Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به افزایش تماس‌ها با «خط ملی اعتیاد» درباره ماده مخدر «گُل» گفت: افزایش این تماس‌ها در ماه‌های اخیر نگرانی مردم درباره این ماده مصرفی را نشان می‌دهد.

ماریت قازاریان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که در ۶ ماه نخست امسال بیش از  ۲۵۰ هزار نفر با «خط ملی» اعتیاد تماس گرفته‌اند، افزود: بیشتر این تماس گیرندگان، زنان و افراد خانه‌دار بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه از دیگر گروه‌هایی که بیشترین تماس را با این خط دارند، افرادی هستند که همسر یا فرزند معتاد دارند، افزود: همچنین افرادی که ممکن است فرد معتادی در خانواده نداشته باشند، اما صرفا نگران مساله اعتیاد هستند، از جمله بیشترین تماس گیرندگان با خط ملی اعتیاد بوده‌اند.


قازاریان افزود: به علت شیوع مصرف مواد مخدر این افراد عمدتا این سوال را مطرح می کنند که چگونه می توانند از وقوع این مساله پیشگیری کنند؟.


رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی در ادامه توضیح داد: اگرچه زنان بیشتر از مردان با این خط تماس می گیرند، اما افرادی که اعتیاد دارند و با این خط تماس می‌گیرند، عمدتا از میان مردان هستند تا برای مراجعه به مراکز معتبر درمان یا نوع درمان، راهنمایی بگیرند.


وی در ادامه اظهار کرد: اخیرا در تماس با خط ملی اعتیاد خانواده‌ها درباره برخی گیاه‌هایی که مشاهده می‌کنند سوال می پرسند و می‌خواهند بدین‌وسیله آنها را شناسایی کنند؛ درباره این موارد کارشناسان خط ملی اعتیاد تا حدودی می‌توانند راهنمایی کنند چرا که امکان آزمایش این مواد را ندارند. با این حال می‌توان گفت که این دسته از تماس‌ها نگرانی مردم درباره این ماده مخدر را نشان می‌دهد.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی درباره میانگین سنی تماس گیرندگان نیز تصریح کرد: میانگین سنی تماس گیرندگان حدود ۲۸ تا ۳۰ سال است.  همچنین پرسش درباره «چگونگی دستگیری فرد معتاد» نیز از بیشترین پرسش‌های مطرح شده است که البته این خط تماس نمی‌تواند اطلاعات خاصی در این مورد در اختیار تماس گیرندگان قرار دهد و از حوزه اختیار آن خارج است.


قازاریان با اشاره به بیشترین نوع ماده مصرفی بین تماس گیرندگان نیز گفت: در حال حاضر در صدر مواد مصرفی «شیشه» قرار دارد، اما گل ماده‌ای است که در مورد آن تماس‌های زیادی می‌گیرند و سوالات زیادی در مورد آن می پرسند. به این ترتیب می‌توان گفت تماس‌ها در ماه‌های اخیر درباره ماده مصرفی گل افزایش یافته است. تریاک نیز تماس‌های زیادی را به خود اختصاص داده است.


وی درباره نحوه ارجاع خط ملی اعتیاد نیز توضیح داد: خط ملّی اعتیاد دارای بانک اطلاعاتی از مراکز دارای مجوز از سازمان بهزیستی و وزرات بهداشت است که با توجه به شرایط اقلیمی، استانی و همچنین نزدیکی به محل سکونت یا کار افراد و... مناسب‌ترین مرکز را به تماس‌گیرندگان معرفی می‌کند. همچنین این خط به افراد مبتلا به اعتیادی که خودشان با مرکز تماس گرفته و در ارتباط با شیوه و فرآیند درمان و مراکز معتبر، اطلاعاتی می‌خواهند، خدمات ارائه می‌دهد.


به گفته رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی، این ارجاع تنها شامل کلینیک‌های سرپایی نیست بلکه تمام خدمات سازمان بهزیستی مانند مراکز اقامتی میان‌مدت، بلندمدت، بستری و کلینیک‌های سرپایی را نیز پوشش می‌دهد.


به گزارش ایسنا، خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ از تمام نقاط کشور بدون کد هر روز (حتی روزهای تعطیل) از ۸ صبح تا ۸ شب در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد، ارائه دهنده راهنمایی و مشاوره تلفنی است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اعتياد خط ملي اعتياد ماده مخدر گ ل مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۸۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه ۸۶۱ خدمت تخصصی توسط اورژانس اجتماعی استان بوشهر

سرپرست بهزیستی استان بوشهر، گفت: از ابتدای تعطیلات نوروز تاکنون تعداد ۸۶۱ خدمت تخصصی توسط اورژانس اجتماعی ۱۲۳ بهزیستی استان بوشهر به مردم و مسافران نوروزی ارائه شده است - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، حیدر عزیزنژاد ظهر امروز در بازدید از محل استقرار خودرو خدمات سیار اورژانس اجتماعی استان بوشهر ضمن خدا قوت و تبریک سال 1403 به کارشناس تخصصی این حوزه در ورودی شهر بوشهر، اظهار داشت: اورژانس اجتماعی 123 بهزیستی استان از ابتدای نوروز در مرکز استان و به‌صورت همزمان در تمامی شهرستان‌های استان با توجه به رسالت ذاتی و با در نظر گرفتن 3 ویژگی اصلی، شامل "به موقع بودن"، "تخصصی بودن"، "در دسترس بودن" به‌صورت شبانه‌‌‌روزی در ایام نوروز به مردم به ارائه خدمت می‌پردازد.

وی به خدمات موثر و تخصصی اورژانس اجتماعی 123 بهزیستی استان اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال جاری و همزمان با تعطیلات نوروز تعداد 861 خدمت توسط اورژانس اجتماعی 123 بهزیستی استان از قبیل انجام مداخلات اجتماعی، روانی، حقوقى روان‌پزشکی تیمی ، مداخلات موثر به منظور جلوگیری از تشدید بحران، مشاوره و راهنمایی لازم توسط خدمات اجتماعی سیار و دیگر موارد تخصصی به مردم و مسافران نوروزی ارائه شده است.

سرپرست بهزیستی استان بوشهر از اعزام خودرو سیار اورژانس اجتماعی خبر داد و ادامه داد: در این میان تعداد 46 تماس با خط اورژانس اجتماعی 123 برقرار شد که پس از تماس با کارشناسان توصیه‌های آموزشی و در صورت نیاز و تشخیص کارشناس این حوزه خودرو سیار به محل اعزام شد.

عزیزنژاد تصریح کرد: کارشناسان و مددکاران اورژانس اجتماعی 123 بهزیستی استان در تعطیلات نوروز پاسخگوی تماس‌های مردم با این مجموعه هستند و در صورت نیاز به مداخله، تیم سیار اورژانس به مکان مورد نظر اعزام می‌شود.

وی از عموم مردم و مسافران نوروزی خواست در صورتی که با مواردی از جمله همسرآزاری، سالمندآزاری، معلول‌آزاری، کودک‌آزاری، اختلافات خانوادگی، فرار از منزل، اقدام به خودکشی و افکار خودکشی و سایر افرادی که در بحران قرار دارند برخورد کردند، حتما با خط 123 تماس حاصل کنند تا زمینه کنترل بحران و مشکلات و کاهش آسیب‌های اجتماعی فراهم شود.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • خدمات دهی اورژانس اجتماعی بهزیستی خوزستان به مردم و مسافران
  • ارائه خدمات رایگان به آسیب دیدگان در مراکز بهزیستی
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • ۸۶۱ خدمت توسط اورژانس اجتماعی استان بوشهر ارائه شد
  • دستگیری معتاد و خرده فروش در مروست
  • عیدی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد واریز شود
  • ارائه ۸۶۱ خدمت تخصصی توسط اورژانس اجتماعی استان بوشهر
  • چگونگی تحقق شعار سال از دید کارشناسان/ تعاونی‌های تولید فعال شوند
  • چگونگی مشارکت مردم در تولید و اقتصاد
  • رنگین‌شدن سفره مردم مهاباد با گیاهان خوراکی بهاری