Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-19@17:12:42 GMT

از شکار ریگی در آسمان تا قاچاق دام زنده!

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۹۵۵۳

یک عضو کمیسیون اقتصادی گفت: بعضی از اوقات به ما می‌گویند چگونه است مسئولان و وزرات اطلاعات می‌توانند ریگی را در آسمان دستگیر کنند و هواپیمایش را روی زمین بنشانند اما جلوی کالای قاچاق و خروج دام از کشور را نمی‌توانند بگیرند.


به گزارش شریان نیوز،سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان درباره کلیات لایحه بودجه کشور در سال ۹۸ و اینکه لایحه ارائه شده چه میزان با واقعیت امروز جامعه تطبیق دارد، گفت: متاسفانه در بودجه سال  ۹۸ آن نگاه ویژه‌ای که باید برای معیشت مردم، اشتغال و تولید که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است و بارها هم خطاب به مسئولان این مسائل را بیان کردند، نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با فروش اوراق نمی‌شود کشور را اداره کرد
نماینده مردم فلاورجان با بیان این‌که افزایش بعضی از بندهای موجود در بودجه سال آینده به دولت اجازه‌هایی را می‌دهد که چندان نمی‌تواند بر شرایط فعلی تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: اجازه‌هایی مانند فروش ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و پرداخت سررسید سودهای گذشته که  شاید بتواند جلوی تورم را بگیرد به دلیل آن که پولی در کار نیست اما به دلیل رکود جاری در کشور، مشکلات را تشدید خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌شود همیشه دولت را با اوراق مشارکت اداره کنیم؛ این کار شاید در حال حاضر یک درمان موقتی باشد اما قطعا در آینده نسل‌ها و دولت‌ها را دچار مشکل خواهد کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی گفت: فروش اوراق مشارکت از سوی دولت نقدینگی را از دست مردم بیرون می‌آورد اما این کار باعث نمی‌شود چرخه تولید و اقتصاد به حرکت دربیاید بلکه بلعکس شرایطی را به وجود می‌آورد که در سال‌های آینده تعدیل نیروی جدی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ شاید مشکلات ما مثل سال آینده نباشد اما با این حال تعدیل نیروهای فراوانی در سطح کل کشور داشتیم که نه فقط باعث بروز یکسری از معظلات و مشکلات اجتماعی شده است بلکه روی تولیدی ما هم تاثیر گذاشته است.

چرخ تولید کشور امروز کُند حرکت می‌کند
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تعدیل نیرو در سطح گسترده وابستگی ما را به وارادات بیشتر می‌کند، بیان کرد: اینگونه عمکلرد باعث می‌شود نسبت به گذشته واردات ما ۲۰ تا ۳۰ افزایش پیدا کند.
وی تصریح کرد: زمانی ما در حوزه‌هایی نیاز به واردات نداشتیم و خودکفا شده بودیم اما با تعدیل نیروی که گریبان کشور را گرفته، چرخ تولید کشور که باید با توان ۸۰ رصدی داشته باشد، امروز کُند حرکت می‌کند که همین امر وابستگی ما را به کشورهای خارجی بیشتر می‌کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این روزها مردم از گرانی‌های افسار گسیخته شکایت می‌کنند و از مسئولان و تصمیم ‌یران درخواست می‌کنند فکری برای آن‌ها کنند چگونه باید این خواسته مردم را عملیاتی کرد، گفت: مقام معظم رهبری چندین مرتبه به دولتمردان توصیه کردند که باید این شرایط مدیریت و معظلات برطرف شود.

وی تاکید کرد: معتقدم این توصیه مقام معظم رهبری به مجلس هم برمی‌گردد؛ مجلس باید نظارت جدی بر عمکلرد دولت داشته باشد.

موسوی لارگانی ادامه داد: هنگامی که جلسه غیرعلنی برگزار می‌کنیم وزرا فقط به دادن گزارش اکتفا می‌کنند  سوالمان از رئیس مجلس و هیأت رئیسه این است که جلسات غیرعلنی که برگزار می‌شود و مباحثی که در این جلسات غیرعلنی مطرح می‌شود به کجا رسیده؟

  اقلام مصرفی مردم ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مطرح شدن مشکلات و معظلات دردی را دوا نمی‌کند، اظهار داشت: اینکه در جلسات یکسری صحبت‌ها را بیان و به قولی جلسه درمانی و سخن درمانی کنیم که مشکلات مردم حل نمی‌شود.

به گفته وی در چندماه اخیر بعضی از اقلام مصرفی داخل سفره مردم ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است و زندگی برای‌شان سخت شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مردم شاید تا یک زمانی به خاطر  عرقی که نسبت به  نظام، کشور و ولایت و رهبری دارند نجابت به خرج دهند اما به جایی می‌رسد که نمی‌توانند تحمل کنند.

وی ادامه داد: همین چند روز گذشته نماز جمعه بودم برادر شهیدی که محاسنش سفید بود عنوان می‌کرد ۴ ماه است که نتوانسته گوشت تهیه کند، این‌ها  برای جامعه اسلامی ما قابل پذیرش نیست.

موسوی لارگانی با بیان اینکه شرایط کشور قابل کنترل است، بیان کرد: سوال پیش می‌آید دولت چگونه اجازه داده است چندین ماه دام مولد از کشور خارج شود؟

وزیر کشاروزی گفت قیمت گوشت در عراق چوب می‌خورد
وی با اشاره به جلسات غیرعلنی مجلس با دولت گفت: وزیر محترم کشاورزی در جلسات غیرعلنی بسیار راحت مطرح می‌کند قیمت گوشت در عراق و یا درجاهای دیگر چوب خورده می‌شود خب این خیلی بد است مگر ما وابسته به عراق و دیگر کشورها هستیم .

موسوی لارگانی گفت: صدا و سیما گزارشی را در یک بخش خبری پخش کرد در رابطه با خروج دام از کشور مسئولی عنوان کرد از استان قم هیچ دامی خارجی نمی‌شود؛ قطعا کسانی که به دنبال خرید دام مولد هستند به آنجا می‌روند و به صاحبان‌شان می‌گویند هرچه داشته باشی با  قیمت بالا خریداری می‌کنم.

وی ادامه داد: این کارها باعث می‌شود ما یک زمانی از صادارت دام به واردات دام برسیم و ضربه سنگین بخوریم.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قاچاق کالا به تولیدکننده داخلی ضربه وارد می‌کند، گفت: تولیدکننده داخل کشور مشکلات ریز و درشتی دارد و برای اینکه کسب و کاری شروع کند باید وامی از بانک  با سود  ۲۰ درصد دریافت کند که با جریمه دیرکردش ۳۰ درصد می‌شود؛ از سوی دیگر عوارض  مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کند مشخص است که با واردات قاچاق کالا، او ضربه می‌خورد.

مردم می‌پرسند جایی که ریگی را در آسمان دستگیر می‌کنند، دام چگونه قاچاق می‌شود
وی خاطرنشان کرد: مدتی هم عکس این قضیه وجود داشت؛ زمانی که نوسانات ارز داشتیم و قیمت ارز  چندین برابر شده بود قاچاق کالا از این طرف انجام می‌شد یعنی کالاهای مورد نیاز و اساسی مانند گوشت و مرغ به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شد.

موسوی‌لارگانی با اشاره به اینکه نباید دولت و حاکمیت اجازه چنین کاری دهند، بیان کرد: بعضی از اوقات به ما می‌گویند چگونه است مسئولان و وزرات اطلاعات می‌توانند ریگی در آسمان دستگیر کند و هواپیمایش را روی زمین بنشانند اما جلوی کالای قاچاق و خروج دام از کشور را نمی‌توانند بگیرند و حقیقتا این برای مردم سوال است. 
این عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: این رفتارها  قبول نیست درخواست ما از مجلس این است که به یکی از مهمترین وظایف خود که نظارت بر اجرای قوانین است و تاکنون آنطور که باید و شاید صورت نگرفته عمل کند تا مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده برطرف شود.

برچسب هاریگیسیدناصر موسوی لارگانی

منبع: شریان

کلیدواژه: ریگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۹۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به فیلم سینمایی آسمان غرب/روایت ارتشی از جنگ

فیلم سینمایی «آسمان غرب» دومین فیلم بلند محمد عسگری است که پیش از این با «اتاقک گلی» خود را به سینمای ایران معرفی کرده است. آسمان غرب به یک مقطع کوتاه ولی مهم از زندگی شهید احمد شیرودی می‌پردازد و آن نخستین روزهای حمله‌ی ارتش بعثی به ایران و آغاز جنگ تحمیلی است. روایت فیلم، شهید علی‌اکبر شیرودی را نشان می‌دهد که چگونه از دستورات مقامات سیاسی بالادست، سرپیچی می‌کند و حاضر به عقب‌نشینی در برابر نیروهای دشمن نمی‌شود.

بازیگران و سازندگان فیلم آسمان غرب

میلاد کی‌مرام (در نقش شهید شیرودی)، امیر حسین آرمان (در نقش شهید ادیبان)، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی، محمد رضا صولتی، پیام اینالوئی، احسان عباسی، صفر محمدی، احسان صاحب الزمانی، یوسف فروتن، راهله لطفی، پرهام غلاملو، سمیه مهری، نیوشا علیپور و باحضور افتخاری تورج الوند و نسیم ادبی بازیگران این فیلم هستند.

محمد عسکری نویسنده و کارگردان فیلم آسمان غرب است که سال گذشته با کارگردانی فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در جشنواره حضور داشت. فیلمی که در بستری عاشقانه آغاز می‌شد و به عملیات مرصاد می‌پرداخت، او حالا تجربه‌ای دیگر در این حوزه و این‌بار در هوانیروز دارد. حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده فیلم آسمان غرب است.

نقد و بررسی

کمتر کسی است که سریال سیمرغ با محوریت شهید شیرودی و شهید کشوری را در دهه ۷۰ به یاد نیاورد. سریالی بیادماندی که توانست در دوره خود، مخاطبان زیادی را به خود جذب کند و در همان سال‌ها نام این دو شهید بزرگوار را در اذهان مردم ثبت کند. حال پس از سال‌ها، «شهید شیرودی» و رشادت‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، محوریت ساخت یک فیلم سینمایی قرارگرفته است. آسمان غرب با همکاری نهاد و سازمان‌های ارتش، حوزه هنری و بنیاد فارابی ساخته‌شده است. فیلم که در ابتدا می‌کوشد بازنمایی درستی از رشادت‌های هوانیروز داشته باشد اما رسماً به بیانیه سیاسی کارگردان بدل شده است. شعاری سیاسی، کلیدواژه مردم، حق‌خواهی، خدمت به مردم، مسئولان قدرنشناس و غیره را می‌توان فراوان در قالب دیالوگ‌های گل‌درشت مشاهده کرد. به‌طوری‌که در اغلب موارد مخاطب با بمباران شعارهای تلنبار شده از فتنه‌های دوران پس از انقلاب روبه‌رو می‌شود.

اگرچه فیلم از نظر تدوین درخشان است و تصاویر بدیعی از مقاومت مردم سرپل ذهاب را با دست خالی در مقابل ارتش مکانیزه‌ی بعثی نشان می‌دهد، اما شخصیت‌پردازی شیرودی ناقص و تیپیکال است. او از اول قوی و محکم است، در میانه‌ی فیلم هیچگاه دلش نمی‌شکند، کم نمی‌آورد، عصبانی نمی‌شود… و در پایان چیز جدیدی یاد نمی‌گیرد، درس تازه‌ای از زندگی نمی‌آموزد، به شهود دست نمی‌یابد؛ همانگونه که قهرمان‌وار وارد شده بود از صحنه خارج می‌شود.

آسمان غرب البته در یک سکانس جالب ولی بیش از اندازه کوتاه، دلخوری مردم از اهالی دیپلماسی که حاضر به مقاومت نیستند را به تصویر می‌کشد که جزو نقاط قوت اثر بود.

هر جا شیرودی در میان مردم کرد بومی نمایش داده می‌شود فیلم شفافیت و باورپذیری زیادی پیدا می‌کند اما گفتگوهای شیرودی با همتایان نظامی خودش دچار شعارزدگی است که بازی ضعیف میلاد کی‌مرام هم آن را دو چندان کرده است.

در میان تمام شخصیت‌هایی که لباس نظامی به تن دارند، تنها شخصیت سرباز ترک‌زبان با صورت کک مکی و با بازی زیرپوستی و گرم روح الله زمانی، مثل ستاره می‌درخشد و همه چیز را در اطراف خودش واقعی جلوه می‌دهد؛ انگار که او هنوز همان سرباز فیلم «موقعیت مهدی» است که برایش نامزدی در جشنواره‌ی چهلم را به ارمغان آورد.

نقد های وارد بر فیلم سینمایی آسمان غرب به نظر منتقدین سینما:

سید مهرزاد موسوی

بگذارید همین اول یک چیزی را بگویم و رد شوم؛ قبول داشته باشیم یا نه، ما ۲ روایت از جنگ داریم. روایتی که بیشتر دیده و شنیده‌ایم که سپاه نقش اول را دارد و فرماندهان جوان هدایت جنگ را به عهده دارند و شیوه راهبردی‌شان تفاوت‌های آشکاری با شیوه ارتشی دارد. ارتشی که مبتنی بر سلسله مراتب است و دستور و حکم و…

باز هم قبول داشته باشیم یا نه، پارادایم اصلی ذهن همه نسل ما از جنگ مبتنی بر سپاه است و ارتش روایت‌های محدودی داشته است. (که هر دو روایت به جا و اندازه خود، عزیز و محترم و ارزشمند است) برای همین‌هایی که می‌دانید و معمولا گفته نمی‌شود (من اسمش را می‌گذارم روایت ارتشی از جنگ)، فیلم آسمان غرب در نیمه اول (۴۵ دقیقه ابتدایی) فیلم بدی است؛ پر حرف، پر از دیالوگ‌های کلیشه‌ای، تاکید زیاد بر مردم‌داری ارتش، توجیه بسته بودن دست برای سرپیچی از دستور فرمانده‌کل‌قوا و همان سلسله مراتب نظامی، نمایش کلامی فدای مردم شدن و…

همه این‌ها در دیالوگ‌هایی مطول و با چاشنی نمایش صحنه‌های دردناک زخمی‌های و آوارگی عشایر غرب کشور گنجانده شده تا تاثیرگذار شود که -دقیقا- نمی‌شود. اما اگر بند اول را دوباره بخوانید، حق می‌دهید که -انگار- ارتش همین یک فیلم را وقت داشته تا همه این حرف‌ها را بگوید و توجیه کند و توضیح دهد و فدای مردم شود و…

اما وقتی فیلمنامه‌نویس و فیلمساز از بندِ بیان این گفته‌ها (و شاید تأکیدات دستوری) رها می‌شود، فیلم تازه جان می‌گیرد، تبدیل به فیلم جنگی اکشن و گاهی نفسگیر می‌شود و خلاصه در نیمه دوم می‌شود «آسمان غرب» را دوست داشت چون «فیلم» شده است نه کلام و کلیشه. کارگردان به وضوح از فیلم قبلی‌اش کار بهتری ساخته، امکانات مکفی و زیادی هم زیر دست داشته و سعی کرده بین این همه امکانات برای نمایش تصاویر جنگی هوایی و نمایش احساسات برای قهرمان‌سازی، مدیریت کند. اینکه موفق شده یا نه و توانسته نخ ارتباطش را با مردم ایجاد کند، اجازه بدهید کمی تامل کنم.

حمیدرضا محمدی

آسمان غرب روایت آسمان غرب ایران در همان نخستین روزهای جنگ تحمیلی است. روزهایی که علی‌اکبر شیرودی و دوستانش سوار بر هلی‌کوپترهایشان رفتند تا خلاف آنچه دولت ابوالحسن بنی‌صدر که می‌گفت باید زمین داد تا زمان خرید، جلوی پیشروی عراقی‌ها را بگیرند.

فیلم اگرچه دربارۀ آنان جز همین بمباران تانک‌ها چیز دیگری ندارد اما جنگ شهری در سرپل ذهاب را هم به تصویر کشیده است و البته حضور عشایر غیور به‌ویژه زنان دلیر و رشیدشان را خیلی‌خوب نشان داده است. با وجود این، از جلوه‌های ویژه فیلم نباید گذشت که اصلاً به مدد آن جان گرفته است وگرنه میلاد کی‌مرام که نقش قهرمان فیلم را ایفا می‌کند، هیچ افزوده‌ای بر بازی‌های پیشینش ندارد، اگرچه همان جلوه‌های ویژه ایراداتی دارد که باید اصلاح شود.

محمد تقی‌زاده

آسمان غرب در راستای آثار کلیشه‌زدای سینمای جنگ است که سعی کرده در پرداخت شخصیت و نشان دادن فضای جبهه متفاوت عمل کند. این فیلم موفقیت در جنگ را حاصل تلاش همه مردم و همه نهادهای نشان می‌دهد که مساله مهمی است و طعنه‌ای است به کسانی که جنگ را برای گروه یا نهادهای خاصی مصادره کرده‌اند.

مساله اصلی با فیلم این است که با وجود این حجم از ناراحتی و صدای توپ و تفنگ و در حالی که جامعه به شدت با مشکلات اجتماعی و اقتصادی روبرو است، ساخت چنین فیلم‌هایی برای کدام مخاطبان صورت می‌گیرد. آیا صرف ساخت فیلم جنگی، یادبود از شهدای دفاع مقدس است؟

کاراکتر امیرحسین آرمان و روح الله زمانی می‌توانند برای نقش‌های جانبی نامزد سیمرغ شوند و احتمالا نامزدی میلاد کی‌مرام به عنوان قهرمان فیلم و شخصیت شیرودی دور از ذهن نیست.

نیایش احمدی _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

دیگر خبرها

  • حس خوب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنان جاری است
  • عملیات وعده صادق قدرت بازدارندگی ایران را افزایش داد/ عبور از گنبد آهنین خارق‌العاده بود
  • ترکیب پرسپولیس برای دیدار حساس برابر صنعت نفت
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • نگاهی به فیلم سینمایی آسمان غرب/روایت ارتشی از جنگ
  • وعده نائب رئیس مجلس برای برخورد با بی‌حجابی
  • ذوالنوری: زنانی که حجاب غیرکاملی دارند، داغ و درفش نمی‌شوند
  • مشارکت بالا در «دور دوم انتخابات مجلس» به نفع کشور و نظام است
  • «آسمان غرب» ارتش را زنده می‌کند/ راه اندازی یک پویش سراسری
  • مسئولان به جای صندلی «مداخله‌جویی» روی صندلی «حکمرانی» بنشینند