Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزوین – ایرنا – صاحب نظران و مسئولان معتقدند شفافیت در امور و فرایندها، کاهش هزینه ها، رفع نواقص در حوزه اجرا و کمک به ارتقای مشارکت در پای صندوق های رای با تصویب و اجرای لایحه جامع انتخابات میسر می شود.

به گزارش ایرنا، لایحه جامع انتخابات سوم بهمن ماه امسال در هیات دولت تصویب و چندین روز بعد (هشتم بهمن) به مجلس تقدیم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لایحه جامع انتخابات با هدف سامان بخشی و تجمیع قوانین این حوزه سال 95 از سوی وزارت کشور به دولت ارائه شد و با توجه به ابلاغ سیاست های کلی از جانب رهبر معظم انقلاب، دوباره به وزارت کشور بازگشت و با سیاست های مورد نظر معظم له منطبق و دوباره ارایه شد.
در این لایحه تمامی نواقصی که در قوانین مربوط به انتخابات وجود داشت رفع شده و تمامی مراحل برگزاری انتخابات از جمله اخذ رای و شمارش آرا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.
در کنار استفاده از فناوری های روز، شفافیت در هزینه های انتخاباتی را نیز باید به مزایا و ویژگی های لایحه جامع قانون انتخابات افزود.
در همین راستا الزام داوطلبان به افتتاح حساب انتخاباتی و معرفی نماینده مالی برای ارائه در در این لایحه پیش بینی شده است.
در این لایحه همچنین تدابیری به منظور تسهیل در فرایند برگزاری انتخابات در نظر گرفته شده که نواقص و مشکلات مربوط به این رویداد را از میان می برد.
استاندار قزوین و 2 نماینده این استان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا نظرات خود را در خصوص لایحه جامع انتخابات و ویژگی های این لایحه ارایه کردند.

**ارتقای سلامت انتخابات از مزایای لایحه جامع قانون انتخابات
عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کمک به ارتقای سلامت و شفافیت انتخابات را باید از مهم ترین مزایای لایحه جامع قانون انتخابات دانست.
وی از انتخابات به عنوان مهم ترین رخداد سیاسی کشور که بر سایر حوزه ها نیز تاثیر می گذارد یاد کرد و گفت: لایحه تهیه شده توسط دولت که به مجلس تحویل داده شده، در نهایت به ارتقای سلامت انتخابات در پیش، حین و پس از برگزاری آن کمک خواهد کرد.
استاندار قزوین با بیان اینکه همه موارد مرتبط با انتخابات و فرایندهای آن همراه با جزییات آن در این لایحه آورده شده و با تصویب آن هیچ ابهامی در خصوص انتخابات در کشور باقی نمی ماند،گفت: در لایحه جامع قانون انتخابات همچنین ترکیب و وظایف هیات های اجرایی و نظارت و زمان بندی فرایندهای مربوط به انتخابات به شکل دقیق و ریز بیان شده، ضمن آنکه شرح وظایف دیگر دستگاه ها و نهادها همچون وزارت کشور، دستگاه قضا، صداوسیما و نیروی انتظامی نیز با جزییات به میان آمده است.

** برگزاری الکترونیکی، از مزایای لایحه جامع قانون انتخابات
استاندار قزوین همچنین گفت: برگزاری الکترونیکی انتخابات را باید از مزایا و ویژگی های مهم لایحه جامع انتخابات نام برد.
وی با بیان اینکه برگزاری انتخابات هزینه های زیادی را نیازمند است که قابل توجه هستند، افزود: برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی هزینه های انتخابات را کاهش داده و همچنین سلامت آنرا ارتقا می بخشد.
استاندار قزوین خاطرنشان کرد: برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی موجب صرفه جویی در هزینه ها و منابع کشور می شود.
زاهدی اظهار داشت: در لایحه جامع انتخابات مواردی در خصوص هزینه کرد نامزدها و داوطلبان قید شده است که شبهات مربوط به هزینه های انتخاباتی را کاهش داده و مسایل این حوزه را سامان می بخشد.
استاندار قزوین گفت: در مجموع لایحه جامع انتخابات ضمن ساماندهی به فرایندهای مختلف مربوط به این موضوع، به جذب حداکثری مردم در پای صندوق های رای نیز کمک می کند.

** لایحه جامع، کاستی های انتخابات را مرتفع می کند
داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 و نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: لایحه جامعه انتخابات با در نظر گرفتن سیاست های کلان کشور و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تدوین و تهیه شده و به رفع کاستی های مرتبط با فرایندهای انتخابات کمک می کند.
وی خاطرنشان کرد: جامع نگری خوبی در لایحه جامع قانون انتخابات وجود دارد که می تواند ضعف ها و نواقصی مربوط به این حوزه را از میان بردارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این لایحه وظایف قوا و همه نهادها و دستگاه ها به طور کامل و شفاف تشریح شده است،اظهار داشت: به عنوان مثال قوه قضاییه موظف است به ‏منظور رسیدگی خارج ‏از نوبت به جرایم و شکایات انتخاباتی، حسب درخواست هیات اجرایی، با اختصاص شعب‏ موجود یا تشکیل شعب‏ ویژه، به جرایم و شکایات ‏انتخاباتی رسیدگی نماید.
محمدی همچنین گفت: وزارت کشور نیز مامور اجرای این قانون شامل تمام فرآیندها، ابعاد و مراحل انتخابات و همچنین انطباق کلیه مصادیق با احکام مذکور بوده و هیچ سازمان یا دستگاهی جز وزارت یاد شده مجاز نیست در اجرای انتخابات دخالت داشته باشد.
نماینده مردم قزوین،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شفافیت در هزینه های انتخاباتی را باید از دیگر نقاط قوت این لایحه دانست.
محمدی همچنین گفت: بندهای خوبی نیزدر این لایحه برای مشارکت احزاب در انتخابات آورده شده که به شور و حال فضای انتخابات و مشارکت بیشتر شهروندان در پای صندوق های رای کمک خواهد کرد.
وی اظهار امیدواری کرد تکلیف این لایحه تا اوایل سال آینده توسط مجلس شورای اسلامی مشخص شود و توسط نمایندگان به تصویب نهایی برسد.

** تجمیع قوانین و کاهش هزینه های انتخابات از مزایای لایحه جامع انتخابات
سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: لایحه جامع انتخابات مزایای زیادی با خود به همراه خواهد داشت که تجمیع قوانین، شفاف سازی و کاهش هزینه های انتخابات از جمله آنهاست.
وی اظهار داشت: از دیگر مزیت های لایحه جامع انتخابات این است که نتیجه انتخابات در همان دور نخست مشخص و دیگر از کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم جلوگیری می شود.
زرآبادی گفت: در لایحه جامع انتخابات همچنین تدابیری برای مشارکت پررنگ احزاب در نظر گرفته شده است که در مجموع به مشارکت گسترده تر مردم در پای صندوق های رای کمک خواهد کرد.
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کلیات لایحه جامع انتخابات استانی در مجلس رای آورده و سه موضوع آن در نشستی که پس از بررسی بودجه سال 98 برگزار می شود، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
3013

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاسی لایحه جامع انتخابات کاهش هزینه شفافیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۰۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

رئیس‌جمهور در نامه‌ای سه لایحه جدید به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در نامه ای «لایحه اصلاح قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی مصوب 1365/01/26 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن» که به پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در جلسه 18بهمن 1402 هیات وزیران به تصویب رسیده بود را برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

وی همچنین «لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه اروپایی مربوط به کار خدمه وسایل نقلیه شاغل در حمل و نقل جاده‌ای بین المللی (اِی ای تی آر)» که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، در جلسه 9 اسفند 1402 هیات وزیران به تصویب رسیده است، برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

رئیس‌جمهور «لایحه تصویب معاهده (کنوانسیون) سازمان بین المللی علائم کمک ناوبری دریایی» که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در جلسه 29 بهمن 1402 به تصویب هیات وزیران رسیده بود را هم برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصویب چند لایحه علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا
  • «لایحه امنیت زنان» در هزار توی آمدن یا نیامدن به صحن علنی مجلس
  • لایحه تجارت پس از ۲۰ سال در مجلس یازدهم تعیین تکلیف شد
  • تعیین تکلیف لایحه تجارت پس از ۲۰ سال
  • تعیین تکلیف لایحه تجارت پس از ۲۰ سال در مجلس یازدهم
  • کاهش افق طرح جامع شهر بوکان به تایید و تصویب نهایی رسید
  • رئیسی سه لایحه به مجلس ارسال کرد
  • دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد
  • افقه در گفت و گو با قدس: مجلس برای تحقق شعار سال لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم را تصویب کند
  • پیکان و آردی از چرخه تاکسیرانی قزوین خارج می‌شود