Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@11:00:57 GMT

بیش از 85 میلیون دلار کالا از خراسان شمالی صادر شد

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۰۸۲۴

بیش از 85 میلیون دلار کالا از خراسان شمالی صادر شد

محمد صمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه میزان صادرات از نظر وزنی بیش از 321 هزار تن بوده است، اظهار داشت: صادرات استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی 32.8 درصد و ارزشی 23 درصد کاهش یافته است.
میزان صادرات پیش بینی شده برای استان در سال 1397 بیش از 160 میلیون دلار است.

* هندوستان در صدر کشورهای هدف صادراتی خراسان شمالی است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: هندوستان با 28.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 درصد در صدر کشورهای هدف صادراتی این استان در سال جاری است.
صمدی اظهار داشت: پس از هندوستان کشورهای افغانستان با 21.4 درصد، میانمار با 16، عراق با 8.2 و ترکمنستان با 4.1 بیشترین سهم صادرات را داشتند و مابقی هم مربوط به دیگر کشورها است.
وی افزود: هم اکنون تجار این استان با 24 کشور جهان از جمله ایتالیا، سنگاپور، قزاقستان، پرتغال و آفریقای جنوبی رفت و آمد تجاری دارند.
صمدی گفت: عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی (اوره، ملامین، آمونیاک)، محصولات فولادی و محصولات پلاستیکی، سیمان، مواد غذایی، محصولات کشاورزی شامل سیب زمینی، پیاز، خوراک طیور، الکترود و مصالح ساختمانی است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: سهم گمرک از صادرات استان در این مدت از نظر ارزشی 33.5 میلیون دلار و از نظر وزنی 104 هزار تن است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 47 درصد و از نظر وزنی 50.4 درصد کاهش نشان می دهد.
صمدی افزود: امسال بیش از 15 میلیون دلار به وزن بیش از سه هزار تن کالا وارد استان شده است که در مقایسه با پارسال 59.3 درصد از لحاظ ارزش و 6.5 درصد از لحاظ وزن رشد داشته است.
وی اظهار داشت: کالاهای وارداتی شامل مجموعه برنج، گل و میوه مصنوعی، فروکروم، نیکل، ماشین تراش افقی برای برداشتن فلز، ماشین ها و دستگاه های مکانیکی با کار خاص، چراغ های شیلنگی و سایر مصنوعات و لامپ رشته ای از کشورهای چین، پاکستان، ترکیه، کانادا و فدراسیون روسیه است.
خراسان شمالی حدود 400 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان کشور رتبه دهم را داراست.
سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان در حوز کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.
3007/ 6042
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خراسان شمالی خوراک دلار قزاقستان 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۰۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ هزار تن کالا از خراسان رضوی به پاکستان صادر شد

 

 


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: روز چهارشنبه با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور کشورمان به پاکستان افزود: این کالاهای صادراتی از نظر وزن ۲۴ درصد و از نظر ارزش ۲۰ درصد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است

محمد علی امیر فخریان افزود: عمده کالاهای صادراتی از خراسان رضوی به پاکستان در این مدت گچ، کولرهای آبی، کف پوشهای غیرمخملی باف، کاشی و سرامیک، صنایع غذایی تبدیلی، پسته، مصنوعات آهنی و فولادی، لوازم خانگی، مخمرها و یک سری اقلام معدنی بوده است.

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به دلیل شرایط اقلیمی دو منطقه مزبور، میوه های گرمسیری پاکستان برای خراسان رضوی و میوه های سردسیری استان برای پاکستان جذابیت داشته و تبادل می شود، لذا این استان و کشور پاکستان در مراودات تجاری تامین کننده یکدیگر در محصولات کشاورزی هستند.

امیر فخریان ادامه داد: پارسال ۱۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۳ میلیون دلار از پاکستان به این استان وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن ۴۸ درصد و در ارزش ۴۳ درصد کاهش یافت.

او گفت: عمده کالاهای وارداتی به خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ موز، برنج، یک سری ماشین آلات و دستگاه های صنایع غذایی بوده است.

توسعه مراودات تجاری با کشور پاکستان

امیر فخریان افزود: خراسان رضوی در سه سال گذشته برنامه هایی برای توسعه مراودات تجاری با کشور پاکستان از جمله اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری، برگزاری نمایشگاه های متقابل، برگزاری وبینارها، سلسله همایش های آموزشی به منظور ارتقای سطح دانش بازرگانان داشته که آخرین مورد آن برگزاری پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه های کراچی پاکستان بوده است.

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پاکستان یکی از کشورهای تامین کننده پنبه و برنج در کشورمان بویژه در خراسان رضوی است.

امیر فخریان افزود: از سوی دیگر ایران و خراسان رضوی صنایع پایین دست پتروشیمی فعال دارد که محصولات آنها مورد نیاز کشور پاکستان است، انرژی ارزان و برخی مزیتهای تولید باعث شده که صادرات برخی از کالاها به کشور پاکستان مزیت دار شود.

او ادامه داد: موارد مزیت دار پاکستان برای توسعه تجاری با آن کشور شناسایی شده و با حضور شرکتهای ایرانی و خراسانی در بازارهای هدف آن کشور و صادرات کالاهایشان به آن زمینه توسعه مراودات تجاری با پاکستان فراهم است.

امیر فخریان افزود: از سوی دیگر شیعیان پاکستان در طول سال سفر زیادی به مشهد برای زیارت بارگاه منور رضوی دارند و از این رو افزون بر اقتصاد گردشگری این استان، سرمایه گذاران پاکستانی نیز وارد کشور شده و در این بخش سرمایه گذاری کرده اند.

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در مجموع مراودات تجاری استان با کشور پاکستان در زمینه تجاری و گردشگری قابل ملاحظه بوده و می توان این استان را یکی از مناطق مزیت دار برای توسعه روابط تجاری با آن کشور در نظر گرفت.

پاکستان بیش از ۷۹۰ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و هند، چین، افغانستان و ایران جزو همسایه های آن به شمار می روند، این کشور دارای خط ساحلی هزار و ۴۶ کیلومتری در امتداد دریای عرب با سه بندر "کراچی، بن قاسم و گوادر بلوچستان" است و تمامی بنادر آن دارای اهمیت راهبردی هستند.

دیگر خبرها

  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • ۱۰۰ هزار تن کالا از خراسان رضوی به پاکستان صادر شد
  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • رشد صادرات غیر نفتی در هرمزگان
  • نیاز خراسان شمالی به استقرار سایت پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی
  • تولیدات خراسان شمالی به ۳۸ کشور جهان صادر می‌شود
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد
  • افزایش ۲۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی به پاکستان