Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف، طبق گفته‌های مقام معظم رهبری در  روز دوشنبه (۹۷/۷/۲۳) در ابتدای جلسه ی درس خارج فقه، فرازی از نامه‌ی حضرت امیرالمومنین (علیه‌السلام) خطاب به مسئولان و فرماندهان نظامی را خواندند و این نامه را به‌مثابه‌ی دستورالعملی برای همه‌ی مدیران نظام اسلامی دانستند. در فرازی از این نامه، موضوع شفافیت مسئولان مطرح شده است: «اَلا وَ اِنَّ لَکُم عِندِی اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً اِلّا فی حَرب»(۱)، «بدانید حقّ شما بر من است که چیزی را از شما جز اسرار جنگ پنهان ندارم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع مورد استقبال گسترده‌ی رسانه‌ها قرار گرفت؛ هرچند پیش از این نیز بارها ابعاد مختلف «شفافیت» در بیانات رهبر انقلاب اسلامی مورد توجه و تاکید قرار گرفته بود.

اگر در اموری که به زندگی مردم مربوط می‌شود شفافیت از سوی دولتمردان صورت پذیرد، جلوی بسیاری از بدگمانی‌ها و اختلاف‌ها را خواهد گرفت. شفافیت، اعتماد مردم به حکومت را افزایش می‌دهد. در این رویکرد مردم جدای از حکومت نیستند؛ همه‌چیز با آن‌ها در میان گذاشته خواهد شد؛ «هم به مردم اطّلاع‌رسانی کنید، خبر دهید و پیشرفت‌ها را بگویید؛ هم اگر واقعاً موانعی وجود دارد، آن‌ها را هم شفّاف با مردم در میان بگذارید.» مردم باید بدانند مشکلات کشور چیست که در این صورت بتوانند در حل مشکلات به دولت کمک کنند؛ «با مردم حرف بزنید، مسائل را به مردم بگویید، بگویید که دشمن می‌خواهد از رخنه‌ی اقتصادی استفاده کند، بگویید البته ما مشکلات اقتصادی‌ای داریم، دشمن می‌خواهد از این استفاده کند، ما نخواهیم گذاشت و به کمک شما احتیاج داریم.»

این در حالی است که طبق قانون اساسی تمام محتویات مجلس شورای اسلامی نیز پخش و رسانه‌ای میشود، همچنین پیش‌تر کدخدایی و محسن اسماعیلی نیز  در مورد علنی شدن مذاکرات شورای نگهبان نکاتی را مطرح کرده بودند. اسماعیلی در گفتگویی درباره این حق دسترسی به اطلاعات پیشنهاد کرد که این روند در مورد «همه نهاد های حاکمیتی» مورد توجه قرار بگیرد. مخاطبش هم شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی است.« مردم حق دارند بدانند چرا و با چه استدلال‌هایی فلان تصمیم گرفته می‌شود و چرا تصمیم دیگری گرفته نمی‌شود. مگر مقامات دولتی و عمومی را نماینده و امانت‌دار مردم نمی‌دانیم؟! خوب، نماینده و امین باید گزارش کار خود را به صاحبان اصلی حق ارائه کنند. به همین خاطر است که گفتم این حرف اختصاصی به شورای نگهبان هم ندارد و باید به همه نهادها و شوراهایی که مصوبات و اقدامات آن‌ها بر حقوق و تکالیف مردم اثر می‌گذارد، تعمیم داده شود؛ چه فرق می‌کند مجلس باشد یا شورای نگهبان؟ هیئت دولت باشد یا شورای عالی انقلاب فرهنگی؟ مجمع تشخیص مصلحت باشد یا جای دیگر؟»

از همین سو، بسیاری از سیاسیون و کارشناسان معتقد هستند باید محتوای جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رسانه‌ای شود چراکه این تصمیمات به منظور مصلحت کشور و مردم است و مردم باید بدانند که مخالفان و موافقین چه استدلال هایی داشته تا از این طریق  هم شفاف سازی صورت گیرد و همچنین ارایه  گزارش کامل از برگزاری این نشست ها منجر به این خواهد شد که همه بدانند فرد مخالف و موافق چه کسی بوده است و چرا چنین نظری داده است.

از سوی دیگر آرای شفاف و رسانه ای شدن برخی از جلسات در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در ثبت تاریخ بسیار مهم است چراکه در مجمع بسیاری از تصمیمات گرفته میشود مردم از آن بی خبر هستند و رسانه ای هم نمیشود لذا عمومی شدن تصمیمات مجمع، میتواند یک گام رو به جلو در خصوص اعتمادسازی به جایی باشد که نقش مهمی در فرآیند سیاسی کشور دارد و گاهی اوقات به جناحی بودن متهمش میکنند.

سید محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار الف، در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا محتوای مذاکرات داخل مجمع تشخیص مصلحت نظام رسانه ای نمیشود و اگر این اقدام عملیاتی شود قطعا موجب سفاف سازی و اعتماد مردم خواهد شد، گفت: من شخصا مخالفتی در این خصوص ندارم ولی این تصمیم به عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و باید صحبتهایی هم که گفته میشود به نتیجه نهایی برسد و هم اینکه توسط خود سخنگو هم گفته شود  اما بالاخره این تصمیمی است که باید گرفته شود و به نظرم اقای دکتر توکلی هم باید به این قضیه کمک کرده و این موضوع را در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کنند تا به نتیجه برسد.

وی در پاسخ به این سوال که این موضوع تا به الان منع قانونی نداشته است، گفت: بله این موضع تا الان منع قانونی نداشته و چنین رویه‌ای هم مرسوم نبوده است و تاکنون اعضایی که علاقه مند بود خود مصاحبه کرده و نظرات و محتویات جلسه را را مطرح میکنند اما اینکه محتوای جلسات بیرون بیاید باید در این خصوص تصمیم گیری شود و البته باید این موضوع نیز به نظرم در دستور کار مجمع هم قرار بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مجمع تشخیص باید در ابتدا در این مورد رای گیری کرده و تصمیم نهایی خود را اعلام کند.

سید محمد صدر خاطرنشان کرد: اگر این اقدام صورت بگیرد قطعا به نفع مجمع هم خواهد بود و هم شفاف سازی صورت خواهد گرفت که چه اقداماتی در مجمع صورت میگیرد و هم اینکه مردم متوجه خواهد شدند تا چه اندازه کار کارشناسی صورت گرفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه رسانه ای شدن جلسات مجمع برای آینده هم خواهد بود، گفت: رسانه‌ای شدن جلسات و محتویات هم برای آینده خوب است و مشخص میشود که هر فردی که حالا مخالف یا موافق بوده است چه استدلال‌هایی برای خود داشته است که مصحلت آینده را در نظر گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که در بیانیه آخر اتحادیه اروپا که پیش شرط‌هایی داشت که این موضوع چه تاثیری در نظرات موافق و مخالف اعضای مجمع داشته است، تاکید کرد:  همین طور که میدانید بنده تصویب اف ای تی اف و پالرمو را به نفع کشور و مصلحت نظام میدانم که این خود بحث جدایی دارد، اما معتقد هستم که بیانیه اتحادیه اروپا، بیانیه بدی بوده است و اصلا لازم نبود بحث fatf را در اینستکس بیاورند ظاهرا اروپایی ها میخواستند به آمریکا خودی نشان بدهند که اقدام خوبی نبود و نباید این موضوع در تصویب لوایح پارلمو در نظر گرفته شود. شروط اتحادیه اروپا تاثیری در نظرات اعضای مجمع ندارد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۶۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام

دبیرکل حزب مجمع ایثارگران نسبت به فعالیت جریان مرموزی هشدار داد که در سال‌های اخیر نه تنها درصدد حذف اندیشه‌های امام بوده، بلکه سعی داشته تصاویر متعلق به ایشان را نیز از ادارات و نهادهای دولتی حذف کند. 

به گزارش جماران، جواد امام به «صبح ما» گفت: به‌طور کلی، پروژه امام‌زدایی سالهاست که کلید خورده است و نشانه‌هایش را می‌توان در کنار گذاشتن مردم از اداره امور یا اختلال در انتخابات آزاد دانست. 

این فعال سیاسی تأکید کرد: جایگزین کردن تئوری آقای مصباح یزدی به جای اندیشه‌های بنیانگذار نظام، کار را برای بسیاری از صاحبان قدرت آسان کرده است، زیرا از نگاه آنها مردم، حق و نقشی در اداره کشور ندارند و این یعنی حرکت برخلاف آرمان جمهوریت.

وی در پاسخ به اینکه مسئولین از حذف تصاویر امام و جایگزینی آن با تصویر رئیس جمهور چه هدفی را دنبال می‌کنند، گفت: علت این نوع اقدامات را باید در رفتارهای زشتی جست و جو کرد که بوی قدرت‌طلبی و انحصار می‌دهند. شما ببینید اگر با درشت‌گویی‌های یک معمم درباره پیامبر عظیم الشأن اسلام که خاتم پیغمبران را گوشت تلخ خطاب کرد، برخورد می‌شد، یک عده نیز که تمام موقعیت امروزشان مدیون کار بزرگ امام است، به خود اجازه نمی‌دادند تصویر ایشان را حذف کنند.

دبیرکل مجمع ایثارگران در تحلیل تازه‌ترین اقدام، یعنی تغییر نام خیابان یادگار امام دماوند و جایگزین کردن نام مرحوم عسگراولادی به جای آن افزود: آنچه دارد به مردم مخابره می‌شود، این است که نیازی به نام و اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی نیست و گویا قرار است هر چیزی که منتسب به امام است، به مرور زمان کنار گذاشته شود. از تصاویر امام گرفته تا تابلوی خیابان‌ها به نام ایشان، به تدریج در حال حذف شدن هستند تا ماهیت افراد مستقر در قدرت، بیشتر از گذشته نمایان شود.

جواد امام در پایان، با اشاره به تفاوت‌های اندیشه‌ای امام با آنچه امروز وجود دارد، اظهار داشت: امام هیچ‌گاه، حکومت بر مردم را بدون مشارکت آنها جایز نمی‌دانست و همواره به کارگزاران نظام تشر می‌زد که مبادا در تصمیم‌گیری‌های خود، مردم را لحاظ نکنند. اسلام مدنظر ایشان هم، رحمانی بود، اما متأسفانه اسلامی که امروز از سوی مدعیان حذف نام امام ترویج می‌شود، شباهت زیادی به اسلام طالبانی دارد.

دیگر خبرها

  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام
  • نقش اصلی رسانه‌ها اعتمادسازی، ترویج امید و افزایش رضایت‌مندی مردم است
  • پیشرفت چشمگیر ایران در کنترل بیماری مالاریا / پیشتازی در گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی
  • شفافیت در سند تحول و تعالی قوه قضاییه
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • (عکس) محسن رضایی در جمع اعضای شریان
  • بررسی ۱۵ پرونده در کمیسیون ماده ۵ آذربایجان غربی
  • آموزش در حوزه بانوان جدی گرفته شود
  • واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی
  • سکانس‌هایی از فیلم مصلحت