنده پتاسیم، مانند: اسپیرونولاکتون، تریامترن و آمیلوراید

مدرهای تیازیدی، مانند: هیدروکلرتیازید و کلرتالیدون

همچنین داروی لویترا نباید همزمان با داروهای آنتی بیوتیک، ضدقارچ، داروهای درمان ایدز و ناهنجاری ضربان قلب مصرف شوند.

افرادی که به بیماری های کبدی، کلیوی، بینایی، مبتلا هستند هم نباید از این داروها مصرف کنند. این دارو برای کهنسالان نیز مشکل ساز بوده و خطرناک است.   منبع: سیمرغ 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: قرص دارو میل جنسی رابطه جنسی ناتوانی جنسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۴۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نسبت به قطع و تغییر دُز خودسرانه دارو در رمضان

ایسنا/آذربایجان غربی کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گفت: بیماران در ایام ماه مبارک رمضان بدون مشورت با پزشک اقدام به قطع دارو و تغییر در دوز مصرفی نکنند.

صحرا زاهدی در گفت وگو با ایسنا افزود: بیمارانی که داروی خاص مصرف می‌کنند در ایام ماه مبارک رمضان بدون مشورت با پزشک معالج خود اقدام به قطع دارو ، تغییر و یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف دارو ننمایند.

وی با اشاره به اینکه اغلب در ایام ماه مبارک رمضان درخصوص مصرف دارو سوالات پیش می آید، تصریح کرد: در بارداری، شیردهی و برخی بیماری ها همچون دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر ، یبوست، زخم های گوارشی، اختلالات کلیوی، غده تیروئید، بیماری های اعصاب و روان، قلبی و عروقی و تنفسی، بیمار باید پیش از اقدام به روزه داری با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری مشورت کند.

زاهدی اظهار کرد: بیماران نباید بدون مشورت با دارو ساز و یا پزشک معالج خود اقدام به قطع دارو،تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف نمایند چرا عدم رعایت نکردن اصول می تواند منجر به عدم اثربخشی دارو و عدم دستیابی به اثرات درمانی بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

وی ادامه داد: بیماران مبتلا به صرع در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری هستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه اظهار کرد: مطالعات به عمل آمده به روی داروهای ضد فشارخون نشان می دهد که روزه داری تاثیر خاصی بر اثربخشی این دارو ندارد البته در برخی موارد لازم است در مورد داروهای مدر(ادرار آور ) برای جلوگیری از از کاهش آب بدن ، پزشک اقدام به کاهش دوز این داروها در بیماران روزه دار نماید.

 زاهدی با اشاره به اینکه برخی از داروهای ضدالتهاب این قابلیت رادارند که دو بار در طول روز مصرف شوند یاد آور شد: مصرف این‌گونه داروها را می‌توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار و سحر موکول نمود.

وی ادامه داد: پزشک معالج، جهت درمان عفونت در بیمار روزه‌دار، می‌تواند اقدام به تجویز آنتی‌بیوتیک‌هایی نماید که به‌جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف شوند.

زاهدی اظهار کرد: برخی از داروها نیز به شکل آهسته رهش در بازار دارویی موجود هستند که در مورد این داروها نیز  به‌جای مصرف سه تا چهار بار در روز، پزشک می‌تواند داروی آهسته رهش که یک‌بار در روز تجویز می‌شود توصیه کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نکات مهم در مورد روزه‌داری بیماران دیابتی
  • علت نبود قرص وارفارین چیست؟
  • فهرست داروخانه‌های شبانه‌روزی و توزیع‌کننده داروهای خاص در شیراز اعلام شد
  • انواع بی‌خوابی با ۴ روش برای درمان
  • هشدار نسبت به قطع و تغییر دُز خودسرانه دارو در رمضان
  • ۹ توصیه‌ دارویی ضروری به مسافران نوروزی
  • آسیب‌های مصرف روزانه داروهای مسکن برای بدن
  • این افراد به هیچ وجه نباید از ژلوفن استفاده کنند
  • روایتی از برگ‌های زرین حوزه داروسازی
  • چند نکته مهم برای بیمارانی که تمایل به روزه‌داری دارند