Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  اگر به کاهش وزن فکر می‌کنید باید به دنبال یک رژیم غذایی سالم و مناسب باشید، کلینیک باشگاه خبرنگاران جوان به شما رژیم غذایی یک ساله‌ای را معرفی می‌کند که هر هفته چهارشنبه‌ها راس ساعت ۱۱ منتشر می‌شود.

امروزه با شیوع اضافه وزن و چاقی در جامعه بیشتر افراد در آرزوی لاغری و داشتن اندامی متناسب هستند، به همین منظور حوزه کلینیک در نظر دارد یک رژیم لاغری و صحیح را هر هفته چهارشنبه‌ها در صفحه علمی پزشکی منتشر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رژیم لاغری صحیح و اصولی باید متنوع و متعادل باشد، برای داشتن یک رژیم هفتگی مناسب با فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک، گفتگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: بدون دردسر و پرداخت حتی یک ریال لاغر شوید+ برنامه غذایی هفته اول

فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: همه افراد به ویژه اشخاصی که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند، باید حتی در خانه و با کمترین امکانات و هزینه، نرمش‌ها و حرکت‌های کششی انجام دهند، زیرا ورزش نقشی موثر در افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) بدن، کاهش وزن افراد و شادابی پوست دارد; ما در رژیم لاغری میوه‌ها را متنوع در نظر گرفته‌ایم تا نیاز افراد به همه ویتامین‌ها و ریز مغذی‌ها تامین شود، اما در صورت دسترسی نداشتن به این میوه‌ها می‌توان میوه‌های دیگر را که قیمتی مناسب دارند و موجود هستند، مصرف کرد.

وحید یادآوری کرد: مقدار کالری روزانه افراد بستگی به سن، جنس، تفاوت‌های فردی و فرهنگی اشخاص، حالات روانی و شرایظ فیزیولوژیکی و زیستی بدن دارد، ما برای هفته هفتم رژیم لاغری روزانه هزار و ۶۰۰ کیلو کالری انرژی برای مرد و زن در نظر گرفته‌ایم.

رژیم روز اول

صبحانه: ۳۰ گرم پنیر به همراه ۲ کف دست نان  سنگک به همراه یک استکان چای و یک عدد خرما 

میان وعده: یک عدد سیب

ناهار: ۱۰ قاشق غذاخوری برنج به همراه ۲ قاشق غذاخوری خورشت قرمه سبزی و  سالاد فصل به میزان دلخواه

میان وعده عصر: یک عدد سیب

شام: یک کاسه آش دوغ یا کشک به همراه یک قاشق غذاخوری سبوس برنج یا گندم 

قبل از خواب یک لیوان شیر به همراه یک عدد خرما

رژیم روز دوم

صبحانه: یک عدد تخم مرغ به همراه ۲ کف دست نان تافتون و یک لیوان چای و خرما

میان وعده: یک عدد پرتقال

ناهار: ۱۲ قاشق غذاخوری عدس پلو و سالاد فصل به میزان دلخواه

میان وعده عده: یک عدد پرتقال

شام: یک کاسه سوپ جو به همراه یک قاشق غذاخوری سبوس برنج یا گندم

قبل از خواب یک لیوان شیر به همراه یک عدد خرما

رژیم روز سوم

صبحانه: ۳۰ گرم پنیر به همراه ۲ کف دست نان تافتون و یک لیوان چای و خرما

میان وعده: ۲ عدد لیمو شیرین 

ناهار: ۱۲ قاشق غذاخوری استانبولی به همراه سالاد فصل به میزان دلخواه

میان وعده عصر: ۲ عدد لیمو شیرین

شام: یک کاسه آش بلغور به همراه یک قاشق غذاخوری سبوس برنج یا گندم

قبل از خواب یک لیوان شیر به همراه یک عدد خرما

رژیم روز چهارم

صبحانه: ۲ عدد کیک یزدی به همراه یک لیوان چای

میان وعده: ۲ عدد کیوی

ناهار: ۱۲ قاشق غذاخوری لوبیا پلو به همراه سالاد فصل به میزان لازم

میان وعده عصر: ۲ عدد کیوی

شام: سوپ رشته به همراه یک قاشق غذاخوری سبوس برنج یا گندم

قبل از خواب یک لیوان شیر به همراه یک عدد خرما

رژیم روز پنجم

صبحانه: ۳۰ گرم پنیر به همراه ۲ کف دست نان سنگگ و یک لیوان چای

میان وعده: یک عدد سیب

ناهار: ۱۰ قاشق غذاخوری برنج به همراه  ۲ قاشق غذاخوری کرفس به همراه سالاد فصل 

میان وعده عصر: یک عدد سیب

شام: یک کاسه آش رشته به همراه یک قاشق غذاخوری سبوس برنج یا گندم

قبل از خواب یک لیوان شیر به همراه یک عدد خرما

رژیم روز ششم

صبحانه: یک عدد تخم مرغ آب پز ۲ کف دست نان تافتون به همراه چای

میان وعده: یک عدد پرتقال

ناهار: ۱۰ قاشق برنج و ۲ قاشق غذاخوری خورشت قیمه به همراه سالاد فصل به میزان لازم

میان وعده عصر: ۲ عدد پرتقال

شام:  یک کاسه سوپ جو به همراه یک قاشق غذا خوردی سبوس برنج یا گندم

قبل از خواب یک لیوان شیر به همراه یک عدد خرما

بیشتر بخوانید: بدون دردسر و پرداخت حتی یک ریال لاغر شوید + برنامه غذایی هفته دوم

رژیم روز هفتم

صبحانه: یک لیوان آبمیوه طبیعی

میان وعده: ۲ عدد بیسکوییت سبوس دار

ناهار: ۱۰ قاشق زرشک پلو و نصف ران یا سینه به همراه سالاد فصل به میزان دلخواه

میان وعده عصر: یک عدد سیب

شام: ۳۰ گرم پنیر یک عدد گوجه به همراه یک عدد گوجه و یک عدد خیار و ۲ کف دست نان تافتون

قبل از خواب یک لیوان شیر به همراه یک عدد خرما

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۹۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار هایی برای کنترل اشتها

شاید بزرگترین دلیل شکست افراد در مسیر کاهش وزن اشتهای زیاد باشد. اکثر کسانی که مشکل اضافه وزن دارند به دلیل سبک زندگی اشتباه و همچنین عادات غذا خوردن اشتهای بیشتری نسبت به افراد لاغر دارند و همین عامل بعد از شروع رژیم کاهش وزن می‌تواند مانع بزرگی بر سر راهشان باشد. توصیه می شود رژیم لاغری خود را با یک رژیم آنلاین شروع کنید. خوشبختانه می‌توان با استفاده از چندین راهکار ساده اشتها را کنترل کرد و این مانع بزرگ را از سر راه برداشت. برای آشنایی با راه‌های کنترل اشتها تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

چه عواملی موجب افزایش اشتها می شود؟

برای حل کردن تمامی مشکلات ابتدا باید عوامل به وجود آورنده آن را بررسی کرد، این موضوع برای اشتهای زیاد هم صدق می‌کند. به طور کلی عوامل زیر می‌توانند منجر به افزایش اشتها شوند:

کم خوابی : نداشتن خواب کافی می‌تواند با تغییرات هورمونی منجر به افزایش اشتها و به وجود آوردن عادات غذایی ناسالم شود. احتمالا تا به حال تجربه این را داشته که اگر بعد از نیمه شب بیدار بمانید اشتهای زیادی برای خوردن مواد غذایی خصوصا از انواع ناسالم پیدا می‌کنید. از طرفی اگر به اندازه کافی نخوابید انرژی زیادی برای کارهای روزمره ندارید و برای جبران خستگی به سراغ تنقلات شیرین و دارای قند بالا می‌روید. استرس : یکی از مهم ترین دلایلی که اکثر افراد دارای اضافه وزن یا چاق از آن گلایه می‌کنند داشتن پرخوری عصبی است. پرخوری عصبی حالتی است که فرد در زمان تجربه عصبانیت یا استرس بالا پرخوری می‌کند. اکثر افراد در این شرایط کنترلی بر روی اشتهایشان ندارند و با استفاده از غذا خوردن خود را آرام می‌کنند. افت قند خون : شاید تا به حال تجربه افت قند را داشته اید. اگر مدت زمان زیادی غذا نخورده باشید قند خون شما کاهش می‌یابد و اگر در همان مراحل اولیه به آن پاسخ مناسبی ندهید با افت ناگهانی قند خون مواجه می‌شوید. در صورت افت شدید قند خون اشتها به شدت افزایش پیدا کرده و فرد دیگر کنترلی بر روی غذا خوردن خود ندارد. داروها : برخی از داروها به صورت جانبی می‌توانند باعث افزایش اشتها شوند. برخی از داروهایی که باعث افزایش اشتها می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

 داروهای استروئیدی مانند کورتیکو استروئید ، برخی از داروهای ضد افسردگی، میرتازاپین، آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد صرع و ...

غذاهای افزاینده اشتها : برخی از غذاها می‌توانند باعث افزایش بیشتر اشتها شوند. انواع مواد غذایی حاوی قند ساده و یا کربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل انواع پیش غذاهای شیرین و شیرینی‌ها. همچنین مواد غذایی یا چاشنی‌هایی که طعم ترش یا شوری دارند نیز می‌توانند باعث افزایش اشتها در افراد شوند.

چه عواملی باعث کاهش اشتها می شود؟

عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث سرکوب و کاهش اشتها شوند؛ عواملی مانند:

نوشیدن آب قبل از غذا : آب یک نوشیدنی کلیدی برای رژیم‌های لاغری به شمار می‌رود. این نوشیدنی که مایه حیات است می‌تواند برای سرکوب اشتهای کاذب بسیار اثر بخش و مفید باشد. نوشیدن آب برای افراد سالم محدودیت خاصی ندارد و حداقل باید به میزان مورد نیاز که حدودا 5/1 الی 2 لیتر در روز است مصرف شود. بهتر است همیشه قبل از شروع به غذا خوردن حداقل یک لیوان آب بنوشید، در این صورت مشاهده می‌کنید که نوشیدن آب چقدر می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهد. مصرف پروتئین : پروتئین که یکی از مهم ترین درشت مغذی‌ها در رژیم غذایی است به دلیل طولانی بودن مدت هضم و جذب آن نسبت به دیگر گروه‌های غذایی خاصیت سیر کنندگی بیشتری دارد. بنابراین سعی کنید حتما در وعده‌ها یا میان وعده‌ها از پروتئین استفاده کنید تا به کنترل اشتهای شما در طول روز کمک کند. خوردن غذاهای پرفیبر : فیبرها از آن دسته مواد غذایی هستند که در بدن انسان هضم نمی‌شوند و به همین دلیل می‌توانند حجم دستگاه گوارش را پر کرده و یا سرعت تخلیه معده را کند کنند. به همین دلایل تاثیر بسیار خوبی در کاهش اشتها دارند. نوشیدن برخی از دمنوش ها : برخی از دمنوش‌ها مانند چای سبز یا ماچا به دلیل داشتن ترکیبات فنولی می‌توانند منجر به سرکوب اشتها شوند. می‌توانید با نوشیدن1 الی2 فنجان چای سبز در ابتدای روز اشتهای خود را در طول روز کمی کنترل کنید. داشتن خواب کافی : همانطور که در عوامل افزایش دهنده اشتها توضیح دادیم کم خوابی می‌تواند منجر به افزایش اشتها شود بنابراین منطقی است که داشتن خواب منظم و کافی با تنظیم هورمون‌های گرسنگی به کاهش اشتها کمک می‌کند. برای کاهش اشتها چه غذا هایی بخوریم؟

جالب است بدانید شما می‌توانید با انتخاب هوشمندانه غذاهایی که می‌خورید مدت زمان بیشتری سیر بمانید. در میان غذاهای مختلف تعدادی از مواد غذایی هستند که می‌توانند به کاهش اشتها کمک کنند از این میان می‌توانیم غذاهای پروتئینی مانند انواع گوشت‌ها، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات اشاره کنیم. علاوه بر مواد غذایی پر پروتئین منابع سرشار از فیبر مانند سبزیجات (خیار، هویج، کاهو، انواع کلم، انواع کدو و ...) و انواع غلات سبوس دار هم سیر کننده‌های خوبی به شمار می‌روند. بنابراین اگر در بشقاب خود سهم بیشتری را به پروتئین و سبزیجات اختصاص دهید و از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، کنجد، آووکادو یا مغزیجات در کنار آن استفاده کنید می‌توانید با خیال راحت تا ساعت‌ها احساس سیری داشته باشید.

چه خوراکی هایی باعث کاهش اشتها می شود؟

برای اینکه بیشتر با غذاهای کاهنده اشتها آشنا شوید بهتر است با چند مثال آن ها را به شما معرفی کنیم. می‌توانید در رژیم غذایی خود از این ترکیبات ایده بگیرید.

خوراک مرغ و سبزیجات ( مرغ + هویج + کدوی سبز + لوبیا سبز + گوجه ) سالاد لوبیا ( لوبیا + ذرت پخته + سیب زمینی پخته + جعفری + فلفل دلمه‌ای + روغن زیتون ) سالاد تخم مرغ و آووکادو ( تخم مرغ + هویج + فلفل دلمه‌ای + آووکادو ) سالاد کینوا ( کینوا + نخود + فلفل دلمه‌ای + جعفری + پیاز + روغن زیتون ) قرص های کاهش اشتها

انواع مختلفی از داروهای سرکوب کنده اشتها وجود دارند که از طریق مکانیسم‌های متفاوتی می‌توانند باعث کاهش اشتها شوند. برخی از داروها دارای ترکیباتی مانند فنترمین، دی اتیل پروپیبون و یا لیراگلوتاید هستند این داروها با اثر بر روی هورمون‌های کنترل کننده اشتها می‌توانند باعث ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها شوند. دسته دیگری از داروها با داشتن ترکیبات گیاهی مانند چای سبز، کافئین، فیبرهای محلول و برخی از ترکیبات گیاهی دیگر با ایجاد احساس سیری می‌توانند تا حدودی به کاهش اشتها کمک کنند. البته در کنار همه این توضیحات بهتر است بدون مشورت و توصیه افراد متخصص از داروهای کاهنده اشتها استفاده نکنید.

عوارض قرص های کاهش اشتها

قرص‌های کاهش دهنده اشتها علاوه بر فوایدی که برای سرکوب اشتها دارند عوارضی نیز به همراه دارند. از جمله عوارضی که ممکن است این داروها داشته باشند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

عوارض گوارشی مثل حالت تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال و درد معده سرگیجه مشکلات خواب اختلالات عصبی رژیم غذایی مناسب برای کاهش اشتها

رژیم های زیادی از جمله رژیم کالری شماری، فستینگ، کتوژنیک، مدیترانه ای، گیاهخواری و... برای لاغری وجود دارند. برای کاهش وزن از هرکدام از این رژیم ها میتوان استفاده کرد اما کارشناسان تغذیه به افرادی که نمی توانند محدودیت های غذایی را تحمل کنند رژیم کالری شماری را توصیه می کنند. برای پیش رفتن با رژیم کالری شماری کافی است از یک اپلیکیشن کالری شمار استفاده کنید.

یک رژیم غذایی اصولی حتی با کالری کمتر می‌تواند باعث احساس سیری شود و به این صورت شما بدون رنج بردن از گرسنگی می‌توانید وزن خود را کاهش دهید. از اصول اولیه رژیم مناسب برای کاهش اشتها مصرف منظم و مداوم میان وعده‌ها است. میوه‌ها و سبزیجات تازه، لبنیات کم چربی و مغزیجات گزینه‌های مناسبی برای میان وعده به شمار می‌روند. اصل دوم برای جلوگیری از گرسنگی در رژیم نوشیدن حداقل یک لیوان آب قبل از هر وعده غذایی  است. در کنار همه این موارد سعی کنید ساعت وعده‌ها و میان وعده‌های خود را با فاصله حداقل 2 ساعته تنظیم کنید و همانطور که پیش تر هم توصیه کردیم سهم پروتئین و سبزیجات بشقاب خود را به مقدار بیشتری در نظر بگیرید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی + مواد لازم و نکات کلیدی آموزشی
  • راهکار هایی برای کنترل اشتها
  • برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه های آرد و برنج و خرما خیرات می کند /افشای هویت شرکای رائفی‌پور /پرچمدار دشمنی با قالیباف چه کاره است؟
  • برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه های آرد و برنج و خرما خیرات می کند
  • تغذیه سالم یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد
  • ۷ دلیل استفاده از سرکه سیب | با این نوشیدنی موثر در کاهش وزن بیشتر آشنا شوید
  • افراد دارای تناسب اندامی که هیچ وقت باشگاه نمی روند این ۷ عادت را دارند
  • آیا به نسبت سن خود تناسب اندام دارید؟
  • طرز تهیه کروسان خانگی ساده، مرحله به مرحله با تمام نکات (فیلم)
  • تاثیر بی‌نظیر ماسک آب برنج در جوانی و شادابی پوست