Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@06:15:48 GMT

رهاوردهاي ترسالي در کهگيلويه و بويراحمد

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۷۸۹۹

رهاوردهاي ترسالي در کهگيلويه و بويراحمد

خبرگزاري آريا - گچساران- ايرنا -بارش هاي مطلوب سال زراعي جاري پس از يک دهه خشکسالي، رهاوردهاي مختلفي براي مردم استان کهگيلويه و بويراحمد بدنبال داشته است.

به گزارش ايرنا،حالا پس از سال ها کام تشنه زمين ها سيراب، دشت ها سرزنده، آب چشمه هاي خشکيده جاري و رودخانه هاي استان خروشان شده است.
براساس آمار سازمان هواشناسي ميانگين بلند مدت بارندگي در استان کهگيلويه و بويراحمد که در سالهاي گذشته 700 ميليمتر در سال بود با گسترده شدن دامنه خشکسالي به 528 ميليمتر در ابتداي سال آبي جاري رسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اينک با بارندگي هاي امسال در حالي که يک ماه ديگر تا بهار مانده دشت ها و کوهساران مناطق گرمسيري کهگيلويه و بويراحمد سرسبز، رودخانه ها خروشان و چشمه سارهاي خشکيده جاري شده است.
اين استان که به سرزمين رودخانه هاي خروشان ،نهرها و چشمه هاي جوشان معروف است و حدود 10 درصد آب‌هاي جاري کشور را در خود جاي داده است در سال هاي خشکسالي از آسمان و زمين درگير خشکسالي شده بود.
** خوشحالي کشاورزان
رئيس سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه وبويراحمد گفت: بارندگي هاي امسال باعث خوشحالي و اميدبخش بهبود درآمد بهره برداران شده است.
الياس تاج الديني با اشاره به اينکه خشکسالي باعث نابودي بخش عمده اي از محصولات زراعي ديم در سال گذشته شد گفت: با بارندگي هاي امسال ميزان توليد محصولات زراعي در اين استان افزايش چشمگيري خواهد يافت.
وي اضافه کرد: به دليل ديم بودن 160 هزار هکتار از زمين هاي کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد از مجموع 270 هزار هکتار زمين بارش باران بر درآمد بسياري از بهره برداران ارتباط مستقيم دارد.
تاج الديني بيان کرد: بارندگي هاي امسال بر توليد و درآمد بيشتر محصولات زراعي به ويژه محصولات دامي و طيور اثرگذار است.
**جاري شدن چشمه سارها
مديرکل امور عشايري کهگيلويه و بويراحمد گفت: 130 حلقه چشمه موجود در مناطق عشايري اين استان که بر اثر خشکسالي هاي اخير خشکيده يا بسيار کم آب شده بود با بارندگي هاي امسال پر آب شده است و برخي از مردم به شکرانه اين نعمت نمازشکر به جا آورده اند.
مجيد علي پور تصريح کرد: سبز شدن مراتع مناطق عشايري که منجر به حذف علوفه دستي براي دام عشاير از يک ماه پيش تاکنون شده از ديگر رهاوردهاي بارندگي هاي مطلوب امسال براي عشاير کهگيلويه و بويراحمد است که براي افزايش درآمد آنان تاثير مستقيم دارد.
وي بيان کرد: بيش از 570 حلقه چشمه و قنات در مناطق عشايري اين استان وجود دارد.
**افزايش منابع آبي
مدير عامل شرکت آب منطقه اي کهگيلويه و بويراحمد گفت:بارندگي هاي امسال باعث افزايش آب سد کوثر و شاه قاسم و افزايش آب سفره هاي آب زيرزميني در اين استان شده است.
علي داودي مهر افزود: کهگيلويه و بويراحمد در رديف پنج استان اول کشور در ريزش نزولات جوي است اما در سال هاي اخير سايه خشکسالي بر منابع آبي آن سنگيني کرده بود.
وي افزود: با بارش‌هاي اخير بيش از 440 ميليون متر مکعب آب از حجم 512 ميليون متر مکعبي سد کوثر ذخيره سازي شد که اين ميزان آب ذخيره شده جوابگوي 4 سال نياز آبي در حوزهي سرريز است.
داودي مهر تصريح کرد: حجم آب سد کوثر در مقايسه با مدت مشابه سال پيش 64 درصد افزايش يافته است.
داودي مهر افزود: از ابتداي سال آبي همزمان با اول مهر تاکنون 507 ميليمتر باران در سد کوثر گزارش شده است در حالي که ايستگاه هاي باران سنجي آمار بارندگي در 12 ماهه سال زراعي گذشته را 210 ميليمتر نشان دادند.
مدير عامل شرکت آب منطقه اي استان تصريح کرد: بارندگي هاي سال آبي جديد در سد کوثر باعث بالا آمدن تراز آب اين سد به ميزان 22 متر شده است.
وي تاکيد کرد: براثر خشکسالي در سال هاي اخير 32 متر تراز سد کوثر کاهش يافت که تاکنون 22 متر آن جبران شده است.
داودي مهر عنوان کرد: بارندگي چند روز اخير در اين منطقه، 68 ميليمتر بوده و باعث بالا آمدن تراز آب سد کوثر به ميزان يک و نيم متر شد که حدود 20 ميليون متر مکعب آب پشت سد، ذخيره شد.
وي اضافه کرد: از ابتداي مهر ماه سال جاري تاکنون 45 ميليون متر مکعب آب آشاميدني براي پنج استان جنوبي کشور شامل فارس، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و کهگيلويه وبويراحمد، 5.5 ميليون متر مکعب آب کشاورزي، 23 ميليون متر مکعب براي ساير مصارف (زيست محيطي) و 1.5ميليون متر مکعب آب در بخش صنعت رهاسازي شد.
مديرعامل شرکت آب منطقه اي استان اضافه کرد: سد مخزني کوثر از نوع بنتي وزني است که طول تاج آن 190 متر و حجم مخزن آن 580 ميليون متر مکعب است که با هدف تامين آب شرب 2.5 ميليون نفر و تامين آب کشاورزي پنج هزار و 700 هکتار از اراضي دشت ليشتر و خيرآباد و همچنين صنعت استان احداث شده است.
سد ملي کوثر در 55 کيلومتري غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.استان 713 هزار نفري کهگيلويه و بويراحمد سرزميني مرتفع و کوهستاني با اقليم سردسيري و گرمسيري در جنوب غربي ايران قرار دارد.
** رويش مجدد برخي گونه هاي مرتعي پس از چند سال
معاون فني اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري کهگيلويه و بويراحمد گفت: بارندگي هاي مطلوب سال زراعي جاري سبب رويش مجدد برخي از گونه هاي مرتعي اين استان پس از چندين سال شده است.
گودرز باقري فرد اظهار داشت: براساس گزارش هاي کارشناسان اين اداره کل، شب بو، شقايق وحشي، آلاله وحشي و چند گونه ديگر که تصور ميشد منقرض شده است با بارندگي هاي مطلوب امسال در برخي مناطق گرمسيري کهگيلويه و بويراحمد دوباره روييده است.
به گفته وي اين گونه هاي ارزشمند در مناطق گرمسيري از جمله شهرستان هاي گچساران، بهمئي و کهگيلويه مشاهده شده است.
معاون فني اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري کهگيلويه و بويراحمد تصريح کرد: افزايش پوشش گياهان مراتع از ديگر رهاوردهاي باران به ويژه در مناطق گرمسيري اين استان است.
وي با اشاره به اينکه 40 هزار هکتار از مراتع کهگيلويه و بويراحمد تبديل به بيابان و 100 هزار هکتار ديگر در معرض بيابان شدن است اضافه کرد: بدون شک بارش باران و افزايش پوشش گياهي بر کند شدن روند بيابان زايي اثرگذار است.
باقري فرد با يادآوري خشکيده شدن 100 هزار هکتار از جنگل هاي کهگيلويه و بويراحمد بر اثر خشکسالي هاي پياپي سال هاي اخير بيان کرد: قطعا بارندگي هاي امسال بر کند شدن پيشرفت خشکيدگي درختان بلوط اثرات چشمگير دارد.
وي تاکيد کرد: با وجود اين وظيفه سازمان مديريت سازمان برنامه و بودجه براي اختصاص اعتبار جنگل ها و مراتع سنگين است.
** افزايش ميانگين بارش
کارشناس اداره کل هواشناسي کهگيلويه و بويراحمد مي گويد: ميانگين بارش باران در سال زراعي جاري يعني از ابتداي مهر تاکنون به 631 ميليمتر رسيده در حاليکه ميانگين بارندگي در مدت مشابه پارسال در اين استان 102 ميليمتر باران بود.
فرمان فرامين اضافه کرد:منطقه تحقيقات کشاورزي امامزاده جعفر و شهرهاي ياسوج، سي سخت، دوگنبدان، ليکک و دهدشت در اين استان به دليل بارش هاي بالاتر از ميانگين بلند مدت از خشکسالي خارج شدند.
فرمان فرامين اظهار داشت: ميزان بارش باران ابتداي سال جاري تاکنون در شهر ياسوج به 802 ميليمتر رسيده است و اين شهر پس از 10 سال ترسالي را تجربه مي کند.
وي ميانگين بلند مدت بارندگي شهر ياسوج را 791.7 ميليمتر عنوان کرد.
فرامين ابراز داشت: امسال 709 ميليمتر باران در سي سخت باريده و اين شهر نيز از خشکسالي عبور کرده است.
وي ميانگين بلند مدت بارندگي در سي سخت را 675.1 ميليمتر ذکر کرد.
کارشناس اداره کل هواشناسي کهگيلويه و بويراحمد افزود: سي سخت در دهه اخير تنها 2 سال ترسالي داشته است.
کارشناس اداره کل هواشناسي ابراز داشت: در سال زراعي جاري شهرهاي دوگنبدان و ليکک پس از چهار سال و دهدشت پس از 2 سال ترسالي را تجربه مي کنند.
وي ميزان بارش باران از ابتداي سال جاري تاکنون را در دهدشت 649،ليکک 537،دوگنبدان 532 و امامزاده جعفر را 560 ميليمتر ذکر کرد.
کارشناس اداره کل هواشناسي کهگيلويه و بويراحمد گفت که در 10 سال گذشته دوگنبدان 2 بار، ليکک چهار مرتبه و دهدشت نيز چهار مرتبه ترسالي را تجربه کرده اند.
فرامين بيان کرد: ميانگين بلند مدت بارندگي در دهدشت 485.1، دوگنبدان 420.5، امامزاده جعفر 409.8 و در ليکک 386.9 ميليمتر است.
استان کهگيلويه و بويراحمد با بيش از 16 هزار کيلومتر مربع، يک درصد از مساحت ايران را در اختيار دارد.
/1662/8143
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۷۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرانه فضاهای آموزشی کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرانه فضاهای آموزشی استان در دوران فعالیت دولت سیزدهم یک متر مربع افزایش یافته‌ است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، اولین جلسه شورای آموزش کهگیلویه و بویراحمد در سال 1403 با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد، سرپرست آموزش و پرورش استان و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

محمد جمالی‌آرند سرپرست آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: سهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای و ریاضی در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استان افزایش می‌یابد.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته سه درصد به جمعیت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و سه درصد نیز به جمعیت دانش آموزان رشته ریاضی استان افزوده می‌شود.

سرپرست آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه افزایش سهمیه رشته‌های مذکور براساس نیازهای استان پیش‌بینی شده‌است، گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته همچنین سهم رشته‌های انسانی و تجربی برای سال تحصیلی آینده سه درصد در کهگیلویه و بویراحمد کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در حالی که سرانه فضای آموزشی کشور پنج متر و 20سانتیمتر است سرانه فضای تعلیم و تربیت استان چهار متر و 20 سانتیمتر است.

جمالی‌آرند از افزایش سرانه فضای آموزشی کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم خبر داد و خاطرنشان کرد: سرانه فضاهای آموزشی استان در دوران فعالیت دولت سیزدهم یک متر مربع افزایش یافته‌ است.

وی با اشاره به در پیش امتحانات دانش‌آموزان، گفت: کمبود فضای فیزیکی از چالش‌های مهم دستگاه تعلیم و تربیت استان است که از دستگاه‌های اجرایی مرتبط انتظار می‌رود برای حل این مسئله برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بدحجابی در کافه‌ها و مطب‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • دستگیری ۱۸ قاچاقچی مواد مخدر در کهگیلویه و بویراحمد
  • یادواره نخستین شهید مدافع وطن در کهگیلویه و بویراحمد
  • بوستان باشت نگینی سبز در جنوب کشور
  • سرانه فضاهای آموزشی کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • جذب ۱۲۸ میلیارد تومان از اعتبارات جاده یاسوج به سی‌سخت
  • شهردار سی‌سخت معرفی شد
  • شهردار جدید شهر سی سخت معرفی شد
  • ۲ قلوزایی یک بز در ارتفاعات منطقه حفاظت شده خاییز
  • شهردار سی سخت معرفی شد