Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه در گزارشی از تلاش مشاوران و منصوبان ارشد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور برای فروش تجهیزات حساس هسته‌ای به عربستان سعودی، با وجود مخالفت اعضای شورای امنیت ملی آمریکا خبر داد.

به گزارش واشنگتن پست، در این گزارش 24 صفحه‌ای که توسط «الیجا کامینگز» رئیس کمیته نظارتی مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شده، از تلاش‌های این افراد در دو سال گذشته برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای با عربستان سعودی گفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این گزارش، هدایت این تلاش‌ها را پیشتر «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق رئیس جمهوری آمریکا بر عهده داشته و بعدها «ریک پری» وزیر انرژی دولت ترامپ به عنوان یکی از جدی‌ترین موافقان این اقدام مطرح شده است.
به نوشته واشنگتن پست، موضوع فروش رآکتورهای هسته‌ای به ریاض، آخرین بار هفته گذشته در کاخ سفید مطرح و به بحث گذاشته شده بود.
با وجود این تلاش‌ها، گزارش مجلس آمریکا از مخالفت‌ وکلای کاخ سفید و اعضای شورای امنیت ملی این کشور با این طرح به علت احتمال بروز موانع قانونی، تضاد منافع و نیز تهدید علیه امنیت ملی آمریکا نوشته است.
این گزارش برمبنای اسناد به دست آمده و نیز اطلاعاتی است که گروهی از مقامات کاخ سفید برای نمایندگان مجلس آمریکا افشا کرده‌اند.
کامینگز که ریاست کمیته نظارتی این مجلس را عهده‌دار است، وعده داده که به این موضوع ورود و تحقیقاتی را در این رابطه آغاز کند.
از جمله اتهام‌های مطرح علیه نزدیکان ترامپ، مسئله تضاد منافع و بهره‌مندی شخصی آن‌ها از قرارداد احتمالی با ریاض برای فروش تجهیزات هسته‌ای است.
در بخشی از این گزارش آمده است که این اطلاعات را برخی مقام‌های دولتی در اختیار نمایندگان مجلس آمریکا گذاشته اند تا از«تسریع در انتقال فناوری بسیار حساس هسته‌ای آمریکا به عربستان سعودی، در تناقض احتمالی با قانون انرژی اتمی و بدون بررسی کنگره» جلوگیری کنند.
این همسو با گزارش هایی است که پیشتر رسانه‌های آمریکایی منتشر کرده و از آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای آمریکا و ریاض خبر داده بودند.
براساس گزارشی که نشریه آنلاین «پروپابلیکا» سال گذشته منتشر کرد، از آغاز دولت ترامپ تا به امروز، گروهی از سیاستمداران و سرمایه‌داران آمریکایی در حال لابی برای نهایی کردن پروژه توسعه تاسیسات هسته‌ای عربستان سعودی بوده‌اند.
در مرکز این فعالیت‌ها، نام شرکتی تازه تاسیس موسوم به «رونق و نیروی صلح بین‌المللی» (International Peace Power & Prosperity) یا به اختصار «آی‌پی3» (IP3) مشاهده می‌شود.
مدیریت این شرکت را «مایکل هیوئیت» برعهده دارد که از آشنایان «تام باراک» سرمایه‌دار و از دوستان نزدیک رئیس جمهوری آمریکا است.
بازیگر دیگر این ماجرا، «رابرت مک‌فارلین» مشاور «رونالد ریگان» چهلمین رئیس جمهوری آمریکا است که بنا به ادعای پروپابلیکا، به فلین مشاور وقت ترامپ پیشنهاد حمایت کاخ سفید از طرح «آی‌پی3» برای ساخت نیروگاه برق هسته‌ای در عربستان سعودی و تعیین باراک به عنوان رابط پروژه را داده بود.
سیاست‌مداران و قانونگذاران آمریکایی نگرانند که بی‌توجهی کاخ سفید به تخطی احتمالی ریاض از تضمین‌ها و تعهدات امنیتی مرتبط با بازپردازش ضایعات هسته‌ای، بعدها به تهدیدی جدی علیه امنیت ملی آمریکا تبدیل شود.

ایرنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۴۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با تشکیل سپند شاهد پیشرفت فناوری‌های نو و بدیع در نیروهای مسلح خواهیم بود

به گزارش «نماینده»، وحید جلال زاده در مورد طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند)، گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نظارت‌ها و جلساتی که با ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع داشتند نسبت به تقویت و توسعه پژوهش، علوم و فناوری در حوزه های دفاعی و امنیتی ذیل موسسات تابعه وزارت دفاع به نتیجه رسید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این خصوص دولت هم پیشنهاداتی ارائه کرد و در کمیسیون امنیت ملی با حضور دستگاه‌های مختلف بررسی‌های لازم صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه به منظور طراحی، ساخت، تولید، تأمین و پشتیبانی محصولات حوزه پدافند نوین سازمانی با عنوان سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی شکل گرفت، بیان کرد: این سازمان به همت شهید فخری‌زاده و با هدف دستیابی به فناوری‌های برتر مورد نیاز دفاعی و امنیتی در حال و آینده و با تأکید بر نوآوری و پشتیبانی از توسعه آن و در راستای غافلگیری فناورانه دشمن و پیشگیری از غافلگیری فناورانه کشور با تأکید بر مدیریت و دستیابی به فناوری‌های بدیع، نوظهور شالوده شکن و پرمخاطره و برترساز در حوزه‌های تهدیدهای نوین و نوپدید شکل گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به تصویب این طرح در صحن علنی امروز مجلس، تصریح کرد: امیدواریم با تشکیل این سازمان شاهد پیشرفت فناوری‌های نو و بدیع در نیروهای مسلح برای مقابله با تهدیدات دشمن باشیم.

دیگر خبرها

  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • امنیت مراکز هسته‌ای به صورت کامل برقرار است/ هیچ چالشی نداریم
  • سخنگوی وزارت خارجه: موضوع استفاده از سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین هسته‌ای و دفاعی کشور ندارد
  • تردید درباره ادامه کمک به اوکراین در صورت پیروزی ترامپ
  • با تشکیل سپند شاهد پیشرفت فناوری‌های نو و بدیع در نیروهای مسلح خواهیم بود
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟
  • اعلام طرح آمریکا برای اعزام مشاوران نظامی به اوکراین/ تصرف بخش های دیگری از خاک اوکراین توسط روسیه