Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@08:16:23 GMT

هنرمندان در زمان حیاتشان تجلیل شوند

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۶۲۷۵

هنرمندان در زمان حیاتشان تجلیل شوند

اصفهان - ایرنا - لوریس هایکازی چکناواریان موسیقی دان و آهنگساز برجسته ایران گفت : ایکاش هنرمندان در زمان حیاتشان بطور شایسته مورد توجه و تجلیل قرار گیرند.

به گزارش ایرنا ، این هنرمند پبشکسوت موسیقی ایران سه شنبه شب در مراسم بزرگداشت استاد همایون خرم در دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: ما باید قدر هنرمندان را آنگونه که شایسته است بدانیم و پیش از آنکه این گوهرهای فرهنگی را از دست بدهیم آنها را تکریم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه مالک حقیقی هنر را خدا دانست و گفت: هنر از هنرمند است اما مال او نیست همانگونه که طفل نوزاد از مادر است اما مال مادر نیست بلکه مالکیت الهی دارد.
این هنرمند اظهارداشت: قدرت الهی است که در هنرمند متجلی شده است زیرا چنانچه خالق هنر زمینی باشد هنرش پایدار نیست و یکبار مصرف است.
چکناواریان ادامه داد: هنر همایون خرم خدایی بود زیرا اثر او از یاد رفتنی و یکبار مصرف نیست.
همچنین بردیا صدرنوری از هنرمندان موسیقی کشور و دبیر جشنواره موسیقی همایون خرم با تقدیر از کانون موسیقی دانشگاه صنعتی اصفهان بخاطر برگزاری این مراسم ابراز امیدواری کرد : برگزاری چنین همایش هایی به تعالی هنر بینجامد.
وی با اشاره به اینکه از سال 93 تاکنون پنج بار جشنواره موسیقی همایون خرم برگزار شد، افزود: اولین جشنواره با حضور 74 شرکت کننده برگزار شد اما امسال این جشنواره با حضور یکهزار و 524 هنرمند نوجوان و جوان پنج تا 18 سال برگزار شد.
این هنرمند بیان کرد: موفقیت این جشنواره موسیقی مرهون اثرگذاری همایون خرم در فرهنگ و هنر این سرزمین است.
فرزند همایون خرم به عنوان دیگر سخنران این مراسم با بیان خاطراتی از پدرش گفت : همایون خرم تنها به خاطر موسیقی نبود بلکه او بوسیله موسیقی از مدرسه عشق به میکده عشق کوچ کرد.
رضا خرم افزود: پدرم در موازات فراگیری موسیقی به تحصیلات آکادمی پرداخت و همین عامل باعث شد تا هنر او به دریوزگی نیافتد.
وی اضافه کرد: معشوقه خرم که موسیقی بود در هرجایی حضور نداشت و تنها در راه هنر قدم برداشت.
فرزند همایون خرم ادامه داد: پدرم تزکیه دل و نفس انجام می داد و در ره معشوق قدم بر می داشت و غرور، بخل و حسد نتوانست بر روح سیقل یافته او ححاب کند و این مهمترین علل موفقیت همایون خرم بود.
همچنین رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان از همایون خرم به عنوان یکی از دردانه های موسیقی معاصر ایران نام برد و افزود: این نوازنده بی مانند که از سرزمین نغمه پرداز بوشهر سر برآورد بافضل و فرهنگی کامل ، کمر به رشد و تعالی موسیقی سنتی وطن بست و با نگاهی تیزبین و شوقی سرشار افسانه های شیرین آفرید و آتشی در دل سودازدگان شعر و موسیقی انداخت.
محمود مدرس هاشمی اظهار داشت: بر خود می بالیم که جوانان متعهد و هنرمند دانشگاه صنعتی اصفهان داعیه دار یادکرد و تعظیم بزرگان هنر هستند.
وی افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان که در عمر 40 ساله خود دستاوردهای کم نظیر و ارزشمند را به جامعه عرضه داشته است همواره بر این باور بوده که دانشگاه صرفا محلی برای کسب تخصص نیست بلکه عرصه ای برای شکوفایی همه استعدادهای جوانان است.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: همین باور بوده که باعث شده در میان حدود 50 هزار دانش آموخته این دانشگاه صدها هنرمند و نویسنده شاخص در حوزه های علوم انسانی و هنر بروز و ظهور یابد.
در این مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان صاحب نام کشور برگزار شد خانواده همایون خرم کتاب زندگینامه این هنرمند فقید را به کتابخانه دانشگاه صنعتی اصفهان اهدا کرد. همچنین تابلو نقاشی منقش به چهره همایون خرم پس از امضا توسط هنرمندان توسط رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان به همسر و فرزند همایون خرم اهدا شد.
در جریان این مراسم دو تن از شاگردان خرم قطعاتی را به یاد این استاد موسیقی نواختند و محمد اصفهانی نیز یکی از آثار خود که توسط همایون خرم آهنگسازی شده بود اجرا کرد.
/6026/2093

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي هنرمندان تجليل موسيقي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۶۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برگزیدگان هشتمین دوره اعطای جایزه محیط زیست

در مراسم اختتامیه هشتمین دوره جایزه محیط زیست به همت دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان همزمان با روز زمین پاک برگزار شد، علاوه بر پاسداشت روز جهانی زمین پاک از برگزیدگان این دوره تقدیر شد.


معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان در این مراسم با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی حوزه محیط‌زیست در سطح دانشگاه گفت: قشر دانشجو، مدیران آینده کشور هستند و باید فرهنگ‌سازی از سطح مدارس و دانشگاه شروع بشود تا در دوره‌های آتی در بدنه تصمیم‌گیران کشور نفوذ پیدا کرده و با همین روحیه توسعه کشور را بر اساس مبانی محیط‌زیست پیش ببرند.


حمیدرضا صفوی افزود: رویداد اعطای جایزه محیط‌زیست از دانشجویانی که به انتخاب خود در راستای محیط‌زیست فعالیت می‌کنند، تقدیر می‌کند و مجموعه ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان از این رویداد و سایر برنامه‌های با این محوریت، حمایت می‌کند. امیدواریم عقل محیط‌زیستی ما و چیزی که تحت عنوان توسعه پایدار در دانشگاه‌ها از آن یاد می‌شود، در کشور هم به کار گرفته شود و انگیزه شرکت در این رویداد نیز بین تمام دانشجویان ایجاد شود.


دکتر نورالله میر غفاری، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری رویداد اعطای جایزه محیط‌زیست گفت: در شرایط و دوره‌ای که حقیقتاً کارکردن در حیطه محیط‌زیست سخت است، باید تلاش و کوشش داشته و گام‌هایی هرچند کوچک برداشته شود؛ چراکه جامعه و کشور ما به همین تلاش‌ها و قدم‌های کوچک هم نیاز دارد تا به سمت پیشرفت حرکت کند. این جایزه ویژه دانشجویان است که آینده‌ساز کشور هستند و حدود ۸۰ نفر در طی سال‌های برگزاری این رویداد در حد مقدورات مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.


مهدی بصیری، عضو هیئت‌مدیره جمعیت پیام سبز در این مراسم با اشاره به اینکه در موضوع محیط‌زیست دچار فقر فرهنگی هستیم، گفت: ازنظر فرهنگی دچار مشکل محیط‌زیست هستیم و علت این است که مسائل زیست‌محیطی از کودکی و نوجوانی در بخش‌های آموزشی جایی ندارد؛ بنابراین مسئولین هم چیزی از محیط‌زیست نمی‌دانند.


بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان؛ ۷۰ نفر از مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در این دوره از اعطای جایزه شرکت کردند و رویداد در ۵ محور کلی «رساله برتر»، «پایان‌نامه برتر»، «ابداع، اختراع و طرح نوآورانه»، «دانشجوی فعال در زمینه حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض» و «فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط‌زیست» برگزار شد و درنهایت ۱۱ نفر به‌عنوان برگزیدگان هشتمین دوره اعطای جایزه محیط‌زیست شناخته شدند.

 اسامی برگزیدگان به شرح زیر است: مقام برگزیده بخش رساله برتر: فائزه برهانی از دانشگاه تهران
مقام شایسته تقدیر بخش رساله برتر: طاهره کریمی‌نیا از دانشگاه صنعتی اصفهان
مقام برگزیده بخش پایان‌نامه برتر: محمدمهدی صالحی از دانشگاه علم و صنعت ایران
مقام شایسته تقدیر بخش پایان‌نامه برتر: زهرا دهدشتی از دانشگاه صنعتی اصفهان و اسماعیل باقریان از دانشگاه فردوسی مشهد
مقام برگزیده بخش ابداع، اختراع و طرح نوآورانه: مهران سهرابی نیک از دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا بهبهان
مقام برگزیده بخش دانشجوی فعال در زمینه حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض: محمود کلنگری از دانشگاه کوردوبا اسپانیا
مقام شایسته تقدیر بخش دانشجوی فعال در زمینه حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض: ریحانه میرانزاده از دانشگاه صنعتی اصفهان
مقام برگزیده بخش فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط‌زیست: امیر فرح نسب از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
مقام شایسته تقدیر بخش فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط‌زیست: بهنام رحمانی از دانشگاه شهید بهشتی و کیمیا احمدی از دانشگاه صنعتی اصفهان

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • رقابت ۱۲ هزار داوطلب آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در دانشگاه صنعتی اصفهان
  • ادعای عجیب مدیر ارشد نماوا علیه هنرمندان جنجال به پا کرد؛ قطع همکاری مازیار میری و همایون اسعدیان با نماوا
  • همایون اسعدیان نماوا را تحریم کرد / بیانیه نماوا
  • همایون اسعدیان نماوا را تحریم کرد
  • رقابت ۱۲ هزار داوطلب کنکور سراسری دردانشگاه صنعتی اصفهان
  • دهمین آیین تک چراغ در مراسم میثاق با هنرمندان در مشهد برگزار شد
  • تفال به حافظ دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ یا رب آن آهوی مشکین به ختن بازرسان...
  • معرفی برگزیدگان هشتمین دوره اعطای جایزه محیط زیست
  • ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه تربیت هنرمند در گام دوم انقلاب
  • همایش تجلیل از مفاخر موسیقی نواحی و اقوام ایرانی در بوکان برگزار شد