Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@12:21:09 GMT

کتاب بودجه و قاعده‌مندی سیاست مالی منتشر شد

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۵۴۸۹

کتاب بودجه و قاعده‌مندی سیاست مالی منتشر شد

کتاب «بودجه و قاعده‌مندی سیاست مالی» که خلاصه نتایج پروژه پژوهشی به مدیریت محمد کردبچه است، منتشر شد. در این کتاب ضمن بررسی قواعد سیاست‌های مالی و بودجه‌ای در ایران، وضع موجود هم تبیین و نیز پیشنهاد نوین برای انجام اصلاحات لازم در این زمینه ارایه می‌شود.

به گزارش ایسنا، دراین کتاب تصریح می‌شود که سیاست استفاده از منابع نفتی در بودجه کشوری مانند ایران، ماهیتی غیرسازنده ندارد و اگر عواید نفتی با تأثیری که بر تقویت قدرت خرید خارجی دارد، در مسیر تأمین منابع سرمایه‌ای توسعه‌ اقتصادی و اجتماعی و در ظرفیت‌های متناسب با امکانات واقعی کشور در خدمت ایجاد زیربناهای لازم تولیدی قرار بگیرد، می‌تواند به تدریج به دولت امکان دهد تا از طریق ساز و کارهای مالیاتی با برداشت منطقی از عواید ناشی از تولیدات ملی، زمینه‌های رشد متناسب هزینه‌ها و خدمات عمومی را فراهم کرده و به‌گونه‌ای متعادل به افزایش و گسترش رفاه اجتماعی و تأمین عدالت اقتصادی در کشور کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب مذکور بر این نکته با اهمیت هم تأکید می‌کند که به واسطه نقش مسلط دولت در اقتصاد کشور، هرگونه حرکت در جهت استقلال اقتصادی باید بر پایه کاهش اتکای بودجه دولت به عواید نفتی و ایجاد زیربناهای لازم تولیدی برای تأمین مخارج رو به رشد بودجه استوار شود.

نویسنده کتاب محمد کردبچه با تجربه‌ای دیرین در اقتصاد و برنامه‌ریزی کشور، در مقدمه این کتاب بر این باور است که کاربرد قواعد سیاست‌های مالی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد، هر چند تطابق این قواعد با مبانی نظری ذی‌ربط و چگونگی کاربرد و نظارت بر اجرای آن، با ملاحظاتی روبه‌رو بوده است.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده است که پیشنهادهای مناسبی برای سامان‌دهی قواعد سیاست‌های مالی ارایه دهد و پیشنهادهایی هم برای انجام اصلاحات بیان کرده است. این کتاب در سه فصل نگارش شده و در فصل نخست، ادبیات قواعد سیاست‌های مالی و بودجه‌ای مرور می‌شود و پس از بررسی تحولات مالی و بودجه‌ای ایران، با تأکید بر نقش عواید نفتی، قواعد و سیاست‌های مالی، منابع و مصارف بودجه در ایران تبیین می‌شود و در همین فصل به ارتباط قواعد سیاست‌های مالی و بودجه‌ای با سیاست‌های پولی و ارزی اشاره می‌شود.

در فصل دوم پیشنهاد اصلاح قواعد سیاست‌های مالی و بودجه‌ای در ایران ارایه می‌شود و این پیشنهادها در پنج بخش نظام بودجه‌ریزی، درآمدهای مالیاتی، عواید نفتی، اعتبارات هزینه‌ای یا جاری و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای عنوان می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، نویسنده کتاب در نوشتار خود، پیشنهادهایی نیز برای سامان‌دهی وضعیت بدهی‌های دولت ارایه نموده و در سومین و واپسین بخش کتاب، خلاصه مدیریتی و نتابج آن را مطرح می‌کند.از دیدگاه نویسنده کتاب، ویژگی اساسی قواعد مالی این است که برای رعایت به صورت دایمی و پایدار توسط دولت‌های مختلف یک کشور تعیین می‌شود.

نویسنده همچنین بر این نکته پا می‌فشارد که محدودیت‌های مالی باید از ابتدای فرآیند تدوین بودجه تدوین شوند و این کار از طریق تدوین چارچوب بودجه‌ای و برنامه‌ریزی دقیق هزینه‌ها، با در نظر گرفتن قید منابع مالی یا برنامه‌ریزی مقید، امکان‌پذیر است.در بخش پایانی کتاب، نویسنده در زمینه تجهیز منابع عمومی بر بهره‌گیری از شیوه‌های نوین و پرظرفیت در دریافت مالیات از جمله مالیات بر عایدی سرمایه و مجموع سرمایه تصریح کرده و معتقد است که مالیات بر مجموع درآمد، ابزار مهمی در اجرای سیاست‌های توزیع درآمد و کاهش فقر و نیز مبارزه با قاچاق و فساد به شمارمی‌رود، مجموع درآمد نتیجه جمع درآمدهای اشخاص است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان برنامه و بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۵۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 

به مناسبت روز جهانی کارگر، نشست خوانش و تحلیل کتاب «خاک کارخانه» اثر شیوا خادمی، روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، توسط موسسه فرهنگی هنری حقوق و هنر با حمایت موسسه پژوهش تعالی حقوق از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

در این برنامه که ورود برای عموم آزاد و رایگان است، وحید آگاه (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) طراح و دبیر رویداد، در مورد ابعاد حقوقی مطرح در تحولات مربوط به این کارخانه، سخن می‌گوید. شیوا خادمی (عکاس و نویسنده کتاب) از تجربه پنج سال پژوهش در مورد این کتاب توضیحاتی را ارائه می‌دهد و خسرو معصومی (نویسنده و کارگردان سینما) از تجربه ساخت فیلم در فضاهای مختلف کارخانه و خاطرات خود به عنوان یکی از فرزندان کارگران کارخانه بیان می‌کند. نوید پورمحمدرضا (نویسنده و پژوهشگر مطالعات شهری) نیز از تاثیر کارخانه بر بهشهر و خرده فرهنگ‌هایی که‌ به واسطه کارخانه شکل گرفته، سخن می‌گوید. همچنین، الهام کردا (بازیگر تئاتر و سینما) بخش‌هایی از کتاب را برای حاضران قرائت می‌کند.

"خاک کارخانه" ثبت تجربه‌های ناشنیده‌ترین حلقه‌های زنجیره کار در ایران، تاریخ شفاهی یک صنعت و روایت یک مکان است از زبان زنان و مردانی که شورمندانه محیط کارشان را دوست داشته‌اند و با تعطیلی آن، طعم فقدانی بزرگ را چشیده‌اند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899019

دیگر خبرها

  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد
  • کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» روانه بازار نشر شد