Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@10:51:43 GMT

والدین معتاد «عزت نفس» فرزندانشان را کاهش می‌دهند

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۰۹۸۱

والدین معتاد «عزت نفس» فرزندانشان را کاهش می‌دهند

یک روانشناس عمومی تاکید کرد: والدین معتاد، امنیت و عزت نفس فرزندانشان را کاهش می‌دهند و باعث بروز اثرات روانی مخربی بر روی ذهن آنان می‌شوند که به مرور به سمت آسیب‌های اجتماعی از جمله مصرف مواد مخدر بروند.

به گزارش ایسنا، دکتر افسانه صمدزاده گفت: حضور پدر و مادر معتاد در خانه، حکم نبود آن‌ها است، زیرا آنان کانون گرمی را برای فرزندانشان مهیا نمی سازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: نهاد خانواده و نوع رابطه والدین با فرزندان کاملا تأثیرگذار بر رفتار و سلامت فرزندان است. والدین معتاد به هیچ وجه نمی‌توانند الگوی خوبی برای فرزندان باشند و شرایط و امکانات خوبی را برای آنان مهیا سازند.


این روانشناس ادامه داد: خود اعتیاد هم برای فرد یک مسئله است؛ کسی که معتاد است توجهی به محیط بیرونی زندگی‌اش ندارد و اصلا متوجه نیست در محیط بیرون و دور و برش چه می‌گذرد؛ فقط به فکر تامین مواد و نئشگی پس از آن است حتی گاهی آنچنان غرق در مواد مخدر می‌شود که فرزندش را به خاطر مواد می‌فروشد.


صمدزاده اظهار کرد: والدین معتاد اگر زندان باشند تاثیر منفی کمتری بر زندگی فرزندانشان می‌گذارند.


وی تصریح کرد: تاثیر زندان بودن افراد این است که متاسفانه کانون خانواده متلاشی شده و خانواده اصطلاحاً بی‌سرپرست شده، در حالیکه اگر آنان در خانه و کنار بچه‌ها باشند، باید از اصطلاح خانواده بدسرپرست استفاده کرد.


این روانشناس گفت: کودکان و نوجوانان دارای والدین معتاد، با خلأ حضور پدر و مادر به عنوان منبع قدرت روبرو هستند، به همین علت فرزندان این افراد در اغلب موارد احساس ناامنی دارند و حتی از داشتن چنین پدر و مادری احساس شرمساری می‌کنند.


صمدزاده ادامه داد: این کودکان وقتی در گروه همسالان قرار می‌گیرند، به خاطر احساس شرمساری که گفته شد، اعتماد به نفس‌شان تحت تاثیر قرار می‌گیرد و منزوی می‌شوند، همین مسائل باعث اثرات درونی و روانی مخربی روی ذهن‌شان می‌شود و به مرور مستعد انواع آسیب‌های اجتماعی از جمله مصرف مواد مخدر می‌شوند.


وی یادآور شد: البته ما کودکان و نوجوانان استثنایی هم در اینگونه خانواده‌ها داریم که بدترین شرایط زندگی را داشتند اما از فضای درون خانواده درس می‌گیرند و زندگی ایده آل و خوبی را فراهم می‌کنند. آنان سعی می‌کنند الگوی مناسبی به جز پدر و مادرشان برای رسیدن به اهدافشان انتخاب کنند که اغلب شاهد بودیم که در زندگی انسان‌های موفق و با پشتکاری شده‌اند.


صمدزاده بیان کرد: انتظار است دولت، دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه مبارزه مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد را سرلوحه برنامه‌های کاری خود قرار دهند و از نهادهای مردمی در امر پیشگیری کمک بگیرند.


به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مخدر، وی در انتها تاکید کرد: هر چه برای پیشگیری هزینه کنیم؛ قطعا کمتر از هزینه‌های درمان و ضررهایی است که جامعه با مواد مخدر متحمل می‌شود، همچنین با فرهنگ‌سازی فضایی را برای خانواده‌های دارای اعتیاد و فرزندانشان فراهم کنیم تا حداقل این خانواده‌ها برنامه‌های درمانی و آموزشی مناسبی را در دسترس داشته باشند تا فرزندانشان از سایه شوم اعتیاد در امان بمانند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اعتياد ستاد مبارزه با مواد مخدر مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۰۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همدلی با کودکان، مهارتی که خانواده‌ها با آن غریبه‌اند

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: اگرچه فراگیری همدلی با کودکان مهارتی بسیار مهم و ضروری است، اما بسیاری از خانواده‌ها با آن غریبه‌اند و آگاهی از آن ندارند.

سمیه سلیمانی در گفت و گو با ایسنا، مهارت‌های زندگی را لازمه بهزیستی دانست و افزود: فراگیری آشنایی با مهارتی تحت عنوان «همدلی» یا به عبارتی درک احساس دیگران ضروری است.

وی با بیان اینکه روانشناسان از سال ۱۹۵۷ تلاش داشتند تا دریابند منشاء همدلی کجاست و چگونه می‌توان فرزندان همدل‌تری تربیت کرد، اظهار کرد: بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده مشخص شد در کنار عواملی چون نظم و انضباط، گرمی و عشق در رابطه، صبوری، تأیید و تشویق و تنبیه به موقع والدین، بهترین پیش‌بینی کننده همدلی در مردان و زنان ۳۰ ‌ساله رابطه‌ای بود که آن‌ها در ۵ سالگی با والدین خود داشتند.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی بیان کرد: در این تحقیقات مشخص شد هرچه رابطه والدین و فرزندان در سنین دبستان خوب و صمیمی‌تر باشد، کودکان، همدلی (توانایی درک احساسات و عواطف دیگران و دیدن دنیا از زاویه دید آن‌ها) را بهتر یاد می‌گیرند و بزرگسالان همدل‌تری می‌شوند و هرچه رابطه والد و فرزندان در این سنین رو به سردی و فاصله و «ول کن بابا» و حوصله‌اش را ندارم پیش رود در بزرگسالی احتمال اینکه کودک به سمت خودمحوری، خودکامگی، بی‌توجهی به حال و احوال و خواسته‌های دیگران پیش رود، بیشتر است.

وی در پاسخ به اینکه چطور می‌توان مهارت همدلی خود را ارتقاء داد؟ گفت: همان‌طور که گفته شد این یک مهارت مهم برای ایجاد رابطه قوی و ارتباط مؤثر است.

سلیمانی با بیان اینکه برای فراگیری و بهبود مهارت همدلی چند راه وجود دارد که می‌توان آنها را به کار گرفت، اذعان کرد: تمرین گوش دادن فعال، خود را جای آن‌ها گذاشتن، توجه کردن به نشانه‌های غیرکلامی، تمرین کردن ذهن آگاهی، خواندن داستان و به دنبال بازخورد بودن بخشی از این راه‌ها برای بهبود مهارت همدلی است.

وی با تأکید بر اینکه باید گوش دادن فعال را تمرین کرد، افزود: وقتی فرزندتان با شما صحبت می‌کند بدون وقفه با تلاش برای ارائه راه‌حل به آنچه می‌گوید تمرکز کنید. با برقراری تماس چشمی، تکان دادن سر و پرسیدن سؤالات «شفاف» نشان دهید به او گوش می‌دهید.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی همچنین از والدین خواست خود را جای فرزندشان بگذارند و سعی کنند مسائل را از دید طرف مقابل ببینید، مثلاً تصور کنید اگر در موفقیت‌های آن‌ها بودید چه احساسی داشتید یا سؤالاتی بپرسید تا درباره تجارب آن‌ها بیشتر بدانید.

وی با بیان اینکه باید به نشانه‌های غیرکلامی توجه کرد، تصریح کرد: مردم اغلب احساسات خود را از طریق زبان بدن، لحن صدا و حالات چهره خود بیان می‌کنند باید به این نشان‌ها توجه کرد تا درک بهتری از احساس طرف مقابل داشته باشید.

سلیمانی همچنین تمرین کردن ذهن آگاه را ضروری دانست و افزود: ذهن می‌تواند به شما کمک کند تا آگاهی بیشتری ‌نسبت به افکار و احساسات خود ایجاد کنید که به نوبه خود می‌تواند به درک بهتر و همدلی با دیگران کمک کند.

وی در خصوص خواندن داستان گفت: این کار می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های همدلی خود را توسعه دهید، زیرا به شما امکان می‌دهد جهان را از دیدگاه‌های مختلف ببینید و احساسات و انگیزه‌های شخصیت داستانی را درک کنید.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با تأکید بر اینکه والدین باید به دنبال بازخورد باشند، اظهار کرد: باید از دوستان و اعضای خانواده در مورد مهارت‌های همدلی خود بازخورد بخواهید. آن‌ها ممکن است بتوانند پیشنهاداتی در مورد چگونگی بهبود شما ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: همدلی مهارتی است که با تمرین و تلاش می‌توان آن را توسعه داد. با تمرکز بر درک و ارتباط با دیگران، می‌توان مهارت‌های همدلی خود را بهبود ببخشید و روابط قوی‌تری ایجاد کنید.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در پایان گفت: اگرچه فراگیری همدلی با کودکان مهارتی بسیار مهم و ضروری است اما بسیاری از خانواده‌ها با آن غریبه‌اند و آگاهی از آن ندارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جمع‌آوری و دستگیری ۵۲۸ معتاد و سوداگر مرگ طی ۲ روز در گیلان
  • همدلی با کودکان، مهارتی که خانواده‌ها با آن غریبه‌اند
  • ۲۹ خرده فروش مواد مخدر و معتاد متجاهر در گلبهار دستگیر شد
  • جمع‌آوری و دستگیری ۲۸ معتاد و خرده‌فروش موادمخدر در صومعه‌سرا
  • کاهش ۱۸ درصدی سرقت در پایتخت
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • کشف و ضبط ۷۷ کیلوگرم مواد مخدر در راه‌های مواصلاتی استان همدان
  • آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • دستگیری ۲۷ معتاد و خرده‌فروش مواد مخدر در لاهیجان