Web Analytics Made Easy - Statcounter

سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران و عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در خصوص حداقل حقوق کارگران در سال 98، گفت: با توجه به محاسبات علمی که کارگروه کارگری در ارتباط با سبد هزینه کارگری انجام داده حداقل دستمزد کارگران باید 3 میلیون و 700 هزار تومان باشد. خط فقر 3 میلیون و 200 هزار تومان است و کسی که کار می‌کند حقش این نیست که فقیر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: امیدواریم که شورای عالی کار به حقوق کارگران توجه جدی داشته باشد و امسال به هیچ عنوان بنا نداریم بر سر حقوق کارگران سازش یا توافق داشته باشیم. چون بحران‌های ارزی اخیر به شدت خانواده‌های کارگری را به زانو درآورده است. آنها در مقابل تامین هزینه مسکن و هزینه مواد غذایی و پوشاک که نیازهای اساسی یک انسان است به ستوه آمده‌اند و به فرزندان و خانواده کارگری ظلم می‌شود. حداقل حقوق کارگران 1 میلیون و 200 هزار تومان است و مسئولین باید برای رساندن این رقم به 3 میلیون و 700 هزار تومان فکر جدی کنند.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه عزمی برای افزایش حقوق کارگران به 3 میلیون و 700 هزار تومان وجود دارد یا نه گفت: عزم مجلس همیشه بر عدالت و پرداخت بدهی‌هاست. در برنامه ششم هم همسان‌سازی حقوق‌ها و پرداخت بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی به تصویب رسیده است. در حال حاضر بازنشستگان تامین اجتماعی به شدت تحت فشار هستند. آنها مرهون مسئله پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی هستند. اگر قرار است به شرکتی، هم ارز 4200 تومانی داده شود و هم از صادرات و وارداتش حمایت شود باید حقوق کارگر آن شرکت هم متناسب با افزایش قیمت‌ها پرداخت شود.

جلودارزاده گفت: متاسفانه همیشه ما شاهد عدم تعادل هستیم. از یک سو از شرکت یا کارخانه‌ای حمایت می‌کنیم و ثروت آن کارخانه به صورت نجومی رشد می‌کند که بیشتر هم شرکت‌های دولتی هستند، اما حقوق کارگران افزایش نمی‌یابد. دولت یکی از بزرگ‌ترین کارفرماهاست که از یک سو مماشات می‌کند و حقوق های نجومی داده می‌شود و از سوی دیگر روی حداقل حقوق اصرار می‌کند که پایین بماند. باید این عزم برای افزایش حقوق کارگران وجود داشته باشد، در غیر اینصورت تعادل جامعه بر هم می‌خورد.

او در توضیح اینکه نرخ تورم در حال حاضر چقدر است؟ تاکید کرد: نرخ تورم به صورت لحظه به لحظه است. از یک خانواده کارگری باید سوال کنید که در ماه چند قرص نان می‌خریدید و الان چند قرص نان می‌خرید. این موضوع نشان‌دهنده نرخ تورم است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۵۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حق مسکن کارگران افزایش می‌یابد؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، امروز جلسه ای با حضور اعضای کارگری شورای عالی کار، کارفرمایان و دولت برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اعتراض کارگران به تعیین سقف حقوق ۱۴۰۳

شنیده ها حاکی از این است که دستور کار این جلسه بررسی مجدد برخی آیتم‌های مزد ۱۴۰۳ خواهد بود و احتمال می رود حق مسکن کارگران درصدی افزایش یابد، چرا که ثابت ماندن این آیتم پس از تعیین شدن مزد ۱۴۰۳ باعث اعتراض جامعه کارگری و انتقاد بخشی از نمایندگان مجلس شده است.

با توجه به اینکه ۷۰درصد دستمزد کارگران صرف اجاره‌بها می‌شود، حق مسکن با مبلغ ناچیز آن، کمکی به هزینه‌های مسکن کارگران نیست، اما می‌تواند بخشی از مشکلات معیشتی را با افزایش رقم آن جبران کند.

پیگیری‌ها حاکی است که معاونت روابط کار امروز از اعضای شورای عالی کار درخواست کرده تا در جلسه‌ای گردهم آمده و مباحث مختلف مسائل کارگری را بحث و بررسی کنند. پیش‌بینی می‌شود خروجی این جلسه، افزایش حق مسکن و شاید بازنگری درباره مزد ۱۴۰۳ باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1227189 برچسب‌ها قیمت مسکن

دیگر خبرها

  • یک فعال کارگری: قدرت خرید دستمزد کارگران به پایین ترین میزان در تاریخ شورایعالی کار رسیده است
  • دستمزد کارگران در سال جاری تغییر می کند؟
  • پویش «حداقل دستمزد ۱۵میلیونی» توسط نمایندگان کارگری
  • آیا دستمزد کارگران تغییر می کند؟
  • کارگر ایرانی ارزان‌ترین نیروی کار منطقه است
  • حق مسکن کارگران افزایش می‌یابد؟
  • پایه حقوق کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟
  • حداقل حقوق ۱۴۰۳ همراه با جزئیات کامل
  • فعال کارگری: اوضاع کارگران خوب نیست، وزیر کار استیضاح شود