Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@11:17:29 GMT

اجرای ۲۰۰ پروژه تحقیقات کاربردی در گلستان

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۰۸۲۷

اجرای ۲۰۰ پروژه تحقیقات کاربردی در گلستان

فرجی گفت: ۲۰۰ پروژه تحقیقات کاربردی در استان در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «ابوالفضل فرجی» امروز(چهارشنبه یکم اسفند) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی معاونتی تحت عنوان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و ذیل این معاونت 57 موسسه و مرکز تحقیقاتی زیرمجموعه آن فعالیت می‎کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان ادامه داد: برای برخی مؤسسات وظایف ملی در نظر گرفته‌شده و به کمک مراکز تحقیقات استان‎ها وظایف خود را دنبال می‎کند.

 

فرجی تأکید کرد: 30 درصد اشتغال استان گلستان در بخش کشاورزی است و 24 درصد تولید ناخالص استان در این بخش تولید می‌شود و با بهبود وضعیت کشاورزی وضعیت اقتصاد استان نیز بهبود می‎یابد، 92 محصول زراعی باغی در استان تولید می‎شود که این مهم از یک‌ طرف ظرفیت و از سویی دیگر چالش فنی و ... را به همراه دارد.

 

وی یادآور شد: بیش از 90 درصد آفات کشاورزی کشور در استان گلستان وجود دارد و برخی از خاک‎های لسی‌لومی بیش از 30 درصد فرسایش دارد و تنوع اقلیمی وسیع در استان شاهد هستیم و در این شرایط مرکز تحقیقات استان با 210 نفر نیرو اعم از نیروهای محقق و کارشناس، کمک کارشناس و نیروهای ستادی فعالیت می‎کند.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان تأکید کرد: 12 پایگاه و ایستگاه تحقیقاتی در استان در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان وجود دارد و بحث‎های پژوهش و آموزش را در 60 سال گذشته در این منطقه و استان گلستان دنبال کردیم.

 

فرجی بابیان اینکه تمام مباحث مربوط به آموزش و پژوهش بر عهده این مرکز است، متذکر شد: 6 وظیفه اصلی را در مرکز استان و منطقه دنبال می‎کنیم و نخستین آن پژوهش‎های کاربردی برای رفع مشکلات استان است.

 

وی بابیان اینکه 200 پروژه تحقیقات کاربردی در استان در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان اجرا می‎کند، افزود: بسیاری از این تحقیقات و مقالات به ثروت تبدیل می‎شود و به جرات می‎توان گفت کشاورزی را نداریم که در تولید محصولات استراتژیک استان بذری را کشت کند که حاصل کار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان نباشد.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان افزود: در 50 سال پیش در تولید گندم 2 تن عملکرد داشت و امروز کشاورزان خوب ما بالای 7 تن عملکرد دارند و این با تلاش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان شکل‌گرفته است.

 

فرجی به مباحث آموزشی این مرکز اشاره کرد و گفت: در آموزش چهار وظیفه اصلی را دنبال می‎کنیم نخست به 3 هزار نفر از کارکنان سازمان جهاد کشاورزی آموزش می‎دهیم و همین‌طور برگزاری دوره‎های ملی را در سطح استان دنبال می‎کنیم و در سال جاری توانستیم 10 دوره ملی را برگزار کنیم.

 

وی افزود: آموزش بهره‎برداران بخش کشاورزی از دیگر وظایف مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان است و متأسفانه 80 درصد کشاورزان استان بی‎سواد و کم‎سواد هستند و آموزش به این افراد کاری سخت است.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه نزدیک به 200 هزار نفر بهره‎بردار بخش کشاورزی وجود دارد، اظهار کرد: آموزش‎های فنی‎ و حرفه‌ای و کار و دانش از دیگر اقدامات ما است و آموزش علمی کاربردی از دیگر برنامه‎های ما است و امسال با توجه به مصوبه ای که آموزش را برای مراکز دولتی ممنوع کرده از سال آینده این بخش را نخواهیم داشت.

 

فرجی گفت: وظیفه‌داریم در بحث یافته‎ها تا آخرین توان پایش داشته باشیم، حفظ و نگهداری ژن پلاسمی که در استان وجود دارد از دیگر وظایف اصلی ما است و باید بانک ژن بذرهای استان را حفظ کنیم، بیش از 4 هزار لاین و ژن پلاسم گندم در استان داریم که نگهداری می‎شود.

 

وی به شرایط پیش‌آمده در سوریه برای بانک ژن بین‎المللی گیاهان اشاره کرد و افزود: 600 باقلای ژن پلاسم از این مرکز وارد استان شد و توانستیم از قبل نگهداری آن سه رقم آمفی‎تامیسم که امکان برداشت مکانیزه دارد تولید کنیم.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه نظارت بر بذر از دیگر وظایف مرکز تحقیقات کشاورزی استان گلستان است، گفت: حمایت فنی از خانواده جهاد کشاورزی بزرگترین موضوعی است که ما در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان دنبال کردیم.

 

پایان پیام/587

منبع: شبستان

کلیدواژه: حادثه تروریستی زاهدان اردبیل سرلشگر باقری حضرت عباس حضرت ام البنین سلام الله علیها انقلاب به روایت هنر تشییع پیکر شهید استان بوشهر سرلشکر باقری اصفهان مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان فرجی تحقیقات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۰۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات پروژه انتقال آب کارون ۳ به ایذه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: عملیات اجرایی پروژه انتقال آب از سد کارون ۳ به شهرستان ایذه با احداث تونل آغاز شده است و در صورت تامین اعتبار تا سال ۱۴۰۵ به پایان خواهد رسید.

محمد خانچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خوزستان اظهار کرد: یکی از مهمترین مصوبات سفر ریاست جمهور به استان آغاز عملیات اجرایی پروژه انتقال آب از دریاچه کارون ۳ به ایذه و پس از آن باغملک، قلعه‌تل، رامهرمز، هفتکل و مناطق اطراف برای آب شرب و کشاورزی بود که باید سال‌ها پیش انجام می‌شد.

وی افزود: با اجرای این پروژه انتقال آب اراضی ایذه، باغملک، رامهرمز و مناطق اطراف از لحاظ کشاورزی متحول می‌شود و با اجرای طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری زمین‌های مسیر را تا جایی که بودجه تخصیص داده شود، آماده خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: طرح آب‌رسانی به شهرهای شمال شرق استان با هدف تأمین کمی و کیفی آب شرب شهرهای ایذه، باغملک، قلعه تل، میداود، صیدون، رامهرمز، هفتکل و ۶۸۹ روستای تابع با جمعیتی بالغ بر ۷۳۰ هزار نفر به میزان ۶۲ میلیون مترمکعب، تأمین آب کشاورزی ۲۰ هزار هکتار زمین و توسعه ۴۰ هزار هکتار باغ‌های دیم به میزان ۹۸ میلیون مترمکعب خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: فعالیت این پروژه از جمله احداث تأسیسات برداشت آب و تونل به طول ۹۰۰ متر و با ظرفیت ۱۱.۱ مترمکعب بر ثانیه و احداث ایستگاه پمپاژ با همین ظرفیت، حفر تونل انتقال آب به طول ۴.۵ کیلومتر، احداث تصفیه‌خانه با ظرفیت ۲۵۶ هزار مترمکعب در شبانه‌روز، احداث پل به طول ۱۲۰ و عرض شش متر، اجرای پست برق ۴۰ مگاواتی و شبکه‌ی فشار قوی، اجرای خط انتقال آب شرب ۱۵۰۰ میلی‌متر به طول ۲۵ کیلومتر و آب کشاورزی به قطر ۸۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیمتر به طول ۱۰۵ کیلومتر است.

خانچی با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز پروژه هشت هزار میلیارد تومان است، گفت: فاز نخست که در حوزه شهرستان ایذه است با عملیات احداث تونل آغاز شده است و در صورتی که مشکل تأمین اعتبار و بودجه ایجاد نشود، این پروژه در شهرستان ایذه تا سال ۱۴۰۵ به پایان خواهد رسید و سرانجام پس از سال‌ها انتظار مردم ایذه می‌توانند از آن استفاده کنند.

کد خبر 747184

دیگر خبرها

  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی
  • موافقت سازمان امور دانشجویان با راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شهرکرد
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • ۳۱ پروژه تحقیقاتی در مرکز پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد در حال اجرا است
  • آغاز عملیات پروژه انتقال آب کارون ۳ به ایذه
  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه