Web Analytics Made Easy - Statcounter

آذرکیش، رشته های هنری و صنعتی را برای دختران و پسران دارای جذابیت دانست و برخی از رشته هایی که بیکاری ندارند را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، آمار بالای بیکاری موجب شده است تا افراد به سمت شغل های مهارتی بروند. از دوران نوجوانی هم می توان  با فراگرفتن مهارت وارد عرصه کار شد. کار مبتنی بر دانش را می تواند در هنرستان ها دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانش آموزان نوجوانی که با درس خواندن مهارت هم یاد گرفته اند و می دانند پس از فارغ التحصیلی بیکار نمی مانند. با «مصطفی آذرکیش»، مدیرکل دفتر آموزش های کاردانش وزارت آموزش و پرورش به گفتگو پرداختیم که در زیر می خوانید:

 

چه تعداد از دانش آموزان در شاخه های کاردانش و فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل هستند؟

 

 بیش از 486 هزار دانش آموز در شاخه کار و دانش حضور دارند. حدود 425 هزار نفر هم در شاخه فنی و حرفه مشغول به تحصیل هستند.

 

بازار کار رشته های هنرستانی چگونه است؟

 

آموزش همیشه مساوی با اشتغال نیست. باید برای اشتغال اهرم های دیگری همانند خط تولید در کشور فعال باشد. در وزارت آموزش و پرورش، آموزش ها متناسب با نیاز بازار کار است. خیلی از رشته های کاردانش وجود دارند که بالای 95 درصد اشتغالزایی دارند. متناسب با بوم هر منطقه رشته های کاربردی شده اند. برخی از رشته های همانند تعمیر آسانسور، شیلات، پرورش میگو، سراجی کاری، مینا کاری، کشت زعفران بیکاری ندارند.

طبق آمارها، حدود 70 درصد از مشاغل توسط  افراد دیپلم و زیردپلم تصدی شده اند. نشان می دهد آموزش ها هنرستان می توانند موثر باشند. در وزارت آموزش و پرورش و هنرستان ها سعی داریم، خود اشتغالی را از طریق کمک های فنی و اعتباری توسعه دهیم. اگر دستگاه های اجرای از خروجی هنرستان ها در زمینه تامین نیرو کار ماهر استفاده کنند، ضریب اشتغال فارغ التحصیلان در هنرستان زیاد شود.

 

چقدر از ظرفیت هنرستان ها در آموزش و پرورش استفاده می شود؟

بیشتر تولیدات همانند روپوش مدارس توسط هنرستانی ها صورت می گیرد. بیشتر تعمیرات مدارس را هنرستان هانی ها انجام می دهند. نهایت استفاده را از ظرفیت هنرستان ها داریم. در شواری آموزش و پرورش نیز بر بهره مندی از تولیدات و مهارت های هنرستانی ها تاکید شده است.

 

به نظر می رسد رشته های هنرستان ها بیشتر مشاغل خرد هستند؟

هنرستان ها تمام رشته ها را در خود گنجانده اند. از هنری تا کارمندی، از صنعت تا مدیریت خانواده در رشته های هنرستان ها وجود دارد. از همه مهمتر آنچه در هنرستان ها آموزش داده می شود، تولید داخل است که می تواند به  توسعه کشور کمک کند. خیلی از مهارت هایی که آموزش داده می شود، در بازار کار نیاز به هزینه های زیادی ندارد اما به تولید در کشور کمک می کند.

 

رشته های جذاب در هنرستان ها کدام هستند؟

متناسب با نیازهای استان ها رشته های تحصیلی می توانند جذاب باشند. کشت زعفران و پرورش میگو برای استان های شمالی و جنوبی جذاب است.

رشته های هنری برای دختران که منجر به تولیدات صنایع دستی می شود و برای پسران رشته هایی که در حوزه صنعت است و  رشته هایی که از قدرت و مهارت زیادی برخوردار هستند، جذابیت دارد.

 

 مشکل نگرشی نسبت به رشته های هنرستانی در جامعه وجود دارد از چه نشات می گیرد؟

اصل عمده مشکل به فرهنگ مدرک گرایی باز می گردد که سابقه طولانی دارد. دانش آموزان هم تمایل دارند جذب شغل های دولتی شوند. این موضوع اصل کار را هم زیر سوال می برد. برای نمونه، برخی از والدین را شاهد هستیم هنگامی که می بینند کسی کار می کند، به فرزندانشان می گویند اگر درس نخوانید همانند فلانی باید کار کنید. این موضوع از دوران کودکی در ذهن فرد می نشیند و کار کردن را خوب جلوه نمی دهد. شان و جایگاه و منزلت فعالیت های مهارتی باید تقویت شود. خوشبختانه رویکرد کشور نیز به این سمت بهتر شده است.

 

برای تقویت هنرستان ها تجهیز هنرستان ها چه میزان اعتبار در نظر گرفته شده است؟

یکی از سیاست های وزارت آموزش و پرورش تقویت و تجهیز هنرستان های کاردانش و فنی و حرفه ای است،  بالغ بر ۸۶۰ میلیاردریال اعتبار برای تجهیز هنرستان‌های کشور منظور شده که این امر می تواند به تقویت مهارت آموزی کمک کند.

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: حادثه تروریستی زاهدان حضرت ام البنین سلام الله علیها استان بوشهر خبرگزاری شبستان سرلشگر باقری سرلشکر باقری اردبیل جشنواره موسیقی فجر بیانیه گام دوم انقلاب رشته کاردانش فنی وحرفه ای اشتغالزایی آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۰۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تشکیل هنرستان‌های جوار صنعت در کردستان

استاندار کردستان با اشاره به اینکه در واقع کار قابل توجهی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان انجام نشده است، گفت: تشکیل هنرستان‌ در جوار صنعت در استان کردستان ضروری است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، اسماعیل زارعی‌کوشا شامگاه چهارشنبه در اولین جلسه شورای آموزش و پرورش که در استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مهمترین بخش‌های در وزارت آموزش و پرورش، مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشی است و امیدوارم با توجه به اقدامات خوبی که در این دوره شروع شده، کیفیت مدنظر در بحث آموزش‌ و آزمون‌ها حاصل شود.

وی با تاکید بر اینکه کار بسیار بزرگی در حوزه استاندارد‌سازی آزمون نهایی و شیوه ارزشیابی امتحانات نهایی در دولت سیزدهم انجام شده است، گفت: این اقدام بسیار ارزشمند در عین حال کار سخت و بزرگ، نیاز به یک همت و اراده و یک تعهد فوق‌العاده‌ای داشت، چرا که این تکلیف دولت‌های مختلف بوده، اما به هر دلیل آن چیزی که باید اتفاق می‌افتاد، نیفتاده است.

استاندار کردستان با بیان اینکه سال گذشته یک مرحله‌ از این مهم اجرایی شد، افزود: امسال نیز بخش بزرگ‌تری از آن اجرایی می‌شود و کار بزرگتر اینکه پایه اول و دوم هم اضافه شد، توفیق در آزمون بخش اصلی منوط به فعالیت دانش‌آموز در پایه متوسطه دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال وظیفه ما در برگزاری آزمون سنگین‌تر شده است، تصریح کرد: با توجه به اهمیت ویژه این موضوع لازم است که شورای آموزش و پرورش استان، شهرستان‌ها و مناطق و همچنین شورای تامین به طور ویژه جلسه برگزار کنند.

زارعی‌کوشا با تاکید بر اینکه برگزاری و تضمین آزمونی مطمئن، اطمینان بخش و سالم در هر سه پایه، یک حق بزرگ بر گردن همه ما است، عنوان کرد: باید امنیت لازم جهت برگزاری آزمون ایجاد شود و این مهم در دستور کار شورا قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امسال تشکیل هنرستان‌های جوار صنعت به صورت ویژه پیگیری می‌شود، بیان کرد: در این دوره اقدامات خوبی در حوزه ایجاد اشتغال استان صورت گرفت، اما در واقع کار قابل توجهی که باید برای اشتغال فارغ‌التحصیلان انجام نشده است، لذا نباید از این موضوع غافل باشیم.

استاندار کردستان با بیان اینکه هنرستان‌های جوار صنعت، مهارت‌آموزی را محور قرار می‌دهد و می‌‌تواند ما را از مخمصه مدرک‌گرایی نجات دهد گفت: باید مهارت‌‌‌آموزی محور آموزش قرار داده شود و پیوندی بین آموزش و پرورش و اشتغال برقرار و طرز تفکر حاکم بر جامعه که کنکور را یگانه راه رسیدن به سعادت الان تلقی می‌شود، اصلاح کنیم.

وی عنوانکرد: خوشبختانه در این دولت این مسیر دنبال شده و در استان کردستان نیز بر اساس آنالیز‌های انجام شده، تصمیم‌گیر‌ها و برنامه‌ریزی مناسبی صورت خواهد گرفت و از توان علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استان نیز استفاده خواهیم کرد.

استاندار کردستان به مسئله نوسازی مدارس اشاره و عنوان کرد: جلسه‌ای ویژه برای مواد 13 و 16 در بحث نوسازی مدارس تشکیل و این تکالیف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: برخی از نیازهای مدارس و فضای آموزشی ما می‌تواند از طریق تعهدات شهرداری‌ها، تهاتر، عملیات عمرانی و ماشین‌آلات تعریف شود و حتما نباید اعتبارات نقد باشد.

زارعی‌کوشا در بخش پایانی سخنان خود به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری هفته معلم اشاره کرد و گفت: در کنار تجلیل از معلمان فعال در مدارس و فضای آموزشی استان از معلمان پیشکسوت کردستان نیز تجلیلی شایسته به عمل آید.

انتهای پیام/486/

دیگر خبرها

  • هنرستان‌های جوار صنعت در کردستان راه‌اندازی شود
  • ضرورت تشکیل هنرستان‌های جوار صنعت در کردستان
  • اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس
  • آغاز طرح ملی مهارت آموزی رشته‌های ورزشی در مدارس شهرستان گناوه
  • دانش‌آموزان نهم استان‌ تهران به رشته‌های مهارتی روی‌آوردند
  • بهره برداری از زمین چمن مصنوعی هنرستان شهید حیدریان قم
  • ۸۰ آموزشگاه آزاد هنری چهارمحال و بختیاری آماده حضور در المپیاد ملی آموزش هنر می‌شود
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟ / استعدادیابی تنها روی کاغذ
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دست‌آوردی داشته؟ / استعدادیابی تنها روی کاغذ