Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@04:39:25 GMT

نساجي ظرفيتي براي عبور از تحريم ها

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۶۱۴۴

نساجي ظرفيتي براي عبور از تحريم ها

خبرگزاري آريا - يزد - ايرنا - صنعت نساجي در ايران با توجه به ظرفيت هاي موجود مي تواند زمينه بسيار خوبي براي کاهش آمار بيکاري و راهکاري مناسب براي جبران کاهش درآمدهاي ارزي ناشي از تحريم هاي ظالمانه باشد.

به گزارش ايرنا، در حالي که نساجي با حدود يک قرن سابقه در کشورمان ، پنج درصد سرمايه گذاري هاي بخش صنعت را در اختيار دارد، 13درصد اشتغال واحدهاي صنعتي نيز مربوط به اين حوزه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس آمار موجود، متوسط هزينه مورد نياز به منظور ايجاد اشتغال براي يک نفر در صنعت نساجي حدود 25 درصد از متوسط هزينه ايجاد اشتغال يک نفر در کل صنعت کشور است .
آمارهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت( صمت) حاکي است امسال با وجود چالش هاي ناشي از جنگ رواني و تحريم هاي اقتصادي، صادرات محصول نساجي کشور در 9 ماهه سال 1397، 28 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت و اين امر بيانگر ظرفيت هاي بالاي اين حوزه است.
به گفته مديرکل صنايع نساجي و پوشاک وزارت صمت هفت هزار و 900 واحد توليدي فعال نساجي در ايران وجود دارد که اقدام لازم براي تامين مواد اوليه و سرمايه در گردش اين واحدها برنامه ريزي شده است.
افسانه محرابي اظهار داشت: با حل مشکل تجارت و بازرگاني جهاني، صنعت نساجي در زمينه هاي واردات، صادرات و نصب ماشين آلات جديد گسترش پيدا کرد و مشکل مالي و بانکي آنها هم کمتر شد.
** نساجي بهترين راه براي عبور از تحريم
همچنين مدير دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري يزد گفت: در دوره قبلي تحريم و بر اساس آمار رسمي، 700 دستگاه ماشين بافندگي و در آمار غيررسمي 2 هزار دستگاه ماشين بافندگي بدون حمايت دولت وارد کشور شد.
سيد حسين دشتي با اشاره به اينکه صنعت نساجي، ظرفيت گسترش و مقاومت در شرايط تحريم را دارد، تدوين نقشه راه و مشخص شدن وظايف دستگاه ها را در توسعه نساجي با اهميت خواند.
وجود کارخانه هاي قديمي و با سابقه نساجي در يزد و نيز به دليل ظرفيت بالا در اشتغال خصوصا مشاغل خانگي، کمک بسيار مطلوبي براي توسعه و عبور از تحريم هاي اقتصادي است.
يزد از گذشته ، نه تنها به سبب معماري ويژه و بنا‌هاي باستاني که بخشي از آن ثبت جهاني شد ، بلکه به سبب وجود صنايع گوناگون از جمله صنعت بافندگي و نساجي معروف و شناخته شده است.
هر جاي ايران نامي از ترمه، روفرشي و دستمال به ميان آيد، نام يزد نيز با آن همراه خواهد بود و اين امر بيانگر اهميت آن در استان و جايگاه آن در ميان مردم است.
25 درصد سهم اشتغال يزد و فعاليت 23 هزار نفر در اين حوزه مبيين جايگاه نساجي در ميان يزدي ها ست و ورود آن به برخي خانه ها و محلات به عنوان شغل خانگي همچنان ادامه دارد.
** سهم 27 درصدي يزد از توليدات نساجي کشور
رئيس سازمان صمت يزد با اشاره به رتبه دوم استان با توليد 27 درصد محصول اين صنعت در کشور به ايرنا گفت: هم اکنون 662 واحد نساجي استان پروانه بهره برداري دادر، اگر صنوف مرتبط را به آن اضافه کنيم اين تعداد به چهار هزار و 309 واحد مي رسد.
محمدرضا علمدار يزدي مي گويد: هم اکنون در سه هزار و 290 واحد توليدي و صنعتي فعال استان بيش از 100 هزار نفر مشغول کار هستند
وي با بيان اينکه فعاليت نساجي صنعتي از سال 1304 خورشيدي در ايران آغاز شد، اظهار داشت: از همان زمان فعاليت نساجي صنعتي نيز در يزد آغاز شد و امروز از پيشگامان آکادمي و صنعتي اين بخش محسوب مي شود.
** تمايل سريلانکا به خريد پارچه هاي خام در يزد
همچنين سفير سريلانکا در تهران در نشستي با فعالان حوزه اقتصادي استان يزد توسعه روابط اقتصادي کشورش با يزد را به نفع مردم اين استان و جمهوري اسلامي دانست.
« محمد شريف انيس » اضافه کرد: تلاش‌ها براي زمينه‌سازي مناسب براي سرمايه‌گذاري، انجام توافق‌هاي لازم و ارتباط با فعالان صنعتي و توليدي مدنظر است.
وي بيشترين صادرات کشورش را پوشاک ذکر کرد و يادآور شد: اين کشور براي توسعه و فعاليت تجاري و بازرگاني به پارچه خام نياز دارد و يزد در اين زمينه از توانايي‌هاي خوبي برخوردار است.
** 10 درصد سرمايه گذاري يزد در حوزه نساجي
هم اکنون نساجي سهم هشت درصدي توليد ناخالص داخلي استان و سهم 42 و 27 درصدي در ميان صنايع فلزي و غيرفلزي را داراست.
مشاور مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي يزد در باره تاثير اشتغال صنايع نساجي استان به ايرنا اظهار داشت: از 9 هزار و 818 واحد نساجي کشور، حدود 2 هزار واحد آن در استان قرار دارد.
الهه اسلامي افزود: در مجموع 10 درصد سرمايه گذاري يزد و 25 درصد سهم اشتغال استان مربوط به اين حوزه است.
وي مي گويد: هم اکنون حدود 23 هزار نفر در اين صنعت، مشغول به کار هستند و نساجي بيشترين سهم اشتغال نسبت به سرمايه گذاري را دارد.
مشاور مديرکل تعاون يزد خاطرنشان کرد: استان، رتبه اول توليد محصول سنتي و رتبه دوم توليد پارچه پنبه اي، الياف مصنوعي، ريسندگي نخ پنبه و پلي استر را داراست.
اسلامي تصريح کرد: نساجي از نظر عوامل فيزيکي، شيميايي و ارگونومي جزو مشاغل سخت و زيان آور به حساب مي آيد و اين امر در نبود انگيزه ورود دانش‌آموختگان اين رشته به بازار کار اثرگذار است.
** اشتغال بالا با سرمايه گذاري پايين در نساجي
همچنين رئيس انجمن نساجي استان از يزد با عنوان شهر نساجي ياد کرد و اظهار داشت: پايين بودن قيمت تمام شده کالا، بازار خوب صادرات وجود کارگر و انرژي ارزان، نياز اندک به ارز ، نبود آلودگي زيست محيطي، کم آبخواه بودن (جز مرحله رنگريزي و تکميل)، ارزش افزوده بالا و مزيت نسبي به دليل مشتقات نفتي مواد اوليه از مزاياي اين صنعت است.
مجتبي دستمالچيان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا يادآور شد: در صنايع نساجي، نسبت ميزان اشتغال به حجم سرمايه گذاري بالاست و به ازاي توليد هرکيلو گرم پارچه پيراهني، 15 نفر مشغول کار هستند.
وي خاطرنشان کرد: صنايع پوشاک با توجه به نيروي انساني بالا، سرمايه پايين ، ارزش افزوده آن حدود سه برابر است و يزد ظرفيت توسعه صنعت پوشاک را نيز داراست.
به اعتقاد رئيس انجمن نساجي يزد، دليل رکود اين صنعت ناشي از کاهش ارزش افزوده صنعت نساجي و گراني مواد اوليه در بازه زماني 1362 تا 1372، است.
** فعاليت 2 هزار واحد نساجي در يزد / پاسخگوي 70 درصد نياز کشور
به گفته دستمالچيان ، هم اکنون يک هزار و 964 واحد کوچک و بزرگ نساجي در استان وجود دارد که بدون هيچ اتکايي به دولت، فعاليت مي کنند و از مشتريان خوش حساب بانک ها هستند.
وي با بيان اينکه سرمايه گذاري در احياي واحدهاي نساجي تا استفاده کامل از ظرفيت کامل توليد اين واحدها بايد در اولويت باشد، ادامه داد: در صنعت کاشي، 70 درصد مازاد نياز داخلي توليد وجود دارد اما در صنعت نساجي اگر با تمام ظرفيت کار شود تنها 70 درصد نياز بازار داخلي تامين مي شود.
** يزد قطب توليد شال و روسري کشور
اين صنعتگر يزدي با بيان اينکه، يزد قطب توليد شال و روسري ايران است و با توسعه چاپ ديجيتال مي تواند ارزش افزوده بالايي ايجاد کند، مي گويد: برندسازي ، توسعه توليد گرانول پلي استر و پلي پروپيلين ، تجهيز خطوط ريسندگي الياف کوتاه، خطوط ذوب ريسي نخ پلي استر، خط آهارزني و چله کشي و خط چاپ و تکميل مدرن در توسعه صنعت پوشاک بسيار مهم است.
دستمالچيان با بيان اينکه نساجي در شرايط تحريم به دليل کاهش ميزان قاچاق (به علت افزايش نرخ ارز و موانع نقل و انتقال مالي) قوي تر مي‌شود، درباره نقاط ضعف معتقد است: کامل نبودن چرخه توليد در نساجي و تبديل نشدن پارچه به کالاي نهايي از مهمترين اين نقاط ضعف است.
وي نداشتن راهبرد، راهکار و ايجاد زمينه کپي کاري و تضعيف شرکت هاي رقيب ، نبود خلاقيت در فارغ التحصيلان رشته نساجي و ضعف دانش و سرمايه را از ديگر چالش ها عنوان کرد.
رئيس انجمن نساجي يزد از ايجاد دهکده نساجي با حضور نمايندگي تمام واحدهاي اين حوزه براي غلبه بر واسطه ها و تاسيس تعاوني تامين نياز واحدهاي نساجي براي خريد گروهي مواد اوليه و حمايت ار کارگاه هاي ضعيف تر خبر داد.
** نساجي صنعت آينده ساز براي يزد
عضو هيأت علمي دانشگاه يزد بر اين باور است: صنعت نساجي ،صنايع تکميلي و تبديلي در حوزه مواد غذايي مي تواند در کنار توسعه بخش خدمات از جمله صنايع آينده ساز استان باشد.
سعيد عطار افزود: احتمال اثر تحريم بر صنعت نساجي به دليل ممنوعيت نقل و انتقال مالي و عدم شفافيت در اقتصاد ايران وجود دارد.
وي با بيان اينکه نقشه راه صنعت نساجي بايد مسير مشخصي داشته باشد، مشخص شدن مشکل يا چالش اصلي که کاتاليزوري براي حل ديگر مسائل باشد را کارکرد اصلي نقشه راه برشمرد.
اين استاد دانشگاه تصريح کرد: فرض کنيم مشکل اصلي صنايع نساجي، عدم استفاده از ظرفيت هاي موجود است و اگر بپرسيم که دليل چيست، آنگاه مي توانيم به لايه زيرين اين مساله پي برد.
وي خاطر نشان کرد : بر اساس آخرين نسخه سند آمايش استان، اغلب صادرات حوزه نساجي را واسطه ها انجام مي دهند که اين روش، چالش بزرگي براي برندسازي و حفظ ارزش افزوده اين صنعت است.
** نبود گزارش از روند رشد مصرف پوشاک
عضو انجمن نساجي استان يزد هم ناآگاهي به مسائل روز را معضل اصلي صنعت نساجي دانست و گفت: تقاضاي جهاني پوشاک در سال 2017 معادل 1.8 تريليون دلار و براي سال 2025 ميلادي 2.5 تريليون دلار پيش بيني شده است.
عليرضا فرخ‌نيا با بيان اينکه آمريکا با 341 ميليارد دلار تقاضا، بزرگ ترين مصرف کننده پوشاک در جهان است، افزود: سهم پوشاک در تجارت جهاني 57 درصد است.
وي اضافه کرد: در ايران هيچ آماري از روند رشد مصرف پوشاک وجود ندارد، بنابراين نمي توان سياست گذاري مناسبي در اين صنعت انجام داد با اين حال حرکت نساجي به سمت محصول نهايي به دليل اشتغال بالاي زنان، کم آب بر بودن، ارزش افزوده بالا ، قابل توجيه است.
اين کارشناس امور اقتصادي در عين حال با تأکيد بر لزوم شناخت شرايط موجود و پيشرفت دنيا در صنعت پوشاک و تدوين برنامه راهبردي و تهيه نقشه راه، نبود انگيزه در دانش آموختگان دانشگاهي را از معايب نساجي عنوان کرد.
به هر حال به نظر مي رسد با توجه به اينکه يزد به لحاظ نساجي کاملترين تنوع در انواع رشته‌ها را در ايران دارد و از سوي ديگر ظرفيت بالاي نياز داخلي پوشاک در کشور در کنار مزاياي زياد آن همچون پايين بودن قيمت تمام شده کالا، بازار خوب صادرات ، کارگر و انرژي ارزان، نياز اندک به ارز ، نبود آلودگي هاي زيست محيطي، کم آبخواهي و ارزش افزوده بالا ، اين صنعت مي تواند راهکار مناسبي براي دور زدن تحريم ها باشد.
يزد که دومين استان توليد کننده انواع محصول نساجي است مي تواند با طراحي هاي جديد و شناسايي بازارهاي متنوع ، زمينه رشد صادرات و افزايش درآمدزايي اين صنعت را فراهم کند.
1968/ 2047
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۶۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فلسفه ظرفیتی در اختیار قرار می‌دهد که از نگاه انحصارگرا خارج شویم

خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه-مصطفی شاکری گرکانی: «فلسفه اسلامی» تعبیری است که برای اشاره به دستاوردهای فلسفی مسلمانان در طی سیزده قرن گذشته به کار می‌رود؛ تلاشی که با یعقوب بن اسحاق کندی و شکل‌گیری نهضت ترجمه آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. خاستگاه فلسفه اسلامی، یونان باستان است. مسلمانان از قرن دوم هجری، ترجمه آثار فلسفی را آغاز کردند. در این قرن بخش زیادی از تألیفات ارسطو و شارحان مدرسه اسکندریه و بسیاری از کتب جالینوس و برخی مکالمات افلاطون به عربی ترجمه شد. فلسفه اسلامی با یعقوب کندی شروع شد ولی با فارابی هویت مستقل خویش را پیدا کرد و با ابن‌سینا به اوج رسید. گفته شده فارابی، اصول و مبانی فلسفه اسلامی را پایه‌گذاری کرد اما نتوانست آن را گسترش دهد اما ابن سینا با نظریه‌پردازی در موضوعات گوناگون و طرح اصول و فروعات فلسفی جدید به گسترش و تکمیل فلسفه اسلامی پرداخت.

در سالیان اخیر بحث‌های بسیاری پیرامون هویت «فلسفه اسلامی» شکل گرفته است. برخی نگاه انتقادی دارند و «فلسفه اسلامی» را تعبیری متناقض‌نما در نظر می‌آورند چون از نظر آنها فلسفه یعنی تفکر آزاد که هیچ قید و پسوندی نمی‌پذیرد. گروهی دیگر فلسفه اسلامی را فلسفه‌ای که توسط مسلمانان در کشورهای اسلامی دنباله شده است می‌دانند ولی گروه دیگری هستند که فلسفه اسلامی را یک دستگاه اندیشه‌ای مستقل از فلسفه یونان و فلسفه غرب و شرق تلقی می‌کنند چنانکه علامه مصباح یزدی بر این باور بود که وجود کم‌ترین ارتباط میان فلسفه و اسلام، برای درستی عنوان فلسفه اسلامی کفایت می‌کند؛ چنانکه برخی از مسائل فلسفه اسلامی، از آموزه‌های اسلامی نشأت گرفته و برخی از آنها در خدمت اثبات آموزه‌های اسلامی است.

برای تبیین این مساله با عبدالله صلواتی، استاد فلسفه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی هم‌صحبت شدیم. پیشتر بخش اول این گفتگو با عنوان «متون مقدس، فیلسوف را دچار خودسانسوری نمی‌کند» منتشر شده بود.

آنچه در ادامه می‌خوانید بخش دوم این گفتگو است:

* آیا فلسفه اسلامی این ظرفیت را دارد که همانند فلسفه غربی، صورت انضمامی بپذیرد و بتواند در امور مختلف اجتماعی و سیاسی اثرگذار و تعیین‌کننده باشد؟

طبیعتاً پاسخ بنده به این پرسش مثبت است و در مقالات مختلف سعی کردم این تفکر انضمامی را نشان دهم. اساساً ظرفیت فلسفه اسلامی طوری است هم می‌توانی آن را خیلی اوج بدهی و به آسمان ببری و هم می‌توانی آن را به زمین بیاوری و از کارکرد زمینی آن بهره‌مند شوی. بد نیست تفکیک وظایفی هم بشود که برخی محققان کارکردهای این‌جهانی فلسفه اسلامی را نشان دهند و طیفی دیگر کارکردهای الهیاتی و وجودی را در فلسفه اسلامی کنکاش کنند. برخی هم این ظرفیت را دارند هم پژوهش‌های این‌جهانی فلسفه را پی بگیرند و هم پژوهش‌های آن سویی فلسفه اسلامی را.

بنده در آثارم دغدغه امتداد فلسفه صدرایی را دارم. در یکی از تالیفاتم به نام «باور در عصر کلیک؛ آسیب‌های اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن» از ظرفیت فلسفه اسلامی استفاده کردم هرچند استفاده از این ظرفیت خیلی آشکار نیست ولی در برخی موارد نمودش مشخص است. همچنین در کتاب «تحول معرفت‌شناختی فضای مجازی» از ظرفیت فلسفی اسلامی استفاده شده است. می‌خواهم این را بگویم که امتداد فلسفه صدرایی یا فلسفه اسلامی در امور اجتماعی به این معنا نیست که عیناً اقوال و اصطلاحات یک فلسفه را در مسائل روز به کار بریم و کلیدواژه‌های آنها را تکرار کنیم بلکه شما از دامنه تأثیر، از ظرفیتی که وجود دارد، از جهت‌دهی که در فلسفه اسلامی هست می‌توانید در تحلیل مسائل استفاده کنید.

بنابراین کارهایی که بنده انجام دادم و کارهایی که دیگران در این فقره انجام دادند عملاً نشان می‌دهد فلسفه اسلامی به طور عام و فلسفه صدرا به طور خاص این ظرفیت را دارد از امتداد اجتماعی آن بهره‌مند شویم ولی نکته اینجا است در فلسفه ملاصدرا یکسری اصول و مبانی مترقی داریم، همچنین یک نگرش وجودی عمیق داریم و این اصول و مبانی مترقی و این نگرش وجودی، ظرفیت قدرتمندی برای امتداد اجتماعی آن فراهم می‌کند که ما را قادر می‌سازد در خصوص مسائل اخلاقی روز، حقوق بشر، فضای مجازی و مسائل زیست محیطی و خیلی از مسائل دیگر از آن استفاده کنیم و تحلیل خاص خودمان را داشته باشیم. به نظر می‌رسد برای پویایی فلسفه ملاصدرا نیاز به این تفکر و پژوهش‌های انضمامی داریم، یعنی پژوهش‌های انضمامی و توجه به امتداد اجتماعی فلسفه اسلامی امر مستحب نیست، بلکه امروزه یک ضرورت است.

* آیا می‌توان این ادعا را مطرح کرد که ریشه بسیاری از مشکلات امروزین جامعه ما بازگشت به نگرش فلسفی ما دارد که بر خوانش ما از امور مختلف از جمله دین، فرهنگ و توسعه اثرگذار بوده است؟

می‌توان گفت ریشه بسیاری از مشکلات به ذهن و شناخت برمی‌گردد و یکی از علومی که در خصوص شناخت حرف برای گفتن دارد و اصول و مبانی دارد و به شناخت جهت می‌دهد فلسفه است و از این جهت می‌تواند ریشه برخی مشکلات را بخشکاند و اصل مشکل را حل کند.

اگر بخواهیم مشکلات را به نوعی طبقه‌بندی کنیم بخشی از مشکلات به تبعیض و نابرابری برمی‌گردد، بخش دیگر به خشونت و جنگ برمی‌گردد طیفی از مشکلات، به نابسامانی‌های اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی برمی‌گردد. به نظر می‌رسد عامل همه اینها به ذهن منتهی می‌شود و در رأس همه این عوامل، خودخواهی معرفتی، خودشیفتگی، شیفتگی به دنیا، تمامیت‌خواهی و استبداد است. خودخواهی، خودشیفتگی، شیفتگی به دنیا، استبداد و تمامیت‌خواهی به انگاره‌های ما برمی‌گردد، به عدم انعطاف ذهنی و وجودی ما برمی‌گردد. چون تمایل نداریم از خود و تمایلات خود و علایقی که در ما نهادینه شده بیرون بزنیم و خویش را در معرض حقایق قرار دهیم. علی القاعده در اینجا فلسفه به ما کمک می‌کند و ظرفیت خوبی دارد برای اینکه یک گشودگی و انعطاف ذهنی و وجودی برای ما پدید آورد. همچنین، فلسفه ظرفیت خوبی دارد که با خودمان در صلح باشیم تا با دیگران در وضعیت صلح قرار بگیریم.

*آیا انحصارگرایی در این حوزه ایجاد مانع جدی می‌کند؟

در بحث شناخت ما دیدگاه‌های انحصارگرا داریم. این دیدگاه انحصارگرا وقتی در عرصه دین بیاید دین را دچار مشکل می‌کند، وقتی در سیاست بیاید سیاست را دچار مشکل می‌کند، وقتی در اقتصاد بیاید اقتصاد را دچار مشکل می‌کند یعنی ویروسی است که همه امور را مبتلا می‌کند و امور را از منطق و کارکرد و اهداف خودش دور می‌کند. یکی از جاهایی که نگاه انحصارگرا ما را دچار آشفتگی و نابسامانی می‌کند جایی است که این نگاه در دین راه پیدا می‌کند و دین را منحصر در سطح خاصی می‌کند. در دین استعاره‌های متفاوت وجود دارد اما نگاه‌های انحصارگرا بخشی از این استعاره‌ها را برجسته می‌کنند و برخی را نادیده می‌گیرند.

قرآن به تعبیر مفسران بزرگ لایه‌ها و سطوح و مراتب مختلفی دارد و هر انسانی به حسب اینکه در چه سطحی باشد با افقی از قرآن هم‌افق می‌شود. فلسفه و عرفان به ما کمک می‌کنند تا در سطح وجودی بالاتری قرار بگیریم و از ظرفیت قرآن بیشترین بهره را ببریم، یعنی وقتی به لحاظ وجودی در سطح بالاتری قرار بگیریم سطوح بالاتری از آیات را مورد استفاده قرار می‌دهیم. از این منظر، فلسفه ظرفیتی در اختیار ما قرار می‌دهد که از نگاه انحصارگرا خارج شویم و انگاره‌های خودمان را مدیریت کنیم، شناخت خودمان را مدیریت کنیم و در بخش اخلاق بتوانیم گشودگی و انعطاف ذهنی نسبت به دیگری پیدا کنیم. همه اینها دست به دست هم می‌دهند تا اولاً ریشه مشکلات را از بین ببریم و ثانیاً انسان متعالی را به جامعه تحویل دهیم تا بتواند یک زندگی مطلوب و ارزشمندی را برای بشر به ارمغان بیاورد و ثالثاً راه را از بیراهه و خردمندی را از حماقت، حقیقت را از توهم، و حق را از باطل تشخیص دهیم.

کد خبر 5919499

دیگر خبرها

  • عبور «مست عشق» از هفت خان
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • فولاد خوزستان چرا هدف تحریم‌ها قرار گرفت؟
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • فلسفه ظرفیتی در اختیار قرار می‌دهد که از نگاه انحصارگرا خارج شویم
  • رشد ۱۸ درصدی صنعت نساجی در دولت سیزدهم
  • برگزاری نخستین رویداد استارت‌آپی سال در صنعت نساجی اصفهان
  • عبور تولید برق در نیروگاه شیروان از مرز ۶.۵ میلیون مگاوات
  • بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه صنعت نفت ونزوئلا
  • مهر تأیید نهادهای بین‌المللی بر رشد صنعت نفت ایران