Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@13:21:26 GMT

557 اثر به دبیرخانه جشنواره رسانه های کُردی رسید

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۶۵۱۲

557 اثر به دبیرخانه جشنواره رسانه های کُردی رسید

سنندج - ایرنا - دبیر نخستین جشنواره رسانه های کُردی از ثبت و ارسال 557 اثر به زبان های کُردی و فارسی در سامانه این جشنواره خبر داد و گفت: آخرین مهلت شرکت در این جشنواره 10 اسفند تعیین شده است.

شیروان یاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در بخش اصلی جشنواره رسانه های کُردی 84 گزارش، 51 تیتر، 127 سرمقاله و یادداشت، 23 خبر، 72 مصاحبه، 25 طراحی و صفحه آرایی، 46 طنز و کاریکاتور و 68 عکس در سامانه به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: از تعداد آثار مذکور 18 گزارش، 11 تیتر، 61 سرمقاله و یادداشت، 15 خبر، 47 مصاحبه به زبان کُردی است.
یاری با اشاره به اینکه از استان های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام اثر به این جشنواره ارسال شده است، افزود: از کردستان 333 اثر از 89 شرکت کننده، آذربایجان غربی 59 اثر از 22 شرکت کننده، کرمانشاه 113 اثر از 31 شرکت کننده و از ایلام هم 28 اثر از 12 شرکت کننده به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
وی یادآور شد: در بخش جانبی هم 61 اثر ارسال شده که از این تعداد 50 اثر مربوط به شعار سال و 11 اثر هم در حوزه نشریات دانشجویی است.
یاری با اشاره به اینکه طبق فراخوان جشنواره در بخش اصلی تنها آثار منتشر شده به زبان کُردی قابل پذیرش و داوری بود، گفت: تعداد آثاری که تاکنون به زبان کُردی به این جشنوار ارسال شده از لحاظ شاخص های داوری به حد نصاب رسیده است.
دبیر نخستین جشنواره رسانه های کُردی تاکید کرد: بدلیل اینکه آثار ارسال شده از دو استان ایلام و کرمانشاه به زبان فارسی است لذا در راستای احترام به این شرکت کنندگان تصمیم به تایید این آثار و شرکت شان در جشنواره گرفته شد.
وی اظهار داشت: اقدام مذکور به منظور آموزش و ترغیب اهالی رسانه استان های کُردنشین کشور به تولید آثاری به زبان کُردی در دوره های آینده جشنواره انجام شده است.
یاری با اشاره به اینکه بخش کُردی متمایز از فارسی داوری خواهد شد، افزود: داوران بخش کُردی از اساتید روزنامه نگاری مسلط به زبان کُردی انتخاب شده و آثار بخش فارسی هم توسط اساتید کشوری داوری خواهد شد.
دبیر نخستین جشنواره رسانه های کُردی اضافه کرد: از جمله برنامه های جانبی نخستین دوره این جشنواره برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور اساتید روزنامه نگاری از اقلیم کردستان عراق است.
وی افزود: سیاست و راهبرد جشنواره رسانه های کُردی اینگونه است که دومین دوره آن در سطح بین المللی و صرفا با پذیرش آثار به زبان کُردی از کشورهای ایران، ترکیه، سوریه و عراق برگزار شود.
یاری یادآور شد: با تحقق راهبرد مذکور در سنوات آینده شاهد پویایی، رشد و تقویت روزنامه نگاری کُردی در استان های کُردنشین کشورمان خواهیم بود.
وی تاکید کرد: امیدواریم بعد از اختتامیه دوره نخست این جشنواره، شیوه نامه اجرایی برای یکسان سازی نگارش خبر، گزارش، مصاحبه و یادداشت به زبان کُردی در رسانه ها تدوین شود.
یاری اظهار داشت: آثار ارسال شده به زبان کُردی در این جشنواره نمونه بارزی برای آسیب شناسی روزنامه نگاری کُردی در استان های کُردنشین است و انتظار می رود با اجرای این برنامه شاهد تحولی در حوزه رسانه کُردی باشیم.
دبیر نخستین جشنواره رسانه های کُردی در بخش دیگری به فارغ التحصیلی نخستین دوره پذیرفته گان رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه کردستان اشاره کرد و گفت: از آنجا که بازار کار این فارع التحصیلان هنوز در جامعه مشخص نشده می توان از این ظرفیت در حوزه رسانه بهره گرفت.
یاری اضافه کرد: می طلبد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با برگزاری دوره های آموزشی روزنامه نگاری کُردی برای این فارغ التحصیلان، زمینه حضور آنها را در عرصه رسانه فراهم کند که این اقدام تاثیر بسزایی در تقویت روزنامه نگاری کُردی خواهد داشت.
نخستین جشنواره رسانه های کُردی در دو بخش زبان کُردی و فارسی به میزبانی سنندج و به همت خانه مطبوعات کردستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و با حمایت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری استانداری کردستان برگزار خواهد شد.
9936/9102

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي جشنواره رسانه ك ردي ارسال اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۶۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاعران ۱۰ کشور به جشنواره شعر رضوی ترکی می‌آیند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به پایان مهلت ارسال آثار به جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذربایجانی گفت: ۵۳۶ اثر از ده کشور جهان به دبیرخانه هجدهمین دوره این جشنواره ارسال شده و روند داوری‌ها ادامه دارد.

علیرضا نوروزی افزود: از این تعداد، ۴۱۶ مورد از پانزده استان کشور و ۱۲۰ اثر از نُه کشور‌ دیگر از  جمله ترکیه، آلمان، جمهوری آذربایجان، عراق، هلند، روسیه، ترکمنستان، گرجستان و عراق بوده است.

وی اضافه کرد: ۶۰ شاعر از کشور‌های مختلف در این دوره از جشنواره به دبیرخانه اثر ارسال کرده اند که از این تعداد ۵۰ نفر مرد و ۱۰ نفر زن هستند.

وی ادامه داد: همچنین ۴۱۶ اثر از ۲۱۰ نفر در استان‌های مختلف کشور آثار خود را به دبیرخانه هجدهمین دوره جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری ارسال کرده اند که از این تعداد نیز ۵۸ نفر زن و ۱۵۲ نفر مرد هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی اظهار کرد: شاعرانی از آذربایجان‌شرقی، قم، مشهد، زنجان، تهران، اردبیل، همدان، کرمانشاه، قزوین، سمنان، البرز، خراسان جنوبی، مازندران، گیلان و آذربایجان غربی در جشنواره امسال مشارکت دارند.

نوروزی گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر خوانی در شهرستان‌های سلماس، چایپاره، نقده، خوی و میاندوآب و برگزاری محافل شعر در آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، تهران، قزوین و کشور ترکیه تا آخر خردادماه ۱۴۰۳ و برگزاری مراسم شعرخوانی در کشور عراق در اربعین حسینی از جمله برنامه‌های جنبی این جشنواره خواهد بود.

وی افزود: مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری ۲۶ اردیبهشت ماه جاری در شهرستان سلماس برگزار خواهد شد.

در راستای اجرای عدالت فرهنگی جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی با هدف اشاعه، ترویج و انتشار فرهنگ منور رضوی، گسترش و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و ادبی مرتبط با سیره اهل بیت (ع)، تجلیل و قدردانی از تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار حوزه فرهنگ رضوی برگزار می‌شود.

هفدمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در میاندوآب و شانزدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در چایپاره برگزار شد و امسال نیز میزبانی به سلماس واگذار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • فراخوان ارسال آثار «عملیات تنبیهی وعده صادق» به جشنواره پژواک اعلام شد
  • ببینید | فراخوان ارسال آثار عملیات تنبیهی وعده صادق به جشنواره پژواک اعلام شد
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • شاعران ۱۰ کشور به جشنواره شعر رضوی ترکی می‌آیند
  • ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره تولیدات فضای مجازی همدان
  • ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره تولیدات فضای مجازی همدان 
  • خوشنویسان کشور ۳۵۰ اثر به جشنواره رضوی فرستادند
  • ارسال بیش از ۵۰۰ اثر به دبیرخانه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی
  • ارسال بیش از ۵۰۰ اثر به دبیرخانه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی ترکی