Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، امیر کوکاییان، معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه اجرای غربالگری بینایی در ۱۲۷ پایگاه که ۹ پایگاه  دائمی  انجام می‌شود، افزود: علاوه بر این، تیم‌های سیار نیز در روستا‌ها تمامی روستا‌های استان را تحت پوشش غربالگری بینایی قرار داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم، ادامه داد: برنامه غربالگری تنبلی چشم یا امبلیوپی هر ساله از ابتدای آبان ماه آغاز و به مدت دو ماه برای کودکان ۳ تا ۶ سال اجرایی می‌شود که این موضوع به مدت دو ماه نیز قابل تمدید است.
وی با بیان این که اجرای این طرح امسال نیز مانند سال‌های گذشته از ابتدای آبان ماه شروع شده و تا انتهای بهمن ماه ادامه دارد، اظهار داشت: سال گذشته، در این طرح تعداد ۴۸ هزار کودک تحت تنبلی چشم قرار گرفتند و در سال جاری نیز پیش بینی می‌شود ۵۰ هزار کودک را پوشش داده باشیم.
معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان با بیان این که غربالگری بینایی در سه سطح انجام می‌شود، گفت: در سطح اول: غربالگری، سطح دوم: تشخیص افراد مشکوک به بینایی سنج ارجاع داده می‌شوند ودر سطح سوم، مواردی که نیاز به عینک و یا حتی جراحی چشم داشته باشند، افرادی که توان مالی ضعیفی دارند و بی بضاعت هستند، کمک هزینه این موارد به آن‌ها پرداخت می‌شود.
وی بیان کرد: پیش بینی می‌شود امسال، در حدود ۱۴۰ میلیون تومان برای سطح دوم غربالگری بینایی (تشخیص) هزینه شود و هم چنین در حدود ۳۰ میلیون تومان نیز به عنوان کمک هزینه عینک و جراحی در نظر شده است.

 پیش بینی غربالگری شنوایی حدود ۲۲ هزار نفر

کوکاییان با اشاره به برنامه های اجرایی در زمینه غربالگری شنوایی اظهار داشت: در غربالگری نوزادان طرحی دیگر توسط سازمان بهزیستی انجام می شود که در آن کلیه نوزادانی که تازه متولد می شوند قرار است در همان روزهای اولیه زندگی تحت غربالگری شنوایی قرار گیرند که در این طرح، غربالگری شنوایی نوزادان علاوه بر زایشگاه در مراکز بهداشتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی نیز انجام پذیرد.

وی در این زمینه به برپایی 9 پایگاه اشاره کرد و افزود: مد نظر است  که تا آخر سال حدود 22 هزار نفر تحت پوشش این غربالگری قرار بگیرند.

کوکاییان درادامه به تامین و تهیه تجهیزات شنوایی سنجی توسط سازمان بهزیستی نیز اشاره کرد و گفت: کلیه تجهیزات و دستگاه ها برای دو تستOAE و تست AABR نوزادان توسط سازمان بهزیستی خریداری شده است و در پی این آزمون ها، کسانی که مشکوک شناخته شوند به کلینیک تخصصی شنوایی خاص مدنظر برای ارزیابی تخصصی ارجاع داده می شوند.

 معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان همچنین  ادامه داد: برای ارزیابی تخصصی نوزادان نیز دستگاه تخصصی دیگری با عنوان ABR تشخیصی نیاز است، که در سال جاری یک دستگاه از این مورد توسط سازمان بهزیستی تهیه شد و در حال حاضر کار تشخیص انجام می شود.

کوکاییان با بیان این که این خدمات توسط کارشناسان شنوایی شناسی در سطح استان در حال انجام است، خاطر نشان کرد: طرح غربالگری شنوایی 3 تا 5 سال سال گذشته به صورت پایلوت در شهرستان همدان اجرا شد که در این راستا 900 نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند و در سال جاری این طرح در سه شهرستان رزن، فامنین و همدان این طرح اجرایی شد که در این زمینه هم تعداد 2 هزار نفر تحت پوشش طرح قرار خواهند گرفت.

وی با تاکید بر این که این طرح با همکاری واحد توانبخشی سازمان بهزیستی انجام می شود، یاداور شد: در این طرح، افرادی که در غربالگری شنوایی بیمار شناخته شده و نیاز به سمعک داشته باشند، اما بضاعت مالی نداشته باشند، سمعک آن ها توسط سازمان بهزیستی تامین و در مواردی نیز که نیاز به کاشت حلزون وجود دارد، کمک هزینه ای به آن ها پرداخت می شود.

انتهای پیام/ج

 

تمام روستاهای همدان تحت پوشش غربالگری بینایی هستند.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان بهزیستی غربالگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۸۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:  همزمان با ایام هفته سلامت تا ۷ اردیبهشت  غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم برای گروه‌های سنی هدف در پایگاه‌های سلامت و مراکز و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.

دکتر بابک اقبالی افزود: در این طرح غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ سال، پستان بالای ۳۰ سال و و دهانه رحم ۳۰ تا ۶۰ سال انجام می‌شود.
وی گفت: در هفته سلامت برنامه ویژه‌ای در بحث مراقبت‌های قلبی با اندازه‌گیری قند، وزن، فشارخون و آزمایش قند خون و چربی اجرا می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: آموزش شیوه زندگی سالم، تحرک بدنی مطلوب و تغذیه سالم به افرادی که تحت قرار ندارند نیز از برنامه‌های هفته سلامت و مهمترین موضوع آن در خصوص افزایش نیافتن وزن است تا با مشکلات و سکته‌های قلبی مواجه نشوند.

دکتر اقبالی افزود: به همه افراد ۳۰ دقیقه ورزش سبک و ۷ هزار گام پیاده‌روی توصیه شده است.
وی بر غربالگری تیروئید در ۳ تا ۵ روزگی تأکید کرد و افزود: در همین  زمینه با گرفتن چند قطره خون از کف پا نوزاد  افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیک و فیتلکونوری شناسایی  و در صورت تشخیص به موقع از عقب ماندگی ذهنی و جسمی جلوگیری می‌شود.

 رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین  افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، از میان افراد بالای  ۳۰ سال مراجعه کننده ۳۰ درصد به فشار خون (از هر ۳ نفر یک نفر) و  ۱۳ درصد به دیابت (از هر ۷ نفر یک نفر) مبتلا هستند و اگر این افراد به موقع تشخیص داده شوند و  تحت درمان به‌موقع قرار گیرند از عواراض جانبی بعدی به‌دور هستند.

دکتر اقبالی افزود: در میان مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر بیشترین آمار مبتلا‌ها مربوط به فشار خون، دیابت و سرطان و مهمترین عامل در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تغذیه و فعالیت بدنی مناسب بوده است.

دیگر خبرها

  • فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می شوند
  • معافیت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی
  • غربالگری ۸۰۰۰۰۰ نفر از جمعیت استان اردبیل
  • ۶۷ هزار نفر مستمری بگیر زیر پوشش بهزیستی آذربایجان‌غربی
  • روستای ورقستان شهرستان رزن قطب تولید موزیک سازی استان همدان
  • برقراری پوشش موبایل و اینترنت پرسرعت ۴G در روستا‌های دشتک سفلی و علیای تفت
  • تاکید استاندار همدان بر بهبود وضعیت نمازخانه‌‌ مدارس