Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران و روسیه با تاکید مقامات توسعه روابط تجاری را در دستور کار قرار داده اند و با مجموعه اقداماتی که در این زمینه انجام شده است شاهد صادرات ۵۳۳ میلیون دلاری ایران به روسیه طی سال گذشته هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، روسیه یکی از همپیمانان سیاسی و تجاری کشورمان محسوب می شود که در سال های قبل و بعد از تحریم ها همچنان مراودات تجاری خود با ایران را به صورت مستمر ادامه داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیدارهای روسای جمهور و وزرای اقتصادی دو کشور با یکدیگر نشاندهنده عزم ایران و روسیه برای توسعه و تعمیق روابط اقتصادی است.

 

این در حالی است که یران و روسیه در شش ماه نخست سال 2018 میلادی 945 میلیون و 181 هزار دلار مبادلات بازرگانی داشته اند.این رقم نسبت به شش ماه نخست سال 2017، 208 میلیون و 503 هزار دلار یا 28.3 درصد رشد داشته است.در نیمه نخست سال 2018 میلادی حجم صادارت از روسیه به ایران، 629 میلیون و 26 هزار دلار آمریکا بوده است و این شاخص نسبت به زمان مشابه در سال 2017، 120 میلیون و 335 هزار دلار یا 23.65 درصد افزایش نشان می دهد.

 

صادرات ایران به روسیه نیز در نیمه نخست سال میلادی، 315 میلیون و 920 هزار دلار آمریکا بود که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 88 میلیون و 168 هزار دلار یا 38.71 درصد رشد کرده است.در نیمه نخست سال 2018 میلادی، سهم ایران در مبادلات بازرگانی خارجی روسیه 0.2877 درصد بوده است.این شاخص در مدت زمان مشابه در سال گذشته 0.2746 درصد بوده است. در شش ماهه اول سال جاری میلادی در رابطه با سهم کشورها در مبادلات بازرگانی خارجی روسیه، ایران در جایگاه 47 قرار دارد.در مدت زمان مشابه سال گذشته ایران از این نظر در جایگاه پنجاهم بود.

 

همچنین دو کشور برای کاهش دخالت های آمریکا در میزان مبادلات تجاریشان برنامه حذف دلار را در پیش گرفته اند. حذف دلار از معاملات ایران و روسیه از اسفند ماه سال گذشته به صورت جدی از سوی مقامات دو کشور مطرح شد و وزیر وقت اقتصاد کشورمان اسفندماه سال 96 در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ با اعلام اینکه شرایط بهره‌گیری از پول‌های ملی در اتحادیه اوراسیا فراهم است به مذاکرات انجام شده با دولت و بانک‌های روسیه برای انجام مبادلات تجاری با پول‌های ملی دو کشور اشاره کرده و گفته بود: «این موضوع قابل تعمیم به همه کشورهای منطقه اوراسیا است.»

 

به دنبال آن در همان ایام «الکساندر نواک»، وزیر انرژی روسیه و رئیس کمیسیون همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه نیز اعلام کرده بود: «دو کشور نیاز دارند میزان استفاده از ارزهای ملی خود در تجارت با یکدیگر را افزایش دهند. به طور کلی حجم تجارت بین ایران و روسیه در سطح بالایی است به طوریکه در سال ۲۰۱۷ تجارت دوجانبه ۱.۷ میلیارد دلار بوده است.»

 

در ادامه نیز چندی پیش سفیر روسیه در ایران اعلام کرده بود که ایران و روسیه دلار را از مبادلات تجاری دو کشور حذف کردند و از ارز دو کشور استفاده می کنند و اگر نیاز باشد از یورو هم کمک می‌گیرند.

 

طبق ترجمه ایبنا از راشاتودی، «لوان دژاگاریان»، سفیر روسیه در ایران اعلام کرد که مسکو و تهران تلاش می‌کنند تا دلار را از مبادلات تجاری دو کشور حذف کنند و پول‌های ملی روبل روسیه و ریال ایران را در پرداخت‌های خود استفاده می‌کنند. این دیدگاه برای دو کشور بسیار مهم است و هر دو کشور تلاش می‌کنند تا از همه ظرفیت‌ها برای تقویت این اقدام به کار بگیرند.

 

سفیر روسیه در ایران گفت: «ما دلار را از معاملات خود کاهش داده‌ایم و ما باید متکی به روبل روسیه و ریال ایران باشیم و این کار باید با اهمیت بیشتری انجام شود و اگر لازم باشد از یورو هم در معاملات استفاده می‌کنیم. ساختارهای بانکی در دو کشور ظرفیت لازم برای کنار آمدن با این مسئله را دارد. ‌روسیه در کنار چندین کشور دیگر نظیر هند، چین و ترکیه تلاش‌های خود را برای مبارزه با سلطه دلار در تجارت جهانی به کار گرفته است.»

 

با توجه به اقدامات انجام شده از سوی دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی به تازگی وابسته تجاری ایران در روسیه خبر داده است که صادرات ایران به روسیه طی سال گذشته با رسیدن به رقم 533 میلیون دلار رشد 36 درصدی را تجربه کرده است.

 

طبق ترجمه فارس از MENAFN، «فرهاد پرند» گفته است: «صادرات ایران به این همسایه شمالی در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل از آن ۳۶ درصد رشد کرده است. طی سال گذشته ایران ۵۳۳ میلیون دلار به روسیه صادرات داشته است.

 

پرند اعلام کرده است: «پسته،‌کشمش، خرما و سیب از جمله مهمترین کالاهای صادراتی ایران به روسیه محسوب می‌شود. از طرف دیگر خیار، گوجه، ‌ماهی، شیر، پنیر، میگو، چای و کیوی به همراه کلم، از دیگر محصولاتی هستند که با محموله‌های بزرگ از ایران به روسیه ارسال شده است. حجم مبادلات تجاری دو جانبه بین ایران و روسیه در سال ۲۰۱۸ دو درصد افزایش یافته و به ۱.۷۴ میلیارد دلار رسیده است.»

 

همکاری های اقتصادی ایران و روسیه اخیرا در سوآپ ارزی انجام می شود و تجارت با ریال و روبل بین ایران و روسیه برقرار است، اما روسیه و ایران جزء کشورهای صادرکننده نفت خام، گاز، حامل‌های انرژی، فراورده‌های نفتی و کالاهای صنایع سنگین است و از آنجا که فروش و قیمت‌گذاری این اقلام با دلار صورت می‌گیرد، بنابراین هر دو کشور در حوزه نفوذ دلار هستند و از این رو محور و شاخص قیمت‌گذاری خیلی از مبادلات براساس دلار است.

 

سال گذشته ایران و روسیه در ادامه همکاری های اقتصادی خود اولین تجارتخانه ایران در آستراخان را راه اندازی کردند. این تجارتخانه در یک ساختمان دو طبقه در خیابان «کراسنایا نابرژنایا» واقع در یکی از محلات مرکزی آستراخان قرار دارد و نمایندگی های 14 اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در آنجا مستقر شده اند و تجار روسی با مراجعه به آن همواره فرصت گسترش همکاری با تجار ایرانی را در اختیار دارند./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: حادثه تروریستی زاهدان اردبیل استان بوشهر خبرگزاری شبستان اصفهان سرلشگر باقری حضرت عباس حضرت ام البنین سلام الله علیها زاهدان صادرات ایران روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۷۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی به پاکستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: در سال گذشته ۱۰۰ هزار تن انواع کالا از مبدا خراسان رضوی به مقصد پاکستان صادر شده که ۲۴ درصد از نظر وزنی نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.
جواد جعفری  افزود: این میزان کالای صادراتی ۸۴ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته که در ارزش دلاری ۲۰ درصد افزایش یافته است.
ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: همچنین پارسال ۱۸ هزار و ۹۰۰ تن کالا از کشور پاکستان به خراسان رضوی وارد شده که ۴۸ درصد کاهش داشته است.
جعفری افزود: این میزان کالا‌های وارداتی ۲۳ میلیون دلار ارزش داشته که نسبت به سال ۱۴۰۱، میزان ۴۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
اوگفت: پاکستان در حوزه صادرات و واردات به ترتیب ششمین و هفتین شریک تجاری خراسان رضوی محسوب می‌شود.
ناظر گمرکات خراسان رضوی افزود: با توجه به این که خراسان رضوی با پاکستان هم‌مرز نیست، فرآیند انتقال این کالا‌های صادراتی و وارداتی در پایانه‌های مرزی سیستان و بلوچستان صورت می‌گیرد؛ اما تشریفات گمرکی آنها در خراسان رضوی انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به ۵ میلیون دلار رسید
  • دلار تقریبا از مبادلات تجاری مسکو و پکن حذف شد
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای حجم مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد
  • افزایش ۲۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی به پاکستان
  • صادرات ۲۸۶ میلیون دلاری ایران به پاکستان در ۳ ماه
  • چشم‌انداز تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ازبکستان
  • بیش از پنج میلیارد دلار مبادلات تجاری درمرز رسمی پرویزخان
  • هزینه‌های نظامی در جهان به بالاترین میزان خود در ۱۵ سال گذشته رسید
  • پنج میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار میزان مبادلات تجاری مرز رسمی پرویزخان