Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا اردکانیان عصر امروز در آیین تودیع و معارفه مدیر سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: از ۵۱ میلیارد متر مکعب حجم مخازن سدهای  بزرگ ساخته شدن کشور ۲۲ میلیارد متر مکعب آن در خوزستان قرار دارد که به معنای وجود سهم ۴۲ درصدی وزارت خوزستان در حجم مخازن سدهای بزرگ ساخته شده است.

وی افزود: از مجموع دو میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار شبکه‌های مدرن آبیاری در کشور ۴۵۰ هزار هکتار در خوزستان قرار دارد که معادل ۲۰ درصد شبکه های مدرن آبیاری کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر نیرو تصریح کرد: از مجموع ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاه های برق آبی کشور  بیش از هفت هزار مگاوات آن در خوزستان قرار دارد که ۶۰ درصد است.

اردکانیان گفت: از مجموع دو هزار و چهارصد میلیارد تومان منابع مالی حاصل از فروش منابع آب طبق قانون ۲۷ درصد آن متعلق به خوزستان است و ۴۰ درصد دارایی های فیزیکی وزارت نیرو در این استان قرار دارد.

وی ادامه داد: سازمان آب و برق قدمتی بیش از قدمت تاسیس وزارت نیرو دارد و از آن قدیمی تر است.

وزیر نیرو، شایسته گزینی و توجه به منابع انسانی در همه سطوح سازمانی را از اولویت های خود برشمرد و افزود: کشور ما از منابع زیرزمینی و موقعیت ژئوپلیتیکی ارزشمندی برخوردار است اما منابع انسانی به عنوان یک منبع تجدیدپذیر اهمیت بالایی دارد.

وی تصریح کرد: در حال تدوین شیوه نامه ای برای محدودیت عمر مدیریت در وزارت نیرو و گردش نخبگان هستیم.

اردکانیان اضافه کرد: چرخش نخبگان باید در وزارت نیرو وجود داشته باشد و این گونه نباشد که در سازمان های بزرگ و ثروتمند مثل آب و برق خوزستان در رابطه با چرخش نخبگان و گردش مدیریتی دچار مشکل باشد.

وی با بیان اینکه شرکت سهامی آب و برق خوزستان می تواند در حل  فصل مشکلات این استان کارآمد باشد، بیان کرد: این شرکت ظرفیتی است که می توان از آن برای سایر مناطق کشور استفاده کرد.   

وزیر نیرو، شایسته ‌گزینی و توجه به منابع انسانی در همه سطوح را جزو اولویت‌ های کاری خود برشمرد و اظهار کرد: در سیستم مدیریت جدید، برای مدیران یک محدودیت دو دوره‌ ای لحاظ می شود و معتقد هستیم تمامی ظرفیت‌ ها، خلاقیت‌ ها و نوآوری‌ ها باید به گونه ‌ای برنامه‌ ریزی شود که این چرخش مدیریتی وجود داشته باشد.    

اردکانیان تأکید کرد: سازمان آب و برق باید مرکز زایش و تولید منابع انسانی مورد نیاز صنعت آب و در بخش برق‌آبی‌ ها باشد.

وی، توجه جدی به ماهیت میان‌ بخشی بودن آب را مورد اشاره قرار داد و گفت: در برنامه‌ های این دوره مدیریت همزمان عرضه و تقاضای آب مورد توجه قرار گرفت که این به معنای به رسمیت بخشیدن میان بخشی بودن آب است؛ وقتی خوزستان جایگاه قابل توجهی در حوزه های آب و خاک کشور دارد باید به عنوان مدل و الگو قرار گیرد.   

وزیر نیرو تصریح کرد: مسأله صیانت از سرمایه‌گذاری ‌های انجام شده در بخش آب و برق استان، پایداری سدها، لایروبی رودخانه‌ها  و دیگر مسائل مرتبط با حوزه آب باید از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

اردکانیان با اشاره به خشکسالی های سال های گذشته و ترسالی امسال بیان کرد: ما در شرایط تغییر اقلیم قرار داشته و سال‌ های خشکی داریم که ترسالی‌ های وسیع در پی خواهد داشت. این اطمینان داده شده که کاری خارج از چهارچوب برنامه‌ های گفته شده به نمایندگان مردم صورت نمی ‌گیرد و تلاش خواهیم کرد  برنامه‌ ها به طور کامل اجرایی شوند.

وزیر نیرو از تشکیل کارگروه ساماندهی کارون خبر داد و افزود: این کارگروه ذیل شورای عالی آب برای ساماندهی کمی و کیفی کارون بزرگ تشکیل می شود که تمامی مسائلی که در دغدغه مردم است، در آن دیده شد.

وی با بیان اینکه این مسائل محدود به انتقال و یا عدم آب نیست، اظهار کرد: اعتقاد کارشناسی و مدیریتی دارم نه انتقال آب از نقطه مبدأ به نقطه مقصد همه مسائل نقطه مقصد را در عرصه مدیریت منابع آب حل می‌ کند و نه عدم انتقال آن مسائل نقطه مبدأ را حل خواهد کرد؛ مسائل متعددی و متنوعی است که باید با پیوستگی یکدیگر، دیده شودند.

ادرکانیان در پایان تصریح کرد: بحث کنترل کیفیت منابع آب، استفاده بهینه و مصرف صحیح آب و بحث هایی که با اولویت بالا در خصوص آب شرب مجموعه ‌ای است که ساز و کار لازم آن برای بررسی دقیق علمی  فراهم شده و این اطمنان را می دهیم با مدیریت جدید در سازمان آب و برق استان و همکاری در سطح استان و حمایت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب و ستاد امور آب وزارت نیرو خواهیم داشت، این مسائل حل خواهد شد.

کد خبر 4547188

منبع: مهر

کلیدواژه: انتقال آب رضا اردکانیان سازمان آب و برق خوزستان وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۴۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنش‌های آبی سیستان و بلوچستان چگونه مدیریت شد؟/ ارتقا و لایروبی ۱۲۳ حلقه چاه آب شرب در استان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه خشکسالی و فقر منابع آبی تنها چالش‌های این روزهای استان نیست،گفت: هزینه‌های بالای تامین، نگهداری و توزیع آب به دلیل پراکندگی جمعیت یکی دیگر از معضلات این استان در خدمات‌رسانی مطلوب به مردم است.

علیرضا قاسمی، شامگاه چهارشنبه، در شورای ساماندهی منابع آبی استان با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ با یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی این استان مواجه شدیم، گفت: این درحالیست که وضعیت آب در نیمی از جمعیت این استان به ویژه در منطقه سیستان و شهر زاهدان به سطح بحرانی رسید.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان که با ۱۸۰ هزار کیلومتر مربع وسعت، ۱۱.۴ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده شرایط آب و هوایی منحصر به فردی را تجربه می کند.

وی با بیان اینکه خشکسالی و فقر منابع آبی تنها چالش‌های این روزهای استان نیست، یادآور شد: هزینه‌های بالای تامین، نگهداری و توزیع آب به دلیل پراکندگی جمعیت یکی دیگر از معضلات این استان در خدمات‌رسانی مطلوب به مردم است که با هیچ استان دیگری قابل قیاس نیست. این درحالیست که با وجود سیلاب‌های مخرب و بارندگی‌های شدید کوتاه در بخشی از نواحی جنوب استان باز هم بیش از دو سوم مساحت سیستان و بلوچستان درگیر خشکسالی‌ است و با وجود این رخداد آب و هوایی از تمام امکانات برای تامین آب شرب ساکنان شهرها و روستاها استفاده شد تا تنش‌های آبی مدیریت شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در شمال استان خشکسالی شدید حاکم و چند سال است که حق آبه شرب، کشاورزی و زیست‌محیطی منطقه سیستان از سمت کشور افغانستان محقق نشده است،ادامه داد: این موضوع سبب شده جمعیتی بیش از یک میلیون نفر ساکن در دشت سیستان و بخشی از کلانشهر زاهدان تحت تاثیر این مسئله قرار گیرند. زیرا چاه‌نیمه‌های سیستان که تنها منبع آبی شمال استان محسوب می‌شوند دچار افت سطح آب شده و تنها در چاه‌ نیمه شماره ۳ اندک آبی باقی مانده است.

قاسمی با بیان اینکه از نیمه پاییز ۱۴۰۱ که نگرانی ایجاد تنش آبی به دلیل عدم پایبندی افغانستان به معاهده هیرمند پررنگ‌ شد، دولت و وزارت نیرو طرح‌های پیشنهادی شرکت آب و فاضلاب را برای  تامین آب اضطراری زاهدان و سیستان  مصوب کردند، اظهار کرد: به منظور اجرای این طرح‌ها همه امکانات اجرایی ملی و استانی بسیج شد تا در شدیدترین خشکسالی ۵۰ سال اخیر کم‌ترین تنش آبی در بحث شرب برای مردم سپری شود.

وی به دو رویکرد طرح تأمین آب اضطراری سیستان و زاهدان اشاره کرد و گفت: حفظ و استفاده بهینه از منابع آبی چاه‌نیمه‌ها و همچنین امکان تأمین و انتقال آب از دشت‌های مستعد برداشت آب زیرزمینی در دستور کار شرکت قرار گرفت و به منظور برداشت بهینه آب ذخایر چاه نیمه دو و چهار به چاه نیمه یک و سه منتقل شد تا هیچ هدررفتی از بابت عدم برداشت آب ایجاد نشود.

وی خاطر نشان کرد: در ادامه با توجه به کاهش شدید حجم آب در چاه‌نیمه‌های یک و سه، برای حفظ پایداری آب در منطقه، ساخت سکوهای شناور به همراه خرید و نصب انواع پمپ‌های برداشت آب در چاه‌نیمه‌ها برنامه‌ریزی  انجام شد و در طول تابستان حتی در روزهای طوفانی به جهت حفظ پایداری آب در شبکه‌های توزیع، پمپ‌ها به نقاط مختلف با عمق مناسب‌تر جابه‌جا شد تا در شرایط بد آب‌وهوایی بهترین خدمات آبرسانی به مردم ارائه شود.

وی با بیان اینکه پرسنل آبفا در طول یک سال اخیر با کشیک‌های ۲۴ ساعته و همت شبانه‌روزی تلاش کردند تا از بروز هرگونه تنش آبی جلوگیری شود، افزود: این در حالیست که در شرایطی به اذعان سازمان هواشناسی، تنها ۱۰ روز هوای پاک سهم مردم این دیار شد و افزایش بادهای ۱۲۰ روزه و گرمای بی‌سابقه زندگی را برای مردم سخت کرده بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان به آغاز عملیات اجرایی طرح تامین آب اضطراری با حفر و تجهیز چاه‌ها، اجرای خطوط انتقال آب و برق در سه راهی دشتک با استفاده از ظرفیت دشت‌های مستعد برای برداشت آب از جمله هامونِ هیرمند، حرمک، شیله و لواریاب همزمان با اقدامات لازم برای پایدارسازی آب در سیستان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برای ارتقای کیفیت آب استحصالی از این چاه‌ها، احداث آب شیرین‌کن به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در دستور کار قرار گرفت، یادآور شد: مراحل ساخت آن از مهرماه سال ۱۴۰۲ به طور شبانه‌روزی آغاز شد. طرحی که بر اساس پروژه های  مشابه ساخت آن در حالت عادی  باید در مدت ۳ سال انجام شود، مقرر شده طی ۶ ماه و در سه فاز تکمیل و در ابتدای سال جدید به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار کرد: علاوه بر این اقدامات  و طرح‌هایی که از میل نادر، نوار مرزی و آب خوان شرقی توسط شرکت‌های دیگر زیرمجموعه وزارت نیرو در حال انجام است، مانع از ایجاد تنش آبی در سیستان و زاهدان خواهد شد. همچنین در مرکز و جنوب استان طرح‌های توسعه‌ای برای شهرها و روستاها نیز با حمایت و تامین اعتبار مورد نیاز توسط دولت در مرحله انجام و یا تکمیل است.

وی با بیان اینکه  ۹۶ روستای فاقد یا دچار تنش آبی شدید در سال ۱۴۰۲ تامین آب پایدار و رفع تنش شدند،افزود: برای شهر خاش نیز که با تنش شدید آبی مواجه است، اجرای خط انتقال از کارواندر در حال انجام است و ۱۰۵ روستای بخش مرکزی این شهرستان نیز در طرح قالب طرح جهاد آبرسانی از تنش آبی خارج می‌شوند.برای پایداری آب شهرستان خاش در تابستان سال گذشته ۵ حلقه چاه حفر و تجهیز شد و در کنار بازسازی ایستگاه پمپاژ شهر، پمپ‌های معیوب تعویض و یا ارتقا پیدا کرد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ حفاری، کف‌شکنی و لایروبی ۱۲۳ حلقه چاه در سطح شهرها و روستاهای استان انجام شد تا برداشت آب از منابع آب زیرزمینی برای جامعه مصرف‌کننده با اختلال روبه‌رو نشود.

وی از رفع تنش آبی ۱۲۳ روستای استان با اقداماتی از جمله اجرای خطوط انتقال جدید، حفر و تجهیز چاه نصب پمپ و اصلاح و توسعه شبکه و نصب ترانس برق خبر داد و یادآورشد: در حوزه نوار ساحلی و جنوب استان نیز اقدامات خوبی از جمله تکمیل عملیات اجرایی و اتصال کامل ۳۵۰ روستا به سد زیردان در شهرستان‌های چابهار، قصرقند و دشتیاری انجام شده است.همچنین اجرای شبکه توزیع ۵۰ روستای بخش مرکزی شهرستان چابهار که در حال حاضر خطوط فرعی در حال انجام، تست و در حال تکمیل ساخت حوضچه‌ها است.

وی با بیان اینکه تاکنون از محل جهاد آبرسانی به میزان ۳۸۰ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است، ادامه داد: تکمیل عملیات اجرایی خط انتقال از لاتیدان به روستاهای بخش مرکزی شهرستان چابهار به طول ۲۲ کیلومتر و اتصال به روستای دمبدف به عنوان نخستین روستای هدف، اصلاح خط انتقال از آب‌شیرین‌کن کنارک تا سه راهی ورودی منطقه آزاد به طول ۲۲ کیلومتر که تاکنون ۲۷ کیلومتر لوله تأمین و ۱۸.۵ کیلومتر اجرا شده است.

وی از افزایش ظرفیت شیرین‌سازی آب دریا به میزان ۳ هزار مترمکعب در شبانه روز و آبرسانی به روستاهای نوار ساحلی شهرستان دشتیاری خبر داد و گفت: این اقدام با تامین آب و اجرای شبکه توزیع روستاهای فاقد تاسیسات آب بریس، پسابندر،پشت، گواتر و شم ها با جمعیت ۷۳۰۰ نفر از طریق آب شیرین کن ۱۰۰۰ مترمکعبی پسابندر که تاکنون شبکه های توزیع و بیش از ۸۰ درصد خطوط انتقال بین روستاها انجام شده و روستای پسابندر از طریق آب شیرین کن آبدار شده است.

 وی به اجرای شبکه توزیع و خطوط انتقال مجتمع ۸ روستایی فاقد تاسیسات طیس کوپانها با جمعیت ۵ هزار نفر اشاره کرد و گفت: تا کنون شبکه توزیع روستاها به طور کامل اجرا و خط انتقال به طول ۸ کیلومتر انجام شده است و در مرحله شروع بهره‌برداری قرار دارد.

وی از آغاز تکمیل عملیات اجرایی خط انتقال از محل تصفیه‌خانه پایین دست سد پیشین تا محل مخزن هوتگت با لوله ۸۰۰ جی آر پی با مبلغ ۴۳.۵ میلیارد تومان توسط شرکت کترا و انجام ۳ کیلومتر لوله گذاری تا کنون خبر داد.

قاسمی خاطر نشان کرد: بازسازی، خرید و نصب ۸ پکیج تصفیه آب در محل تصفیه‌خانه‌های پیرسهراب و بند شیرگواز که تصفیه‌خانه پیرسهراب در مرحله شروع بهره برداری آزمایشی قراردارد و تصفیه خانه شیرگواز تا نیمه ی اردیبهشت ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در ارتباط با اجرای خط انتقال به مجتمع فضل الهی گفت: پیمانکار آن مشخص شده و تاکنون ۱۵کیلومتر لوله گذاری نیز انجام شده است.علاوه بر این اجرای خط انتقال مجتمع خیرآباد که پیمانکار آن مشخص شده است، در مرحله تجهیز کارگاه و دریافت پیش پرداخت است.همچنین اجرای خط انتقال مجتمع بندینی به طول ۷ کیلومتر که لوله گذاری آن تکمیل و در مرحله تست و ساخت حوضچه قرار دارد.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان از اجرای خط انتقال و شبکه توزیع مجموعه پزم تیاب و مچان در طرح جهاد آبرسانی و خط انتقال به طول ۶ کیلومتر تکمیل و ۲۲ کیلومتر از شبکه اجرا شده و آماده بهره برداری است.

وی از شروع عملیات احداث ۲۵ هزار مترمکعب مخزن ذخیره برای مجتمع آبرسانی زیر مجموعه سد پیشین خبر داد و گفت: تاکنون عملیات احداث ۳ باب مخزن سه راهی نگور، اسلام آباد و دمبدف در قالب جهاد آبرسانی آغاز شده است.

به گزارش ایسنا- به نقل از آب و فاضلاب استان، قاسمی، در ارتباط با جهاد آبرسانی به روستاهای استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: طرحی  با همت وزارت نیرو برای تامین آب پایدار تمامی  روستاهای فاقد آب استان و یا دارای تنش آبی در حال اجراست. بزرگترین طرح آبرسانی به لحاظ حجم عملیات و گستردگی جغرافیایی به گونه ای که تمام شهرستان‌های استان را در بر خواهد گرفت و این درحالیست که آبرسانی به ۹۰ روستا با جمعیت ۳۸۹۸۳ نفر در قالب طرح های ملی، استانی ،محرومیت زدایی و خیران انجام شده است.

وی از الحاق تعداد ۱۶۹۸ روستای فاقد آب و یا دارای تنش آبی بالای ۲۰ خانوار در راستای اجرای تکلیف بند (ج ) تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ و بهره‌برداری رسمی از شبکه آب شرب ۱۵۵ روستا با جمعیت ۶۲ هزار نفر در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهوری خبر داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۱۸ هزار متر مربع از اراضی ملی بابل
  • لایحه جامع منابع انسانی تهیه و مشخص شود
  • تنش‌های آبی سیستان و بلوچستان چگونه مدیریت شد؟/ ارتقا و لایروبی ۱۲۳ حلقه چاه آب شرب در استان
  • تجدید دیدار پیشکسوتان کمیته انقلاب اسلامی خوزستان
  • دلیل بیشتر مشکلات اصفهان نبود جریان دائمی آب در زاینده‌رود است
  • سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان باید اهداف دولت سیزدهم را محقق کند  
  • بارش های اخیر در۱۹استان قابل ملاحظه بود/اسکان عشایر در مناطق امن
  • آزادسازی اراضی ملی در شهرستان بابل
  • خسارت گسترده سیل به تأسیسات آبی در کهگیلویه و بویراحمد
  • خسارت گسترده سیل به تأسیسات آبی کهگیلویه و بویراحمد