Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها روند افزایش قیمت گوشت قرمز به عنوان یکی از محصولات پروتئینی سبد خانوار، بسیاری از افراد را متعجب کرده است چرا که قیمت گوشت قرمز به سبب قاچاق بی رویه دام نسبت به ماه‌های اخیر ۲ برابر رشد داشته است.

براین اساس مسئولان تنظیم بازار با ارائه راهکار‌های مختلف درصددند که بازار را مجدد به آرامش برسانند تا قشر‌های ضعیف و کم درآمد جامعه در تامین مایحتاج خود با چالشی روبرو نشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از مسئولان بر این باورند که علی رغم افزایش ۲.۵ برابری واردات گوشت گوسفندی نسبت به مدت مشابه سال قبل، بازار گوشت در پی نوسان نرخ ارز و قاچاق بی رویه دام همچنان آشفته است از اینرو انتظار می‌رود با توزیع گوشت از طریق فروشگاه‌های اینترنتی و کوتاه شدت دست دلالان و واسطه ها، قیمت گوشت در بازار کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: واردات ۲ هزار رأس دام زنده به کشور/ قیمت گوشت در بازار کاهش می‌یابد

آخرین بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۸۵ تا ۹۳ هزار، راسته گوسفندی ۱۱۰ هزار و سردست ۱۰۳ تا ۱۰۸ هزار، شقه گوساله ۷۵ تا ۸۵ هزار، راسته گوساله ۱۰۵ هزار و سردست ۹۵ تا ۱۱۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه‌های اخیر رشد چند برابری داشته است.

یکی از فروشندگان محصولات پروتئینی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، قاچاق دام را عامل اصلی گرانی‌های اخیر دانست و افزود: با توجه به آنکه قیمت دام تابع عرضه و تقاضاست، از این رو قیمت گوشت به دنبال کمبود دام زنده با نوساناتی در بازار روبرو شده است.

وی از رکود حاکم بر بازار گوشت خبر داد و گفت: با توجه به افزایش چند برابری قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید خانوار، بازار گوشت داخل تعریف چندانی ندارد.

این فروشنده محصولات پروتئینی تشدید نظارت بر موضوع قاچاق دام از مرز‌های کشور، افزایش واردات گوشت قرمز و نظارت بر توزیع را دلیل اصلی کنترل بازار شب عید می‌داند.

مشکلی در واردات گوشت وجود ندارد/واردات ۲۰۰ هزار راس دام زنده تا پایان سال

رضا سالمی مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه مشکلی در واردات گوشت وجود ندارد، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون، ۹۴ هزار تن گوشت دام سنگین و ۳۵ هزار تن گوشت دام سبک وارد شده است، ضمن آنکه ۱۶ هزار تن گوشت منجمد در بنادر در حال ترخیص و ۸ هزار تن در مسیر ورود به کشور است.

وی افزود: براساس آمار، ۲.۵ برابر سال گذشته گوشت گوسفندی و برابر مدت مشابه سال قبل گوشت منجمد گوساله وارد شده است که این امر در کنار افزایش ۴ تا ۵ درصدی تولید و کاهش مصرف در شرایط نامساعد بدان معناست که نباید افزایش قیمت در بازار داخل اتفاق بیفتد که متاسفانه نوسان نرخ ارز و افزایش انگیزه قاچاق، عامل اصلی گرانی به شمار می‌رود.

این مقام مسئول ادامه داد: هم اکنون هر کیلو دام زنده در کشور‌های عربی با نرخ ۸۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود، درحالیکه در کشور ما نرخ دام زنده نصف این رقم است که در نهایت همین امر انگیزه قاچاقچیان برای قاچاق دام را افزایش داده است.

سالمی با اشاره به اینکه مشکلات نقل و انتقال ارز برای واردات دام زنده تا حدی مرتفع شده است، بیان کرد: تحریم‌های اخیر در مسائل نقل و انتقال ارز تا حدی تاثیر گذار بوده است به طوریکه بخشی از این مشکلات در حال رفع شدن است و مشکلی از این حیث وجود ندارد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران قیمت ۱۰۰ هزار تومانی شقه گوسفندی در بازار را تکذیب کرد و گفت: براساس آمار سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت هر کیلو شقه گوسفندی در سطح بازار ۷۲ تا ۷۳ هزار تومان است که با افزایش واردات دام زنده و گوشت گرم و منجمد پیش بینی می‌شود که قیمت گوشت داخلی با روند نزولی در بازار روبرو شود.

وی ادامه داد: طبق اظهارات وزیر جهاد کشاورزی، نرخ منطقی هر کیلو دام زنده ۲۵ تا ۲۶ هزار و شقه گوسفندی ۶۰ تا ۶۲ هزار تومان است که با افزایش واردات و تشدید قاچاق دام در مرز‌های کشور پیش بینی می‌شود که در ماه‌های آتی به این نرخ برسیم چرا که فروش با نرخ‌های بالاتر ناشی از سودجویی دلالان و عوامل واسطه است.

سالمی از انعقاد قرارداد برای واردات ۴۰۰ هزار راس دام زنده از رومانی خبر داد و گفت: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته، پیش بینی می‌شود که تا پایان سال ۲۰۰ هزار راس دام زنده وارد شود.

کاهش قیمت گوشت قرمز منوط به استمرار واردات است/نرخ هر کیلو شقه گوسفندی ۹۰ هزار تومان

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت و گو با خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی، درباره آخرین تحولات بازار گوشت اظهار کرد: در اسفند طبق روال همه ساله، دام‌های مولد بره‌های شیری تازه متولد شده وارد چرخه بازار می‌شود که در صورت تشدید کنترل و نظارت مبنی بر جلوگیری از خروج غیرقانونی دام از مرز‌های کشور پیش بینی می‌شود که تا حدی قیمت در بازار به تعادل برسد.

وی افزود: خروج غیرقانونی دام از مرز‌های کشور و خالی شدن میادین عرضه موجب شده است تا قیمت گوشت در بازار با نوساناتی روبرو شود.

ملکی قاچاق دام را عامل اصلی گرانی در بازار اعلام کرد و گفت: بنده به عنوان یکی از مسئولان بازار از یک سال و نیم گذشته با رصد از سطح بازار، موضوع کمبود و قاچاق دام را به مسئولان ذی ربط گزارش داده ام، امسال مسئولان قبول کردند که به سبب تبادلات ارزی، دام زیادی از کشور خارج شد که در نهایت این امر موجب شد تا در تامین پروتئین مورد نیاز با مشکلاتی مواجه شویم.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ادامه داد: با توجه به بارش‌های مناسب در ماه‌های اخیر و صحرای مناسب، پیش بینی می‌شود که دام‌های تولیدی به وزن مطلوبی برسد که اگر این دام‌های مولد از کشور خارج نشود، بخشی از نیاز کشور از تولید داخل تامین خواهد شد.

به گفته وی، خروج غیرقانونی دام‌های مولد و کشتار بی رویه آن‌ها در چند سال اخیر به تولید ضربه مهلکی وارد کرده است که از سازمان دامپزشکی انتظار می‌رود با ذبح دام‌های مولد، برخورد جدی داشته باشد.

این مقام مسئول نرخ کنونی هر کیلو شقه گوسفندی به مصرف کننده را ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: بنده بار‌ها تاکید کرده ام که اگر واردات دام زنده استمرار داشته باشد، قیمت شقه گوسفندی در سطح بازار به تعادل می‌رسد.

واردات دام زنده تا رسیدن بازار به تعادل ادامه دارد

محمد جعفری مدیرکل تامین دام و فرآوری محصولات دامی در گفت و گو با خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه روند واردات دام زنده و گوشت قرمز تا رسیدن بازار به تعادل ادامه دارد، اظهار کرد: شرکت پشتیبانی امور دام به منظور تامین نیاز جامعه، گوشت گوسفندی و گوساله را از طریق زمینی، هوایی و دریایی به صورت زنده، منجمد و گرم با هماهنگی بخش خصوصی وارد و در شبکه تنظیم بازار توزیع خواهد کرد.

به گفته وی، روند واردات و توزیع گوشت در شبکه تنظیم بازار تا رسیدن قیمت به نقطه تعادل از لحاظ عرضه و تقاضا استمرار خواهد داشت.

جعفری ادامه داد: قیمت گوشت‌های تنظیم بازار از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به توزیع کنندگان و مراجع مربوط اعلام می‌شود و تا زمانیکه قیمت گوشت داخلی در بازار به تعادل برسد، در تلاشیم تا واردات و توزیع ادامه یابد.

این مقام مسئول از واردات هفتگی ۵۰ هزار راس دام زنده خبر داد و گفت: واردات دام زنده در کنار برنامه ریزی واردات گوشت منجمد و گرم وارد می‌شود.

مدیرکل تامین دام و فرآوری محصولات دامی در پایان تصریح کرد: براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار، واردکنندگان موظف هستند که گوشت‌های وارداتی را در شبکه تنظیم بازار توزیع کنند و در صورت عرضه خارج از شبکه، با واردکنندگان به عنوان قاچاقچی برخورد می‌شود.

نوسان قیمت گوشت در بازار شب عید منتفی است/ توزیع ماهانه ۷۲ هزار تن گوشت داخل از اردیبهشت در بازار

منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور در گفت وگو با خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی، با اشاره به تاثیر توزیع گوشت‌های وارداتی در تنظیم بازار اظهار کرد: با توجه به واردات روزانه دام زنده و گوشت قرمز پیش بینی می‌شود که در روز‌های آتی کاهش قیمت در بازار اتفاق بیفتد.

وی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام در نظر دارد که لاشه گوسفند‌های وارداتی را پس از رفع نواقص شبکه توزیع به بازار تزریق کند که با این وجود انتظار می‌رود که بازار گوشت داخل با روند کاهشی به ثبات برسد.

پوریان با اشاره به اینکه واردات گوشت با ارز نیمایی مراحل اولیه خود را طی می‌کند، بیان کرد: براساس مصوبه معاون اول رئیس جمهور واردات انواع گوشت قرمز با حقوق ۴ درصد و ارز سامانه نیما مجاز شد که به این ترتیب پیش بینی می‌شود میزان واردات افزایش یابد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، تولید دام داخل در پی بارش‌های مناسب اخیر و شرایط مساعد مراتع با روند افزایشی روبرو خواهد شد.

به گفته وی، در اردیبهشت ماه پیش بینی می‌شود که روند تولید دام با افزایش بی سابقه‌ای روبرو شود به طوریکه ماهانه ۷۲ هزارتن گوشت از محل تولید داخل به بازار تزریق می‌شود.

پوریان درباره آخرین تحولات بازار شب عید تصریح کرد: با عرضه بره‌های تولید پاییز در کنار واردات دام زنده و گوشت منجمد و گرم و همچنین تشدید قاچاق و خروج غیر قانونی از مرز‌های کشور، نوسان قیمت گوشت در ایام پایانی سال منتفی است.

گزارش از آزاده محبی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی واردات میادین میوه و تره بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۶۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره گل‌گهر: دوست دارم به تیم ملی برسم

به گزارش "ورزش‌سه"، احمدرضا زنده‌روح در این فصل یکی از موثرترین بازیکنان لیگ برتر بوده و با ثبت 6 گل تا پایان هفته بیست و یکم بهترین گلزن سرمه‌ای پوشان سیرجانی هم به شمار می‌رود.

با این بازیکن در حاشیه تمرین گل‌گهر گفتگویی داشتیم که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

زنده‌روح که در این فصل و در چندین مسابقه بازوبند کاپیتانی گل‌گهر را به بازو بسته، اینطور حرف‌هایش را با تبریک سال جدید آغاز کرد:« سال نو را به مردم ایران تبریک می‌گویم. فکر می‌کنم اول تیمی بودیم که از سوم فروردین ماه تمرینات‌مان را شروع کردیم، چون می‌دانیم در دو ماه باقی مانده بازی‌های سختی داریم و باید به شرایط ایده‌آلی که مورد نظرمان است برسیم تا در پایان فصل هم جایگاه خوبی در جدول داشته باشیم. امیدوارم همینطور که طی دو روز گذشته تمرین کردیم، این شرایط ادامه دار باشد.» 

از زنده‌روح درباره سال نو پرسیدیم که البته برای آنها خیلی زود با شروع دوباره تمرینات گل‌گهر همراه بوده است. اودر واکنش به این سوال گفت:« ما همه عادت داریم و فکر نمی‌کنم سالی بوده باشد که تعطیلات زیاد داشته باشیم و نهایتا همان دو سه روز بوده. بنابراین به این شرایط عادت داریم. مهم‌تر اینکه باید خوب کار و تمرین کنیم تا تیم به جایگاه خوبی که همه دوست داریم برسد.» 

از زنده‌روح درباره عملکرد خیره‌کننده‌اش در فصل جاری مسابقات لیگ برتر پس از پشت سر گذاشتن دو فصل بسیار سخت پرسیدیم که خدمت سربازی او را از شرایط آرمانی دور کرده بود. او در واکنش به این سوال گفت:« خدا را شکر. بعد از بازگشت به گل‌گهر انگیزه و هدف خاصی داشتم و دنبال این بودم که حداقل به شرایطی برگردم که این تیم را ترک کرده بودم. لطف خدا و کمک بچه‌ها بوده که توانسته‌ام به تیم کمک کنم و امیدوارم این شرایط ادامه دار باشد و در پایان بتوانم یک شرایط خوب برای تیم و سپس خودم رقم بزنم.»

از زنده‌روح درباره پرداخته نشدن به کیفیت بازیکنان گل‌گهر توسط رسانه‌ها پرسیدیم و اینکه اگر شاید او به عنوان مثال با همین کیفیت در تیمی مانند استقلال یا پرسپولیس بازی می‌کرد،خیلی بیشتر به چشم می‌آمد. زنده‌روح در واکنش به این موضوع ضمن تایید آن اینطور پاسخ داد:«خب طبیعی است. به خطار تعداد هواداران، فضای مجازی در تیم‌های بزرگ و موارد دیگر. تیم ما شاید از لحاظ هواداری و اسم و رسم کمی کوچکتر از تیم‌های دیگر باشد، اما ما راضی هستیم و داریم کار خودمان را انجام می‌دهیم.»

از زنده‌روح که یکبار حضور در اردوی تیم ملی را با اسکوچیچ تجربه کرده درباره امیدواری برای دعوت دوباره پرسیدیم. او در واکنش به این سوال و اینکه شاید جوانگرایی برای بازیکنانی نظیر او گران تمام شده گفت:« هر فوتبالیستی در هر شرایط سنی دوست دارد به اردوی تیم ملی دعوت بشود. اگر کسی بگوید فکر نمی‌کنم دروغ است، اما به هر حال نظر کادر فنی تیم ملی است و باید به نظر آنها احترام گذاشت. دیدگاه خودشان را دارند و باید کار خودمان را انجام بدهیم. به امید خدا در آینده اتفاقات خوبی رخ بدهد.»

سوال بعدی از زنده‌روح این بود که چه نتیجه‌ای را برای گل‌گهر در پایان فصل مناسب می‌داند که در اینباره عنوان کرد:« فکر می کنم با شرایطی که تیم ما دارد و کیفیتی که بازیکنان ما دارند، باید همین الان جزو 4 تیم بالای جدول می‌بودیم. اما یک جاهایی خودمان اشتباه کردیم و یک جاهایی هم اتفاقاتی رخ داد که از قافله عقب افتادیم ولی در ادمه فصل تلاش می‌کنیم که به جایگاه مورد نظرمان برسیم.» 

در پایان از زنده‌روح درباره آرزوی فوتبالی اش در سال جدید پرسیدیم و او گفت::« اول موفقیت گل گهر و بعد دعوت به تیم ملی.»

دیگر خبرها

  • قیمت گوشت قرمز امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • توزیع گسترده گوشت منجمد و گرم وارداتی گوسفندی در بازار یزد
  • قیمت مرغ تا پایان ماه رمضان نوسانی ندارد
  • پیش‌بینی مهم نرخ ارز در ۱۴۰۳؛ تغییر قیمت دلار تا پایان سال
  • یک پیش‌بینی مهم درباره نرخ ارز در سال ۱۴۰۳/ سمیعی: قیمت دلار تا پایان سال چه تغییری می‌کند؟
  • امسال نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم
  • قیمت جدید دام زنده اعلام شد
  • ستاره گل‌گهر: دوست دارم به تیم ملی برسم
  • پایان پروژه گران‌قیمت: حباب لیگ عربستان ترکید
  • آخرین وضعیت بازار خودرو امروز دوشنبه ۶ فروردین / کوئیک ۷۰ میلیون گران شد