Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هرچند رفتار‌های هیجانی سمت تقاضا، واکنشی است نسبت به عملکرد عرضه‌کنندگان خودرو، با این حال به‌نظر می‌رسد این رفتار‌ها سمت و سوی مشخصی ندارد. به‌طوری‌که در برخی مقاطع مشتریان به بازار خودرو پشت کرده و تقاضا افت می‌کند و در زمان‌هایی نیز تقاضا به بالاترین میزان خود می‌رسد و عرضه خودروسازان پاسخگوی تقاضای بازار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این افت و خیز تقاضا، تأثیر زیادی بر قیمت محصولات تولیدی داشته و در برخی موارد نیز آشفتگی بازار را به همراه دارد. به این ترتیب نقش طرف عرضه در ایجاد نوسان قیمتی در بازار خودرو امری واضح و مشخص است. اما در اتفاقات هفته گذشته بازار که قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت برخی تحلیلگران بر نقش موثر متقاضیان خودرو تاکید دارند و اینکه رفتار‌های هیجانی آنان را یکی از عوامل آشفتگی بازار می‌خوانند؛ به‌طوری‌که برخی متقاضیان با انتظار تورمی سال آینده به بازار هجوم آورده و هر خودرویی را با هر قیمتی خریداری کردند که همین موضوع منجر به افزایش قیمت‌ها در سطح غیرمعقولی شد. به این ترتیب بخشی از تقاضا به‌دلیل بی‌اعتمادی به شرکت‌های خودروساز در زمینه تولید همراه با کیفیت و همچنین تورم انتظاری این روز‌ها در بازار شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید: آیا مجلس به موضوع قیمت خودرو ورود می‌کند؟

در این بین، اما برخی مشتریان نیز افزایش قیمت‌ها را تنها حبابی خواندند که با افزایش تولید این حباب از بین خواهد رفت. برخی کارشناسان نیز در این مورد با مشتریان هم‌نظر بودند؛ به‌طوری‌که تاکید بر نخریدن خودرو در شرایط کنونی داشتند. آن‌ها با این ادله که دلالان و واسطه‌گران بار دیگر سرمایه خود را به سمت بازار خودرو حرکت دادند و همین عامل منجر به افزایش کاذب قیمت‌ها شده، خریداران را از خرید بر حذر داشتند.

البته می‌توان دیدگاه دیگری هم برای بخش تقاضا تعریف کرد. براساس این دیدگاه، مشتریان به‌منظور خرید خودروی مورد تقاضای خود در بازار حضور پیدا نمی‌کنند و تنها تقاضای خرید را تا زمان عرضه خودرو توسط خودروسازان به تاخیر می‌اندازند. آن‌ها مترصد فرصت باقی می‌مانند و به محض اینکه شرکت‌های خودروساز در قالب پیش‌فروش یا فروش قطعی اقدام به عرضه محصولات خود کنند در صف فروش حضور پیدا کرده و اقدام به خرید خودروی مورد نظر می‌کنند. حال با توجه به تنوع دیدگاه مشتریان در شرایط فعلی بازار این سوال مطرح می‌شود که کدام دیدگاه، دست بالا را در میان متقاضیان و مصرف‌کنندگان دارد؟ و سوال دیگر اینکه تاثیر این رفتار غالب بر نمودار قیمتی بازار چگونه است، آن را صعودی می‌کند یا در سراشیبی قرار می‌دهد؟

کارشناسان در پاسخ به این سوال معتقدند سه مولفه موثر روی قیمت خودرو در شرایط فعلی فعال شده است. نرخ ارز، تورم انتظاری و حضور پررنگ دلالان در بازار خودرو. آن‌ها می‌گویند: در شرایط حاضر نرخ ارز روند صعودی به خود گرفته است. از طرف دیگر به‌دلیل بی‌اعتمادی به سیاست‌گذاران و سیاست‌های اتخاذ شده این ذهنیت در جامعه تشدید شده است که سال آینده به دلیل افزایش نرخ تورم، قیمت‌ها روند صعودی به خود می‌گیرد، بنابراین یک تورم انتظاری در ارتباط با سال آینده در اذهان شکل گرفته است؛ بنابراین کارشناسان معتقدند تورم انتظاری شکل‌گرفته بیشترین سهم را در تفکر متقاضیان دارد. در راستای شکل‌گیری همین تفکر شاهد هستیم که سرمایه‌های سرگردان نیز براساس همین تحلیل به بازار ورود می‌کنند. وجود سرمایه‌های سرگردان و تورم انتظاری شکل‌گرفته دست در دست هم سبب افزایشی شدن نمودار قیمت در بازار خواهند شد. کارشناسان تنها مساله‌ای را که می‌تواند صعود قیمت‌ها در بازار را متوقف کند، افزایش عرضه عنوان می‌کنند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

چرا مردم برای خرید خودرو هیجان دارند؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت خودرو اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۹۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الاکلنگ سرمایه‌گذاران کوچک با عرضه مسکن

مهدی سلطان محمدی کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: به‌نظر می‌رسد که بازار مسکن در سال جدید روندی مانند دو سال گذشته را طی کند. بازار در این مدت به ثباتی رسیده، هرچند که حجم معاملات و همچنین آمار ساخت‌وساز پایین و فراز و فرود سرمایه‌گذاران کوچک با معاملات مسکن ادامه دارد. 

وی ادامه داد: در حال حاضر دلیلی برای تغییر این روند مشاهده نمی‌شود؛ چرا که بخش خصوصی از نظر تامین نقدینگی برای ساخت و ساز با مشکلاتی روبرو است. همچنین دولت و سیستم بانکی هم با محدودیت‌های بسیاری برای تامین سرمایه روبرو هستند.

پس انداز خانوار‌ها کاهش و توان خرید خانه با قیمت‌های جدید را ندارند

سلطان محمدی اظهار کرد: شایان ذکر است که طی یک دهه اخیر پس انداز خانوار‌ها نیز به شدت کاهش یافته و آنها نیز توان خرید خانه با قیمت‌های جدید را ندارند. در حال حاضر عمده تقاضا مربوط به شهر‌های بزرگ است که خریدارانی با هدف حفظ ارزش سرمایه خود خرید می‌کنند.

وی در ادامه افزود: حجم زیادی از تقاضای سرمایه گذاری در مسکن بستگی به بازدهی بازار‌های موازی مانند دلار و طلا دارد؛ به این صورت که اگر آن بازار‌ها جذابیت بیشتری داشته باشد سرمایه خود را به آن سو هدایت می‌کنند. به همین دلیل است که در یک دهه گذشته قیمت مسکن همبستگی شدیدی با قیمت دلار پیدا کرده است. به همین جهت بدیهی است که اگر جهش قیمت دلار که ابتدای سال جاری اتفاق افتاد تثبیت شود قیمت مسکن افزایش می‌یابد.

اشرفی تصریح کرد: دولت در سال گذشته در زمینه کاهش تورم و کنترل آن با موفقیت عمل کرد. یعنی تورم رو به کاهش رفت و اگر این روند در سال جدید هم ادامه یابد می‌توان امیدوار بود شرایط بهتری ایجاد شود. شایان ذکر است که قیمت مسکن سال گذشته به اندازه تورم رشد نکرد؛ از همین رو فنر قیمتی مسکن کمی فشرده شده است.

وی در ادامه گفت: با توجه به تمام این موارد از جمله قیمت دلار و رشد تورم و همچنین میزان سرمایه گذاری در بخش مسکن که خواه یا ناخواه موجب کاهش عرضه مسکن می‌شود، پیش بینی می‌شود که قیمت مسکن در سال جاری افزایشی باشد، اما این افزایش به صورت جهشی اتفاق نیفتد.

وام‌های عجیب مسکن راه حلی ندارد!

اشرفی گفت: متاسفانه رقم‌های بالای وام مسکن و همچنین عدم پوشش دهی مناسب آن راه حل مناسبی ندارد. قسمتی از این ارقام سنگین مربوط به سود بانکی می‌شود که از آن موضوع هم راه گریزی نیست؛ چرا که بانک برای تامین هزینه‌های خود مجبور است از وام سود بیشتری نسبت که به سودی که برای دریافت سرمایه می‌دهد اخذ کند.

وی تاکید کرد: البته نقطه قابل توجه این است که افزایش بهره بانکی موجب کاهش تورم شد و از این نظر که این درک ایجاد شده است که برای کاهش تورم باید بهره بانکی را افزایش دهیم و نه کاهش، اتفاق بسیار مثبتی روی داده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روند قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت نفت با بستن تنگه هرمز
  • روند کاهشی قیمت طلا و سکه ادامه دارد/ کاهش تقاضا برای خرید طلا در بازار
  • فوبیای وام مسکن
  • خودرو ارزان شد + جدول قیمت‌ها
  • بازار خودرو بی‌تفاوت به اتفاقات بین‌المللی/ قیمت‌ها کاهشی شد
  • چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
  • معمای تقاضای خودرو
  • الاکلنگ سرمایه‌گذاران کوچک با عرضه مسکن
  • حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد