Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@15:37:25 GMT

مادوان، حاشيه پر رنگ شهر ياسوج

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۷۸۹۸

مادوان، حاشيه پر رنگ شهر ياسوج

خبرگزاري آريا - ياسوج- ايرنا- حاشيه نشيني جز پديده هايي است که در ايران تازگي ندارد ، همواره عده اي به دليل نداشتن توانايي اقتصادي و مالي و گاه فرهنگي در حاشيه مناطق و شهرهاي با توانايي و امکانات بيشتر زندگي کرده اند.

به گزارش ايرنا، حاشيه نشيني در استان کهگيلويه و بويراحمد و بويژه در شهر ياسوج شايد کمتر از سه دهه عمر نداشته باشد اما در همين مدت کوتاه حاشيه به قول معروف کم کم بر متن غلبه کرده است به طوري که زندگي در شهر در حال توسعه ياسوج از ويژگي هاي حاشيه اش به وفور تاثير گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما گاهي حاشيه ها آنچنان پررنگ مي شوند که حتي زمينه بروز آسيب هاي اجتماعي در شهرهاي اصلي و مادر را نيز به وجود مي آورند.
شکل گيري دو بافت نامتوازن اينچنيني در کنار هم که يکي شهر مادر و ديگري نام حاشيه را يدک مي کشد باعث مضاعف شدن مشکلات بين آنها مي شود.
نه بافت اصلي ظرفيت و توان ارايه خدمت به حاشيه را دارد و نه حاشيه مي تواند کمکي به رشد خود کند. در نتيجه هر دو بافت زير بار تاثيراتي که روي هم مي گذارند شانه خم مي کنند و عموما اين ادغام و در هم آميختگي فرهنگي بيشتر از اينکه فضاي تبلور بخش هاي مثبت فرهنگي باشد بستر رشد آسيب هاي اجتماعي مي شود.
نمونه چنين بافت هايي دو شهر ياسوج و مادوان است. با اينکه هر دو شهرهايي مستقل هستند اما حياتشان وابسته به همديگر است.شهر مادوان يکي از بزرگترين حاشيه هاي کشور است.شهري که جمعيت آن روزانه در حال افزايش است .سال 95 مادوان 20هزار نفر جمعيت داشت و اکنون از 30 هزار نفر فراتر رفته است.
**شهري که فقط نام شهر را دارد
خانه هاي لوکس با مصالح آنچناني در کوچه هاي 6 متري و 8 متري ساخته اند آنچنان که شهردار مادوان مي گويد : مادوان از شهريت فقط نامش را دارد و هيچ چيزش به شهر نمي ماند.
داريوش جهانبحش مي افزايد: شهرهاي مادوان و مناطق همجوارش بهلزار و مهريان افزون بر60 هزار نفر جمعيت دارند که با اين شرايط بايد براي آن بيمارستان پيش‌بيني شود اين در حالي است که نه بيمارستان ، نه زمين ورزشي و نه حتي يک متر پارک در اين شهر وجود ندارد.
آنچه مسلم است مادوان از بسياري زيرساخت ها محروم است و سرعت رشد جمعيت آن نيز به اندازه اي است که اعتبارات قطره چکاني و برنامه هاي فرهنگي جزئي و گاه و بيگاه نمي تواند تاثير بسزايي بر کاهش مشکلات اين شهر داشته باشد با اين حال نمي توان آن را نيز به حال خود رها کرد و راهکارهايي براي اين مساله هم در استان و هم در کشور پيش بيني شده است.
معاون سياسي و امنيتي استاندار کهگيلويه و بويراحمد مي گويد در شرايط فعلي اگر هرکس در هر جايگاهي قرار دارد مسئوليت خود را انجام بدهد بدون توجه به تصميمات گذشتگان مي توان جلوي رشد پاره اي از مشکلات اين شهر را گرفت.
**حاشيه لوکس
محمدکاظم نظري با اشاره به ساخت و سازهاي غير مجاز که چهره اين شهر را بي قواره کرده مي گويد: بسياري مشکلات اين شهر را به نبود طرح تفصيلي و طرح هادي ارتباط مي دهند اما مساله فراتر از اين است. فرد وسط زمين کشاورزي خود ساخت و ساز کرده بعد هم با استفاده از بندها و تبصره هايي خدماتي مثل آب، برق و گاز استفاده کرده است و هيچ دستگاهي هم نمي تواند مانع وي شود.
وي تاکيد کرد الحاق شهر مادوان به شهر ياسوج که در شوراي برنامه ريزي استان هم تصويب شده مي تواند بخشي از اين مشکلات را کاهش دهد.
وي با اشاره به بافت هاي منحصر به فرد حاشيه اي استان مي گويد: در اين استان امکانات و منابع زيادي صرف ساخت و سازها در مناطق حاشيه‌ نشين مي‌شود و چهار تا بلوک و يا حلبي نيست که به راحتي بتوان آن‌ها را تخريب کرد.
محمد کاظم نظري مي‌افزايد: اين استان بدترين و کم‌ نظيرترين نوع حاشيه ‌نشيني را در ايران دارد. استفاده از مصالح جديد در ساخت فضاهاي مسکوني، فضايي غيراستاندارد ايجاد کرده که نمي‌توان خدمات عمومي و اجتماعي به آن‌ ارائه داد و اصلاح آن‌ها هم از ساخت ‌دوباره هزينه‌ برتر است.
اعتبارات بازآفريني، ظرفيتي ناشناخته
اما يکي از راهکارها و ظرفيت هايي که دولت براي کاهش مشکلات بافت هاي حاشيه اي پيش بيني کرده طرج بازآفريني شهري پايدار است .اهميت اين طرح تا جايي است که وزير سابق راه و شهرسازي بي توجهي به اجراي دقيق اين طرح را از مهمترين دلايل استعفاي خود عنوان کرد.
احمد آخوندي در حکم انتصاب نژاد صفوي مديرکل راه استان نيز بر روي تحقق اهداف بازآفريني شهري تاکيد کرده بود و از مديرکل خواسته بود پايبندي به اين طرح را در اولويت برنامه هاي خود قرار دهد.
اما هشدارهاي مسئولان شهرستاني و استاني نشان مي دهد اعتبارات بازآفريني هنوز در اين استان نتوانسته به خوبي جذب شود و اگر جذب هم شده در مسير درستي هدايت نشده است آنچنان که بتواند مشکلات بافت هاي حاشيه و فرسوده اين استان که وسعتشان هم کم نيست را حل کند دست کم در حاشيه اي به نام مادوان تاکنون اين اعتبارات آنچنان که بايد نمودي نداشته اند.
در واقع ستاد بازآفريني شهري پايدار به اين منظور در کشور ايجاد شد که آسيب هاي اجتماعي فراگيردر بافت هاي حاشيه، مياني و فرسوده شهرها ، را احصا کند و سپس بهترين و موثرترين راهکار براي کاهش اين آسيب ها مشخص شود .
براي بهبود زيرساختها به خصوص در محله ها هرکجا نياز به فعاليت عمراني باشد،بودجه آن در قالب اعتبارات باز آفريني شهري به ادارات کل راه و شهرسازي استانها ابلاغ مي شود.
در باز آفريني شهري بر روي توانمندسازي ساکنان محله‌ها تاکيد مي شود وپروژه هايي که براي هر محله تعريف مي شود متفاوت است.
ممکن است در محله‌اي نوسازي مدرسه و يا مرکز بهداشت مساله‌ اصلي باشد و در محله‌ ديگر احداث ورزشگاه بتواند، اين نقش را ايفا کند در جايي مسجد، تکيه و يا بازار و يا نوسازي ساختمان‌هاي باارزش معماري محله‌ها که يادآور خاطرات جمعي و هويت ساکنان است بتواند راهگشا باشد.
**بزرگترين حاشيه
و با اين توضيحات دوباره به مادوان بر مي گرديم. شهري که بزرگترين حاشيه کشور محسوب مي شود.فضاي آموزشي به اندازه تعداد دانش آموزانش ندارد. در و ديوار مدارس استيجاري و دو شيفته اش منقش به جمله هاي عاشقانه و قلب هاي زخمي از عشق هاي کالي است که سرانجامشان خدا مي داند چه مي شود.
وقتي وضعيت کلاس هاي شلوغ و پر جمعيت درس اينگونه باشد وضعيت امکانات ،تجهيزات، آزمايشگاه و سرويس هاي بهداشتي ناگفته پيداست.
اغلب دانش آموزان اين شهر مجبورند مقطع دبيرستان را در شهر ياسوج بگذارنند و اين رفت و آمدها چه حادثه هايي که براي آن ها نيافريده است ! مسير زندگي بسياري از دختران و پسران اين شهر در همين رفت و آمدها و در تاکسي ها و ماشين هاي شخصي و غير شخصي به کلي عوض شده است.
تنها کتابخانه اين شهر سالهاست لنگ اعتبار است و آنچنان که مسئولان مي گويند 97 درصد پيشرفت فيزيکي داشته و فعلا در سه درصدي افتتاح مانده است.
خود مسئولان مي گويند اين شهر تشنه رويدادهاي فرهنگي است اما زيرساخت فرهنگي ندارد و مساجد و مدارس تنها زيرساخت هاي فرهنگي اين شهر محسوب مي شود.
مادوان شهري است که همه چيز دارد اما هيچ کدام از اين داشته ها کمکي به رشد فرهنگي اش نکرده است. اکثر جمعيتش را مهاجراني تشکيل داده اند که به اميد زندگي بهتر و استفاده از امکانات يک شهر به اينجا آمده اند و حالا از همه چيز محرومند.
زندان زنان و کانون پرورش و اصلاح تربيت استان دقيقا در قلب اين شهر و مابين دو مادوان عليا و سفلي و در ميان منازل مسکوني قرار گرفته است.
يک سمت آن فرودگاه شهر ياسوج است و از سمت ديگر هم به زندان مرکزي شهر ياسوج ختم مي شود. آمارهايي که از آسيب هاي اجتماعي در اين شهر ارايه مي شود نيز همواره جز محرمانه ها بوده که کمتر اجازه انتشار داشته است.
وقتي نيازهاي اوليه اي مثل آموزش فراهم نباشد پس اينکه اين شهر فضاي ورزشي ، تفريحي ،رفاهي و خيابان استاندارد ندارد هم مساله عجيبي نيست.
و در پايان بايد گفت گاهي برخي مسائل را بايد به دليل اهميتي که دارند خارج از نوبت بررسي کرد و بي شک اگر يک مساله اورژانسي براي اين استان وجود داشته باشد توجه و درمان رشد افسار گسيخته حاشيه نشيني در اطراف ياسوج و افزايش آسيب هاي اجتماعي در مادوان است.
و همين موضوع ضرورت نگاه ويژه به شهر مادوان هم در برنامه ريزي هاي استاني و هم در تعريف طرح هاي بازآفريني را دو چندان مي کند در حالي که مادوان در اعتبارات بازآفريني نيز در حاشيه قرار گرفته است .
9929/1662
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۷۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واژگونی سه خودرو شوتی در جاده یاسوج - اصفهان | سه راننده جان باختند + فیلم

دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین، در این تصادف سه دستگاه خودروی پژو۴۰۵ شوتی به علت تخطی از سرعت مطمئنه و توانایی نداشتن رانندگان در کنترل خودرو در یک نقطه و به صورت همزمان منحرف شدند.

۲ نفر راننده در دم جان باختند و راننده خودروی دیگر با وجود تلاش تیم‌های امدادی و پزشکی در مسیر انتقال به بیمارستان جان باخت.

کد خبر 846487 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر مهم تصادف حوادث ایران

دیگر خبرها

  • کشف جسد یک مرد در حاشیه‌ی شهر بیرجند
  • افتتاح ۳۷(سی و هفتمین)جایگاه سوخت استان در یاسوج
  • (ویدئو) واژگونی سه خودرو شوتی در جاده یاسوج - اصفهان
  • واژگونی سه خودرو شوتی در جاده یاسوج (فیلم)
  • تصادف ۳ خودرو با ۳ کشته در مسیر یاسوج به اصفهان
  • بازارچه میوه و تره بار ایلام زودتر احداث شود
  • واژگونی سه خودرو شوتی در جاده یاسوج - اصفهان | سه راننده جان باختند + فیلم
  • ببینید | اولین تصاویر از واژگونی هولناک سه خودروی شوتی در جاده یاسوج - اصفهان
  • پاکسازی مسیر امامزاده عبدالله تا تپه نورالشهدای یاسوج
  • تشریح برنامه‌های هفته سلامت در تیپ ۴۸ فتح