Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-03-29@01:09:51 GMT

غذا درمانی با میوه‌هایی که خواص دارویی دارند

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۹۰۰۱

غذا درمانی با میوه‌هایی که خواص دارویی دارند

رکنا: غذا درمانی در رفع مشکلات جسمانی و رفع اختلالاتی چون افسردگی موثر است.

رفع گرسنگی اولین انتظاری است که از غذا خوردن داریم، ولی غذای خوب خوردن چندین پیامد دارد که همه آن‌ها مربوط به تغذیه نیست. گاهی غذا کارکرد دارو دارد و فرد از طریق تغذیه آن فیزیکی و روحی بهبود می‌یابد. به عنوان نمونه، افرادی که غذا‌های تازه مصرف می‌کنند، میزان افسردگی بسیار کمتری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غذا به عنوان دارو

از آنجا که غذا‌ها هم عامل سلامتی و هم بیماری هستند باید در انتخاب آن‌ها دقت کرد. تغذیه مناسب جسم و روان را تحت تاثیر دارد. بهره‌گیری از غذا برای جلوگیری از بیماری یا نگه داشتن وضعیت سلامتی و درمان بیماری‌ها را غذادرمانی می‌نامیم.

گریپ‌فروت

این میوه می‌تواند دیواره ریه‌ها را پاکسازی کند. این پاکسازی از سرطان ریه جلوگیری می‌کند و سطح پیشروی سرطان را به دلیل دارا بودن نارنگین کاهش می‌دهد و در بهبود کارکرد ریه موثر است. گریپ‌فروت ویتامین ث، بتاکاروتین و اسید فولیک دارد و از این رو می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. تا اینجا نمی‌توانیم اینمیوه را شبیه یک دارو ببینید؟ زیاده‌روی در مصرف این میوه توصیه نمی‌شود و در صورت علاقه زیاد به صرف آن با پزشکتان مشورت کنید.

انبه

دلیل بروز سرطان را ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌گویند. انبه قادر است آنتی‌اکسیدانی تولید کند که ضد رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند. ویتامین آ؛ و ب. دارد که برای محافظت از پوست و سیستم ایمنی مفید است. انبه منیزیم و پتاسیم دارد و برای کاهش فشار عصبی و ایجاد رامش مؤثر است. اسید آمینه و تریپتوفان در آن در تولید سروتونین یا هورمون شادی موثر است. اسید گلوتامین در انبه ماده مغذی مورد مصرف مغز است، با وجود گلوتامین اسید تمرکز و حافظه بهتر می‌شوند.

زغال اخته

این میوه خوشمزه حاوی ویتامین C. و B. و همچنین دارای مقدار زیادی آهن، کلسیم و منیزیم است. زغال اخته قند فروکتوز و گلوگز زیادی ندارد و کم‌کالری است و باعث اضافه وزن نمی‌شود. مصرف آن برای افراد چاق و بیماران دیابتی مشکلی ایجاد نمی‌کند. همچنین این میوه منبع خوبی برای فیبر است.

مصرف زغال اخته به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند و برای بیماری‌های قلبی خوب است. زغال اخته با وجود ترش‌مزه بودن، برای دستگاه گوارش مفید است و خاصیت رونده و لینت مزاج دارد. مهم‌ترین فایده آن در معالجه کبد است و مصرف آن برای بیماران کبدی با مشورت پزشک مفید است.

کاکتوس

کاکتوس در مناطق بیابانی و خشک رشد می‌کند و برای حیات خود در شرایط سخت نیازمند ترکیبات آنتی‌اکسیدانی جلوگیری می‌کند همچنین سیستم ایمنی را تقویت کرده و در برابر عفونت‌ها سلاح مؤثری محسوب می‌شود. در این میوه، فیبر بسیاری وجود دارد و از این رو در رژیم لاغری می‌تواند مؤثر باشد و باعث کاهش گرسنگی شود.

رویکرد جدید به غذادرمانی

در شاخه غذادرمانی، برای میوه‌ها و مواد غذایی جنسیت، تیپ شخصیتی، رفتار و روحیه ویژه تعریف می‌شود. به همین دلیل است که هر نوع غذا نه تنها دارای ارزش غذایی است (یعنی آنچه در برچسب ارزش مواد غذایی ذکر می شود)، بلکه ارزش روان‌شناختی نیز دارند.

غذاها می‌توانند علاوه بر تامین مواد غذایی، نیازهای روحی و انگیزشی ما را نیز تامین کنند. بعضی از نکاتی که در غذادرمانی مورد توجه واقع می‌شود، عبارت‌اند از : ظاهر غذا، بوی غذا، اجازه لمس غذا، طعم و مزه آن.

غذاها وسیله‌ای برای ایجاد تعادل

به جرئت می توانیم بگوییم همه ما به نوعی در بخشی از زندگی مان نامتعادل هستیم. زیاد فکر می‎کنیم، زودرنجیم، حساسیت‌های افراطی داریم و… . در پژوهش‌های اخیر مشخص شده که خوشمزه بودن غذا برای اشخاص به دریافت آنها از مواد غذایی و تاثیر آنها در روحیاتشان نیز باز می‌گردد. این دریافت صرفا در معده و از منظر تغذیه صورت نمی‌گیرد و تاثیر مواد غذایی در روحیه و روان افراد نیز موثر است.

غذاها، ابزاری برای تغییر زندگی

گاهی به شدت نیازمند تغییر در زندگی هستیم. پوششمان را تغییر می دهیم، محل زندگی را عوض می‌کنیم، معاشرت‌های تازه می‌یابیم و … . در این میان غذاها نیز می‌توانند عوامل موثری به حساب آیند. غذاها می‌توانند روحیات و خلق و خوی ما را نیز تغییر دهند.

در پزشکی سنتی برای غذاها طبع و مزاج مشخص شده حالا اگر افراد با توجه به طبع و مزاجی که برای آنها وجود دارد، دست به انتخاب مواد غذایی بزنند، بی‌تردید تاثیر آن را خواهند دید. در این مطلب ما از خواص فیزیکی مواد غذایی نمی‌گوییم، بلکه برای آنها خواص روانی نیز در نظر می‌گیریم. مثلا آواکادو را سرشار از اعتماد به نفس، انجیر را دارای آرامش، گوش‌ماهی را دارای طمع، عسل را دارای حس رضایت و … می‌دانیم.

با این نگاه، تغذیه فعالیتی بیشتر از رفع گرسنگی خواهد بود. ما غذا می‌خوریم تا از انرژی و خواص روانی مواد غذایی نیز بهره‌مند شویم. با مواد غذایی درآمیزیم و از خواص و روحیات آنها انرژی بگیریم. با این رویکرد چطور ممکن است غذا خوردن زندگی ما را تغییر ندهد؟!

به حرف غذاها گوش دهید

برای بسیاری از ما صحبت کردن ساده نیست، گاهی برای بیان تعلقات درونی و منظورمان دست و پا می‌زنیم و از عهده ادای مطلوبمان بر نمی‌آییم. با نگاه تازه به دنیا می‌توانیم گفتمان دیگری را نیز در دنیای اطرافمان بشنویم. مثلا در ریحان تازه کنار غذا صدای عشق، در قارچ‌های سوخاری خوش‌آمدگویی به خانه، در مرغ سرخ شده درخواستی برای کمک در انجام وظایف، در شکلات میوه‌ای ابتکار و در رنگ‌آمیزی ایجاد شده در آنها هماهنگی را ببینیم و بشنویم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

منبع: رکنا

کلیدواژه: غذا سلامتی سرطان چاق پزشک رژیم لاغری پزشکی غذا سلامتی سرطان چاق پزشک رژیم لاغری پزشکی افسردگی مشکلات خوردن درمانی غذا عکس فیلم تهران عجیب زاهدان حادثه تروریستی اتوبوس زن قتل مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۹۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه بیش از ۱۱۱ هزار خدمت دارویی،‌ درمانی و توانبخشی به شهروندان در ایام نوروز

سخنگوی ستاد نوروزی جمعیت هلال احمر با اشاره به فعالیت بی‌وقفه مراکز درمانی و دارویی هلال احمر از ارائه بیش از ۱۱۱ هزار خدمت توانبخشی، درمانی و دارویی به شهروندان در ایام نوروز خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی درویش‌پور با اشاره به مأموریت‌های هلال احمر از ابتدای طرح نوروزی تا به امروز گفت: از تاریخ ۲۴ اسفند لغایت ۸ فروردین، هلال احمر با بهره‌گیری از توان داوطلبان و جوانان در نقاط مختلف جاده‌های کشور حضور فعال داشته و به راهنمایی و آموزش مسافران نوروزی می‌پردازد و در قالب طرح‌های مختلف، خدمات بشردوستانه به شهروندان ارائه می‌دهند. در همین رابطه ۲۹۹ هزار نفر از خدمات پویش بهرفت، ۱۰۹ هزار نفر از پویش سبز و بالغ بر ۹۹ هزار نفر از خدمات اکیپ‌های سحاب بهره‌مند شدند. در مجموع سازمان جوانان هلال احمر در این مدت به بیش‌از ۲ میلیون و ۲۷۵ هزار نفر خدمات‌رسانی کرده است.

سخنگوی ستاد نوروزی هلال احمر خاطرنشان کرد: در سال جاری ماه مبارک رمضان با ایام نوروز همزمان شده و هلال احمر با توجه به رسالتی که دارد در کنار نیازمندان و افراد کم‌برخوردار حضور دارد که بر این اساس از ابتدای طرح نوروزی ۷۳ هزار و ۵۷۰ بسته معیشتی در میان اقشار ضعیف جامعه توزیع شده است.

این مقام مسئول در هلال احمر تصریح کرد: در مجموع بیش از ۹۲۸ هزار نفر از خدمات سازمان داوطلبان در این مدت بهره‌مند شده که بهره‌مندی ۷۳۰۵ نفر از طرح نیابت و ۱۰۳ هزار نفر از طرح پایش سلامت بواسطه فعالیت ۱۳۳۲ پزشک داوطلب، تنها گوشه ای از این خدمات است.

وی افزود: خدمات هلال احمر معطوف به حوزه امدادرسانی و درمان نیست و این جمعیت در ۱۳ روز اخیر به ۶۰۶۳ نفر در حوزه توانبخشی خدمات‌رسانی انجام داده است. همچنین نیاز دارویی ۵۲ هزار و ۶۴۵ نفر از مراجعه‌کنندگان به داروخانه‌های هلال احمر را برطرف و پاسخگوی نیازهای درمانی ۵۰ هزار و ۲۶۳ نفر از شهروندان بوده است.

درویش پور با تأکید بر این که تا پایان تعطیلات و اتمام سفرهای نوروزی، هلال احمر در آماده باش است، توضیح داد: در مجموع ۳ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۲۸۳ نفر از ابتدای طرح نوروزی از خدمات هلال احمر بهره‌مند شدند که این خدمات با به کارگیری ۱۳۴ هزار و ۱۲۱ نفر/روز از کارکنان، داوطلبان، جوانان و امدادگران به مردم ارائه می‌شود.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، ۴۲۵۸ پایگاه، مرکز و پست موقت نوروزی توسط جمعیت هلال احمر در ایام نوروز فعال و به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لاغری با یک دمنوش؛ مضر و اعتیادآور هم نیست
  • قوی‌ترین مکمل غذایی و دارویی در طول روز
  • تغذیه صحیح به هنگام سحر و افطار
  • قوی ترین مکمل غذایی و دارویی در طول روز | نیازی به مصرف ناهار و شام نیست + درمان قند خون در 28 روز
  • ارائه بیش از ۱۱۱ هزار خدمت دارویی،‌ درمانی و توانبخشی در نوروز ۱۴۰۳
  • ارائه بیش از ۱۱۱ هزار خدمت دارویی،‌ درمانی و توانبخشی به شهروندان در ایام نوروز
  • ارائه بیش از ۱۱۱ هزار خدمت دارویی،‌ درمانی و توانبخشی به هموطنان
  • خواص بی نظیر و معجزه های برگ سیر!
  • تغذیه سالم در سفر‌های نوروزی
  • میوه را کی بخوریم؛ با شکم خالی یا پر؟