Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@18:35:03 GMT

برخوردمان با چینی‌ها بعد از برجام مدبرانه نبود

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۶۲۴۵

برخوردمان با چینی‌ها بعد از برجام مدبرانه نبود

به گزارش خبرنگار مهر، روز  دوشنبه بیژن زنگنه در هیاتی به ریاست علی لاریجانی  تهران را به مقصد پکن ترک کرد. زنگنه گفته است هدف از این سفر بررسی وضع همکاری شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) در فاز ۱۱ پارس جنوبی است. 

حضور شرکت ها، تجهیزات و حتی لایسنس های چینی در صنعت نفت ایران به تحریم های اولیه بازمی گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که ایران تقریبا در محاصره تحریم ها قرار گرفته بود و نقل و انتقالات مالی و همچنین تامین سرمایه به سختی امکان پذیر بود، چینی ها اقداماتی را در جهت کمک به اقتصاد ایران انجام دادند؛ البته این انتفاع یک طرفه نبود و حضور شرکت های چینی در صنعت نفت ایران اعتبارآفرین بود و نفع اقتصادی و درآمدی زیادی هم برای شرکت های چینی داشت. البته چشم بادامی ها خلف وعده هایی هم داشتندکه باعث شد پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، بیژن زنگنه، وزیر نفت، آنها را از پروژه های نفتی خلع ید کرد. 

با امضای برجام فرش قرمزی برای شرکت های اروپایی در صنعت نفت ایران پهن شد و رفت و آمد هیات های اقتصادی کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری در فرودگاه های تهران به زمین می نشست. در نتیجه این رفت و آمدها این شد که فاز۱۱ پارس جنوبی به تشخیص وزیر نفت با ترک تشریفات و برگزاری مناقصه به کنسرسیومی متشکل از شرکت توتال فرانسه، سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین و شرکتی داخلی با سهم ۱۹ درصدی سپرده شد. رهبری این کنسرسیوم نیز باتوجه به آورده سرمایه ای به توتال رسید.

دهه ۸۰ آغاز ورود گسترده چشم بادامی ها در صنعت نفت

علی حسینی، کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه برآیند حضور شرکت های چینی در صنعت نفت ایران را چطور ارزیابی می کنید، گفت: حضور شرکت های چینی به دوران تحریم های اقتصادی اولیه باز می گردد، یعنی دهه ۸۰. در آن دوره زمانی همانند حال حاضر، شرکت های اروپایی ایران را ترک کردند. در آن شرایط شرکت های چینی فرصت حضور در صنعت نفت ایران را پیدا کردند.

وی ادامه داد: شرکت های نفتی چینی در دهه ۸۰ در حال قدرت گرفتن بودند و صنعت نفت ایران نیز محل خوبی برای حضور چینی ها بود، البته شرکت های چینی به قدرتمندی شرکت های اروپایی نبودند اما با توجه به شرایط اقتصادی ایران می توانستند گزینه مناسبی برای فاینانس و توسعه پروژه های نفتی ایران باشند.

حسینی گفت: با توجه به اینکه شرکت های نفتی چینی هم تراز شرکت های اروپایی نبودند، توانستیم با دست بازتری با آنها مذاکره کرده و قراردادهای خوبی نیز منعقد کنیم که مربوط به اواخر دهه ۸۰ است.

شرکت های چینی پیشرفت کردند

به گفته این کارشناس انرژی، چینی ها قصد داشتند تا در صنعت نفت یک رابطه راهبردی با ایران داشته باشند، اما ما در این سال های اخیر و به ویژه پس از امضای برجام برخورد گرمی با آنها نداشتیم، این در حالی است که کمپانی های نفتی چین اکنون به لحاظ سرمایه ای، فناوری، توانمندی اجرا و ... قدرتمند شده اند و در سطح شرکت های اروپایی قرار دارند.

وی تاکید کرد: اگر نگاه بلندمدت داشتیم نباید تحت تاثیر سیاست ها قرار گرفته و تنها با اروپایی ها یا تنها با چینی ها مذاکره می کردیم بلکه روش عاقلانه این بود که از تمام ارتباطات و توانمندی ها در جذب سرمایه گذاری استفاده کنیم.

وی در پاسخ به اینکه چینی ها در پروژه میادین غرب کارون بد عهدی کردند باید چه می کردیم، تصریح کرد: ما سه میدان نفتی آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی و یادآوران را تحت قرارداد بیع متقابل با چینی ها منعقد کردیم. در بین این سه میدان، آزادگان به سی ان پی سی آی و یادآوران نیز به ساینوپک سپرده شد. وضعیت توسعه در میدان آزادگان جنوبی مطلوب بود، هرچند مشکلاتی وجود داشت اما مدیریت شد. در میدان یادآوران نیز شرایط به همین منوال بود، اما خلف وعده چینی ها در میدان نفتی آزادگان شمالی بود که باعث شد وزیر نفت آنها را خلع ید کند.

حسینی با بیان اینکه اقدام به خلع ید چینی ها در پروژه آزادگان شمالی از منظر وزارتی اقدام مناسبی بود، افزود: اما این تصمیم مدبرانه نبود و نباید چکشی برخورد می‌کردیم چرا که ما جایگزینی برای چینی ها در نظر نگرفته بودیم و تکلیف آن بعد از گذشت ۶ سال همچنان روشن نشده است. بنابراین اگر امروز بخواهیم مجدد با چینی ها برای این پروژه مذاکره کنیم، به هیچ عنوان چهره مناسبی ندارد. از سویی دیگر با توجه به توانمند شدن شرکت های چینی اکنون برای مذاکره با آنها به پتانسیلی معادل مذاکره با توتال فرانسه نیاز داریم.

کد خبر 4546596

منبع: مهر

کلیدواژه: تولید نفت چین ساینوپک شرکت توتال علی حسینی فاز 11 پارس جنوبی میادین نفتی غرب کارون میدان آزادگان جنوبی میدان آزادگان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۶۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وارادات واگن‌های چینی مترو به کجا رسید؟ | پشت پرده معطل ماندن این قرارداد مهم شهرداری مشخص شد

به گزارش همشهری آنلاین، سیدمحمد آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره حاشیه‌های ایجاد شده برای واردات اتوبوس‌های برقی و واگن‌های متروی چینی گفت: دو سیستم برای واگن‌های مترو شامل AC , DC وجود دارد و واگن‌ها باید بر اساس آنالیزور سیستم‌های الکتریکالی که روی آنها نصب است، ساخته شود تا کارایی لازم را داشته باشند.

او افزود: بر این اساس، شرکت‌های چینی به ایران آمدند و از سیستم‌ قطارهایی که مدنظر ماست نمونه‌برداری کردند تا طراحی بر اساس آن انجام شود؛ بنابراین آنالیز سیستم قطارهای مترو به شرکت چینی داده شده و امر واگن‌سازی در حال انجام است.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تأکید کرد: خللی در ساخت واگن‌ها وجود ندارد اما به دلیل اینکه یک بخش از قرارداد مربوط به دولت است، طرف چینی اعلام کرده که سیستم‌های فنی که در قرارداد شهرداری تهران پیوست شده، باید به تأیید دولت هم برسد. تأیید سیستم فنی که درخواست شرکت چینی بود، به وزارت کشور رفته اما نیروهای فنی که بخواهد آن را به درستی بررسی کند، در وزارت خانه نبود، این روند موجب شد که کار مدتی معطل بماند.

آقامیری با اشاره به اینکه خللی در تولید و قرارداد ایجاد نشده است، گفت: در این راستا گلایه‌هایی مطرح شد و پیگیری‌هایی در حال انجام است که زودتر پاسخ شرکت چینی مبنی بر تأیید سیستم فنی قطارها داده شود.

پیش از این مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران نسبت به ممانعت از ورود واگن‌های مترو و اتوبوسهای برقی وارداتی از چین به داخل کشور انتقاد کرده و گفته بود: «متأسفانه فردی که در وزارت کشور مسئولیت دارد برای ورود واگن‌ها و اتوبوس‌ها چالش ایجاد کرده است!»

این واگن‌ها مربوط به قرارداد ۷۹۱ واگنی است که زاکانی شهردار تهرن سال گذشته برای عقد قرارداد آن عازم چین شد.

کد خبر 844643 منبع: تسنیم برچسب‌ها شهردارى تهران خودرو - تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی چین برای ساخت مرکز حمل و نقلی در ازبکستان جهت ارتقا مسیر تا اروپا
  • اولین سرمایه‌گذاری مستقیم صندوق توسعه ملی در صنعت نفت
  • چرا صنعت نفت برای سرمایه گذاری خارجی با وجود تحریم ها جذاب بود؟
  • وضع تحریم جدید نفتی علیه ایران توسط کنگره امریکا؟
  • تحویل کارت سوخت ۱۰ روزه می‌شود
  • وارادات واگن‌های چینی مترو به کجا رسید؟ | پشت پرده معطل ماندن این قرارداد مهم شهرداری مشخص شد
  • آمریکا متحد چینی اینتل و انویدیا را تحریم کرد
  • شمار جایگاه‌های عرضه‌ سوخت مایع در منطقه کرمانشاه به ۱۲۸ باب رسید
  • ماجرای سنگ اندازی برای واردات واگن های متروی تهران چیست؟​
  • ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟