Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از انتشار عکس‌ رقص کاوه مدنی، در حرکتی هماهنگ میان ضدانقلاب خارجی و برخی جریان‌های داخلی، تلاش شد که طی یک عملیات فریب، کل اتهامات مدنی به همین حضور فروکاسته شود و اصل ماجرا لوث گردد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از بازداشت شماری از متهمان به جاسوسی از مراکز نظامی (در پوشش فعالیت‌های محیط زیستی) در اواسط زمستان ۹۶، کاوه مدنی لاریجانی معاون عیسی کلانتری در سازمان حفاظت از محیط زیست نیز برای مدتی کوتاه بازداشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:نقش «کاوه مدنی» در پروژه نفوذ/ از وعده لغو تحریم در ازای پیوستن به توافق پاریس تا انحلال دانشگاه محیط زیست

عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران، در ۲۱ بهمن ۹۶، در توضیح این بازداشت‌ها گفت:

"متهمان پرونده با هدایت افسران اطلاعاتی سیا و موساد مأموریت‌های سه گانه‌ای را شامل موضوعات زیست محیطی، نفوذ در جامعه علمی ایران و جمع آوری اطلاعات از اماکن حساس و حیاتی کشور از جمله پایگاه‌های موشکی کشور، دنبال می‌کرده اند» و «برخی متهمان به انجام سفر‌های متعدد به سرزمین‌های اشغالی از جمله به منظور شرکت در کنفرانس منارید که با حضور افسر اطلاعاتی موساد در رژیم صهیونیستی برگزار شده، اقرار و اذعان کرده‌اند".

به گفته دادستان تهران، "دو نفر از افسران سازمان اطلاعات آمریکا با هویت معلوم در پوشش‌های مختلف به ایران و برخی از استان‌های کشور سفر کرده‌اند که از جمله اهداف آن‌ها، ایجاد مؤسسه‌ای در قالب فعالیت‌های زیست محیطی بوده و طبق اسناد موجود، این مؤسسه در حدود یک دهه قبل در ایران با طراحی آمریکایی‌ها برای تحقق اهداف مدنظر سرویس‌های اطلاعاتی سازمان سیا و موساد و جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده در حوزه‌های دفاعی و موشکی کشور ایجاد شده است. "

طبق توضیحات جعفری دولت‌آبادی، اعضای این شبکه در برخی از مناطق استراتژیک کشور تعدادی دوربین در ظاهر برای رصد امور زیست محیطی نصب کرده بودند که در واقع پوششی برای رصد فعالیت‌های موشکی کشور بوده و تصاویر و اطلاعات ثبت شده را برای بیگانگان ارسال می‌کرده‌اند. [۱]در ۲۷ فرودین ۹۷، اخباری منتشر شد که معاون سابق بین‌الملل، نوآوری و مشارکت فرهنگی-اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست، کاوه مدنی کشور را ترک کرده است. این در حالی بود که او در روند تحقیقات قضائی درباره پرونده جاسوسی محیط زیست قرار داشت و خروج او از کشور، یک اتفاق ساده نبود.

بعدتر، در ۹ اردیبهشت، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضاء، در نشست خبری خود گفت که به صورت قانونی از کشور خارج شده و تقاضای رفع ممنوع‌الخروجی وی توسط معاونت ذیربطی در وزارت اطلاعات صورت گرفته است. [۲]جالب این بود که در ایام تعطیلات نوروزی سال ۹۷، یکی از کانال‌های تلگرامی وابسته به ضدانقلاب، عکسی مربوط به دوران قبل از انتصاب کاوه مدنی به معاونت محیط زیست را منتشر کرد که او را در حالت رقص و پایکوبی مختلط در مالزی نشان می‌داد. چندی بعد به طرز هماهنگ و سازمان‌یافته این خط تبلیغی در رسانه‌های ضدانقلاب و حامیان داخلی مدنی پیگیری شد که حضور مدنی در چنین مراسمی موجب فشار بر او و استعفای تحت فشار مدنی بوده است.

این عملیات فریب، قطعاً برای پوشاندن اتهامات اصلی مدنی و پیوند او با پرونده جاسوسی محیط زیست بوده است.

در اواخر فروردین، همزمان با انتشار خبر ترک کشور توسط مدنی، دادستان تهران در مصاحبه‌ای انگشت بر نکته مهمی گذاشت:

" اگر عده‌ای فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند، ناشی از اهمیت تحقیقات مقدماتی در پرونده است و اگر امروز در برخی از سایت‌ها می‌خوانیم که فلان آقا از کشور خارج شده است، به پیش رفتن تحقیقات برمی‌گردد؛ چرا که برخی متهمان فهمیده‌اند که در حال نزدیک شدن به آن‌ها هستیم، حال اگر کسی از کشور خارج شده است، بالاخره روزی برمی‌گردد و به‌قول معروف، دیر و زود دارد، اما سوخت‌وسوز ندارد. " [۳]جالب این‌جا بود که مقارن با دستگیری متهمان پرونده جاسوسی محیط زیست، در ۲۳ بهمن‌ماه، کاوه مدنی که هنوز معاون عیسی کلانتری بود، در حالی که ابعاد این پرونده هنوز روشن نبود و یک مقام مسؤول حق ندارد درباره پرونده مفتوح جاسوسی که تازه متهمان آن دستگیر شده‌اند و ابعاد آن روشن نیست، اظهارنظر کند، در دفاع از بازداشتی‌ها توئیتی زد که بازداشت آن‌ها را به «تنگ نظری» نظام فرو بکاهد:

نکته قابل‌تامل این است که رئیس سابق او در سازمان حفاظت محیط زیست ایران، عیسی کلانتری، کسی است که از روز اول بازداشت متهمان جاسوسی، تا خود امروز سفت و سخت از آن‌ها دفاع می‌کند و نهاد امنیتی و قوه قضائیه را بابت این قضیه تخطئه می‌کند. البته همین عیسی کلانتری که عملکرد به شدت بد و فاجعه‌بار او در دوران وزارت کشاورزی در دولت سازندگی، نقش مهمی در بحران امروز آب کشور دارد و امروز هم در رأس سازمان حفاظت محیط زیست، هیچ برنامه جدی و ملموسی را در جهت بهبود اوضاع محیط زیست کشور به سرانجام نرسانده، اصلی‌ترین عامل برکشیدن کاوه مدنی در سطح دستیار معاون رئیس جمهور و معاونت سازمان حفاظت محیط زیست بود، بدون اینکه مدنی ابتدایی‌ترین فیلتر‌های تأییدی برای قرار گرفتن در این جایگاه حاکمیتی را در نظام جمهوری اسلامی گذرانده باشد. در واقع سنگ‌تمام کلانتری برای مدنی آن‌قدر عجیب و غیرمعمول بود که حتی صدای ضدانقلاب را هم درآورد! مثلاً «نیک‌اهنگ کوثر»، روزنامه‌نگار و کارتونیست ضدانقلاب، در ۳ مهر ۹۶، در سایت بی بی سی فارسی چنین نوشته بود:

" حضور مستدام مدنی در گفتگو‌های تلویزیونی در داخل و خارج ایران و سفر‌های پی‌درپی به این کشور در دو سال گذشته و نقشش در برگزاری جلسات و کنفرانس‌های مرتبط با اقلیم و آب و ریزگردها، او را به چهره‌ای شناخته شده در عرصه مهم‌ترین چالش امروز و فردای کشور، یعنی آب تبدیل کرده است. این مسئله حتی باعث شد نام او از سوی بعضی از اهالی رسانه و ساکنان اتاق‌های مجازی به عنوان یکی از گزینه‌های وزارت نیرو بعد از عدم اعتماد مجلس شورای اسلامی به حبیب‌الله بیطرف مطرح شود، اما او این خبر را تکذیب کرد.

بعد از آن‌که عیسی کلانتری، رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست، بزرگ‌ترین مسئله کشور را وضعیت ورشکسته آبی دانست، پیش‌بینی می‌شد که او در یکی از معاونت‌های سازمان، مدیر و یا کارشناسی را به کار بگمارد که در بحث آب هم‌نظرش باشد. انتصاب مدنی نشان داد که کلانتری حاضر است حتی یک معاونت جدید را بر اساس مباحث تئوریک طرح شده از سوی استاد امپریال کالج ایجاد کند. این اقدام کلانتری، برخی از منتقدان را به یاد ضرب‌المثل دوختن کت و شلوار برای دکمه انداخته است. " [۴]

به هر حال، کاوه مدنی بعد از فرار (یا فراری داده شدن) از ایران، و استعفا از راه دور، به فعالیت‌های «پژوهشی» و «تحقیقاتی» گذشته خود در دانشگاه برگشت. اما جالب است که نگاهی به فعالیت‌های کنونی او داشته باشیم.

او عضو برنامه «هنری هارت رایس» در زیرمجموعه برنامه مطالعات ایران در مرکز مک‌میلان دانشکده علوم سیاسی دانشگاه ییل است. هنری هارت رایس، یک یهودی صهیونیست، غول حوزه املاک و مسکن در نیویورک و از حامیان مالی بزرگ اسرائیل، غول حوزه املاک بود که با سرمایه خود، این برنامه را در مرکز مطالعات ایران دانشگاه ییل راه اندازی کرد. او در راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز «خیریه» یهودیان آمریکا را با عنوان «UJA-Federation» نقش عمده داشت. [۵]

رزومه کاوه مدنی در دانشگاه ایمپریال کالج لندن



برنامه هنری هارت رایس در دانشگاه ییل



هنری هارت رایس از بانیان بزرگ‌ترین مؤسسه «خیریه» یهودیان در امریکا

مرکز مک‌میلان را چند تن از یهودیان صهیونیست از قبیل: «دیوید بریون دیویس»، «ریچارد گیلدر» و «لوئیس لرمن» راه‌اندازی کردند [۶]که هر سه از متنفذین جریان جمهوری‌خواهان صهیونیست آمریکا هستند و بخش عمده بورس‌ها و گرنت‌های این مرکز هم به اتباع رژیم صهیونیستی تعلق می‌گیرد. از این رو، مسؤولان و دست‌اندرکاران و هیأت علمی این مرکز را عمدتاً یهودیان تشکیل می‌دهند و این در صفحه معرفی «افراد» این مرکز قابل مشاهده است. [۷]در برنامه «مطالعات ایران» مرکز مک‌میلان، یکی از چهره‌های محوری، «عباس امانت»، استاد بهایی دانشگاه یِیل است.

پروفایل کاوه مدنی در مرکز مک‌میلان

عباس امانت در مرکز مک میلان

کمیته اجرایی مرکز مک‌میلان که عمدتاً یهودی هستند

دانشگاه «ییل» در کنار دانشگاه «هاروارد»، از مراکز اصلی همکار سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در پروژه‌های دانشگاهی حوزه اطلاعات و امنیت ملی آمریکا است و یکی از مراکز اصلی تأمین نیرو‌های متخصص و کارشناسان آکادمیک سیا، دانشگاه ییل است. در زیر چند نمونه از مقالات نشریات آمریکایی درباره این پیوند قدیمی میان سیا و ییل را ملاحظه می‌کنید:

«مدرک ییل، یک دارایی برای سیا»



نیویورک تایمز: ییل، یک مهدکودک بزرگ برای پرورش جاسوس

«پیوند تاریخی دانشگاه ییل با سیا»

به علاوه، انجمن مخفی و ماسونی «جمجمه و استخوان‌ها» (Skull and Bones)، یکی از متنفذترین و قدرتمندترین محافل مخفی آمریکا که در واقع یکی از بارانداز‌های «الیت» سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایالات متحده است و چندین رئیس جمهور آمریکا از قبیل: ویلیام هوارد تافت، جرج بوش پدر و جرج بوش پسر در آن عضو بوده‌اند [۸]، در واقع انجمن سری فارغ‌التحصیلان نخبه لیسانس دانشگاه ییل است. [۹]کاوه مدنی همچنین در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، با «برنامه حمید و کریستینا مقدم برای مطالعات ایران» در دانشگاه استفورد همکاری داشت. این برنامه، ذیل بخش مطالعات ایران استفورد، تحت مدیریت «عباس میلانی»، از چهره‌های ضدانقلاب و از کارشناسان ثابت بی بی سی فارس و تلویزیون صدای آمریکا اداره می‌شود که رادیکال‌ترین مواضع را علیه جمهوری اسلامی ایران می‌گیرد.

این پروژه، یک برنامه تحقیقاتی برای ارزیابی منابع استراتژیک ایران در حوزه‌های مختلف از قبیل: کشاورزی، آب و انرژی است و قطعاً سفارش‌دهنده این تحقیقات نمی‌تواند یک فرد عادی باشد، بلکه قطعاً پای نهاد‌های حکومتی آمریکا و به طور خاص نهاد‌های اطلاعاتی این کشور در میان است. مدیر «پروژه ایران ۲۰۴۰»، «پویا آزادی» است که تخصص او حوزه «آب» است. آزادی به همراه حسن دهقان‌پور، مهران سهرابی و «کاوه مدنی»، پژوهشی را برای پروژه ایران ۲۰۴۰ در حوزه «نفت» و ذخایر نفتی ایران انجام داده‌اند!

همکاری با پروژه «ایران ۲۰۴۰» دانشگاه استنفورد با مدیریت عباس میلانی



عباس میلانی، مدیر برنامه مطالعات ایران حمید و کریستینا مقدم در دانشگاه استنفورد



معرفی پروژه ایران ۲۰۴۰ در سایت دانشگاه استنفورد / ‏همکاری‬ مدنی با پویا آزادی

حال، اینکه کاوه مدنی، بعد از مفتوح شدن پرونده قضائی او در پیوند با جاسوسی از مراکز نظامی و فرار از ایران، مستقیماً به این مرکز رفته و در آن‌جا استقرار یافته، خود می‌تواند یک سرخط مهم در ریشه یابی پیوند‌های پنهان او با کانون‌های خاصی در غرب باشد.

در این چشم‌انداز، حضور و ارتقا کم‌سابقه او را در درون حاکمیت و در سطح معاونت سازمانی با مأموریت‌های استراتژیک در حوزه آب و اقلیم و محیط زیست، می‌توان در همین پازل در نظر گرفت. همگان به یاد دارند که در اواخر خرداد ۹۷، کلیپی ضبط شده از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خطاب به مردم ایران منتشر شد که او با ادعای دلسوزی برای کم‌آبی و بحران آب در ایران، مدعی شد که این رژیم حاضر است به شرط محقق شدن خواسته‌های این رژیم، فناوری شیرین‌سازی آب به ایران بدهد! [۱۰]قطعاً پشت‌پرده این جنگ روانی-تبلیغاتی نتانیاهو، اطلاعاتی وجود داشت که بی‌ارتباط با پرونده جاسوسان محیط زیستی نیست. در این میان باید در نظر داشت که جزو موارد اتهامی کاوه مدنی و هم فردی مثل کاووس سیدامامی و مراد (موشه) طاهباز، جاسوسی از منابع استراتژیک آبی کشور بود.

در این میان باید به یک چهره که به نوعی نقش حلقه واسط را میان سازمان محیط زیست و کاوه مدنی و «فعالان» محیط زیستی بازداشتی اشاره کنیم. «گری لوئیس»، هماهنگ‌کننده سابق سازمان ملل در ایران که تقریباً مقارن با دستگیری متهمان این پرونده به مأموریت او در ایران پایان داده شد و ایران را ترک کرد، ارتباطات بسیار نزدیکی با کاوه مدنی، معاون پیشین سازمان محیط زیست داشت. گری لوئیس که به طرز عجیبی روی بحث محیط زیست و بحران آب در ایران متمرکز بود، متأسفانه از نفوذ و دسترسی بالایی در سازمان حفاظت از محیط زیست برخوردار بود. گزارش‌هایی درباره پرونده امنیتی این چهره وجود دارد.

کاوه مدنی در کنار گری لوئیس

عیسی کلانتری و گری لوئیس

گری لوئیس و معصومه ابتکار

از راست: هومن جوکار (متهم)، اسماعیل کهرم، مراد طاهباز (متهم)، جرج شالر (رابط)، کاووس سیدامامی (متهم خودکشی‌کرده)، گری لوئیس



کاوه مدنی (راست، ردیف جلو)، گری لوئیس (وسط، ردیف جلو)، مراد طاهباز (چپ، ردیف عقب) در سمپوزیوم محیط زیست ایران در لندن، سال ۹۲

[۱]http://www.irinn.ir/fa/news/۵۶۴۷۷۷

[۲]https://www.isna.ir/news/۹۷۰۲۰۹۰۵۳۸۸

[۳]https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۷/۰۱/۳۰/۱۷۰۴۳۸۷

[۴]http://www.bbc.com/persian/iran-features-۴۱۳۸۶۲۰۳

[۵]https://www.nytimes.com/۱۹۹۲/۰۳/۰۱/nyregion/henry-h-rice-real-estate-broker-known-for-innovation-dies-at-۸۰.html

[۶]https://en.wikipedia.org/wiki/MacMillan_Center_for_International_and_Area_Studies

[۷]https://macmillan.yale.edu/people

[۸]https://www.businessinsider.com/skull-and-bones-alumni-۲۰۱۱-۲#the-best-of-the-rest-۱۶

[۹]https://en.wikipedia.org/wiki/Skull_and_Bones

[۱۰]https://www.farsnews.com/news/۱۳۹۷۰۳۲۱۰۰۱۱۵۶

منبع:مشرق

انتهای پیام/

همه چیز درباره ارتباط کاوه مدنی و ارتباطش با رژیم صهیونیستی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حاشیه های سیاسی ضد انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۵۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه هشتمین دوره جایزه محیط زیست همزمان با روز زمین پاک برگزار شد

مراسم اختتامیه هشتمین دوره جایزه محیط زیست به همت دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان همزمان با روز زمین پاک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، اختتامیه هشتمین دوره اعطای جایزه محیط‌زیست در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار و علاوه بر پاسداشت روز جهانی زمین پاک، از برگزیدگان این دوره از رویداد تقدیر به عمل آمد.

فرهنگ‌سازی در حوزه محیط‌زیست باید از سطح دانشگاه آغاز شود

حمیدرضا صفوی، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان در این مراسم با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی حوزه محیط‌زیست در سطح دانشگاه اظهار کرد: قشر دانشجو، مدیران آینده کشور هستند و باید فرهنگ‌سازی از سطح مدارس و دانشگاه شروع شود تا در دوره‌های آتی در بدنه تصمیم‌گیران کشور نفوذ پیدا کرده و با همین روحیه توسعه کشور را بر اساس مبانی محیط‌زیست پیش ببرند.

وی افزود: بین رشد و توسعه یک تفاوت اساسی وجود دارد و ممکن است یک کشور رشد داشته باشد، اما به این دلیل که با ضوابط محیط‌زیست همراه نیست، موجب می‌شود سود اقتصادی به همراه داشته باشد که حتی محیط‌زیست را از بین ببرد. اقتصاد ما به نحوی به ظرفیت‌های زیست‌محیطی گره‌خورده و به‌جای اینکه ارزش‌افزوده را در فکر و توسعه‌های نرم‌افزاری داشته باشیم، بارگذاری زیادی روی منابع طبیعی اعم از منابع سنگ، نفت، فلزات و به‌ویژه آب انجام دادیم که باعث شده این سوءاستفاده از منابع طبیعی هر روز توسعه‌یافته و فضا را برای زندگی سالم محدودتر کند.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر لزوم امید به آینده در قشر جوان و آینده‌ساز عنوان کرد: گاهی اوقات تصور می‌شود شاید در درازمدت هیچ راهی برای بهبود وضعیت زیست‌محیطی وجود ندارد، اما نکته مورد اهمیت این است که نباید دچار دل‌زدگی و یأس مطلق شویم چراکه برگشت به پایداری محیط‌زیستی نیازمند همت والا است.

صفوی اضافه کرد: ظرفیت‌های آینده کارشناسی و مدیریتی کشور باید به این باور برسند که می‌توان مسیرهای اشتباه را اصلاح کرد. همه اقشار و افراد تأثیرگذار نیز باید به اشتباه خود اعتراف کنند تا اصلاح شود، به طور مثال من به‌عنوان استاد یا مدیران میانی که در تصمیمات روزمره خود دچار اشتباه شدند یا مدیرانی که سواد محیط‌زیستی ندارند، باید به اشتباهات خود در حیطه‌های مربوطه اعتراف کنند.

وی خاطرنشان کرد: رویداد اعطای جایزه محیط‌زیست از دانشجویانی که به انتخاب خود در راستای محیط‌زیست فعالیت می‌کنند، تقدیر می‌کند و مجموعه ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان از این رویداد و سایر برنامه‌های با این محوریت، حمایت می‌کند.

امیدواریم عقل محیط‌زیستی ما و چیزی که تحت عنوان توسعه پایدار در دانشگاه‌ها از آن یاد می‌شود، در کشور هم به کار گرفته شود و انگیزه شرکت در این رویداد نیز بین تمام دانشجویان ایجاد شود.

حفظ محیط‌زیست باید به‌عنوان مؤلفه اقتدار کشورها شناخته شود

نورالله میرغفاری، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری رویداد اعطای جایزه محیط‌زیست اظهار کرد: در شرایط و دوره‌ای که حقیقتاً کار کردن در حیطه محیط‌زیست سخت است، باید تلاش و کوشش داشته و گام‌هایی هرچند کوچک برداشته شود؛ چراکه جامعه و کشور ما به همین تلاش‌ها و قدم‌های کوچک هم نیاز دارد تا به سمت پیشرفت حرکت کند. این جایزه ویژه دانشجویان است که آینده‌ساز کشور هستند و حدود ۸۰ نفر در طی سال‌های برگزاری این رویداد در حد مقدورات مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.

وی افزود: کمترین نتیجه برگزاری رویداد این است که حداقل یک نفر به دلیل دیده‌شدن تلاش‌ها و فعالیتش در این حوزه، برای استمرار فعالیت تشویق می‌شود. امروزه وضعیت محیط‌زیست و منابع طبیعی در کشور ما از جایگاهی برخوردار است که نیازمند تلاش تک‌تک ما بوده و دانشکده منابع طبیعی در راستای رسالت علمی و پژوهشی و از همه مهم‌تر، در راستای اثربخشی اجتماعی خود وظیفه دارد کسانی که در این زمینه کار می‌کنند را مورد تشویق قرار بدهد.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان حوزه محیط‌زیست را یکی از موارد مورد اهمیت برای اتصال آحاد جامعه به یکدیگر دانست و بیان کرد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند به‌عنوان محور همبستگی، دلبستگی و اتحاد ما در جامعه باشد، محیط‌زیست است؛ زیرا این موضوع برای هر دیدگاه و جناح جامعه مهم است. محیط‌زیست به‌واقع می‌تواند یکی از نقاط پیوند نه‌تنها بین شهروندان و آحاد جامعه بلکه بین شهروندان و مدیران باشد؛ زیرا همه به هوای پاک، شرایط خوب برای زندگی و محیط‌زیست سالم نیاز داریم.

میرغفاری اضافه کرد: محیط‌زیست می‌تواند حتی یک محور همکاری مشترک علمی در درون هر مؤسسه علمی باشد؛ زیرا یکی از زمینه‌های فعالیت‌های بین‌رشته‌ای، محیط‌زیست است. از طرفی هر کشوری نیازمند نشان‌دادن قدرت و اقتدار در بخش‌های مختلف است و اگر اقتدار و قدرت یک کشور را در این بدانیم که از نگرانی‌ها و دغدغه‌های جامعه کاسته بشود، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های جامعه امروز هم مسئله محیط‌زیست است.

وی تصریح کرد: برای هر نظام حکمرانی، داشتن وضعیت مطلوب محیط زیستی می‌تواند به‌عنوان یک معیار اقتدار و حکمرانی خوب تعریف شود. تخریب محیط‌زیست فقط آسیب‌دیدن برخی مکان‌ها نیست، بلکه می‌توان نتیجه کاهش وضعیت مطلوب محیط زیستی را، کاهش اقتدار یک کشور دانست و باید به سمتی حرکت کنیم که محیط‌زیست هم یک مؤلفه اقتدار باشد. قطعاً دانشگاه و دانشجویان بستر اصلی این افزایش اقتدار در حوزه محیط‌زیست محسوب می‌شوند.

در مسئله محیط‌زیست دچار فقر فرهنگی هستیم

مهدی بصیری، عضو هیئت‌مدیره جمعیت پیام سبز در این مراسم با اشاره به اینکه در موضوع محیط‌زیست دچار فقر فرهنگی هستیم، اظهار کرد: ازنظر فرهنگی دچار مشکل محیط‌زیست هستیم و علت این است که مسائل زیست‌محیطی از کودکی و نوجوانی در بخش‌های آموزشی جایی ندارد؛ بنابراین مسئولان هم چیزی از محیط‌زیست نمی‌دانند.

وی افزود: بعضی فکر می‌کنند محیط‌زیست جلوی توسعه را می‌گیرد درصورتی‌که این افراد مفهوم توسعه را هم غلط معنی می‌کنند، توسعه باید بر اساس ظرفیت محیط و امکانات موجود و با توجه به مسائل زیست‌محیطی اتفاق بیفتد تا پایدار باشد. اصل توسعه فرهنگ است و اگر فرهنگ درست نشود، توسعه به هیچ دردی نمی‌خورد.

عضو هیئت‌علمی بازنشسته دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: اگر این فقر فرهنگی درست بشود، حتی راننده‌تاکسی هم می‌داند محیط‌زیست چیست. همه در حد شعار و حرف، محیط‌زیست را قبول دارند و مسائل زیست‌محیطی در ادبیات و مذهب ما دیده می‌شود؛ اما باید توسعه یافته و بر ترویج این مسائل دقت بیشتری صورت گیرد.

به گزارش ایمنا، ۷۰ نفر از مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در این دوره از اعطای جایزه شرکت کردند و رویداد در پنج محور کلی «رساله برتر»، «پایان‌نامه برتر»، «ابداع، اختراع و طرح نوآورانه»، «دانشجوی فعال در زمینه حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض» و «فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط‌زیست» برگزار شد و درنهایت ۱۱ نفر به‌عنوان برگزیدگان هشتمین دوره اعطای جایزه محیط‌زیست شناخته شدند. اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

مقام برگزیده بخش رساله برتر: فائزه برهانی از دانشگاه تهران

مقام شایسته تقدیر بخش رساله برتر: طاهره کریمی‌نیا از دانشگاه صنعتی اصفهان

مقام برگزیده بخش پایان‌نامه برتر: محمدمهدی صالحی از دانشگاه علم و صنعت ایران

مقام شایسته تقدیر بخش پایان‌نامه برتر: زهرا دهدشتی از دانشگاه صنعتی اصفهان و اسماعیل باقریان از دانشگاه فردوسی مشهد

مقام برگزیده بخش ابداع، اختراع و طرح نوآورانه: مهران سهرابی نیک از دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان

مقام برگزیده بخش دانشجوی فعال در زمینه حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض: محمود کلنگری از دانشگاه کوردوبا اسپانیا

مقام شایسته تقدیر بخش دانشجوی فعال در زمینه حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض: ریحانه میرانزاده از دانشگاه صنعتی اصفهان

مقام برگزیده بخش فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط‌زیست: امیر فرح نسب از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

مقام شایسته تقدیر بخش فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط‌زیست: بهنام رحمانی از دانشگاه شهید بهشتی و کیمیا احمدی از دانشگاه صنعتی اصفهان

کد خبر 746731

دیگر خبرها

  • تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی
  • حقایقی در مورد سیاره آبی
  • نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هوشمند می‌شود
  • اختتامیه هشتمین دوره جایزه محیط زیست همزمان با روز زمین پاک برگزار شد
  • کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست تشکیل می‌شود
  • برخورد جدی با پروژه‌های فاقد پیوست محیط‌زیستی
  • جنجال ادعای عکس دختر نیمه‌برهنه در خیابان‌های تهـران!
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: با پروژه‌های فاقد پیوست محیط زیستی برخورد جدی می کنیم