Web Analytics Made Easy - Statcounter

آشغال‌های دوست‌داشتنی روایت تجربیات تلخ و اندوهباری است که مادر/ ایران از سر گذرانده و با این حال دوام آورده است. مادری که غمگنانه می‌کوشد بدون جانبداری از گرایش اعضای خانواده آنها را گرد هم آورد و با برانگیختن احساسات و نقاط مشترکْ آشتی‌شان دهد. آفتاب‌‌نیوز : امیر علی فلاحیان- آشغال‌های دوست‌داشتنی را می‌توان یکی از مهم‌ترین فیلم‌های اجتماعی- سیاسی در سال‌های اخیر دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلمی که پس از شش سال توقیف بالاخره اکران شد و در همین مدت کوتاه توانست نظر منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کند. 
فیلم داستان خانواده‌ای است که اعضایش گرایش‌های متفاوت و گاه متضادی دارند و هر یک بنا بر این گرایش‌ها سرانجام متفاوتی نیز یافته‌اند. داستان در حاشیه رخدادهای سال هشتاد و هشت می‌گذرد و این نیز همچون بسیاری دیگر از بزنگاه‌های تاریخ ایران بر این خانواده تأثیرگذار است. مادر همچون نخ تسبیح مهره‌هایی رنگارنگ را در کنار هم نگه داشته و نقش او به عنوان نقطه‌ی پیوند و اتکای گرایش‌های ملی، لیبرالی، چپ، و حزب‌اللهی اعضای خانواده، که مدام با هم در حال کشمکش هستند، برجسته می‌شود. فیلم در پی نشان دادن این ستیز و کشمکش‌هاست و این پرسش را مطرح می‌کند که با این تفاوت‌ها چه کرده‌ایم و چه باید کرد؟
پژوهشگران اجتماعی سه الگوی همزیستی را برای جوامع متکثر از نظر سیاسی، نژادی و مذهبی شناخته‌اند. در نخستین الگو با عنوان کوره‌ی مذاب، اکثریت می‌کوشد اقلیت را به رنگ خویش درآورد و اگر این به آسانی میسر نشد اقلیت را حذف می‌کند. در الگوی دوم اکثریت به تبعیض رو می‌آورد و اقلیت را از حقوق اجتماعی محروم می‌کند و در الگوی سوم، که ایده‌آل جوامع متکثر فکری و قومی مانند ایران است، گروه‌ها به یک همزیستی مسالمت‌آمیز مبتنی بر حقوق برابر می‌رسند. در الگوی نوع دوم گاه محرومیت‌ها سبب شورش اقلیت می‌شود و چنانچه نتیجه‌ی آن از مسیر گفتگو و مفاهمه به الگوی سوم نرسد، با سرکوب از سوی اکثریت به الگوی نخست و کوره‌ی ذوب اقلیت منجر می‌شود و نتیجه‌ی قهری آن یا به انوسی‌گری، به معنای تقیه و ریاکاری، در جامعه خواهد انجامید و یا انزوای شدید و مهاجرت بخش‌های مؤثر اقلیت را در پی خواهد داشت.
از این نظر، آشغال‌های دوست‌داشتنی یک درس و البته عبرتی تاریخی را در برابر تصمیم‌سازان فرهنگی کشور می‌نماید. جالب است که چنین نمایشی پس از شش سال توقیف، با چهلمین سال انقلاب همزمان شده و می‌تواند صورت‌بندی درستی از یک مسئله‌ی تاریخی که همواره به معضلی در ساحت جامعه تبدیل شده است ارائه دهد. امروز همچنان که باید چهل سال گذشته را در حوزه‌های مختلف به نقد نشست و کاستی‌ها و موانع را برطرف کرد، می‌توان در الگوهای مواجهه با کشمکش‌های فکری و فرهنگی بازنگریست و نحوه‌ی رفتار با اقلیت را به‌ویژه در سال‌های نخست انقلاب واکاوی کرد. این کنکاش اگرچه در شرایط امروز و نتیجه‌ی آن رفتار و تحلیل‌ها تغییری نمی‌دهد اما می‌تواند مبنایی محکم برای تصمیمات فردا باشد. در جامعه‌ی متکثر ایران چنانچه رواداری و تحمل عقاید و اندیشه‌ها به ثمر ننشیند و تفاوت سلیقه و نگرش و گرایش‌ها به رسمیت شناخته نشود پیامدی جز حذف نخواهد داشت. اگر پرسش‌ها پاسخ مناسب نگیرد، به چالش‌های فکری و سیاسی به چشم مسائلی برای حل شدن نگریسته نشود و کوچک‌ترین فریاد اعتراض و صدای مخالف نه تنها شنیده نشود که به موضوعی امنیتی بدل شود، کوره‌های ذوب افکار متفاوت و سیاست همسان‌سازی، جامعه را از پویایی و خلاقیت تهی می‌کند و راه را بر یک حرکت جمعی و بطئی در مسیری واحد به سمت توسعه می‌بندد.
آشغال‌های دوست‌داشتنی روایت تجربیات تلخ و اندوهباری است که مادر/ ایران از سر گذرانده و با این حال دوام آورده است. مادری که غمگنانه می‌کوشد بدون جانبداری از گرایش اعضای خانواده آنها را گرد هم آورد و با برانگیختن احساسات و نقاط مشترکْ آشتی‌شان دهد. یکی از معدود مواردی که همه با جدیت در یک نقطه اشتراک می‌یابند جایی است که سرود انقلابی «بهاران خجسته باد» را می‌خوانند. آن‌جا که با کمی شعارزدگی نشان می‌دهد همه‌ی این گرایش‌ها، فارغ از سرشت و سرنوشت‌شان، در پی فردایی بهتر برای کشور و گسستن بند بندگی و بار فقر و جهل بوده‌اند. آرمان‌هایی انسانی و معنوی در سر داشته‌اند و دل‌شان به عشق میهن می‌تپیده است. اما نتوانسته‌اند دیگری را تحمل کنند و محصول ستیزشان تخریب زندگی و آینده‌ی نسلی بود که بهروزی‌شان را می‌خواستند. گمان برده‌اند که تنها خودﹾ صاحب خانه‌اند و صلاح خانه همانی است که آنها می‌دانند.
حالا از آن همه شور، یک قاب عکس بر طاقچه مانده است و نسلی دیگر که همزمان در خیابان‌ها در حال نقش‌آفرینی هستند و دیر نیست که از آنها نیز تنها قاب عکسی به یادگار بماند و بغض‌های فروخورده‌ای که تنها به کار تعمیق کینه و نفرت و البته نوستالژی می‌آیند، اگر قرارمان درس نگرفتن از تاریخ باشد.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: فیلم آشغال های دوست داشتنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۸۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه نمایندگان اقلیت‌های دینی در حمایت از حمله به اسرائیل

آفتاب‌‌نیوز :

نمایندگان اقلیت‌های دینی مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای در خصوص عملیات «وعده صادق» ضمن حمایت از ستاد کل نیرو‌های مسلح، تاکید کردند: هرگونه خطای رژیم جعلی اسرائیل و پشتیبانانش بدون پاسخ باقی نخواهد ماند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

پاسخ کوبنده به اقدام تروریستی و جنایتکارانه رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی حق مسلم و انتظار مشروع ملت ایران و انسان‌های آزاده جهان و تحقق وعده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود، متجاوزان و جنایتکاران تروریست بدانند که امنیت و صیانت از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ملت غیور ایران خط قرمز آحاد ملت به خصوص نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده و با تمام قدرت و ظرفیت با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی و آمادگی کامل و روحیه‌ای مضاعف در پاسداری از آرمان‌ها و اهداف نظام ایستاده‌ایم.

ما نمایندگان جوامع ادیان الهی در مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از دلاورمردان ستاد کل نیرو‌های مسلح، وزارت دفاع فرماندهان غیور ارتش و سپاه و به ویژه فرمانده رشید هوافضای سپاه این موفقیت را خدمت رهبر فرزانه انقلاب و ملت سرافراز ایران تبریک عرض نموده و اعلام می‌داریم همواره هرگونه خطای رژیم جعلی اسرائیل و پشتیبانانش بدون پاسخ باقی نخواهد ماند.

گفتنی است؛ این بیانیه به امضای شارلی انوبه تکیه نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ایران، اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان ایران، روبرت بگلریان نماینده مسیحیان ارمنی اصفهان و جنوب ایران، آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران و همایون سامح یه نجف‌آبادی نماینده کلیمیان ایران رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • «زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم
  • مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری
  • ۹۱ نفر در اثر سوءمصرف مواد و داروهای مخدر و محرک در مازندران فوت شدند
  • فوت ۹۱ نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر
  • چگونه بینی گوشتی را در خانه کوچک کنیم!؟ |‌ شوخی‌های مهران مدیری با بهنام تشکر و نعیمه نظام‌دوست
  • این موجودات دوست داشتنی را بخورید!
  • بیانیه نمایندگان اقلیت‌های دینی در حمایت از حمله به اسرائیل
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی: خطای اسرائیل بی‌پاسخ نمی‌ماند
  • نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی
  • مشت نماینده مجلس گرجستان بر صورت رهبر حزب حاکم: ای آشغال روس پرست! (فیلم)