Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@00:19:55 GMT

منحنی رو به رشد صادرات ایران به عراق

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۷۲۱۸

منحنی رو به رشد صادرات ایران به عراق

عراق و ایران برای رسیدن به حجم مبادلاتی ۲۰ میلیارد دلاری برنامه ریزی کرده اند و بر اساس اقدامات صورت گرفته قرار است تا پایان سال ۱۰ میلیارد دلار از ایران به عراق صادر شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، عراق در سالیان اخیر اولین هدف صادرات ایران شده است که طبق آمار منتشر شده در هفت ماه گذشته بيش از ۶ ميليارد دلار کالاي غير نفتي از ايران به عراق صادر شده است که نسبت به سه سال گذشته پنجاه و پنج درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین دولت عراق سالانه 1300 مگاوات برق و ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد می کند.

 

چندی پیش نیز در دیداری که «حجت الاسلام حسن روحانی»، رییس جمهوری با «برهم صالح»، رییس جمهوری عراق داشت روابط ایران و عراق گفته بود: «امروز ارزش مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و عراق به حدود ۱۲ میلیارد دلار می رسد که با توجه به ظرفیت های گسترده ای که 2 کشور از آن بهره مند هستند، این رقم می تواند به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد.»

 

همچنین بنا به گفته «محمدابراهیم رضا زاده»، مسئول میز عراق «سهم ایران در بازار عراق همواره سیر صعودی دارد که 2 موضوع اصلی ورود و ماندگاری در بازار عراق باید مورد توجه قرار دهیم. اکنون امارات متحده عربی با 25 درصد، ترکیه با 18درصد، چین با 17 درصد و ایران با 13 درصد، چهار سهم اصلی در بازار عراق را دارند. برای ماندگاری در بازار عراق نیاز است واحدهای تولیدی حضور فیزیکی در این بازار داشته باشند، چرا که اگر به دنبال ارائه خدماتی در عراق هستند نمی توانند از راه دور پروژه را مدیریت کنند.»

 

رضازاده با بیان اینکه شرکت های ایرانی در خصوص تبلیغات و برندسازی بسیار ضعیف عمل کرده اند و نباید انتظار داشت بدون تبلیغات بتوان نسبت به فروش کالاها اقدام کرد، گفته بود: «جایگاه برند ما در عراق بین ترکیه و چین است، در خصوص استاندارد سازی نیز تفاهم نامه ای با کشور عراق داریم که استاندارد ملی ایران را در برخی کالاها بپذیرد و نیازی به گرفتن گواهی آن نیست. عراق هم اکنون فرصت خوبی برای ما است، اگر دیر بجنبیم این بازار را تقدیم کشورهای دیگر کرده ایم این در حالی است که ایران مزیت هایی از جمله قیمت مناسب، کیفیت، استاندارد و نزدیکی جغرافیایی بیشتری با عراق دارد. 80 درصد مردم عراق تمایل برقراری ارتباط با ایران را دارند و 20 درصد دیگر نیز شناخت و تفکرشان نسبت به ایران در حال تغییر است.»

 

این در حالی است که «حسن دانایی فر»، دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه نیز در تایید افزایش حجم مبادلات دو کشور گفته بود «عراق در مجموع با بیش از 11 میلیارد دلار حجم صادرات رتبه اول مقصد کالاهای صادراتی کشور را به خود اختصاص داده است.»

 

ایرنا به نقل از وی در این نشست نوشته بود: «صادرات ایران به عراق در بخش های مختلف کالاهای غیر نفتی و انرژی است. در بخش کالا حجم صادرات ما به این کشور در سال گذشته 6.4 میلیارد دلار بوده که پیش بینی می شود امسال با 35 درصد رشد به 8.1 میلیارد دلار برسد. میزان صادرات ایران در 9 ماه سال جاری بیش از 40 درصد افزایش دارد که با توجه به این روند پیش بینی افزایش 35 درصدی صادرات تا پایان سال جاری محقق شدنی است.»

 

دانایی فر با اشاره به اینکه هم اکنون در بخش انرژی یک هزار و 200 مگاوات برق از سه نقطه شلمچه، فکه و کرمانشاه به عراق صادر می شود، اضافه کرده بود: «در ارتباط با صادرات برق از استان کردستان به اقلیم کردستان عراق نیز مذاکراتی انجام شده که در آینده نزدیک به نتیجه می رسد. در حال حاضر از 2 خط به ظرفیت سالانه 25 میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر می شود. میزان صادرات انرژی ایران به این کشور در سال جاری به سه میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده است.»

 

دو کشور تلاش های بسیاری برای توسعه روابط تجاری انجام داده اند و به ویژه با توجه به اینکه عراق پس از طی سال های جنگ نیازمند بازسازی است از این رو دست همکاری به سوی ایران دراز کرده است و در حال حاضر علی رغم کارشکنی هایی که امریکا در این بخش داشته و تلاش کرده تا این شریک تجاری ایران را دلسرد و مجبور به قطع روابط کند اما شاهد رونق صادرات ایران به عراق هستیم تا جایی که بنا به گفته رییس کل گمرک ایران تا پایان امسال بیش از ۱۰ میلیارد دلار کالا به عراق صادر می‌شود.

 

ایبِنا در این باره به نقل از«مهدی میر اشرفی» نوشته است: «کشور عراق یکی از مهم ترین شرکای اصلی و عمده تجاری ایران است که تا پایان سال انتظار می رود بیش از ۱۰ میلیارد دلار صادرات کالا به این کشور انجام شود که حدود نیمی از این کالاها از مرز باشماق به کشور عراق صادر می شود.»

 

وی اضافه کرده است: «گمرک ایران نسبت به مرز باشماق عنایت ویژه ای خواهد داشت. این منطقه بضاعت لازم و کافی جهت توسعه تجارت و توریسم را دارد. رییس کل گمرک ایران ادامه داد: در دنیا علاوه بر بحث تسهیل تجارت بحث مدیریت هماهنگ مرزی بسیار مورد توجه و یک راه حل موثر در حل چالش های موجود به شمار می رود و مدیریت هماهنگ و یکپارچه مرزی و ایجاد دروازه مشترک مرزی از مهم ترین مسائل مد نظر گمرک ایران خواهد بود.»

 

یادآور می شود: از ابتدای سال تاکنون ­19 هیئت­­ تجاری بازاریابی عراقی با مشارکت 300 فعال اقتصادی از عراق به منظور بازدید از دستاوردهای جدید شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های مختلف استان‌های ایران حضور یافته‌اند. حضور این هیئت های­ تجاری عمدتا به منظور آشنایی با آخرین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی صورت گرفته است. دارو و صنایع پزشکی، کاشی و سرامیک، مبلمان و لوازم منزل، شیرینی و شکلات، خوراک دام و طیور، تجهیزات کشاورزی،­ مصنوعات پلاستیکی، لوازم ساختمانی و ماشین آلات خطوط تولید از جمله موضوعات مورد استقبال هیئت های­ تجاری عراقی بوده است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: حادثه تروریستی زاهدان اردبیل استان بوشهر خبرگزاری شبستان اصفهان سرلشگر باقری حضرت عباس حضرت ام البنین سلام الله علیها زاهدان حجم مبادلات صادرات ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۷۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران،  ناظر گمرکات مازندران با اشاره به اینکه پاکستان جز ۵ کشور اول مقصد کالا‌های صادراتی گمرکات مازندران در سال ۱۴۰۲ بوده، گفت: از این میزان تجارت ۱۱ میلیون و ۶۸۳ هزار دلار سهم صادرات گمرکات مازندران به پاکستان می‌باشد.

امیرجمشیدی، کالا‌های صادرشده به پاکستان را فرآورده‌های لبنی، مواد پلاستیکی، موادنساجی نام برد.

او اظهار داشت: طی سال ۱۴۰۲، ۱۶ هزار و ۸۷۳ دلار کالا از مبدا پاکستان از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شده است.

ناظر گمرکات مازندران با اشاره به صادرات فراورده‌های لبنی طی فروردین ماه سال‌جاری به پاکستان گفت: گمرکات مازندران طی مدت یاد شده ۹۵۱هزار دلاربه این کشور صادر نموده که نسبت به مدت مشابه سال۱۴۰۱. رشد ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

دیگر خبرها

  • یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون دلار گذشت
  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار گذشت
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • عراق اولین شریک تجاری گمرکات مازندران در صادرات کالا
  • ۳۵ قلم کالا از مازندران به عراق صادر شد