Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، امام بخش قائدی افزود: برچسب اصالت کالا به عنوان شناسنامه و معرف کیفیت کالا است و مردم هم باید کالاهایی را خریداری کنند که دارای این برچسب باشند.

وی بیان داشت: بیشتر کالاهای قاچاق بدون برچسب اصالت کالا بوده و استفاده از آنها سلامت مردم را به خطر می اندازد.

قائدی تصریح کرد: آزمایشگاههای مرجع تشخیص کنترل کیفی، با انجام آزمایشهای مختلف مواد سازنده محصولات آرایشی، بهداشتی و غذایی را با مندرجات روی کالا تطبیق داده و هرجا تضاد یا تخلفی محرز شود آن کالا را به شرکت تولید کننده ارجاع می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه نظارت کارشناسان بهداشت بر توزیع کالاهای آرایشی، بهداشتی و محصولات غذایی موجود در بازار با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام می شود عنوان کرد: پس از بررسی کارشناسان بهداشت و با تایید آزمایشگاه های مرجع، کالاهای تولیدی و وارداتی که از سلامت و کیفیت استاندارد برخوردار نیستند از بازار جمع آوری می شوند.
 

کد خبر 4547277

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۵۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درج برچسب کالری در منوی رستوران‌ها از هزاران مرگ ناشی از سرطان جلوگیری می‌کند

دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گزارشی نوشت: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افزودن برچسب میزان کالری غذا‌ها در منوی رستوران‌ها، می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد و از صرف میلیارد‌ها دلار هزینه‌های بهداشتی و اجتماعی جلوگیری کند.

بنابر قانونی که از سال ۲۰۱۸ میلادی در آمریکا اجرایی شد، رستوران‌ها و فست‌فود‌های زنجیره‌ای که بیش از ۲۰ شعبه دارند باید برچسب‌های کالری را در منوی غذایی خود درج کنند.

این تحقیق نشان داد از زمان اجرای این قانون، رستوران‌ها کاهش خالص ۲۰تا۶۰ کالری را برای هر وعده غذایی اعمال کرده‌اند. پژوهشگران دانشگاه تافتس آمریکا با مدل‌سازی داده‌های نظرسنجی ملی تغذیه دریافتند این سیاست، از بروز دست‌کم ۲۸ هزار سرطان مرتبط با چاقی افراد ۲۰ تا ۶۵ سال جلوگیری کرده است.

این یعنی از ۱۶ هزار و ۷۰۰ مرگ ناشی از سرطان در مدت زمان مشابه جلوگیری شده و در مجموع ۲.۸ میلیارد دلار (معادل ۲.۵۵ میلیارد یورو) در هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و اجتماعی صرفه‌جویی شده است.

همچنین مشخص شد بیشترین تعداد مرگ‌ومیر ناشی از سرطان جلوگیری شده، مربوط به کبد (چهار هزار و ۵۳۰ مورد)، سرطان پستان پس از یائسگی (سه هزار و ۸۰ مورد)، آندومتر رحم (۲ هزار و ۶۰ مورد)، کلیه (هزار و ۹۸۰ مورد) وپانکراس (هزار و ۲۳۰ مورد) بوده است.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که سیاست غذایی اعمال‌شده، توانسته از تعداد زیادی از بیماری‌های قلبی عروقی و موارد دیابت نوع ۲ در میان بزرگسالان آمریکایی جلوگیری کند، اما اثرات بهداشتی و اقتصادی آن بر سرطان‌های مرتبط با چاقی بررسی نشده بود.

برای پژوهشگر مهم بود به مصرف‌کنندگان، سیاست‌گذاران و بازار مالی نشان داده شود چگونه تغییرات کوچک می‌تواند منافع بزرگی در پی داشته باشد. اجرای این سیاست در سطح افراد جامعه نشان داد درج این برچسب‌ها می‌تواند با دستاورد‌های بهداشتی قابل توجه و همینطور صرفه‌جویی در هزینه مراقبت‌های بهداشتی مرتبط با سرطان همراه باشند.

این نکات مثبت می‌تواند از طریق اقدامات متقابل بیشتر در صنعت، نظیر جایگزینی آیتم‌های پرکالری منوی غذایی با گزینه‌های کم‌کالری یا تغییر فرمول‌بندی دستور‌های پخت غذا، دو برابر شود. گروهی که بیشترین سود را از این اقدام خواهند برد، جوانان ۲۰ تا ۴۴ ساله اند که اکنون شاهد افزایش بالای سرطان‌های مرتبط با چاقی هستند.

البته هنوز کار‌های بیشتری باید انجام شود تا افراد با سطح سواد سلامت مختلف بتوانند از سیاست برچسب‌گذاری بهره ببرند. افراد دارای تحصیلات عالی یا سطوح درآمدی بالا از اطلاعات موجود در برچسب منو‌ها و نحوه عملکرد آن آگاهند، اما باید برای آموزش جوامع کم‌درآمد، آسیب‌پذیر یا در معرض خطر تلاش کنیم چراکه هنوز شاهد نابرابری‌های زیادی هستیم.

انگلستان از سال ۲۰۲۲ میلادی برچسب‌گذاری کالری را اجباری کرد. این قانون برای مشاغلی با ۲۵۰ کارمند یا بیشتر (شامل کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز پخش غذای آماده) اعمال می‌شود تا مشتریان اطلاعات کالری مواد غذایی و نوشابه‌های بسته‌بندی‌نشده را قبل از مصرف بدانند.

قانون مشابهی در این خصوص در اسکاتلند و ولز در دست بررسی است. در همین حال و در شرایطی که چندین سال است در سراسر اتحادیه اروپا درج ارزش غذایی تغذیه‌جات روی بسته‌بندی اقلام خوراکی اجباری است، اکثر کشور‌های اروپایی هنوز شمارش کالری را در منوی رستوران‌ها الزامی نکرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اعلام کرد: درج برچسب کالری در منوی رستوران‌ها از هزاران مرگ ناشی از سرطان پیشگیری می‌کند
  • ۱۳۰ میلیون دلار سهم ایران از بازار جهانی محصولات آرایشی و بهداشتی
  • درج برچسب کالری در منوی رستوران‌ها از هزاران مرگ ناشی از سرطان جلوگیری می‌کند
  • رشد تولید در صنعت شوینده‌ها و محصولات بهداشتی
  • امحا مواد غذایی فاسد در آباده
  • از دیجی‌کالا لوازم آرایشی و بهداشتی بخرید 
  • جمع آوری هزار و ۷۹۵ کیلو گرم مواد غذایی غیر بهداشتی در فیروزه
  • معدوم ۱۲ تن مواد غذایی فاسد در طرح نوروزی غرب خراسان
  • ۲ هزار بازرسی بهداشتی در قالب بسیج سلامت نوروزی گناوه انجام شد
  • سایه جنگ در بازار خریدار ندارد | توزیع کالاهای اساسی بدون مشکل ادامه دارد