Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد - ایرنا - معاون وزارت جهاد کشاورزی گفت: 83 درصد اراضی ایران شامل 135 میلیون هکتار زیر نظر سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است.

جمهوری اسلامی ایران یک میلیون و 148 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.
به گزارش ایرنا خلیل آقایی روز چهارشنبه در آغاز به کار پنجاه و دومین دوره آموزشی 2 روزه مدیران اداره‌های تابعه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری استان‌ها در یزد افزود: اصلی‌ترین وظیفه این سازمان حفاظت از انفال و عرصه‌های منابع طبیعی اعم جنگل و مرتع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس سازمان جنگل‌ها خاطرنشان کرد: در دهه فجر امسال افزون بر 500 میلیارد تومان برای بهره‌برداری از طرح‌های این سازمان هزینه شد که با افتتاح طرح‌ها شادمانی در میان روستائیان و بهره‌برداران را شاهد بودیم.
معاون وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: این سازمان در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی با کمبود نیروی جنگلبان و قرق بان مواجه است.
وی گفت:برای جبران کمبود نیرو مجوز استخدام 554 نفر صادر و ثبت‌نام انجام شد و آزمون مربوطه اسفندماه جاری برگزار می‌شود.
آقایی خاطرنشان کرد: با تمام این وجود، سازمان برای حفاظت عرصه‌های منابع طبیعی به نیروهای بیشتری نیاز دارد، افزود: نیروهای سازمان در حفاظت از حراست عرصه‌های منابع طبیعی تلاش می‌کنند و سازمان در مجموع 10 هزار نیرو در کشور دارد.
وی با اشاره به وضعیت عرصه‌های جنگلی گفت: بارش‌های اخیر در عرصه‌های جنگلی به‌ویژه جنگل‌های هیرکانی و زاگرس مؤثر بود.
رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اجرای طرح تنفس جنگل‌ها تأکید کرد: اساس این طرح توقف بهره‌برداری چوب از جنگل است اما بهره‌برداری از جنگل در قالب محصول دیگر ممنوعیت ندارد.
وی اظهار داشت: در قالب این طرح 110 شرکت بهره‌بردار جنگل که طرف قرارداد بود، این طرح متوقف‌شد و به‌جای آن طرح جایگزین مدیریت پایدار جنگل پیش‌بینی و سال آینده آن را اجرا خواهیم کرد.
آقایی خاطرنشان کرد: طبق قانون از اول سال 99 این طرح در عرصه‌های جنگلی به‌ویژه جنگل‌های هیرکانی و شمالی اجرا می‌شود.
وی افزود: هیچ دستگاهی اعم دولتی و غیردولتی بدون مجوز نمی‌تواند وارد عرصه‌های منابع طبیعی شود در غیر این صورت ورود غیرقانونی و این اقدام جرم محسوب می‌شود.
آقایی شناسایی و تثبیت اراضی ملی را از مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف سازمان جنگل‌ها برشمرد و تأکید کرد: این شاخص‌ها بهره‌برداری از اراضی و انجام فعالیت‌های مربوط به حفاظت و ساماندهی را تسریع می‌بخشد.
شرکت‌کنندگان در دوره آموزشی مدیران اداره‌های تابعه سازمان جنگل‌ها، در زمینهٔ سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی بحث و تبادل‌نظر می‌کنند.
98 درصد مساحت استان یزد معادل هفت میلیون و 300 هزار هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که 38 درصد عرصه‌ها معادل 2 میلیون و 650 هزار هکتار اراضی بیابانی است.
تاکنون 13 منطقه تحت فرسایش بادی به وسعت یک‌میلیون و 212 هزار هکتار شناسایی شد که این کانون‌ها تقریبا در 10 شهرستان استان پراکنده است.
2088/ 2047/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد عرصه طبيعي جنگل مرتع ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۲۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، سعید جاویدبخت افزود: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی حین گشت و کنترل در شهرستان بویراحمد و مناطق گنجه ای بزرگ، پریکدان و سریز سودجویان را شناسایی کردند.

وی بیان کرد:سودجویان متخلف با کاشت نهال هایی از گونه های انگور، بادام، گردو، آلو، سیب قصد استفاده غیرقانونی از عرصه های ملی را داشتند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: در یک قطعه از این اراضی ملی تصرف شده، عرصه ای به مساحت سه هزار متر مربع فرد متخلف با حفر گودال، اقدام به انتقال و کاشت درختان گردو و سیب با قدمت ۱۰ ساله کرده بودند.

سرهنگ ابراهیم جانی نسب تاکید کرد: این اقدام به منظور قدیمی جلوه دادن درختان، فریب و انحراف ماموران انجام شده بود که با هوشیاری تیم عملیاتی یگان حفاظت منابع طبیعی، نقشه مرموزانه متخلفان بی اثر شد.

وی با اشاره به اینکه براساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت از جنگل ها هر نوع کاشت درختان مثمر در این عرصه ها جرم است تاکید کرد: سودجویانی که اقدام به قطع درختان جنگلی کنند براساس میزان قطر درختان جریمه می شوند.

جانی نسب ضمن دعوت از شهروندان به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از مردم خواست تا گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت جنگل و مرتع گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • برخورد با متصرفان اراضی ملی و ساحلی جدی و قاطع است
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • طرح کنترل کوچ ومدیریت چرای دام تا پایان اردیبهشت
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد
  • رفع تصرف ۴ هزار مترمربع از اراضی ملی سوادکوه
  • تثبیت سند مالکیت بیش از ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی در خوزستان
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه