Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اهواز- ايرنا- عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه انتقال آب کارون براي استان خوزستان مشکلات جدي در حوزه محيط زيست به وجود آورده ، گفت: اجازه اجراي هيچ طرح جديد انتقال آب از اين رودخانه را نخواهيم داد.

به گزارش ايرنا حجت الاسلام عبدالمجيد ناصري نژاد عصر سه شنبه در آيين معارفه مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان با حضور وزير نيرو در اهواز با بيان اينکه 33 درصد از آب هاي سطحي کشور سدها، نيروگاه هاي برق آبي و رودخانه هاي خوزستان است از بکار گرفته نشدن نيروهاي متخصص اين استان در جايگاه هاي ارشد مديريتي حوضه آب انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي خطاب به وزير نيرو با اشاره به اينکه اين رويکرد نشان دهنده آن است که به وعده هاي گفته شده در زمان راي اعتماد عمل نشده ، اظهارداشت: بيشترين وقت مجمع نمايندگان مردم خوزستان در مجلس شوراي اسلامي و مسئولين به مسائل مرتبط با آب و مشکلات مربوط به انتقال آب، ريزگردها و سوء مديريت در اين حوزه اختصاص پيدا کرده است که نمونه آن در جلسه مجلس بود که مجبور شديم سخنراني رئيس جمهور را معطل کنيم تا به موضوع آب بپردازيم.
وي با اشاره به اينکه در اين باره با سران و مسئولان کشور جلسات و نشست هاي متعددي برگزار شده ، گفت: با اين وجود هنوز مديريت صحيحي در خصوص موضوع آب اعمال نشده است.
اين عضو مجمع نمايندگان خوزستان در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: به عنوان مثال طرح آب غدير افتتاح شد اما شهرستان شادگان عملا به دلايلي که گفته مي شود ريزش کانال ام الدبس است طي دو ماه گذشته از اين خط آبگيري نمي کند.
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با طرح اين سوال که چرا بايد چنين طرحي که تبليغات وسيعي درباره آن شد به چنين سرنوشتي دچار شود، گفت: در صورتي که مسائل اين چنيني مي تواند با مديريت صحيح حل شوند.
وي ادامه داد: 25 کيلومتر لوله انتقال آب در شادگان سه سال است که نيمه کاره مانده و اگر بحث توان کاري است بايد براي همه جا اين توان وجود داشته باشد.
*اجازه انتقال آب کارون را نمي دهيم
ناصري نژاد با بيان اينکه مديريت آب و ساماندهي آن در استان براي ما نمايندگان و مردم نگران کننده شده است، گفت: موضوع نگران کننده ديگري که بايد به آن اشاره شود بحث سيلاب هاي خوزستان است که شايد مقدمه و بهانه اي براي انتقال آب کارون باشد.
وي با بيان اينکه اخطار مي دهيم به هيچ وجه اجازه اجراي طرح جديدي براي انتقال آب کارون را نخواهيم داد، گفت: اين موضوع براي استان از اهميت ويژه برخوردار است و از آن کوتاه نخواهيم آمد.
نماينده مردم شادگان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه وزير نيرو موضوع عدم انتقال آب کارون را پذيرفته، بيان داشت: از وزير نيرو مي خواهيم در اين سفر قول بدهند آب منتقل نمي شود.
*ورود پساب به تالاب شادگان را به عنوان حقابه قابل قبول نيست
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در خصوص وضعيت تالاب شادگان گفت: نحوه تامين حقابه در خوزستان به يک اختلاف نظر تبديل شده است.
وي گفت: ورود فاضلاب و انواع پساب هاي کشاورزي که با سموم مختلفي همراه است به عنوان حقابه تالاب، قابل قبول نيست و اگر امروز آبي در تالاب هاي خوزستان جاري شده به دليل سيلاب است.
ناصري نژاد با اشاره به اينکه خوزستان به دليل کم کاري سازمان آب و برق استان در لايروبي رودخانه ها با سيلاب درگير است، گفت: نياز است تالاب ها و رودخانه هاي استان ساماندهي شوند .
عضو مجمع نمايندگان خوزستان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه آستانه تحمل مردم خوزستان بخاطر کيفيت پايين آب شرب پايين آمده است گفت: اگر اين مردم ولايتمدار نبودند به هيچ وجه اين شرايط را تحمل نمي کردند.
*نماينده مردم مسجدسليمان: آفت کشور مديراني است که مي ترسند
نماينده مردم مسجدسليمان، لالي، انديکا و هفتگل نير در ادامه اين مراسم، عنوان کرد: بزرگترين رودخانه هاي کشور در استان وجود دارد و 70 درصد از توليد برق آبي کشور در خوزستان انجام مي شود.
علي‌ عسگر ظاهري يادآور شد: مجموعه وزارت نيرو بايد به زمين هاي کشاورزي ، طرح کشاورزي مقام معظم رهبري، سيلاب هايي که از رودخانه هاي کرخه و دز از گذشته استان را تحت تاثير قرار داده، توجه بيشتري کند.
وي با اشاره به اينکه يکي از آفت هاي کشور اين است که مديران به دلايل مختلفي براي انجام کار ترس دارند، گفت: اگر امروز کشور دچار چالش و خسارت است به همين دليل است.
عضو مجمع نمايندگان خوزستان در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: برخي نظارت هاي غير ضروري باعث شده که مديران نتوانند کار کنند و به همين دليل مديرعامل جديد سازمان آب و برق خوزستان بايد توجه داشته باشد که با تمام توان براي مديريت رودخانه ها استان برنامه ريزي کند.
وي از وزير نيرو خواست تا نسبت به تقويت مديران اين وزارتخانه در استان اقدام کند و در خصوص مديريت رودخانه کارون تصميم گيري شود به دليل اينکه اين رودخانه در سه مقطع توسط استان چهارمحال و بختياري، شرکت آب نيرو و سازمان آب و برق خوزستان در حال مديريت است در حالي که به نظر مي رسد کارون تنها نياز به يک مديريت واحد دارد.
*رئيس مجمع نمايندگان خوزستان: مسئوليت سيل بندها تعيين تکليف شوند
رئيس مجمع نمايندگان خوزستان در مجلس شوراي اسلامي همچنين دليل سيلاب هاي اخير در استان را لايروبي نکردن رودخانه ها و انهار در سطح استان دانست و خواستار رسيدگي فوري سازمان آب و برق استان به اين موضوع شد.
قاسم ساعدي با تاکيد بر اينکه علاوه بر اين بايد در خصوص سيل بند ها تعيين تکليف صورت بگيرد، گفت: وزارت کشور مي گويد اين موضوع مربوط به وزارت نيرو است در صورتي که اين وزارتخانه نيز خود را در اين خصوص مسئول نمي داند.
وي تصريح کرد: بحث فاضلاب در خوزستان يک چالش جدي است که نياز به تامين اعتبار لازم براي اجراي پروژه هاي فاضلاب دارد.
نماينده مردم دشت آزادگان و هويزه يادآور شد: شبکه هاي برق استان بخصوص شبکه هاي فرسوده و آسيب ديده از زمان جنگ نياز به تخصيص اعتبار دارند.
به گزارش ايرنا، حدود 2 هفته پيش با افزايش رهاسازي آب از سدهاي دز و کرخه، مناطقي از 6شهرستان در خوزستان در معرض سيلاب قرار گرفتند.
وزارت نيرو امروز اعلام کرد: حجم آب ورودي به مخازن سدهاي حوزه کارون بزرگ، کرخه و مارون از ابتداي سال آبي 98-97 تاکنون 15 ميليارد و 258 ميليون متر مکعب بوده که نسبت به سال آبي گذشته 445 درصد (افزايش 4.5 برابر) افزايش داشته است.
9931/6068
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۴۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین و اختصاص ردیف اعتبار ملی برای طرح جامع آبرسانی البرز

داود نجفیان گفت: این طرح که با هدف تامین آب استان البرز برای افق ۳۰ ساله از ۲ سال پیش در دست اقدام قرار گرفته ، امسال ۲ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی به آن تخصیص داده شده و امسال اولین سالی است که این طرح اعتبار ملی دریافت می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز گفت : اکنون نیز ۲ پروژه مهم انتقال آب از رودخانه کرج در اجرای طرح جامع آبرسانی استان البرز در دست اقدام یا دستور کار قرار دارد.

نجفیان بیان کرد : یکی از این پروژه ها ، انتقال آب رودخانه کرج از آبگیر بلیقان به تصفیه خانه شماره ۲ کرج است که اعتبار پیش بینی شده برای آن ۱۰ هزار میلیارد ریال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز اظهار کرد: این شبکه به طول ۹ کیلومتر سالانه ۴۰ میلیون متر مکعب از آب رودخانه کرج به تصفیه خانه شماره ۲ کرج انتقال می دهد.

وی اظهار کرد: اکنون در حال انتخاب پیمانکار این پروژه هستیم و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز و طی سه ماه آینده تکمیل و وارد مدار خواهد شد.

نجفیان گفت : طرح دیگر انتقال آب از رودخانه کرج به تصفیه خانه شماره سه کرج است که تابستان امسال با ظرفیت تامین ۱۲.۵ میلیون متر مکعب آب در سال به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت : این طرح ها زیر مجموعه طرح جامع آبرسانی البرز هستند که به صورت جهادی اجرا می شوند.

نجفیان بیان کرد: بخش دیگر طرح جامع آبرسانی استان در مناطق غربی و جنوبی البرز در دست اقدام است.

وی افزود: اکنون در این محدوده شبکه انتقال آب سد طالقان به نظرآباد و اشتهارد به طول ۶۲ کیلومتر اجرا شده که با تکمیل تصفیه خانه آب شهرجدید مهستان ، ساکنان غرب و جنوب البرز در آینده نزدیک به آب سد طالقان دسترسی پیدا می کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • محرومیت‌زدایی در حوزه آب شرب از سیاست‌های وزارت نیرو است
  • تعیین و اختصاص ردیف اعتبار ملی برای طرح جامع آبرسانی البرز
  • امسال قطعی برق برای کشاورزان نخواهیم داشت
  • صدور سند برای ۵۶ هزار هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها در خوزستان
  • آغاز عملیات پروژه انتقال آب کارون ۳ به ایذه
  • صدور اسناد مالکیت پنج تالاب و ۲ رودخانه خوزستان
  • اسناد مالکیت ۲۵ هزار هکتار حریم و بستر رودخانه در خوزستان صادر شد
  • سند دار شدن بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از رودخانه‌های کشور
  • ‌انتقال آب رودخانه کرج به البرز برای عبور از تنش تابستان