Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@18:20:01 GMT

بودجه ۹۸ ‌حوزه فرهنگ ‌همان بودجه سال گذشته است

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۶۲۵۶

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه هم اکنون ‌کار بررسی لایحه بودجه سال 98 به تبصره شماره 2 و الحاقیه‌های آن از مجموع تبصره‌های 22 گانه رسیده‌ اظهارداشت: امیدواریم بررسی لایحه بودجه سال آینده تا قبل از تعطیلات پایان سال به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه در سال آینده گرانی حامل‌های انرژی نداریم، ابراز کرد: متاسفانه در حال حاضر توزیع بنزین و یارانه سوخت عادلانه نیست، عده‌ای سهمشان بسیار بالاست و برخی سهمی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به تورم و تنش فعلی بازار اگر بخواهیم تغییری در قیمت حامل‌های انرژی داشته‌باشیم این ‌موضوع تنش‌زا بوده و به صلاح جامعه نیست.

آزادی خواه با تاکید بر اینکه بودجه حوزه‌های فرهنگی در سال 98 افزایشی نداشته تصریح کرد: در لایحه اولیه بودجه پیشنهادی دولت، اعتبارات بودجه فرهنگی مبلغ 1200 میلیارد تومان نسبت به سال 97 کمتر دیده شده بود.

وی با تاکید بر اینکه این مبلغ کسری که عمدتا در حوزه‌های فرهنگ و دین شامل حوزه‌های علمیه ، سازمان تبلیغات ، اوقاف و امور خیریه، قرآن و ‌عترت و غیره بوده اظهار داشت: با تلاش و پیگیری اینجانب در کمیسیون تلفیق و رایزنی با آقای تاجگردون خوشبختانه مبلغ 1200 میلیارد تومان مجدد به بودجه‌ حوزه‌های فرهنگی اضافه و بودجه 98 در حوزه فرهنگ برابر بودجه مصوب سال 97 شد.

نماینده‌ ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبلغ 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه‌بندی فرهنگیان در بودجه 98 دیده شده، افزود: اما با توجه به اینکه این مبلغ باید از منابع خاص تامین شود هنوز قطعیت آن مشخص نیست.

ازادیخواه با بیان اینکه این مبلغ بسیار اندک بوده و ما برای اجرای این طرح نیازمند 10 هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم گفت: تاکید ما بر این است که بتوانیم اقدام‌موثری در راستای بهتر شدن وضعیت معیشتی فرهنگیان داشته باشیم.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۶۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم فرهنگ آب رفت

  زندگی فرهنگی اغلب با هزینه همراه است و محصولات فرهنگی همچون فیلم، کتاب، سفر، پوشاک و... نیاز به هزینه دارد. شاخص هزینه‌کرد فرهنگی خانوار، نسبت جامعه را با صنایع فرهنگی پیش روی ما می‌گذارد. جالب این‌که با وجودی که میانگین هزینه‌کرد فرهنگی خانوارهای ایرانی از نظر اسمی روند صعودی داشته و درسال۱۴۰۱به ۲۶۱ هزار میلیارد تومان رسیده اما نکته حائز اهمیت ارزش واقعی هزینه‌کرد بوده که کاهش یافته است.با احتساب تورم، میانگین هزینه‌کرد فرهنگی خانوارهای ایرانی ازسال۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱، روند نزولی داشته است. به‌طوری که سهم هزینه‌ فرهنگی خانوار از سبدخرید آنها از۱۱.۵درصد درسال۱۳۹۶ به ۹.۳درصد در سال۱۴۰۱کاهش یافته است. رشد ریالی بازار سینما، کتاب و موسیقی در سال گذشته، بیش از آن‌که ناشی از افزایش تعداد مخاطبان و میزان فروش باشد، ناشی از افزایش تورم بوده است. اتفاقی که برای سال جاری هم ضعیف‌تر شدن بازارهای فرهنگی را پیش چشم می‌گذارد. به‌عنوان مثال و بر‌اساس گزارش خانه کتاب و ادبیات ایران، سال گذشته، بالغ بر ۱۱۵هزارو۱۴۱عنوان کتاب منتشر شده که نسبت به سال۱۴۰۱رشد ۵.۸درصدی داشته است. بدون پرداختن به محتوای عناوین منتشر شده، دقت بیشتر به آمار تفکیکی نشر، گویای این است که این افزایش بیشتر از آن‌که نشان‌دهنده بهبود انتشار کتاب در حوزه فرهنگ عمومی و بزرگسال باشد متأثر از تیراژ کتاب‌های کمک‌آموزشی بوده است. به‌عنوان مثال از اردیبهشت تا مرداد سال گذشته انتشار کتاب‌های کمک‌آموزشی نسبت به سال۱۴۰۱ از ۸۲ تا ۱۵۵‌درصد افزایش داشته‌ است.همچنین به‌جز فروردین واسفند۱۴۰۲که افزایش کتاب‌های کمک‌آموزشی به ترتیب رشدهای منفی۲ ومنفی۱۵درصدی را تجربه کرده‌، درسایر ماه‌های سال انتشار آنها بیش از ۲۲‌درصد رشد داشته است. همین رویه به نوعی در حوزه‌های سینما و موسیقی با بلیت‌های۹۰۰هزارتومانی ادامه دارد. هرچه هست، تورم همه اجزا حوزه فرهنگ چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف را تحت تأثیر قرار داده و به کاهش یا حذف کامل سهم آن از سبد خانوار منجر شده است. 

دیگر خبرها

  • مبلغ محکومیت متخلفان اقتصادی استان ۲۱۸ میلیارد ریال است
  • تربیت کنشگر حوزه جمیعت در استان مرکزی
  • بودجه عمرانی ۲۱۹ میلیارد تومانی منطقه ۶ قم در سال گذشته
  • بودجه عمرانی ۲۱۹ میلیارد تومانی منطقه شش قم در سال گذشته
  • سهم فرهنگ آب رفت
  • بودجه ستاد امر به معروف در سال گذشته چقدر بود؟
  • بدعت عجیب در جریان تصویب بودجه؟
  • بودجه ویژه‌ای برای فرهنگ قزوین لحاظ کردیم
  • تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی منطقه ۵ در سال ۱۴۰۲
  • تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی منطقه پنج در سال ۱۴۰۲