Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشت: برای نخستین بار و با عباراتی بسیار واضح، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه فاش می‌کند که مسکو و آنکارا در نشست سه‌جانبه سوچی، که روز پنجشنبه گذشته برگزار شد، توافق کردند «توافقنامه آدانا»، که طرفین سوری و ترکی در سال 1998 به آن دست یافتند، بهترین راه برای مقاله با تهدیدهای تروریستی در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


  این افشاگری، که 5 روز بعد از نشست سه‌جانبه روسیه، ایران و ترکیه صورت گرفت، به معنای «دفن» منطقه امنی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار ایجاد آن در عمق 20 کیلومتری امتداد مرزهای شمالی سوریه و نیز ایجاد «فدرال‌هایی» در کرانه شرقی رود فرات است.

اجرای توافقنامه «آدانا» یعنی از بین بردن تمام نگرانی‌های امنیتی ترکیه و سوریه، مقابله مشترک با تمامی گروه‌های مندرج در فهرست تروریسم- خواه کُردی یا عربی یا ترکمانی و یا فرامرزی-، پشت سر گذاشتن 8 سال هرج ومرج و مداخلات نظامی خارجی و به‌ویژه آمریکایی و بازگشت بیش از 6 میلیون آواره سوری به وطن‌شان است که بیشتر از نیمی از آنها در ترکیه اقامت دارند. موضوع جالب این‌که، سوریه به مفاد آن بیشتر پایبند بود.

قدر مسلم آن است که در نشست سوچی به توافق‌های دیگری نیز دست یافته‌اند که درباره آنها افشاگری نشده است؛ توافق‌هایی درباره وضعیت ادلب، راه‌حل سیاسی در سوریه و نحوه پر کردن خلأ ناشی از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی. احتمال می‌دهیم که راه‌حل نظامی سه‌جانبه ترکیه، روسیه و سوریه برای پایان دادن به سیطره جبهه النصره بر 90 درصد از استان ادلب قریب‌الوقوع است با توجه به این‌که راه‌حل‌های مسالمت‌آمیزی، که رئیس‌جمهوری برای دستیابی به آنها به منظور جلوگیری از وقوع فاجعه خونین انسانی، که غیرنظامیان بارزترین قربانیان آن هستند، متعهد شد، در معرض شکست قرار گرفته است.

موافقت اردوغان در نشست سوچی با اجرای «توافقنامه آدانا» یعنی به رسمیت شناختن دولت سوریه و رئیس‌جمهوری که بر آن حکومت می‌کند و نیز نشستن پای میز مذاکره، تحت نظارت روسیه، به منظور زدودن غبار از این توافقنامه و ایجاد ساز و کار اجرایی مشترک. این چیزی است که منطق آن را می‌گوید و نخستین گام در این چارچوب، فراهم کردن بستر و شرایط این مذاکره و پایان دادن به تمامی جار و جنجال‌های رسانه‌ای از سوی طرفین تُرکی و سوری است.

رئیس‌جمهوری ترکیه اذعان کرد که تماس‌هایی در سطح دستگاه اطلاعاتی طرفین تُرکی و سوری وجود دارد، ولی الان و بعد از توافق بر سر این‌که «توافقنامه آدانا» همان راه‌حل است، بالا بردن سطح این تماس‌های از امنیتی- اطلاعاتی به سیاسی حتمی شده است و ما بعید نمی‌دانیم که این «تغییر» یکی از گام‌هایی است در نشست سه‌جانبه سوچی بر سر آن توافق شده.

با سرگئی لاوروف هم‌نظر هستیم که هدف ایالات متحده و اسرائیل و برخی همپیمانان عرب‌شان تقسیم سوریه و ایجاد «فدرال‌هایی» بر روی چاه‌های نفت و گار در شرق فرات بود ولی مقاومت ارتش عربی( سوریه) و دولت سوریه و حمایت روسیه و ایران( از سوریه) این توطئه را به شکست کشاند، و به نظر می‌رسد توافقی که بعد از «سایکس‌ پیکو» در جریان اشغال منطقه عربی از سوی بریتانیا و فرانسه، امکان‌پذیر بود اینک در معرض شکست قرار دارد.

به نظر ما، نقطه عطف اساسی اصرار همپیمان روسی بر بازگشت حاکمیت سوریه بر تمامی سرزمین سوریه، از راه مسالمت‌آمیز یا جنگ، توطئه تقسیم را به شکست کشاند و ایالات متحده را مجبور کرد به شکست خود اعتراف کند همچنان‌که رئیس‌جمهوری آن عقب‌نشینی تمامی نیروهایش از اول ماه آوریل آینده را اعلام کرد.

دکتر «بثینه شعبان» مشاور رئیس‌جمهوری سوریه اظهارات بسیار پراهمیتی در حاشیه مشارکت در کنفرانس بین‌المللی «والدای» در مسکو مطرح کرد. او گفت: «سوریه اساس و پایه اتحادیه عرب را تشکیل می‌دهد و یک کشور عربی بسیار مهم است... ملت عرب باید به سمت این کشور بازگردند؛ چرا که این سوریه است که نماینده مقاومت واقعی عرب‌ها بوده و نسبت به مساله فلسطین و آینده ملت عرب اهتمام دارد و عرب‌ها باید به راه راست بازگردند.»

آن یک زبان قدیمی و تجدیدپذیر است و امیدواریم «عرب ورشو»، که بیشتر آنها حروف، واژگان و معانی آن را در سایه مشغول شدن‌شان به یادگیری زبان عبری طی 10 سال گذشته فراموش کرده‌اند، بفهمند و بر آنها هدایت و بازگشت به راه درست را آرزو می‌کنیم.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۷۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: اگر اسرائیل مرتکب خطای دیگری شود، بشدت پاسخ می‌دهیم

معاون اول رئیس جمهور در گفت‌وگو با نخست وزیر سوریه گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ خواهیم داد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور بعد از ظهر امروز ( پنج شنبه) در تماس تلفنی حسین عرنوس، ضمن تبریک روز ملی سوریه بر گسترش روابط دوجانبه دو کشور تأکید کرد.

وی ضمن قدردانی از پیام تسلیت دولت سوریه در پی هدف قراردادن ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق گفت: حمله به ساختمان کنسولگری ایران، اوج استیصال آن رژیم خبیث در برابر مقاومت فلسطین و گروه های مقاومت را نشان داد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه طوفان الاقصی منطقه را وارد فضای جدیدی نموده، اظهار داشت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ خواهیم داد.

مخبر با اشاره به اهمیت راهبردی سوریه و ضرورت تعمیق و گسترش روابط دو کشور در همه زمینه ها، بر لزوم تشکیل «کمیته‌های مشترک پیگیری همکاریهای اقتصادی دو کشور» و تلاش برای اجرایی شدن توافقات و قراردادهای امضا شده میان تهران و دمشق تاکید کرد.

توجه بیشتر به توسعه همکاری های اقتصادی در حوزه های مشترک تجاری، تسهیل فعالیت بخش خصوصی دو کشور، لزوم همکاری در حوزه حمل و نقل، ترانزیت و نیز گردشگری از جمله محورهای این گفتگوی تلفنی بود.

نخست وزیر سوریه نیز در این تماس تلفنی ضمن عرض تسلیت شهادت جمعی از مستشاران جمهوری اسلامی و شهروندان سوری در حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، آن را نقض قوانین و مقررات بین المللی عنوان کرد.

حسین عرنوس از عملیات اخیر سپاه پاسداران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به عنوان پاسخ دندان شکن به اقدامات رژیم صهیونیستی یاد کرد و با تبریک این رشادت به دولت و ملت ایران افزود: جمهوری اسلامی تنها تأسیسات و زیرساخت های نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار نداد بلکه این اقدام شجاعانه موجودیت رژیم صهیونیستی و اعتبار آن و متحدان این رژیم را زیرسوال برد و به چالش کشید.

نخست وزیر سوریه از آمادگی کامل ارتش و نیروهای مسلح این کشور برای حمایت و پشتیبانی از محور مقاومت و مقابله با اقدامات احتمالی رژیم صهیونیستی خبر داد و گفت: ارتش سوریه آماده است به تجاوزات و اقدامات رژیم صهیونیستی پاسخ دندان شکن دهد.

وی از عزم و اراده جدی دولتمردان جمهوری اسلامی برای پیگیری و اجرایی شدن اسناد و توافقات فیمابین دو کشور تقدیر و بر توسعه روند همکاری های مناسب دو کشور در زمینه تجارت آزاد و همچنین امور بانکی تاکید کرد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • مخبر: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطا شود، به شدت پاسخ می‌دهیم
  • سفیر ایران در سوریه: اگر رژیم صهیونیستی خطا کنند، زلزله متوقف نخواهد شد
  • هشدار قاطع معاون اول رئیس جمهور به اسرائیل
  • مخبر: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ می دهیم
  • مخبر: اگر اسرائیل مرتکب خطای دیگری شود، بشدت پاسخ می‌دهیم
  • ما به دنبال تنش نیستیم/ اگر اسراییل خطا کند، پاسخ شدید می‌دهیم
  • مخبر: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطا شود به شدت پاسخ می‌دهیم
  • دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطایی شود، به شدت پاسخ می‌دهیم
  • معاون اول رئیس‌جمهور: دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطایی شود، به شدت پاسخ می‌دهیم
  • اردوغان: اسرائیل به دنبال ایجاد یک درگیری منطقه ای است/ کشورهایی که در مورد حمله به کنسولگری ایران سکوت کردند، برای حمایت از اسرائیل به میدان آمدند