Web Analytics Made Easy - Statcounter

 با وجود آنکه کاهش رشد اقتصادی منطقه یورو، انتظارات را نسبت به افزایش نرخ بهره تقویت کرده است اما اولی رن، یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی اروپا در مصاحبه با روزنامه آلمانی "هندلزبلات" گفت: تا زمان دستیابی به اهداف تعیین شده در سیاست های پولی، نرخ بهره در سطح کنونی حفظ خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر کاهش رشد کشورهای عضو منطقه یورو، در بیرون از این منطقه نیز نااطمینانی از نتیجه مذاکرات بر سر نحوه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و جنگ تجاری بین چین و آمریکا و هم چنین اعتراضات خیابانی جلیقه زردها در فرانسه، کاهش تولیدات صنعتی در آلمان و بحران بدهی ایتالیا از دیگر مسائلی است که باعث کاهش رشد اقتصادی کشورهای عضو منطقه یورو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منطقه یورو در حال تجربه بزرگ‌ترین کاهش رشد اقتصادی خود در طول یک دهه اخیر است. رن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال به تعویق افتادن افزایش نرخ بهره تا سال ۲۰۲۰ وجود دارد یا خیر گفت که ترجیح می‌دهد در خصوص فرآیند آتی بازار اظهار نظری نکند.

رن با اذعان به این‌که با وجود افزایش سطح دستمزدها، تورم منطقه یورو هنوز از ۲ درصد هدفگذاری شده توسط بانک مرکزی اروپا کمتر است گفت که افزایش دستمزدها برای مقابله با هسته سخت تورمی موفق نبوده است: سال گذشته به نظر می رسید که حرکت نیرومندتری به سمت افزایش سطح تورم داشته باشیم، اما اکنون باید منتظر بمانیم و ببینیم که روند کاهش نرخ رشد اقتصادی تا کجا ادامه خواهد یافت.

رن در پایان سخنانش گفت که بانک مرکزی هنوز تا پیش از فرا رسیدن فصل تابستان فرصت افزایش نرخ بهره را دارد و به نوعی افزایش نرخ بهره در جلسه هفتم ماه مارس این بانک را منتفی دانست. بسیاری از تحلیل‌گران معتقد بودند در این جلسه نرخ بهره در منطقه یورو افزایش خواهد یافت.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: بانک مرکزی مصاحبه رشد انگلیس اتحادیه اروپا جنگ چین آلمان ایتالیا یورو تورم رشد اقتصادی یورو بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۶۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش یافت

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، روند کاهشی نرخ بین بانکی که از ابتدای فروردین ماه آغاز شده در سومین هفته از ماه نخست سال جاری نیز ادامه داشته تا جایی که این نرخ در هفته منتهی به ۲۲ فروردین ماه با کاهش نیم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۴۸ درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید: تعطیلی «پنجشنبه» شامل بانک‌ها خواهد شد؟

نرخ بهره بین بانکی که در هفته نخست فروردین ماه سال جاری ۲۳.۶۲ درصد شده بود در دومین هفته از نخستین ماه سال جدید با کاهش ۴ صدم درصدی همراه شد و به ۲۳.۵۸ درصد رسید.

این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال ۱۴۰۲ به ۲۳.۶۶ درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان‌ماه به بعد محسوب می‌شود. بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است. نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته منتهی به ۵ مهرماه سال ۱۴۰۲ با رکوردشکنی ۱۰ سال به ۲۳.۸۰ درصد افزایش یافته بود؛ البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان‌ماه به ۲۳.۷۱ درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.

نرخ سود بین بانکی چیست؟

ممکن است بانک‌ها در دوره‌های مالی کوتاه‌مدت روزانه یا هفتگی با کسری یا مازاد نقدینگی روبه‌رو شوند. اگر بانکی دچار کسری نقدینگی شود، باید از طریق وام گرفتن آن را جبران کند تا به حالت تعادل برسد. برای اینکه بانک‌ها برای حل این مشکل به بانک مرکزی نیاز نداشته باشند، بازاری را به نام بازار بین بانکی تشکیل داده‌اند که در آن به یکدیگر وام دهند. اکثر وام‌های بین بانکی سررسید کوتاه‌مدت یک‌هفته‌ای یا کمتر دارند. وام‌دهی بانک‌ها به یکدیگر بر مبنای یک نرخ سودی است که به آن نرخ سود بین بانکی گفته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1227210 برچسب‌ها بانک مرکزی ایران

دیگر خبرها

  • تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی
  • گلایه تولیدکنندگان از عدم تخصیص سهمیه ارزی از سوی بانک مرکزی/ با دست خودمان تولید را زمین‌گیر نکنیم
  • سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد
  • فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲
  • حفظ آرامش واتخاذ تصمیمات هماهنگ میان دستگاه‌ها در تنش‌های خارجی‌ ضروری‌ست
  • کمین بانک مرکزی پشت سنگر وعده ها
  • نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش یافت
  • افزایش حدود ۱۰۰ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی/ چرا خالص دارایی‌های خارجی بازارساز کاهش یافت؟