Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان قزوین با دارا بودن 489هزار هکتار اراضی کشاورزی، سالانه قادر به تولید چهار میلیون تن محصولات زراعی، باغی و دامی است، قزوین بیش از 4درصد از تولید بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛یکی از برکات انقلاب اسلامی که ثمرات آن امروز نصیب بخش زیادی از مردم و اقتصاد کشور شده است، توسعه قابل توجه بخش کشاورزی به ویژه در بخش تولید محصولات زراعی و دامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


وقتی کارنامه 40 ساله بخش کشاورزی انقلاب اسلامی را بررسی می‌کنیم با همه دشمنی‌ها و محدودیت‌هایی که دشمنان برای به وجودآورده‌اند و ناکارآمدی‌های داخلی که داشته‌ایم به این نتیجه می‌رسیم که در بخش کشاورزی توانسته‌ایم به جایگاه قابل توجه‌ای برسیم و شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این بخش باشیم.

در حالی که با بررسی وضعیت این بخش در دوران قبل از انقلاب می‌بینیم که رژیم سابق توجهی به توسعه بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان خرده پا نداشت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تاکید امام راحل بر ایده "کشاورزی محور توسعه" و لزوم دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی و غذایی، حجم تولید محصولات مهم کشاورزی افزایش قابل توجهی داشت.   
جهاد سازندگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) تشکیل شد که یکی از اهداف و وظایف این نهاد انقلابی علاوه بر حضور در جهبه‌های حق علیه باطل عمران و آبادانی مناطق روستایی کشور بوده است. 

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد 65روستای استان دارای برق بود که به همت جهاد سازندگی بعد انقلاب تا سال 1375 به 757روستای استان برق رسانی شد و جمعیت 98 درصد روستاهای استان از نعمت روشنایی بهرمند شدند. 

به همت جهاد سازندگی همچنین 73مورد برق مورد نیاز چاه‌های آب کشاورزی تامین شده است، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد 56 روستای استان دارای نعمت آب آشامیدنی سالم بود که به همت جهاد سازندگی بعد انقلاب تا سال 1375 به 483روستای استان آب آشامیدنی بهداشتی انتقال داده شد و 85درصد جمعیت روستاهای استان از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی چهار هزارو 917 کیلومتر راه روستایی در استان وجود داشت که به همت جهاد سازندگی بعد انقلاب تا پایان سال 1375 به 1870 کیلومتر راه روستایی احداث شد و 655 کیلومتر از راه‌های روستایی آسفالت گردید. 

در مجموع دو هزار 525 کیلومتر راه احداث شده است و 75درصد جمعیت روستایی از نعمت راه ارتباطی مناسب بهره‌مند شدند همچنین در طی این مدت 238دهنه پل احداث شده است. 

بعداز پیروزی انقلاب اسلامی به همت جهاد سازندگی 110روستا از حمام بهداشتی بهره‌مند شدند و در مجموع 15 روستا تحت طرح بهسازی روستایی قرار گرفت. 

افزایش درآمد کشاورزان در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب تغییر گسترده در وضعیت رفاهی و سطح زندگی کشاورزان در مقایسه با سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شد.   
بر این اساس توسعه بخش‌های مختلف کشاورزی بویژه دام و طیور طی سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چشمگیر بوده است، بطوریکه طی سال گذشته تولید مواد پروتئینی بویژه گوشت قرمز و مرغ در استان افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. 

در قبل از انقلاب اسلامی تولید گوشت مرغ در استان قزوین یازده هزار تن در سال بود که تولید این محصول طی 40 سال گذشته با حمایت‌های دولت و تمایل سرمایه‌گذاری دراین بخش به 60هزار تن افزایش یافته است. 

همچنین در طول این 40سال اخیر ظرفیت واحدهای طیور استان از دو میلیون و 550 هزار قطعه مرغ گوشتی به بیش از 10میلیون قطعه رسیده است در همین راستا طی 40 سال گذشته تولید و ظرفیت مرغداری‌های استان 4برابر افزایش یافته است. 

به منظور رفع نابسامانی‌ها و نارسایی‌ها در بخش کشاورزی در سال 79 ورزات جهاد سازندگی و ورزات کشاورزی با یکدیگر ادغام شدند و با نام ورزات جهادکشاورزی به فعالیت‌های خود ادامه دادند.

اکنون 40 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد و ریشه‌های این درخت تنومند روز به روز بیشتر در یکدیگر تنیده شده و محکم‌تر می‌شود و هیچ یک از بادهای سهمگین نمیتوانند لرزه‌ای حتی کوتاه بر این درخت تنومند وارد کنند.

در این گزارش برای بررسی دستاوردهای 40ساله‌ی انقلاب اسلامی در سازمان جهاد کشاورزی به سراغ رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین رفتیم.  
فاطمه خمسه با اشاره به افزایش بهره‌وری واحدهای زیر بخش دام و طیور می‌گوید: در راستای افزایش بهره‌وری این واحدها سازمان جهادکشاورزی نسبت به اجرای طرح‌ها و پروژه های مختلفی اقدام نموده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه می‌دهد: از جمله طرح‌ها و پروژه‌هایی که دست اجرا هستند میتوان به اصلاح نژاد دام روستائی، بهینه سازی مصرف سوخت در واحدهای مرغداری و گاوداری، تغییر سیستم گرمایشی از چهار شاخ به هیتر، بهسازی و نوسازی واحدهای دام و طیور اشاره کرد.

وی می‎افزاید: نکته قابل توجه آن است که بیش از 30درصد واحدهای طیور گوشتی استان قزوین مربوط به قبل از انقلاب و 70درصد آن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

با بررسی وضعیت تولید تخم مرغ در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم که تولید تخم مرغ دراستان در اوایل انقلاب 34 هزار تن در سال بود که تولید این محصول با افزایش نسبی بیش از 70هزار تن در سال 97رسیده است.

با مشاهده وضعیت تولید شیر در استان درمی‌یابیم که از تولید 72هزار تن شیر در سال 1357 به 530هزار تن در سال 97 افزایش داشته است. 

تولید محصولات زراعی از یک میلیون تن در سال 57 به بیش از دو میلیون 600 هزارتن در سال 97 رسیده و همچنین میزان بهره‌وری آب گندم در قبل از انقلاب اسلامی 3دهم بوده که این میزان هم اکنون به 85 صدم رسیده است.   
در تولید محصولات کشاورزی همچون گندم، ذرت، جو، کلزا، برنج با بکارگیری روش‌های مناسب کاشت، داشت و برداشت افزایش در تولید داشته است. 

در طی سال‌های آغازین انقلاب اسلامی تاکنون با وجود تمامی مشکلاتی که بر سر راه ملت بزرگ ایران بود، بخش کشاورزی با توجه خاص مسئولین و تلاش بی‌وقفه کشاورزان رشد و توسعه زیادی داشته است و دلیل آن نیز اهمیت کشت محصولات آبی با توسعه کشت مکانیزه است. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان درباره وضعیت سطح کشت غلات قزوین اینگونه ابراز می‌کند: جمع سطح کشت غلات استان قزوین در اوایل انقلاب در حدود 70هزار هکتار (4/1 درصد غلات کشور) با تولید حدود 136هزار تن (4/2 درصد تولید غلات کشور) بود که این میزان در سال زراعی جاری به ترتیب به 168هزار هکتار (140 درصد افزایش) با تولید 386هزار تن (183 درصد افزایش) رسیده است.

بنابراین با مشاهده وضعیت کنونی تولید غلات در سطح استان مشاهده می‌کنیم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در طی 40گذشته استان قزوین با دارا بودن حدود 2 درصد از تولید غلات کشور نقش مهمی در تأمین خوراک استان دارد. 

در طی 20 سال اخیر با سیاست‌هایی مانند کاهش سطح کشت محصولات زراعی آبی مانند گندم و افزایش سطح کشت محصولات زراعی دیم در مناطق مستعد استان، به منظور بهبود بهره‌وری آب و افزایش پایداری تولید (افزایش عملکرد در واحد سطح)، موفق شده‌ایم با وجود کاهش 34 درصدی در سطح کشت گندم آبی (از 70 هزار به 46 هزار هکتار)، در این محصول شاهد افزایش 18 درصدی تولید باشیم. 
خمسه با اشاره به بهبود عملکرد تولید محصولات کشاورزی اظهار می‌کند: عملکرد تولید محصولات کشاورزی طی سال‌های گذشته یک روند مطلوبی داشته است که دلیل آن نیز استفاده مناسب از سیستم‌های آبیاری تحت فشار و جلوگیری از هدر رفتن آب استحصالی از چاه‌ها، استفاده از روش‌های نوین درتولید کشت محصولات کشاورزی، داربستی کردن باغات انگور و توسعه کشت گلخانه‌ای است. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در ادامه عنوان می‌کند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی 45هزار هکتار سیستم نوین آبیاری در استان اجرا شده و توانسته‌ایم بیش از 320میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی بصورت بهینه مصرف کنیم. 

این مسئول بیان می‌کند: در تولید محصولات باغی نیز سطح زیرکشت باغات بارور افزایش داشته که درمقایسه با اوایل انقلاب رشد قابل ملاحضه‌ای داشته است، براین اساس تولید محصولات باغی از 310هزارتن در سال 57 به بیش از 647 هزارتن در سال 97 رسیده است.

با بررسی روند افزایشی محصولات استان قزوین در دوران قبل از انقلاب و پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد این امر هستیم که محصولات عمده و شاخص که از سیر صعودی خوبی طی این سالها برخوردار بوده‌اند، تولید محصولاتی همچون زیتون، انگور، بادام، گیلاس،گردو و زغال اخته است که مهم ترین علت افزایش نیز اجرای طرح طوبی و طرح‌های توسعه باغ در اراضی شیبدار وزارت جهاد کشاورزی است.
استان قزوین با دارا بودن 489هزار هکتار اراضی کشاورزی، سالانه قادر به تولید چهار میلیون تن محصولات زراعی، باغی و دامی است، این استان با دارا بودن کمتر از یک درصد خاک کشور بیش از 4درصد از تولید بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است. 

دشت قزوین دارای سند مطالعاتی توسعه کشاورزی با قدمتی حدود نیم قرن (از دهه 1340) بوده است. 

دشت قزوین با محدوده 460هزار هکتاری بصورت آبرفتی بوده و طی مدت زمان طولانی تکامل یافته است به نوعی که عمق خاک در برخی از نقاط دشت دارای اعماق بسیار زیاد و قابل توجه می‌باشد و به واسطه ساختار تکتونیکی و زمین‌شناسی آن بصورت کاسه‌ای بوده و در نتیجه آبخوانی معادل 18 میلیارد متر مکعب را در خود گنجانده است. 

دراین استان853هزار و485 هکتارمرتع، 281هزار و 58هکتار جنگل و 29هزار و151 هکتار بیابان دارد. 

خمسه با اشاره به اراضی قابل کشت استان می‌گوید: میانگین اراضی قابل کشت زراعی استان بدون عملیات اصلاحی 31درصد است که در مقایسه با سایر استان‌های کشور استان قزوین حائز رتبه هشتم است.

وی ادامه می‌دهد: اکنون دو سوم اراضی قابل کشت آبی استان بدلیل محدودیت منابع آبی، امکان بهره‌وری مناسب از این اراضی وجود ندارد، که انتظار می‌رود با توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و رعایت الگوی کشت این اراضی نیز به بهره‌برداری مناسب برسد. 

براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران جمعیت شاغل استان در سال 1385 به میزان 340742 نفر بوده که 25 درصد آن بهره برداران بخش کشاورزی می‌باشند و در حال حاضر 80415 بهره بردار بصورت فردی ، شراکتی در این بخش فعالیت می‌نمایند. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان می‌کند: آب مصرفی در بخش کشاورزی استان قزوین به میزان2میلیارد و494 میلیون متر مکعب است که دو میلیارد و 77میلیون متر مکعب آن ازمحل آب‌های زیرزمینی و417میلیون متر مکعب آن از آ‌‌ب‌های سطحی تامین می‎‌شود.  
خمسه با اشاره به وضعیت آبی دشت قزوین اظهار می‌کند: دشت قزوین دارای شبکه انتقال آب از طالقان رود به واسطه سد انحرافی سنگبان بوده و در چند سال اخیر سد مخزنی طالقان می‌باشد،که در حدود 80هزار هکتار ناخالص و 60هزار هکتار خالص از اراضی دشت را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

با بررسی موقعیت جغرافیایی استان قزوین درمی‌یابیم که این استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به استان تهران، شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف کشاورزی را دارد. 

این مسئول ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی مناسب قزوین اظهار می‌کند: این استان در تولید محصول زغال اخته رتبه اول، تولید انگور رتبه اول، فندق رتبه دوم، زیتون رتبه دوم، گیلاس رتبه دوم، قارچ خوراکی رتبه سوم، تولید تخم مرغ رتبه سوم، شلیل رتبه سوم، ذرت علوفه ای رتبه چهارم،گوشت مرغ رتبه چهارم، ذرت دانه ای رتبه ششم، تولید شیر خام رتبه هفتم، گوشت قرمز رتبه یازدهم را دارد. 

وی با اشاره به فعالیت‌های شاخص بخش تولیدات گیاهی این سازمان اذعان می‌کند: راه‌اندازی سایت مدیریت هوشمند کشاورزی در راستای اجرای طرح پیش آگاهی بهره برداران، پایلوت طرح تولید محصول سالم و ارکانیگ، بانک نشاء برنج، مشارکت در اجرای طرح خاک‌ورزی حفاظتی با هدف حفظ منابع و کاهش هزینه تولید و توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای در سطح 45 هکتار از جمله فعالیت‌های انجام شده در این بخش تولیدات گیاهی است.

خمسه با اشاره به طرح‌های اجرا شده در بخش تولیدات گیاهی اظهار می‌کند: طرح داربستی نمودن باغات سنتی انگور همزمان با اجرای طرح آبیاری تحت فشار برای اولین بار در سطح کشور در سطح 5000هکتار، طرح استاندارد سازی فرایند تولید قارچ خوراکی در شش واحد تولیدی، طرح افزایش تولیدات محصولات باغی و زراعی در استان قزوین اجرا شد.

با مشاهده فعالیت‌های بخش تولیدات دامی درمی‌یابیم که در طول این 40سال اخیر تولید در واحدهای مرغداری‌های گوشتی و تخمگذار با رویکرد کاهش مصرف انرژی به صورت الگویی در سطح کشور افزایش یافته که نتایج آن در بسته حمایتی هدفمند نمودن یارانه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

این مسئول درباره فعالیت‌های بخش تولیدات دامی می‌گوید: مشارکت در تجهیز واحدهای مرغداری گوشتی به جت هیتر، تجهیز مرغداری گوشتی به آبخوری‌های نیپل، تجهیز واحدهای مرغداری تخمگذار به دیمر، مشارکت در نصب مه‌پاش در واحدهای تولیدی مرغ، مشارکت در تجهیز واحدهای دامداری علوفه خردکن از جمله فعالیت‌هایی است که در طول این 40سال و پس از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده است.

وی ادامه می‌دهد: از دیگر برنامه‌های این بخش میتوان به اجرای طرح افزایش تولید و کیفیت شیر در دامداری‌های سنتی، مشارکت در تجهیز واحدهای دامداری سنتی و نیمه‌صنعتی به یخچال‌های شیر سرد کن مجهز به همزن، مشارکت در تجهیز گوسفنداری به شیر دوش مکانیزه بصورت الگویی، مشارکت در نصب تهویه در واحدهای گاوداری شیری و استفاده از انرژی نوین در واحدگاوداری‌ها اشاره کرد.

این نکته در بخش شیلات قابل توجه است که در سال جاری تولید آبزیان به 3500 تن ماهی سردابی، گرمابی، خاویاری رسیده و همچنین تولید انواع ماهیان زینتی به 25 میلیون قطعه رسیده است.

اکنون در این گزارش می‌خواهیم آمار ماشین‌ها و ادوات کشاورزی در سال 1374 تا سال 1397 را مورد بررسی قرار دهیم.

براساس بررسی‌های انجام شده مشاهده می‌کنیم که در سال 74 تعداد تراکتورها 6هزارو 343دستگاه بوده و با رشد 56درصدی در سال 97 به 9هزارو 924دستگاه تراکتور رسیده و همچنین ادوات کشاورزی از تعداد 14هزار به 29هزار و 960رسیده است.

در طول این 23سال و طی بررسی های صورت گرفته شاهد رشد 100درصدی کمباین غلات و برنج هستیم و ضریب مکانیزاسیون از 0.62 به 1.35 افزایش یافته و درجه مکانیزاسیون نیز از 31درصد به 57درصد ارتقا پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به فعالیت‌های بخش آب و خاک عنوان می‌کند: اجرای طرح افزایش راندامان آبیاری مزارع، اجرای طرح انتقال آب با هدف افزایش راندمان انتقال و مصرف بهینه آب در مزارع، عملیات انتقال آب (با لوله گذاری وکانال بتنی) در مجموع به طول بیش از 1900 کیلومتر و یکپارچه‌سازی اراضی آبی و دیم استان قزوین از جمله فعالیت‌های انجام شده در این بخش است.

وی با اشاره به اهداف اجرای طرح زهکشی اراضی حاشیه شوره‌زار مرکزی قزوین اظهار می‌کند: جلوگیری از شورشدن اراضی زراعی حاشیه شوره‌زار مرکزی، اصلاح واحیاء اراضی وارتقای کلاس اراضی و بهبود وضعیت پوشش گیاهی ومرتعی از اهداف این طرح است.  
خمسه با بیان اقدامات انجام شده در این طرح ابراز می‌کند: این طرح تاکنون 35% پیشرفت فیزیکی داشته است؛ زهکشی روباز بطول حدود 40 کیلومتر و جاده دسترسی به طول 50 کیلومتر و عملیات دایک حفاظتی در طول 30کیلومتر انجام شده است. 

این مسئول با اشاره به نتیجه این طرح می‌گوید: خروج شوری از حوزه شوره‌زار مرکزی، اصلاح اراضی وبهبود پوشش گیاهی از جمله نتایج طرح زهکشی اراضی حاشیه شوره‌زار مرکزی قزوین است.

عملیات عمرانی احداث و توسعه کانال‌های آبیاری عمومی، جهت پوشش انهار سنتی و در راستای افزایش راندمان انتقال آب در مسیر منبع تا مزرعه هر ساله جزو اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است که در فاصله سال‌های 85 تا 96 جمعا 767 کیلومتر کانال آبیاری عمومی در سطح روستاها احداث گردیده است. 

اجرای شبکه لوله ای پایاب چاه های عمیق دشت قزوین، یکی از اولویت‌های مهم طرح توسعه پایدار آب و خاک کشاورزی دشت قزوین و اجرای شبکه لوله گذاری در پایاب چاه‌های دشت بوده که از سال 85 تاکنون حدود 912 کیلومتر انجام شده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به فعالیت های بخش کشاورزی و منابع طبیعی عنوان می‌کند: مایه‌کوبی تب برفکی گاو، گوسفند، تکمیل و تجهیز واحدهای فنی دامپزشکی در مناطق محروم، تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک ایستگاه تحقیقات کشاورزی، دو کلکسیون هرباریوم گیاهان خشک و حشرات و کلکسیون ملی انگور کشور در ایستگاه درجه یک انگور تاکستان از جمله فعالیت‌های این بخش است.

وی در ادامه از فعالیت‌های بخش دامپزشکی می‌گوید: در بخش دامپرشکی فعالیت‌هایی همچون مبارزه با بیماری‌های دامی، بررسی میزان شیوع بیماری IBR در واحد های صنعتی استان، توسعه اشتغال در بخش خصوصی، انجام طرح جامع بهداشت شیر با هدف ارتقا کیفیت بهداشتی شیر از تولید به مصرف و نظارت بر بهداشت عمومی و بازدید از مراکز تولید و عرضه انجام شده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی بخش تعاون روستایی با تحت پوشش قرار داشتن یک اتحادیه مرکزی استانی، سه اتحادیه تعاونی روستایی و شهرستانی، دو اتحادیه تعاونی کشاورزی، 48 شرکت تعاونی روستایی ( اعضا 65066 نفر )، 52 شرکت تعاونی کشاورزی (اعضا 19060)، 4 شرکت تعاونی زنان روستایی ( اعضا 279 نفر ) و 3 نمایندگی در شهرستا‌ن‌های قزوین، تاکستان و بوئین زهرا در راستای حمایت از تولید کنندگان محصولات کشاورزی در سراسر استان فعالیت می‌کنند.   
رئیس سازمان جهادکشاورزی در پایان درباره‌ی برنامه‌های پیش‌بینی شده در بخش کشاورزی می‌گوید: اکنون 14برنامه در الویت برنامه‌های پیش‌بینی شده در بخش کشاورزی قرار دارند که میتوان به توسعه آبیاری‌های نوین در استان، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تأمین آب استان، توسعه باغات داربستی انگور، توسعه باغات زیتون در 5 هزار هکتار، تکمیل پروژه عظیم زهکشی دشت قزوین و توسعه طرح‌های گلخانه‌ای اشاره کرد.
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۱۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید ۶۰۰ هزار تنی محصولات کشاورزی در کردستان

استاندار کردستان از افزایش تولید ۶۰۰ هزار تنی محصولات کشاورزی در دو سال گذشته در استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، اسماعیل زارعی‌کوشا عصر امروز در مراسم اختامیه جشنواره ابوذر که در محل سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری کردستان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، اظهار داشت: نام‌‌گذاری جشنواره ابوذر با نام مبارک حضرت ابوذر که به صداقت و صراحت، زهد و پارسایی شهره بوده، بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه کار رسانه‌ای الزاماتی دارد که باید رعایت شود، گفت: رسانه‌ انقلابی و مسلمان بودن، رسانه اسلامی را با سایر رسانه‌ها متمایز می‌کند؛ رسانه در دنیا ابزاری در دست قدرتمندان بوده که در راستای تحقق اهداف به کار گرفته می‌شود اما در دین اسلام محدود و در چارچوب آئین، اخلاق و معارف فعالیت می‌کند.

توصیه به خبرنگاران

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه باید در برابر کارهایشان پاسخ‌گو باشند؛ تصریح کرد: فعالیت‌ و کار رسانه‌ای باید در چارچوب دین، صداقت، اخلاق و راستی باشد، نه اینکه از هر نحو ممکن از این ظرفیت برای رسیدن به هدف مورد نظر استفاده کرد چراکه در این صورت از چارچوب رسانه و جشنواره‌ای همچون ابوذر خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره در بیاناتشان بر "امیدآفرینی" تاکید فرموده است، افزود: البته امیدآفرینی به معنای پوشاندن ضعف‌ها و نواقص نیست کما اینکه می‌توان مشکلات را نیز به گوش مسئولان رساند اما نباید نوع بیان از دایره اخلاق خارج و تبدیل به سیاه‌نمایی و ابزار حقد(خصومت) نسبت به نظام، مجموعه و فردی شود.

زارعی‌کوشا خواستار بیان واقعیات و نقد منصفانه شد و بیان کرد: در طول سال‌جاری اتفاقات و اقدامات زیادی در استان صورت گرفته، البته نقاط و کارهایی نیز که باید مورد توجه قرار می‌گرفت، نگرفته که باید بیشتر مدنظر قرار گیرد.

وی عنوان کرد: از دو میلیون و 900 هکتار مساحت استان 786 هزار هکتار طرح مطالعات آبخیزداری انجام شده بود که در دو سال گذشته 768 هزار هکتار دیگر انجام شده و نتیجه آن افزایش تولید 600 هزار تن محصولات کشاورزی بوده است.

مهاجرت معکوس در 190 روستا

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: ارتقای منابع زیرزمینی نسبت به سطح، مهاجرت معکوس در 190 روستا و بازگشت 50 هزار نفر به روستاها و ارائه تسهیلات به کشاورزان از جمله اقدامات مثبتی بوده که در استان کردستان صورت گرفته است.

به گفته وی، هیچ کس منکر نقد منصفانه خبرنگاران نیست، یعنی ریشه مسائل را موشکافانه بررسی و راهکار ارائه شود کما اینکه بیان راهکار نیز ضرورتی ندارد.

استاندار کردستان عنوان کرد: البته در نقد باید نقاط قوت و ضعف دیده شود تا مخاطب آن نوع نگاه را بپسندد، کما اینکه اگر نحوه پرداختن به موضوع خارج از رعایت اخلاق باشد، خواننده نیز آن را نمی‌پسندد.

زارعی‌کوشا تلاش‌های اصحاب رسانه کردستان را قابل تقدیر دانست و گفت: خبرنگاران کردستانی از نجیب‌ترین انسان‌ها هستند که با دلسوزی و در کمال منت در خدمت مردم و همه مردم را نیز کمک می‌کنند.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی کشاورزی در قزوین / احتمال آسیب به محصولات زراعی و باغی
  • اصلاح الگوی کشت و بهره مندی از سیستم‌های نوین آبیاری
  • اصلاح الگوی کشت و بهره مندی از سیستم‌های نوین آبیاری دو راهبرد اساسی در نجات دریاچه ارومیه
  • روش‌های نوین مهار زباله‌های پلاستیکی
  • تولید سالانه بیش از ۴۱ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان همدان
  • تجهیز یک چهارم اراضی کشاورزی خراسان جنوبی به سیستم‌های نوین آبیاری
  • اجرای ۱۹۰۰ هکتار سامانه نوین آبیاری در خراسان جنوبی
  • کود گیاهی که نیاز آبی را کاهش می دهد +فیلم
  • افزایش تولید ۶۰۰ هزار تنی محصولات کشاورزی در کردستان
  • کسادی بازار فروش و صادرات محصولات کشاورزی در دزفول+فیلم