Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@07:06:24 GMT

ضرورت تمرکز نخبگان روي نيازهاي اصلي کشور

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۰۰۲۲

ضرورت تمرکز نخبگان روي نيازهاي اصلي کشور

خبرگزاري آريا- معاون اول رئيس جمهوري در ششمين همايش ملي پيشرفت و توسعه علمي کشور اظهار داشت: در مقطع کنوني، اولويت نخبگان، انديشمندان و گروه‌هاي مرجع بايد تمرکز بر روي نياز‌هاي اصلي کشور باشد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از خبرگزاري صدا و سيما، دکتر اسحاق جهانگيري در اين آيين که به ميزباني دانشگاه خاتم برگزار شد، گفت: يکي از سرفصل‌ها در اين باره ترميم و بالا بردن سرمايه اجتماعي و همچنين اميد به آينده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه سرمايه اجتماعي مهم‌ترين سرمايه براي برون رفت از مشکلات پيش رو و يکي از نيازهاي اصلي کشور است تصريح کرد: براي ترميم سرمايه اجتماعي، نقش نخبگان، استادان دانشگاه‌ها بيش از دولت است.
دکتر جهانگيري افزود: يکي ديگر از موضوعات؛ ارتقاء و سطح تفاهم، مشارکت سياسي و گفتگوي ملي است و حل مسائل داخلي کشور در مقطع کنوني از هر مسئله ديگري مهم‌تر و واجب‌تر است.
وي با بيان اينکه ارتقاي سطح استقلال و اقتدار ملي کشور در مواجهه با مسائل جهاني و منطقه‌اي از ديگر موضوعات و سرفصل‌ها است، گفت: ما به عنوان نخبگان و صاحب‌نظران رسالتي بر عهده داريم و آن اين است که چگونه اقتدار و استقلال کشور را حفظ کنيم که با عزتمندي باشد.
معاون اول رئيس جمهور خاطرنشان کرد: چالش‌هاي جدي در مسائل اقتصادي يکي ديگر از موضوعات و سرفصل ها است و بايد راهکارهايي پيدا کنيم تا از چالش‌ها و مشکلات عبور کنيم.
وي افزود: تقريباً هيچ صاحب نظر اقتصادي نيست که نگويد يکي از مهم‌ترين چالش‌ها؛ دولتي بودن اقتصاد است.
دکتر جهانگيري گفت: اتکا به نفت نيز يکي از ساختارهاي مشکل اقتصادي کشور است و امروز نيز آمريکايي ها مي‌خواهند از اين طريق به کشور فشار وارد کنند.
وي عنوان کرد: بودجه، نظام بانکي کشور، صندوق هاي بازنشستگي، آب و محيط زيست به مسائل جدي کشور تبديل شده است و مجموعه چالش ها و ابر چالش‌هايي وجود دارد که بايد به آنها پرداخته شود.
معاون اول رئيس جمهوري افزود: به اعتقاد بسياري از صاحب نظران توسعه علمي مي تواند توسعه ملي را سازمان دهد و پيش نياز توسعه ملي؛ توسعه علمي است.
وي تصريح کرد: بار اصلي توسعه کشور بر عهده مراکز علمي، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشي و پارک هاي علم و فناوري است و انجمن‌هاي علمي نيز به عنوان نهاد واسط ميان دانشگاه ها و مراکز اجرايي مي‌توانند بخش عمده‌اي از توسعه علمي کشور را به دوش بگيرد.
دکتر جهانگيري افزود: براي اداره کشور در مقطع کنوني که در شرايط دشوار و خطيري قرار گرفته‌ايم دستمان را به سوي همه دلسوزان دراز مي کنيم و از جامعه نخبگان و علمي کشور انتظار داريم تا کمک کنند و کشور را از اين شرايط عبور دهيم.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: در هر کشوري زماني که درک مشترکي از مسائل بنيادين بيابيم و در سطوح تصميم گيري و تصميم سازي اجتماعي از آن بهره‌مند شويم، قدرت حل و شانس به نتيجه رساندن آن بيشتر مي‌شود.
گفتني است در اين مراسم از 22 انجمن عملي برتر و يا داراي روند رشد بالا با اهداي لوح قدرداني شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تمرکز نخبگان نيازهاي اصلي کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۰۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری فرهنگستان علوم با سایر فرهنگستان‌ها/ تقدیر از عملیات غرورآفرین «وعده صادق» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا مخبردزفولی، رئیس فرهنگستان علوم ضمن قدردانی از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، آن را غرورآفرین دانست و بیان کرد: متاسفانه به صورت واقعی و عینی درگیر جنگ احزاب هستیم و این حمله در پاسخ به ظلمی بود که هفته‌ها و روز‌ها نسبت به زنان و کودکان مظلوم صورت می‌گیرد، از طرفی جسارت رژیم صهیونیستی به خاک ایران در سوریه غیرقایل بخشش بود که باید به آن پاسخ داده می‌شد.

وی ادامه داد: هم اکنون بسیاری از دشمنان ما اذعان دارند که گنبد آهنین شکسته شده و رژیم صهیونیستی قابلیت مقاومت و دفاع ندارد، اگر به این جسارت پاسخ داده نمی‌شد ادامه می‌یافت. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند رژیم غاصب اسرائیل مرتکب اشتباه محاسباتی در حمله به کنسولگری ایران شد و امروز متحدان اسرائیل نیز به این موضوع اعتراف می‌کنند.

رئیس فرهنگستان علوم گفت: نباید این نکته را فراموش کرد که هیچ گاه جمهوری اسلامی آغازگر جنگ نبوده و همواره دنبال صلح و سعادت انسانهاست، اما دفاع از حریم مان یک وظیفه است و هیچ گاه اجازه جسارت به کشوری را نمی‌دهیم چراکه هر انسان آزاده‌ای دفاع از حیثیت کشورش را تایید می‌کند.

مخبردزفولی اضافه کرد: امیدوارم امسال فرهنگستان علوم برنامه‌های علمی مدون تری را طراحی و هدایت کند تا پیشرفت علمی را رقم بزند و جریان علمی توقف پیدا نکند، جوانان و افراد باسابقه زیادی در حوزه‌های علمی داریم که می‌توانیم باید با اراده‌های قوی آنها اهداف فرهنگستان را دنبال کنیم.

وی بیان کرد: با بیان مشکلات نمی‌توانیم به نتایج مورد انتظار دست یابیم و اگر برای مسائل مختلف پیشنهاد‌های متناسب نداشته باشیم اثری نخواهیم داشت، در موضوعاتی نظیر آب، انرژی، غذا و سایر مسائل مهم کشور باید راه حل‌های لازم را ارائه دهیم و به دنبال حل مسائل باشیم. فرهنگستان برای در موضوعات جدید مانند هوش مصنوعی، باید پیش بینی‌های لازم و رصد اتفاقات را داشته باشد، همچنین باید از تحولات جریان علم گزارش‌های دوره‌ای ارائه شود تا از قافله علم عقب نمانیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نمی‌توان از دانشگاه‌ها انتظار داشت که در حوزه‌های علمی اقدامات راهبرانه انجام دهند چراکه دانشگاه‌ها درگیر مسایل خودشان هستند اگر فرهنگستان‌ها در مسائل اساسی فعال نباشند دچار روزمرگی می‌شوند فرهنگستان علوم مسئولیت هدایت و راهبری را برعهده دارد. باید راهبرد عملیاتی ارائه دهیم و شورا‌های علمی فعالتر شوند.

مخبردزفولی عنوان کرد: در فرهنگستان باید مسیر‌ها را باز کنیم، برای آینده فرهنگستان بسیار امیدوار هستم، باید نسبت به آینده ایمان و امید داشته باشیم و آن را تسری دهیم، کسانی که جوانان این کشور را ناامید می‌کنند به خودشان و کشور جفا می‌کنند.

وی اضافه کرد: فرهنگستان علوم می‌تواند در موضوعات مختلف گام‌های جدید بردارد، در این مسیر از کمک فرهنگستان‌های دیگر نیز استفاده خواهیم کرد و جلسات مشترک برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت تمرکز بر روی کیفیت‌بخشی فضای علمی دانشگاه‌ها
  • همایش اقتصاد اسلامی در مواجه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران
  • ژنرال صهیونیست: به جای ایران روی لبنان تمرکز کنید
  • چالش‌های رژیم صهیونیستی در تجاوز به ایران
  • تبادلات علمی و آموزش در رفع مسائل تغییرات جمعیتی موثر است
  • تمرکز بر پیشگیری، ضرورت امروز جامعه در حوزه اعتیاد است
  • توسعه مسائل علمی و اقتصادی در گرو توجه ویژه به مقوله ورزش است
  • بررسی چالش‌های سد راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور
  • همکاری فرهنگستان علوم با سایر فرهنگستان‌ها/ تقدیر از عملیات غرورآفرین «وعده صادق» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • دشمن اذعان دارد که گنبد آهنین شکسته شد