Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@02:35:28 GMT

نیازمند بانکداری مقاوم یا تاب آور هستیم

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۶۶۲۳

نیازمند بانکداری مقاوم یا تاب آور هستیم

پیغامی با اشاره به اینکه با نظام بانکی موجود نمی توان انتظار مقاوم شدن اقتصاد کشور را داشت، گفت: ما نیازمند بانکداری مقاوم و یا تاب آور هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «عادل پیغامی» با حضور در برنامه دیشب (سه شنبه 30 بهمن ماه) گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره اقداماتی که تاکنون برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور انجام شده است، گفت: «در سال 1368 و 10 روز پس از انتصاب مقام معظم رهبری در اولین دیدار نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی با ایشان مقام معظم رهبری فرمودند زمانی می رسد که دشمن از طریق ایجاد مضیقه و محاصره در حوزه غذا، دارو و نفت بر ما فشار بیاورد، بروید و برای آن روز فکری کنید این هوشمندی رهبری بارها تکرار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دغدغه معیشت مردم در دوره اقتصاد مقاومتی همواره وجود داشته است.»

 

عضوهیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه بعد از سخنرانی رهبری در سال 68 اقدامی اندیشمندانه در مجلس برای تدبیر و برنامه ریزی دوران مضیقه و تحریمی انجام نشد، گفت: «سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا نشده است.»

 

وی با اشاره به اینکه با نظام بانکی موجود نمی توان انتظار مقاوم شدن اقتصاد کشور را داشت، گفت: «ما نیازمند بانکداری مقاوم و یا تاب آور هستیم. ایران دارای اقتصاد رانتی است و این نوع اقتصاد بازیگران منفی خودش را دارد.»

 

پیغامی با بیان اینکه در حوزه سیاسی و نظامی عمق حکمرانی در کشور وجود دارد اما در حوزه اقتصاد این طور نیست، گفت: «نرخ ارز در کشور به عنوان یک سیگنال اقتصادی عمل می کند و ما همیشه این سیگنال را خراب کرده ایم. نرخ ارز در ابتد باید موثر و معقول باشد و سپس مانند یک فنر به حرکت خود ادامه دهد ثابت نگه داشتن این نرخ چندان مطلوب نیست. ما هنوز یک بازار سلف ارز نداریم که طبق آن تولید کننده بتواند برای 6 ماه آینده با نرخ ارز مشخص، خرید انجام دهد.»

 

بنابراین گزارش، «احسان خاندوزی» نیز به عنوان دیگر مهمان این برنامه خبری با اشاره به اینکه پیشرفت و اقتدار سیاسی کشور به معنای اقتدار اقتصادی ایران نیست، گفت: «شاید اقتصاد ایران در این سالها به قدری که توقع می رفته از هم نپاشیده اما آنقدرها هم سرپا نبوده است. علیرغم عدم انتشار شاخص های اقتصادی برای کارشناسان و مردم اگر سال گذشته بحث بر سر مقاوم شدن اقتصاد کشور بوده، کارنامه اقتصادی کشور در 10 ماه اخیر نشان می دهد اقتصاد ما به میزانی که انتظار می رفته مقاوم نشده است وگرنه اتفاق هایی که در بازار ارز و کالا مشاهده می شود وجود نداشت.»

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه با بیان اینکه در طول دوره 5 ساله بعد از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی گرچه شاخص های اقتصادی مورد نظرمان برتر نشده اما بهتر هم نشده استف افزود: «درست است که در بخش کشاورزی و پالایش نسبت به سال 92 وضع بهتری داریم و حتی در این دو بخش سهم واردات هم کاهش یافته اما تنها 3 ماه قبل از شروع تحریم های دوباره بازارهای ما به قدری شکننده اند که موج قیمتی شان به بخش های گوناگون زندگی مردم حتی گوشت و مرغ سفره ها هم می رسد.»

 

وی با اشاره به اینکه مجموع واردات ایران از آمریکا به صورت مستقیم و بی واسطه در خصوص برخی اقلام ضروری مانند سویا و ذرت و چیزهایی از این دست بیش از 2 برابر سال قبل است، افزود: «این نشان می دهد ما نقشه و راهبرد تجاری کشور را با شرایط تحریمی تطبیق نداده ایم و نمی دهیم پس در مورد دشمن ترین دشمن خود وابسته تر از سال قبل عمل می کنیم.»

 

خاندوزی ادامه داد: «دیگر اینکه در یادگیری اقتصاد مقاومتی در سطح بین المللی هم هوشمندی به خرج نداده ایم، چون در جنگ تجاری چین و آمریکا، پیامی صادر می کنیم مبنی اینکه با وجود کاهش یافتن واردات کالاهای استراتژیک آمریکایی به چین، ما همچنان در حال اضافه کردن واردات مستقیم از آمریکا هستیم.»/

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: حادثه تروریستی زاهدان اردبیل خبرگزاری شبستان سرلشگر باقری اصفهان آموزش و پرورش سرلشکر باقری حضرت ام البنین سلام الله علیها شهید مدافع وطن استان بوشهر بانک بانکداری اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۶۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند نقشه راه کشاورزی در استان همدان برای نخستین بار در کشور تدوین شد

به گزارش جام جم آنلاین همدان، سیدمجتبی حسینی در مراسم عملیاتی‌سازی جهش تولیدات کشاورزی با ایده مولدسازی روستاها اظهار داشت: در استان سه منبع درآمدی داریم که یکی از محورهای مهم آن کشاورزی است به طوری که نزدیک به ۳۰ درصد اقتصاد استان را در بر می‌گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه نام‌گذاری اقتصادی سال از سوی مقام معظم رهبری نشان از اهمیت این مهم دارد، افزود: یکی از راه‌های برون رفت از قتصاد دولتی و در هم تنیده موجود، مردمی سازی است به نحوی که تصدی گریی مردم در امور اقتصادی می‌تواند راهگشا باشد.

وی در ادامه گفت: ابتدای فروردین ماه، با ۳۵ مجموعه خصوصی و دولتی که تاثیر مستقیم در اقتصاد استان دارند جلسه هم فکری و هم اندیشی برگزار و ماموریت‌های تحقق شعار سال به بخش های مربوطه واگذار شد.

حسینی با اشاره به اینکه امروز بین ۳۵ پروژه‌ای که در راستای تحقق شعار سال تعریف شده، جهاد کشاورزی اولین دستگاهی است که در این مهم اقدامات لازم را انجام داده است، بیان کرد: چهار محور همچون توسعه دامداری‌های سبک و سنگین روستایی همچنین توسعه شیلات و زنبورستان‌ها، ایجاد صنایع کوچک روستایی در قالب صنایع لبنی، میوه خشک و صنعت بسته‌بندی، ایجاد گلخانه‌های کوچک مقیاس ۳۰۰ مترمربعی و توسعه فروشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات روستایی از اهداف این طرح است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه این رویکرد، یک نگاه عملیاتی و علمی است، عنوان کرد: از سوی دیگر برون سپاری بخشی از وضعیت موجود حائز اهمیت است که یکی  راه‌های چابک سازی در دولت محسوب می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه ۳۰ درصد اقتصاد استان در سازمان جهاد و با کمک تصمیم سازان جهاد اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: سند نقشه راه کشاورزی در استان همدان به عنوان اولین استانی که دست به این اقدام مهم زده  تدوین شده است.

دیگر خبرها

  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • سند نقشه راه کشاورزی در استان همدان برای نخستین بار در کشور تدوین شد
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!
  • ترسیم «چشم انداز» اقتصاد ایران در ۱۴۰۳
  • موج جدید مدعیان «دلارزدایی» از اقتصاد ایران چه می‌خواهند؟
  • نقش مشارکت‌های مردمی در افزایش بهره‌وری و جهش تولید
  • آینده اقتصاد سوریه/ شرایط روزبه‌روز سخت می‌شود
  • تثبیت نرخ ارز عامل کاهش تورم است
  • دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی موفق عمل کرده است
  • رانت‌جویان علیه اقتصاد